- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Σύλβια Κούβαλη, Rodeo Gallery
«Την περίοδο της καραντίνας δεν έκανα καμία προσπάθεια να μείνουμε ανοιχτοί»
Η Σύλβια Κούβαλη από τη Rodeo Gallery μιλάει για τις συνέπειες της πανδημίας και του λοκντάουν στο χώρο της τέχνης και οραματίζεται την επόμενη μέρα.
Τους πρώτους μήνες της πανδημίας ήταν προφανές πως το τελευταίο πράγμα με το οποίο θα θέλει να ασχοληθεί κανείς είναι η τέχνη. Μετά το καλοκαίρι όμως υπήρχε μια δίψα και ανάγκη, καταρχήν τεράστια δική μας αλλά και του κόσμου, να είμαστε στους χώρους μας ανάμεσα στα έργα και το κοινό μας. Από το φθινόπωρο και μετά ξεκίνησε αυτή η αρρυθμία που βιώνουμε και δεν ξέρουμε πόσο ακόμα θα διαρκέσει. Επειδή αυτό αφορά σε όλη την ανθρωπότητα, δεν μπορεί η Τέχνη να μείνει εκτός και να κοιτά από ψηλά τον κόσμο να υποφέρει. Η τέχνη βγαίνει από τον άνθρωπο και, αν ο άνθρωπος πάσχει, θα πάσχει κι αυτή. Κι αν ο άνθρωπος πάσχει, κάνει πιο δυνατή τέχνη – κλισέ, αλλά…
Έχει ήδη γίνει και θα γίνει ακόμα μεγαλύτερο ξεσκαρτάρισμα τα επόμενα χρόνια και μόνο καλό είναι αυτό, διότι τα τελευταία χρόνια, που τρέχαμε όλοι από φουάρ σε φουάρ, έβλεπες έργα καλών καλλιτεχνών πολύ αποδυναμωμένα, σκιερά, να μιμούνται τη δύναμη του ίδιου του καλλιτέχνη τους, κι αυτό λόγω κεκτημένης ταχύτητας. Μια επιβράδυνση των ρυθμών της ζωής, όπως είχαν αναπτυχθεί, μόνο καλό θα μας κάνει.
Η ενδυνάμωση της τοπικότητας είναι ένα χαρακτηριστικό καθόλου αμελητέο, γιατί είναι πολύ όμορφο να ανακαλύπτεις ανθρώπους με τους οποίους μπορείς να συνομιλήσεις, που ζουν στην πόλη που ζεις κι εσύ, και ακόμα καλύτερα, να δημιουργήσεις μαζί τους. Νομίζω αυτό γίνεται παντού αυτή τη στιγμή και είναι υπέροχο, ειδικά για όσους ήταν συνεχώς σε ένα αεροπλάνο ανακαλύπτοντας από τόπο σε τόπο ανθρώπους και τα έργα τους.
Την περίοδο της καραντίνας δεν έκανα καμία προσπάθεια να μείνουμε ανοιχτοί. Ήταν μια πολύ σοβαρή στιγμή που έπρεπε να καταλάβουμε τι συμβαίνει και να ετοιμαστούμε για την επόμενη φάση της ανθρωπότητας. Μείναμε κλειστοί και σκεφτόμασταν τα επόμενα.
Το δύσκολο κομμάτι για έναν καλλιτέχνη είναι να μην εκθέτει. Με κλειστές τις γκαλερί, κλειστά τα μουσεία και ακυρωμένες τις περισσότερες εκθέσεις, από εκθέσεις μικρότερης κλίμακας ως Μπιενάλε, έχει δημιουργηθεί μια ξηρασία στο τοπίο και μια αγωνία που υποβόσκει. Εμείς συνεχίζουμε τις δραστηριότητές μας λειτουργώντας το γραφείο και την επικοινωνία με τους πελάτες μας, και φυσικά τα σχέδια που κάνουμε με τους καλλιτέχνες για εκθέσεις και παραγωγές έργων όταν θα ξανανοίξει ο κόσμος. Για τους καλλιτέχνες είναι σίγουρα πολύ πιο δύσκολο, και έχει ενδιαφέρον που η καθεμία κι ο καθένας το βιώνουν πολύ διαφορετικά. Έρχεται το τέλος μιας μέρας και νιώθεις σαν synthesizer έχοντας εισπράξει τόσο πολλές οπτικές και συναισθήματα, που χρειάζεται μία ακόμα για να τις σκεφτείς και να τις οργανώσεις, μέσα σου καταρχήν, και μετά να αποφασίσεις τι κρατάς και τι κάνεις έργο.
Οι άνθρωποι που ζουν μέσα από την τέχνη, όταν μένουν στα σπίτια τους, πάλι την τέχνη σκέφτονται κι ονειρεύονται. Αναρωτιούνται τι κάνουν οι καλλιτέχνες, οργανώνουν τις συλλογές τους, μιλούν με εμάς, που τους δίνουμε πρόσβαση σε ιστορίες και έργα, μαθαίνουν από εμάς, και προσπαθούν μέσα από κουβέντες κι αυτοί να δουν πώς θα συνεχίσουν μέσα σε αυτό το καινούριο τοπίο. Μαθαίνουμε κι εμείς από αυτούς. Το να έχεις μια γκαλερί σε κάνει μύωπα και δεν βλέπεις ούτε ψάχνεις να δεις παραέξω, δεν μένει και καθόλου χρόνος γι’ άλλα. Έτσι συζητώντας με συλλέκτες σού μεταφέρονται κι άλλες ιστορίες, κάποιες φορές παρόμοιες και κάποιες φορές εξωτικά διαφορετικές. Τότε γίνεται σαφές πως το ενδιαφέρον των πελατών είμαστε εμείς, οι γκαλερί μας και οι καλλιτέχνες μας και αυτό, αν υπάρχει, δεν χάνεται λόγω καραντίνας. Το αντίθετο, όταν σου λείπει κάτι, κάνεις τα πάντα να έρθεις πιο κοντά του, κι έχουν γίνει πολλά όμορφα τέτοια ένα χρόνο τώρα. Δεν υπάρχουν υποκατάστατα των εκθέσεων. Αν δεν μπορούν να γίνονται εκθέσεις, θα ζήσουμε για λίγο χωρίς. Θα τις κάνουμε πιο αραιά και πιο ουσιαστικά και με τα κατάλληλα μέτρα. Το eshop δεν ήταν κάποια λύση για εμάς. Σίγουρα οι μέρες που κάθε δεύτερη βδομάδα ήμασταν σε ένα αεροπλάνο, για κάποιο προορισμό που κάτι σημαντικό γινόταν, έχουν τελειώσει οριστικά. Κι αυτό μόνο κακό δεν είναι. Είμαι αισιόδοξη για τη δημιουργία σχέσεων ανθρώπων που ζουν κοντά μας, είναι γύρω από την γκαλερί και ζουν στην ίδια πόλη. Πράγμα που δεν το κάναμε ποτέ.
Το πρόγραμμα δεν αλλάζει, ίσα ίσα που ενδυναμώνεται και έρχονται καινούργια πράγματα που είχαμε αρκετό καιρό να σκεφτούμε και να αποφασίσουμε. Οπότε μείνετε συντονισμένοι για το 2021-22 που ετοιμάζουμε πολύ σημαντικές εκθέσεις.
Rodeo Gallery, Πολυδεύκους 41, Πειραιάς και 12a Bourdon Street, Λονδίνο, www.rodeo-gallery.com, @rodeo_gallery
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.