- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Σαν την Πομπηία: Δεν είχαν δει την καταστροφή να έρχεται;
Το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο προβάλλει διαδικτυακά την έκθεση «Ζωή και Θάνατος στην Πομπηία». Οι ομοιότητες με την εποχή του κορωνοϊού είναι ανατριχιαστικές
«Ζωή και Θάνατος στην Πομπηία»: Η έκθεση που προβάλλεται διαδικτυακά από το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο και οι ομοιότητές της με την εποχή του κορωνοϊού
Στις 24 Αυγούστου του 79 μ.Χ. η φοβερή έκρηξη του Βεζούβιου είχε σαν αποτέλεσμα μια ολόκληρη πόλη νοτιοανατολικά της Νάπολης, η Πομπηία, να εξαφανιστεί για πάντα θαμμένη κάτω από τόνους σκόνης και καυτής λάβας.
Κανείς εκείνο το πρωινό που έσβηνε ένα ακόμη ζεστό καλοκαίρι δεν πίστευε ότι τα πάντα θα τέλειωναν τόσο γρήγορα για τη μέχρι τότε εύπορη, εξελιγμένη και με επαρκείς μηχανισμούς ελέγχου κοινωνία της Πομπηίας. Η έκρηξη του ηφαιστείου και η καταστροφή που ακολούθησε έπιασε τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία κυριολεκτικά στον ύπνο.
Μας θυμίζουν κάτι όλα αυτά; Πάει κάπου το μυαλό μας; Είναι παράξενο πόσες ομοιότητες μπορεί να βρει κανείς με την κρίση του κορωνοϊού που ζούμε σήμερα. Η έκθεση του Βρετανικού Μουσείου «Ζωή και Θάνατος στην Πομπηία» που προβάλλεται διαδικτυακά μας δίνει την ευκαιρία πρώτα από όλα να θαυμάσουμε εκπληκτικά δείγματα μιας εξαιρετικής τέχνης με νωπογραφίες, μωσαϊκά, γλυπτά, κοσμήματα, έπιπλα και κατασκευές, όλα όσα βρέθηκαν αργότερα από την αρχαιολογική σκαπάνη και μας επιτρέπουν να έχουμε μια εικόνα της Πομπηίας τη στιγμή πριν την καταστροφή. Μιας κοινωνίας οργανωμένης, εύπορης και σπάταλης, ένας κόσμος που θα μπορούσε να μοιάζει με τον δικό μας.
Ο κόλπος της Νάπολης ήταν ένα από τα ομορφότερα θέρετρα της αυτοκρατορίας − λέγεται ότι ακόμη και ο Καλιγούλας είχε μια έπαυλη κοντά στην Ηράκλεια, το σημερινό Ερκουλάνο. Και οι κάτοικοί της ήταν υπερήφανοι για την ευλογία του θεϊκού βουνού, όπως ονόμαζαν τον Βεζούβιο. Χωρίς να αγνοούν τις μυστηριώδεις γεωλογικές δραστηριότητες γύρω από τον κρατήρα του ηφαιστείου –μάλιστα είχαν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι εκεί βρισκόταν η είσοδος του Άδη− ένιωθαν τυχεροί για το εύφορο χώμα στις πλαγιές του, ιδανικό για τις καλλιέργειες και τους αμπελώνες: σε έναν πίνακα που βρέθηκε στην Πομπηία το ηφαίστειο είναι καλυμμένο με σταφύλια και ο θεός Βάκχος ευλογεί τη σοδειά.
Τι συνέβη λοιπόν και δεν είδαν τη συμφορά να έρχεται; Ήταν αφελείς και δεν παρατήρησαν τα σημάδια που τους έστελνε η γη καιρό πριν γίνει το κακό; Γιατί οι άνθρωποι προτιμάμε να κλείνουμε τα μάτια στα ανησυχητικά δείγματα μιας επερχόμενης φυσικής καταστροφής; Πόσο τους μοιάζουμε κι εμείς όταν βρεθήκαμε τόσο απροετοίμαστοι απέναντι στην πανδημία του κορωνοϊού;
Το Βρετανικό Μουσείο σήμερα μας προσκαλεί μέσα από αυτό το εικονικό ταξίδι να δούμε όχι μόνο την τραγωδία της Πομπηίας αλλά, μέσα από τον καθρέφτη της Ιστορίας, τον ίδιο μας τον εαυτό.
Εδώ υπάρχει η προτροπή να μη σταθούμε στον οίκτο και στη λύπηση για τους κατοίκους της. Μόνο να αναλογιστούμε την ανθρώπινη κατάσταση γιατί κι εκείνοι, όπως εμείς , αγνόησαν τα σημάδια της επερχόμενης φυσικής απειλής και ο όλεθρος τους βρήκε τόσο ξαφνικά και βίαια. Όχι πάντως αναπάντεχα.
Η έκθεση «Ζωή και Θάνατος στην Πομπηία» δεν αφηγείται την ιστορία για κάποια άλλη εποχή, άλλους ανθρώπους, άλλους τόπους. Σε εμάς αναφέρεται και για εμάς μιλάει. Αυτά που έζησε ο κόσμος μας τους τελευταίους τρεις μήνες με την πανδημία θυμίζουν τον ξαφνικό θάνατο που κύκλωσε εκείνη τη μικρή ιταλική πόλη στη ρίζα του Βεζούβιου. Αναπόφευκτα θυμόμαστε τον Οράτιο: Mutato nomine de te fabula narratur – αν αλλάξεις τα ονόματα, για εσένα μιλάει η ιστορία.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.