Εικαστικα

Τι θα δούμε αυτήν την εβδομάδα στο ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση

Μετά την Επίδαυρο, ταξιδεύουμε σε ακόμα ένα αρχαίο θέατρο

foto_1.jpg
Νικολέττα Σταμάτη
7’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ψηφιακό κανάλι Ιδρύματος Ωνάση
Όλα όσα θα δούμε στην 4η εβδομάδα του ψηφιακού καναλιού του Ιδρύματος Ωνάση © Andreas Simopoulos

Κωνσταντίνος Βήτα και Θεόδωρος Τερζόπουλος στο πρόγραμμα της τέταρτης εβδομάδας στο ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση

Η καραντίνα συνεχίζεται για ακόμα μια βδομάδα, οπότε το ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση δεν μπορεί παρά να κάνει το ίδιο ανανεώνοντας το πρόγραμμά του. Για τέταρτη συνεχόμενη εβδομάδα μάς φέρνει, μέσω του YouTube, κάποιες από τις εντυπωσιακότερες παραγωγές του, αναλύσεις, συζητήσεις και αφιερώματα.  

Στις 29 Απριλίου, είναι η επέτειος γέννησης και θανάτου του αλεξανδρινού ποιητή Κωνσταντίνου Καβάφη. Έτσι, το Ίδρυμα Ωνάση ξεκινά ένα αφιέρωμα σε εκείνον όχι μόνο με συζητήσεις και σεμινάρια γύρω από το έργο και την προσωπικότητά του, αλλά και με πρωτότυπα εικαστικά έργα των Joana Hadjithomas & Khalil Joreige, Μαρίας Βαρελά, Γιώργου Ταξιαρχόπουλο και Βασίλης Ψαρρά, με τους καλλιτέχνες να έχουν ως πηγή έμπνευσης την ποίηση του Κωνσταντίνου Καβάφη. 

Το Ίδρυμα Ωνάσης μάς ταξιδεύει ήδη αυτές τις μέρες στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Τώρα, από το βράδυ της 26ης Απριλίου, μάς μεταφέρει και στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών. Αφορμή η YouTube live premiere των «Τρωάδων» του Ευριπίδη, μέσα μία διαπολιτισμική παρουσίαση, όπως ο Θεόδωρος Τερζόπουλος μάς τις (επανα)σύστησε το καλοκαίρι του 2018.   

Δυο μέρες νωρίτερα, όμως, από τη διαδικτυακή πρεμιέρα των «Τρωάδων», θα έχουμε την ευκαιρία να βιώσουμε μία μοναδική μουσική εμπειρία. Η «Συγκατοίκηση», η σπάνια συνεργασία του Κωνσταντίνου Βήτα με το ARTéfacts ensemble, μεταφέρεται από την Κεντρική Σκηνή της Στέγης και το 2013 στο σήμερα και το ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση, για να μάς θυμίσει τη στιγμή που η σύγχρονη μουσική συνάντησε την pop-electronica.  

Κωνσταντίνος Βήτα και ARTéfacts ensemble
Μία σπάνια «Συγκατοίκηση» από την Κεντρική Σκηνή της Στέγης © Yiannis Soulis

Το πρόγραμμα της εβδομάδας συμπληρώνεται με δύο παραγωγές που στο επίκεντρο βάζουν την κίνηση. Από τη μία, το Ίδρυμα Ωνάση μάς συστήνει την «Πρακτική Εγκυκλοπαίδεια, Αποκλίσεις», την τελευταία δουλειά της Λενιώς Κακλέα που μέσα από το σώμα, έρχεται και ανιχνεύει το κοινωνικό τοπίο της Ευρώπης, όπως αυτό ήταν δομημένο λίγο πριν το ξέσπασμα του κορωνοϊού. Από την άλλη, μεταφερόμαστε στο Onassis Youth Festival 2019, όταν ο Άρης Λάσκος και η Αναστασία Γιαννάκη ανέβασαν στη σκηνή έφηβους, περιορισμένους σωματικά σε λίγα τετραγωνικά και περιπλανημένους ταυτόχρονα σε τεράστιες αποστάσεις μέσα από τον νου.

Onassis Foundation: We Stay Close, Not Closed

Αναλυτικά το πρόγραμμα της 4ης βδομάδας προβολών στο ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση 

Θεόδωρος Τερζόπουλος, Τρωάδες του Ευριπίδη 
Live premiere:
Κυριακή 26 Απριλίου στις 21:00 
Διαθέσιμο έως 6 Μαΐου 2020 στις 21:00 
Με αγγλικούς και ελληνικούς υπότιτλους 
Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά 

Το 2018, ο Θεόδωρος Τερζόπουλος παρουσίασε για πρώτη φορά, στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών, μια παράσταση-διάβημα για την ανάγκη της συμφιλίωσης, στην οποία συμμετείχαν ηθοποιοί από διχοτομημένες πόλεις (Λευκωσία, Μόσταρ, Ιερουσαλήμ), καθώς επίσης από τη Συρία και την Ελλάδα, με τη Δέσποινα Μπεμπεδέλη στον ρόλο της Εκάβης.  

Στον συμβολικό τόπο των Δελφών, οι Τρωάδες αποτέλεσαν μια διαμαρτυρία για τον παραλογισμό, τη βία και τις φρικαλεότητες του πολέμου, καθώς κι ένα αίτημα για ειρήνη, αλληλεγγύη και ανθρωπισμό. Πρόθεση του σκηνοθέτη ήταν να λειτουργήσει η παράσταση ως διάβημα, αναδεικνύοντας το ζήτημα των διχοτομημένων πόλεων και της διαίρεσης των λαών, αλλά και την ανάγκη για συμφιλίωση, ανάγκη που γίνεται ακόμα πιο έκδηλη στην περίοδο εγκλεισμού που διανύουμε. Οι Τρωάδες του μας κάνουν άλλο ένα δώρο, την ανάδειξη του μαγικού τοπίου, αφού παρουσιάστηκαν με το φως της ημέρας και μόνο κατά το τελευταίο μέρος της παράστασης έγινε χρήση γενικού θεατρικού φωτισμού. Επιθυμία του σκηνοθέτη ήταν να ενσωματώσει στην παράσταση το μοναδικό ανάγλυφο του Δελφικού τοπίου, καθώς βυθίζεται μέσα από το σούρουπο στο σκοτάδι.  

Διαβάστε περισσότερα εδώ.

Τρωάδες στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών
Ταξιδεύουμε στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών © Andreas Simopoulos

Κωνσταντίνος Βήτα | ARTéfacts ensemble | Συγκατοίκηση 
Live premiere:
Σάββατο 25 Απριλίου στις 21:00 

Όταν τα ηχοχρώματα των φυσικών οργάνων ερωτεύονται την ευγενέστερη pop/dance/funk ποιητική, δημιουργείται μια σπάνια μεγάλη ρετροσπεκτίβα στη μουσική του Κωνσταντίνου Βήτα. 

Η γοητευτική επανασύνθεση μιας εικοσάχρονης μουσικής διαδρομής παρουσιάζεται από ένα χαρισματικό σύνολο, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, το 2013. Το ARTéfacts Ensemble αντικατέστησε τους υπολογιστές του Κωνσταντίνου Βήτα με τον φυσικό ήχο των ακουστικών οργάνων, απελευθερώνοντας τις ηλεκτρονικές μουσικές που αγαπήσαμε. Ο Κωνσταντίνος Βήτα, το ARTéfacts Ensemble, 20 μουσικοί, η Θεοδώρα Μπάκα και ένας MC συναντήθηκαν επί σκηνής σε ένα οπτικοακουστικό θέαμα, με απόλυτη ενορχηστρωτική ελευθερία, έξω από κάθε υποψία συμβατικότητας. 

ARTéfacts ensemble και Κωνσταντίνος Βήτα
Μία σπάνια συνάντηση από το 2013 © Yiannis Soulis

Λενιώ Κακλέα | Πρακτική Εγκυκλοπαίδεια, Αποκλίσεις 
Διάρκεια παράστασης:
60 λεπτά 

Η Λενιώ Κακλέα προσεγγίζει μια «διευρυμένη» έννοια της χορογραφίας μέσα από τις δουλειές της. Στη νέα της παράσταση, «Πρακτική Εγκυκλοπαίδεια, Αποκλίσεις», σε διεθνή συμπαραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, που παρουσιάστηκε τον Ιανουάριο του 2020 στη Μικρή Σκηνή, επικεντρώνεται, όπως υποδηλώνει και ο τίτλος της, σε σωματικές, καθημερινές δραστηριότητες, κατασκευάζοντας ένα σύγχρονο πορτρέτο της Ευρώπης. 

Η αφετηρία της έρευνας αυτής τοποθετείται το 2016, όταν η χορογράφος, πλαισιωμένη από συγγραφείς και αναλυτές/αναλύτριες, πραγματοποίησε 600 συνεντεύξεις, συλλέγοντας αφηγήσεις γύρω από τις συνήθειες, τις τελετουργίες και τα συναλλακτικά ήθη των συνεντευξιαζόμενων. 

Για την παρουσίαση του εγχειρήματος στην Αθήνα, στη σκηνή αλλά και σε μορφή ηχητικής εγκατάστασης-αναγνωστηρίου, η Κακλέα μαζί με τρεις ακόμη γυναίκες περφόρμερ ανιχνεύει το τοπίο της Ευρώπης μέσα από τη διασπορά και διάδοση των χειρονομιών-σωματικών τεχνικών που υιοθετούνται από τους/τις πολίτες/κατοίκους της, λίγο πριν ξεσπάσει η πανδημία. 

Διαβάστε περισσότερα εδώ

ONASSIS YOUTH FESTIVAL 2019 

Άρης Λάσκος, Αναστασία Γιαννάκη | Λίγα τετραγωνικά 
Διάρκεια παράστασης:
60 λεπτά 

Ο έφηβος μαθητής Λυκείου. Λίγο πριν τελειώσει το μάθημα, λίγο πριν βγει από την πόρτα του σχολείου, λίγο πριν τη μετάβαση στην ανώτερη εκπαίδευση, πριν τη ζωή μόνος του, πριν την ενηλικίωση. Ο έφηβος πριν την πόλη. Αυτή η στιγμή αγωνίας, όσο ο έφηβος (προ)ετοιμάζεται για το μεγάλο ταξίδι στη ζωή. Μια αναμέτρηση με τον εαυτό του, μια χαρτογράφηση της πορείας του έως εδώ, αλλά και μια κατάρτιση ενός «αρχιτεκτονικού» σχεδίου για το τι θα ακολουθήσει από εδώ και πέρα. Όσο –παράλληλα– διαρκεί μία σχολική ώρα. Άλλωστε, ενώ το σώμα του περιορίζεται σε λίγα τετραγωνικά, το μυαλό του ήδη διανύει τεράστιες αποστάσεις… 

Προσωπικά κείμενα των μαθητών του 1ου και του 2ου ΕΠΑΛ Νέας Φιλαδέλφειας και αποσπάσματα από την ελληνική λογοτεχνία αρθρώνουν αυτή τη δαιδαλώδη διαδρομή, αυτό το ορμητικό τρέξιμο του εφήβου στα «λίγα τετραγωνικά»: της τάξης του, της γειτονιάς του, του δήμου του, της ζωής του έως τώρα.  

Διαβάστε περισσότερα εδώ

Ωνάσειος Βιβλιοθήκη | Η Έλξη του Αγνώστου 
Από τη Θούλη του Πυθέα έως τους μονόλιθους της «Οδύσσειας του Διαστήματος» και τον πλανήτη Solaris, το άγνωστο έλκυε πάντα και συνεχίζει να ελκύει τον άνθρωπο. Ποιες είναι οι κοινωνικές διαστάσεις της εξερεύνησης του αγνώστου ανά τους αιώνες; Με αφορμή επιλεγμένα παλαίτυπα βιβλία της Ωνασείου Βιβλιοθήκης, επιχειρείται μια ιστορική ανάλυση των προσπαθειών εξερεύνησής του, με τελευταίο όριο τη μεγάλη πρόκληση του Διαστήματος και του αποικισμού άλλων πλανητών. Μια ιστορική εξερεύνηση, από την αυγή των νεότερων χρόνων έως το σήμερα του διαστήματος, από τον Καθηγητή Διαστημικής Φυσικής του ΕΚΠΑ, Ιωάννη Δαγκλή, και τον Καθηγητή στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ, Ευάνθη Χατζηβασιλείου 

Διαβάστε περισσότερα εδώ

Αφιέρωμα στον Κωνσταντίνο Καβάφη 

O Daniel Mendelsohn συζητά με τον Δημήτρη Παπανικολάου 
Ο Daniel Mendelsohn, πανεπιστημιακός, μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Τεχνών και Επιστημών και μεταφραστής στα αγγλικά του συνόλου του έργου του Κ.Π. Καβάφη, σε μια συζήτηση με τον Δημήτρη Παπανικολάου, λέκτορα Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και εταίρο του κολλεγίου St. Cross, το 2014 στη Στέγη. Μια συναρπαστική συζήτηση γύρω από τον Αλεξανδρινό ποιητή, το πολυσχιδές, πολυδιάστατο έργο του και τη συνεχιζόμενη επίδρασή του. Η πολιτισμική και ιστορική μνήμη, η ελληνικότητα, ο ερωτισμός και η έννοια της ταυτότητας αποτελούν βασικούς άξονες της καβαφικής ποίησης και, βάσει αυτών, ο Daniel Mendelsohn μαζί με τον Δημήτρη Παπανικολάου διερεύνησαν τις παραμέτρους που καθιστούν το έργο του Αλεξανδρινού συμπαντικό.  

Διαβάστε περισσότερα εδώ

Από το Καβαφικό Αρχείο στο Λογοτεχνικό Πεδίο του Μεσοπολέμου 
Ο τρόπος που συνδέεται το καβαφικό αρχείο με αρχεία άλλων λογοτεχνών του Μεσοπολέμου ερευνάται σε αυτή την ομιλία. Μέσα από τα ίχνη του Καβάφη σε άλλα αρχεία (αφιερώσεις, επιστολές, αποκόμματα, βιβλία κ.λπ.) εξετάζεται η συγκρότηση του λογοτεχνικού πεδίου στην περίοδο του Μεσοπολέμου, καθώς και το συμβολικό κύρος που αποκτά σταδιακά η προσωπικότητα του ποιητή, όχι μόνο στην πνευματική ζωή της Αλεξάνδρειας, αλλά και στο αθηναϊκό λογοτεχνικό κέντρο. 

Χριστίνα Ντουνιά: Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας, Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών 
Συντονισμός: Γιάννης Παπαθεοδώρου 

Εικαστικοί Διάλογοι 2013 
Οι Εικαστικοί Διάλογοι 2013 «γκρέμισαν τα τείχη» και μεταμόρφωσαν το Πάρκο Αναψυχής της Ακαδημίας Πλάτωνος σε ιδανικό εκθεσιακό χώρο για έργα εμπνευσμένα από τον σπουδαίο Έλληνα ποιητή Κ.Π. Καβάφη. Οι Εικαστικοί Διάλογοι, που πραγματοποιήθηκαν από τη Στέγη, τίμησαν την επέτειο των 150 ετών από τη γέννηση και των 80 ετών από τον θάνατο του μεγάλου ποιητή Κ.Π. Καβάφη (1863-1933). Έργα νέα και πρωτότυπα που δημιουργήθηκαν μέσω της χρήσης νέων τεχνολογιών παρουσιάστηκαν μέσα σε ειδικές αρχιτεκτονικές κατασκευές, ως πυξίδα για μια αλλιώτικη διαδρομή. 

Έργα και καλλιτέχνες
Joana Hadjithomas & Khalil Joreige, Περιμένοντας τους Βαρβάρους, 2013  
Μαρία Βαρελά, Και τόση έντασις σ’ ελληνική φρασιολογία, 2013  
Γιώργος Ταξιαρχόπουλος, Χρησμός, 2013 
Βασίλης Ψαρράς, Urban Halo, 2013  

Διαβάστε περισσότερα εδώ

cavafy script  
Η καλλιγραφική κληρονομιά της γραφής του Κ. Π. Καβάφη είναι μοναδική για τα ελληνικά γράμματα. Το Ίδρυμα Ωνάση προχώρησε το 2014 στην ψηφιοποίηση της χειρόγραφης γραμματοσειράς του Κ. Π. Καβάφη. Η γραμματοσειρά περιλαμβάνει το πλήρες ελληνικό μονοτονικό, καθώς και το πλήρες πολυτονικό σύνολο χαρακτήρων, αλλά και αυτά των περισσοτέρων ευρωπαϊκών γλωσσών με βάση το λατινικό αλφάβητο (και τουρκικά). Το σχεδιασμό ανέλαβε η Ελληνική Ψηφιακή Τυποθήκη και οι γραφίστες Γιάννης Καρλόπουλος και Βασίλης Γεωργίου.  

Κατεβάστε τη γραμματοσειρά Κ. Π. Καβάφη εδώ

Ο Καβάφης πάει σχολείο  
Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ο Καβάφης πάει σχολείο» οι μαθητές γυμνασίων και λυκείων στην Αθήνα και την περιφέρεια φιλοτεχνούν χειροποίητες εικονογραφημένες εκδόσεις, όπως έκανε και ο ίδιος ο Καβάφης, χτίζουν δυνατές σχέσεις με την ομάδα και δημιουργούν όλοι μαζί μια χορογραφία, μετατρέπουν τον Καβάφη και το αρχείο του σε ψηφιακή έκδοση. 

Διαβάστε περισσότερα εδώ.

video digital collection  
Περιηγηθείτε στο καβαφικό σύμπαν και ανακαλύψτε χειρόγραφα καβαφικών ποιημάτων, πεζά λογοτεχνικά κείμενα, μελέτες, σημειώσεις του ποιητή, καθώς και το προσωπικό αρχείο του Κ. Π. Καβάφη με πλούσια αλληλογραφία, κείμενα και φωτογραφίες. Το Ίδρυμα Ωνάση ψηφιοποίησε περισσότερα από 2.000 αρχειακά τεκμήρια που είναι πλέον διαθέσιμα σε όλους. 

Ανακαλύψτε την Ψηφιακή Συλλογή του Αρχείου Καβάφη, εδώ

"επήγα" Cavafy International Summer Sch. 
Εννιά φοιτητές του Διεθνούς Θερινού Σχολείου Καβάφη 2019 «Οι προσ/ανατολισμοί του Καβάφη» που ταξίδεψαν στην Ωνάσειο Βιβλιοθήκη από πανεπιστήμια της Ελλάδας, της Αιγύπτου, της Πορτογαλίας, της Ολλανδίας και της Γαλλίας διαβάζουν στα ελληνικά το ποίημα Επήγα του Κ. Π. Καβάφη. 

Διαβάστε περισσότερα εδώ

Ποιες παραγωγές των προηγούμενων βδομάδων συνεχίζουν να είναι διαθέσιμες;  

ΘΕΑΤΡΟ 
Νίκος Καραθάνος, Όρνιθες του Αριστοφάνη (2016) (με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους) 
Διαθέσιμο έως Κυριακή 26 Απριλίου στις 21:00 

Δημήτρης Καραντζάς, Ρομπ/Rob του Ευθύμη Φιλίππου (2018) (με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους) 

Αργυρώ Χιώτη, Vasistas, Αίματα του Ευθύμη Φιλίππου (2014) (με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους) 

Antigone in Ferguson, Antigone Now Festival, Onassis USA (2016) 

Λένα Κιτσοπούλου, Κοκκινοσκουφίτσα, Το πρώτο αίμα (2014) (με ελληνικούς υπότιτλους) 

Άρης Μπινιάρης, Βάκχες του Ευριπίδη (2018) (με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους) 

Onassis Youth Festival (2019) | Πράσινη Γραμμή | Σκηνοθεσία: Μάρθα Μπουζιούρη, Εριφύλη Γιαννακοπούλου | 1ο Γυμνάσιο Πειραιά 

Onassis Youth Festival (2019) | Καλοκαιρινή Βροχή | Σκηνοθεσία: Βάσια Ατταριάν, Μυρτώ Μακρίδη | 41ο Γυμνάσιο Αθηνών 

ΧΟΡΟΣ 
Akram Khan, XENOS (2018) 
Διαθέσιμο έως 16 Μαΐου 2020 στις 21:00 

Πατρίσια Απέργη, Ομάδα Χορού Αερίτες, Cementary (2017) 

RootlessRoot, Kireru (2012) 

ΜΟΥΣΙΚΗ 
Klangforum Wien, Happiness Machine (2019) (με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους) 

Λένα Κιτσοπούλου, Rebetika: The Blues of Greece, Onassis USA (2019)  

Tuned City – Αρχαία Μεσσήνη (2018) | ντοκιμαντέρ από τη δράση 

Blaine Reininger secret concert (2018)  

ΛΕΞΕΙΣ & ΣΚΕΨΕΙΣ 
Werner Herzog 
(2019) (με ελληνικούς υπότιτλους) 

Χριστίνα Καραφυλλιά, η υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση που έλυσε δύο άλυτα μαθηματικά προβλήματα (με ελληνικούς υπότιτλους)  

Guerilla Girls (2017) (με ελληνικούς υπότιτλους) 

Daniel Mendelsohn, Narcissus Now Festival USA, Podcast (2015) 

Narcissus & Acting, με τον Paul Giamatti και τη Vanessa Grigoriadis (2015) 

ΣΥΝΕΔΡΙΟ 
Crafting The Future Α΄ Μέρος (2019) (με ελληνικούς υπότιτλους) 

Crafting The Future Β΄ Μέρος (2019) (με ελληνικούς υπότιτλους) 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 
Ωνάσειος Βιβλιοθήκη: Ελληνική Νομαρχία, Ήτοι Λόγος περί Ελευθερίας, Παρά Ανονίμου του Έλληνος, Εν Ιταλία, 1806  
Δημήτρης Νανόπουλος, Από τον Διαφωτισμό στον Διαφωτονισμό (2016) 

Αρχείο Καβάφη: Οργάνωση και Πολιτική Διάθεσης Αρχειακών Πηγών «Μιαν Υδατογραφία Άνευ Υπογραφής» Α΄ Μέρος (2019) 
Αρχείο Καβάφη: Οργάνωση και Πολιτική Διάθεσης Αρχειακών Πηγών «Μιαν Υδατογραφία Άνευ Υπογραφής» Β΄ Μέρος (2019)  

Αρχείο Καβάφη: Οργάνωση και Πολιτική Διάθεσης Αρχειακών Πηγών «Μιαν Υδατογραφία Άνευ Υπογραφής» Γ΄ Μέρος (2019) 
Ωνάσειος Βιβλιοθήκη: «Έρωτος Αποτελέσματα…», Εν Βιέννη της Αούστριας, 1792  

PODCAST 
“The Quarantine Tapes”
από τον Paul Holdengräber | Maira Kalman  

Simon Critchley on Looking at the Contemporary World Through the Lens of Punk, Greek Tragedy, and Humor At a Distance 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ