- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Ο Γιώργος Ζιάκας μας μεταφέρει στις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου
Δείτε τις μακέτες του σκηνογράφου που πέρασαν από τον κινηματογράφο στην γκαλερί «Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου»
Έως και τις 6 Απρίλη, όσοι επισκεφτούν την αίθουσα τέχνης «Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου» θα έχουν την δυνατότητα να δουν τις ζωγραφικές μακέτες για δύο ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου, δημιουργήματα του Γιώργου Ζιάκα, στην έκθεση «Ζωγραφική για τον κινηματογράφο». Η πρώτη φορά, που ο σκηνογράφος εξέθεσε παρόμοια τις ζωγραφικές του προτάσεις για ρούχα στο θέατρο ή στον κινηματογράφο, ήταν το 1980 στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με τα κοστούμια της ταινίας «Ο Μεγαλέξανδρος» - επίσης του Θόδωρου Αγγελόπουλου.
Σήμερα, από όλες συνολικά τις ταινίες, στις οποίες ο Γιώργος Ζιάκας είχε συνεργαστεί με τον μεγάλο έλληνα σκηνοθέτη, επέλεξε να εκθέσει τις ζωγραφιές του για τις ταινίες «Το Λιβάδι που Δακρύζει « και «Η Άλλη Θάλασσα» και αυτό όχι τυχαία. Η δεύτερη αποτελεί την τελευταία ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου, η οποία σταμάτησε απότομα τον Ιανουάριο του 2012, με τον ξαφνικό θάνατο του σκηνοθέτη. Η ανολοκλήρωτη ταινία αφηγείται την ιστορία του Π, ενός επιχειρηματία με καταγωγή από την Κωνσταντινούπολη, ο οποίος έχει μια κόρη, με όνειρο να ανεβάσει την «Όπερα της πεντάρας» του Μπρεχτ, με τα γεγονότα διαδραματίζονται στην Ελλάδα του 2011.
Από την άλλη, «Το Λιβάδι που Δακρύζει» ολοκληρώθηκε, αλλά χωρίς τελικά την συμμετοχή του σκηνογράφου στην ταινία. Ο ίδιος, μάλιστα, εξιστορεί τα αίτια της παύσης της συνεργασίας του με την παραγωγή: «Το καλοκαίρι του 2001 ξεκίνησα να δουλεύω, όπως σε όλες τις ταινίες του, πριν συμπληρωθεί το καστ των ηθοποιών και έκανα μια σειρά ζωγραφιές μελετώντας την ατμόσφαιρα της εποχής στην προσφυγική Ελλάδα. Επειδή ήμουν μπλοκαρισμένος με το εργαστήριο σκηνογραφίας στην Α.Σ.Κ.Τ. και δεν θα μπορούσα να ακολουθώ την ταινία στα γυρίσματα στην Κερκίνη και σε άλλους τόπους έξω από την Αθήνα, αποφάσισα για να διευκολύνω την παραγωγή να αποχωρήσω από την ταινία σταματώντας τη δουλειά που είχα κάνει μέχρι τότε. Η συνάδελφος που ανέλαβε στη συνέχεια αρνήθηκε - ίσως και δικαιολογημένα - να συνεργαστούμε. Ο χρόνος κυλούσε, οι δυο νέοι πρωταγωνιστές βρέθηκαν και ένα βράδυ παραμονές Χριστουγέννων ο Θόδωρος μου τηλεφώνησε στη Λάρισα και μου ζήτησε να του κάνω τα ρούχα του ζευγαριού. Ήταν πάντα ανασφαλής με συνεργάτες που δεν τους ήξερε. Μου έστειλαν φωτογραφίες των δυο ηθοποιών και έκανα μια σειρά μακετών για την εξέλιξη των ρούχων τους στο πέρασμα του σεναριακού χρόνου. Δεν τις έστειλα ποτέ μιας και η παραγωγή αποφάσισε να απευθυνθεί σε βεστιάριο της Ιταλίας».
Ο Γιώργος Ζιάκας γεννήθηκε στο Συκούριο της Λάρισας, ενώ σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών ζωγραφική και σκηνογραφία, έχοντας για καθηγητές μεγάλους έλληνες καλλιτέχνες, όπως ο Γιάννης Μόραλης και ο Βασίλης Βασιλειάδης.
Στα 45 χρόνια του ως σκηνογράφος, έχει συμβάλει σε σημαντικές θεατρικές και κινηματογραφικές παραγωγές. Έχει λάβει διακρίσεις για την δραστηριότητα του και στα δύο πεδία, ενώ το 2006 το «Κέντρο Μελέτης και Έρευνας του Ελληνικού Θεάτρου» τον τίμησε με το βραβείο «Πάνος Αραβαντινός» για την προσφορά του στο ελληνικό θέατρο.
Έχει συνεργαστεί με όλα τα κρατικά θέατρα, τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, τους θιάσους του ελεύθερου θεάτρου και τα περισσότερα ΔΗΠΕΘΕ, ενώ αποτελεί ένα από τα ιδρυτικά μέλη του Θεσσαλικού Θεάτρου, όπου διετέλεσε και καλλιτεχνικός διευθυντής για πέντε χρόνια. Κάποιες από τις σημαντικότερες παραστάσεις, στις οποίες συμμετείχε σκηνογραφικά, είναι ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή με το Εθνικό Θέατρο στο Κολοσσαίο της Ρώμης, η «Ηλέκτρα» και η «Ιφιγένεια εν Ταύροις» του Ευριπίδη με το Θεσσαλικό Θέατρο και η «Μήδεια» του Ευριπίδη με την Τζένη Καρέζη.
Παράλληλα, στον κινηματογράφο συνεργάστηκε ως επί το πλείστον με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο στις ταινίες – πέραν των τριών προαναφερθέντων – «Κυνηγοί», «Ταξίδι στα Κύθηρα», «Ο Μελισσοκόμος», «Το βλέμμα του Οδυσσέα» και «Μια αιωνιότητα και μια μέρα». Επιπλέον, έχει συνεργαστεί και με τον Δημήτρη Μαυρίκιο (Δρόμος του Λαμόρε), τον Γιάννη Σμαραγδή (Κελί μηδέν, Ταξίδι της επιστροφής), τον Γιώργο Σταμπουλόπουλο (Δύο ήλιοι στον ουρανό) και τον Τόνυ Λυκουρέση (Χρυσομαλλούσα).
Την «Ζωγραφική για τον κινηματογράφο» χορηγεί η ΣΤΟΡΜΥ ΑΕ σε συνεργασία με την Moleskine.
Δε'ιτε περισσότερα για την έκθεση στο Guide της Athens Voice
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Τι θα δούμε σε γκαλερί και σε χώρους τέχνης της Αθήνας;
Είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει δοθεί ποτέ για σουρεαλιστικό πίνακα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.