- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
«Θεσσαλονίκη: Graphic Design 1980–2009»
Η έκθεση της ομάδας Red Creative στο 14ο Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς Αθήνας
Έως τις 11 Νοεμβρίου η πρωτοποριακή Θεσσαλονικιώτικη σκηνή της γραφιστικής τέχνης εκτίθεται στη Διπλάρειο Σχολή (πλατεία Θεάτρου) στο πλαίσιο του 14ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κόμικ Αθήνας. Το δημιουργικό γραφείο Red Creative των Κώστα Καλογήρου και Σίμου Σαλτιέλ, μόλις συμπλήρωσε 20 χρόνια στο χώρο του graphic design, επέλεξε να προβάλει όχι μόνο τη δική του αλλά μαζί και τη δουλειά όλων των ομάδων της πόλης.
Η ομότιτλη έκδοση «Θεσσαλονίκη: Graphic Design 1980–2009» περιλαμβάνει αφίσες που σχεδιάσθηκαν από δημιουργούς της Θεσσαλονίκης και καταγράφουν την εξέλιξη της έντυπης γραφιστικής στην πόλη, στο διάστημα τριών δεκαετιών. Ρωτήσαμε τον Κώστα Καλογήρου πώς κατέληξαν σε μια έκδοση που περιλαμβάνει τη δουλειά ακόμα και των ‘ανταγωνιστών τους;
«Θέλαμε να κάνουμε κάτι που να έχει αξία και διάρκεια, όχι κάτι εφήμερο, και η καλύτερη ιδέα μας ήταν να σχεδιάσουμε μια έκδοση που να παρουσιάζει δουλειές των δημιουργών της Θεσσαλονίκης – όπου ζούμε κι εργαζόμαστε είκοσι χρόνια τώρα. Ζητήσαμε λοιπόν από σχεδιαστές που δραστηριοποιήθηκαν στη πόλη τα τελευταία τριάντα χρόνια, να επιλέξουν αντιπροσωπευτικές δουλειές τους για την έκδοση αυτή και προχωρήσαμε στο σχεδιασμό και την παραγωγή της. Ο κύριος στόχος μας ήταν να συγκεντρωθεί, να «διασωθεί» και να αναδειχθεί ένας όγκος υλικού –που οι δημιουργοί του θεωρούν ότι τους αντιπροσωπεύει– αποτυπώνοντας ταυτόχρονα τις εξελίξεις (αισθητικές, τεχνολογικές, καταναλωτικές, κ.λπ.) στην έντυπη γραφιστική στη πόλη, στην πάροδο τριών δεκαετιών. Το πώς ακριβώς οργανώθηκε αυτό εξηγείται αναλυτικά στο εισαγωγικό κείμενο του Άγγελου Μπάκα, ο οποίος ανέλαβε την επιμέλεια της έκδοσης και την επιλογή του υλικού».
Τα τελευταία χρόνια η Θεσσαλονίκη μονοπωλεί βραβεία και διακρίσεις. Εξηγείται αυτή η δυναμική;
«Δεν θα έλεγα ότι η πόλη γενικά έχει ‘κλίση’ στην οπτική επικοινωνία - αλλά μια αλυσίδα ποικίλων παραγόντων και συγκυριών, που έχει την αφετηρία της στο παρελθόν, έχει συντελέσει σε αυτό το αποτέλεσμα σήμερα. Για να κρίνει κανείς εάν αυτό είναι κάτι συγκυριακό ή εάν είναι θα έχει συνέχεια, πρέπει αρχικά να εξετάσει το πως οδηγηθήκαμε ως εδω - και αυτή είναι η ουσία της παρουσίασης-συζήτησης: «Θεσσαλονίκη Graphic Design 1908 - 2009: Αναδρομή σε τρεις δεκαετίες». Εξετάζοντας και κατανοώντας το πως και το γιατί προέκυψε στη πόλη σήμερα αυτή η δυναμική, είναι ένα βήμα για τη διατήρησή της στο μέλλον».
Γιατί επελέγη το 1980 ως αφετηρία;
«Η γραφιστική στη Θεσσαλονίκη σίγουρα δεν άρχισε το 1980, αλλά οι δυνατότητες έρευνας που είχαμε και αντίστοιχα η πρόσβαση σε ανθρώπους και υλικό, μας οδήγησαν σε αυτή την επιλογή. Ακόμη και για τη δεκαετία του ‘80 υπήρξε μεγάλη δυσκολία ανεύρεσης οπτικού υλικού από αρχεία παλαιών γραφιστών, γι’ αυτό και αντιπροσωπεύεται λιγότερο συγκριτικά με τις επόμενες δεκαετίες που η εξέλιξη της τεχνολογίας είχε βοηθήσει σημαντικά στην αρχειοθέτηση και διατήρηση των εργασιών. Στην προ του 1980 περίοδο αναφέρεται στο εισαγωγικό κείμενό του ο Στέργιος Δελιαλής, ιδρυτής του Μουσείου Design Θεσσαλονίκης».
Κατά πόσο μια έκδοση αφιερωμένη στην οπτική επικοινωνία λειτουργεί ως ιστορικό αρχείο μιας εποχής;
«Σύμφωνα με τον διδάκτορα Τυπογραφίας & Οπτικής Επικοινωνίας, Κλήμη Μαστορίδη, η απάντηση στην ερώτηση είναι καταφατική - όπως αναφέρει σε άρθρο του στην ακαδημαϊκή έκδοση ΗΥΦΕΝ: «...Ουσιαστικά, οι άνθρωποι της Red Creative οργάνωσαν, διέσωσαν, και μέσω του βιβλίου δημοσιοποίησαν, κάνοντας κτήμα όλων ανεξαιρέτως, ένα σημαντικό αρχείο. Ο θετικός αντίκτυπος της διεργασίας αυτής δεν αφορά μόνο στη Θεσσαλονίκη... Το Θεσσαλονίκη Graphic Design 1980 - 2009, Μία ανθολογία, είναι μεν ένα βιβλίο που εκπορεύεται από τη Θεσσαλονίκη, αλλά απευθύνεται σ’ ολόκληρο τον κόσμο, καθώς αφορά στη πολιτιστική κληρονομιά που είναι κτήμα όλων. Πρόκειται για τη μοναδική προσπάθεια οπτικής εξιστόρησης της πορείας τριών δεκαετιών γραφικού σχεδιασμού της Θεσσαλονίκης... ».
Είναι η αφίσα ‘υπό διωγμό’;
«Σε σχέση με το παρελθόν, και ανεξάρτητα από τους χωροθετικούς περιορισμούς, φαίνεται ότι ο ρόλος της αφίσας ως μέσου ενημέρωσης ακολουθεί φθίνουσα πορεία, κυρίως λόγω της μεταστροφής του κόσμου προς τη ψηφιακή ενημέρωση με αντίστοιχο οπτικό υλικό. Προς το παρόν, δε φαίνεται ότι θα εκλείψει από τη καθημερινότητά μας, όπως αντίστοιχα δεν εξαφανίσθηκε το ραδιόφωνο με την επικράτηση της τηλεόρασης - απλά μετασχηματίσθηκε και επαναπροσδιορίσθηκε ο ρόλος και η λειτουργία του στη νέα εποχή. Ο ρόλος της αφίσας σίγουρα έχει περιορισθεί, αλλά η ίδια η αφίσα συνεχίζει να χρησιμοποιείται αποτελεσματικά από πολλούς στο αστικό τοπίο και παραμένει μια δυνατότητα έκφρασης και επικοινωνίας με το κοινό της πόλης, άμεση και δημοκρατική (με την έννοια οτι απευθύνεται σε όλους, μια δυνατότητα που δεν έχει π.χ. ένα newsletter, κλπ.). Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα, όπου τα κύρια μέσα επικοινωνίας δεν αποτελούν -για διάφορους λόγους- τη πρώτη επιλογή, η αφίσα εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα δημοφιλής».
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.