- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Είναι ένας από τους σπουδαιότερους εικαστικούς καλλιτέχνες που πειραματίστηκε συστηματικά με τη ζωγραφική, τη γλυπτική, το σχέδιο, τη φωτογραφία, τις κατασκευές, το βίντεο, τον ήχο, την performance… Με περισσότερες από 100 ατομικές εκθέσεις στην καριέρα του, έργα του βρίσκονται σε μεγάλα μουσεία, συλλογές αλλά και σε δημόσιους χώρους (δες σταθμό μετρό Εθνική Άμυνα). Η συμμετοχή του στην Μπιενάλε Βενετίας το ’86, όπου εκπροσώπησε την Ελλάδα με μια σειρά έργων, όπως το «Καμακωμένο ψάρι» και τα «Πορτρέτα», ήταν ζωγραφικοί πίνακες πάνω στους οποίους προβάλλονταν βιντεογραφημένη εικόνα, αποτέλεσε την αρχή για μια σειρά έργων «ζωντανής ζωγραφικής» (living painting), την οποία στην πορεία εξέλιξε. Στην Τήνο έχει δημιουργηθεί Μουσείο Τσόκλη με έργα του, ενώ μια φορά στη ζωή του έχει σκηνοθετήσει τη Σοφία Φιλιππίδου στο έργο των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη «Η έκτη Καρυάτιδα».
Στον Νέο Εκθεσιακό Χώρο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών ξεκίνησε η έκθεση με 85 στοιχειώδη νέα έργα, τα οποία ο Κώστας Τσόκλης δημιούργησε ως απάντηση στο αδυσώπητο πέρασμα του χρόνου, αντί απλώς να ανατρέξει στο πλούσιο παρελθόν του. Ο τίτλος της έκθεσης είναι «Στοιχεία για τη δημιουργία πιθανών αριστουργημάτων».
Από την άλλη η Ρέα Βιτάλη έγραψε τη μυθιστορηματική βιογραφία του «Δεν πέθανα εγκαίρως», που όπως σημειώνεται στο οπισθόφυλλο «... θα σας κάνει να αναρωτηθείτε για το τι είναι αληθινό και πόσα μπορεί να αντέξει ένας άνθρωπος μέχρι να φτάσει στο στόχο του. Η Ελλάδα του 20ου αιώνα, η σκληρή πραγματικότητα της δεκαετίας του '50 και '60, ο κόσμος της Τέχνης απλός, προσιτός και κατανοητός για όλους».
Απόσπασμα από το βιβλίο της Ρέας Βιτάλη που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα.
1985. Και ένας ήλιος ευεργετικός τον σημαδεύει. Του έλειπε ο ήλιος. Κάθε που επέστρεφε από το Παρίσι αφηνότανε στην αγκαλιά μιας πατρίδας ζεστής. Έτσι τον ένιωθε τον ήλιο. Ζεστή πατρίδα. Ήταν με μια παρέα φίλων στην Κέα. Μια μέρα γενναιόδωρα ελληνική. Μια γενναιόδωρη θάλασσα σε πρώτο πλάνο, γενναιόδωρα γέλια στον αέρα, γενναιόδωροι μεζέδες στο τραπέζι. Κουβέντες έπεφταν, όπως τα παγάκια στο ουζάκι που έπιναν, και άλλαζαν χρώμα τα συναισθήματα. Έκλεισε τα μάτια του ακουμπώντας ελαφρώς το κεφάλι πίσω. Μαζί τους και μόνος. Ξανάνοιγε κατά διαστήματα τα μάτια. Μάλλον το ένα μάτι... Είναι να μη σε βάλει σημάδι ο ήλιος. Ένας ψαροντουφεκάς πέρασε από μπροστά του με την πραμάτεια του ανά χείρας. Ψάρια. Μετά ένας άλλος ψαροντουφεκάς. Ψάρια. Αποφασίζει να βουτήξει στη θάλασσα ενώ μια ιδέα ήδη βουρλίζει το μυαλό του. Με τη μάσκα του παρατηρεί ένα ψάρι. Παίρνει όρκο ότι είναι το ίδιο ψάρι, που είχε δει ως τρόπαιο στα χέρια των ψαροντουφεκάδων. Πάλι και πάλι το ίδιο ψάρι. Καμακωμένο; Πεθαμένο και αθάνατο μαζί. Κι ας το είδε ακόμα και να σπαρταράει. Σπασμοί ζωής, όχι θανάτου. Θα δημιουργούσε ένα ψάρι που σπαρταράει αενάως. Πόσο του έμοιαζε, τώρα που το σκέφτομαι! Πώς όμως να το κάνει;
Θυμάται τον κινηματογράφο. Γεφυρώνεται με τον Κώστα της παιδικής του ηλικίας, που ζωγράφιζε εκείνα τα τεράστια ντεκόρ των κινηματογράφων. Αλλάζει αιώνα τεχνολογίας. Προχωρεί στην ιδέα της χρήσης του βίντεο. Απομονώνεται από την παρέα. Μαζί και μόνος. Μια ζωή. Είναι να μη σου καμακώσει η έμπνευση το νου σου. Από εκείνη τη στιγμή δουλεύει πάνω σ’ αυτό που έμελλε να σφραγίσει την επόμενη σελίδα στην ιστορίας της τέχνης. Ψάρια και ψάρια θυσιάστηκαν στο βωμό της έμπνευσής του για να προλάβει να μαγνητοσκοπήσει τη στιγμή του σπαραγμού τους. Και η Ελένη δίπλα του. Το έργο του «Καμακωμένο ψάρι» παρουσιάστηκε αρχικά στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Εντυπωσίασε κριτικούς και κοινό. Δεν του αρκούν όμως οι γνώμες του ελληνικού κοινού. Τα λόγια του Ιόλα, με το που αντίκρισε το έργο, του μεγεθύνουν τη φιλοδοξία: «Τα έργα σου, παιδί μου, είναι όλα αριστουργήματα. Αριστουργήματα όμως είναι γεμάτος ο κόσμος. Μ’ αυτό το έργο θα μπεις στον 21ο αιώνα».

Η είσοδος στην έκθεση θα είναι ελεύθερη. Νέος Εκθεσιακός Χώρος (επάνω επίπεδο). Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα 10:00 π.μ. – 2:00 μ.μ. (ξεναγήσεις) Τρίτη – Παρασκευή: 5:00 μ.μ. – 9:00 μ.μ.. Σάββατο και Κυριακή: 5:00 μ.μ. – 9:00 μ.μ. Η έκθεση θα παραμείνει κλειστή στις 17/11, 24/12, 31/12/2015 και 1,2,3/1/2016. Για περισσότερες πληροφορίες: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: 210 72.82.333
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.