Ο Βούτσης «έβαλε στο μάτι» την Παλιά Βουλή
Που έχει δοθεί για Εθνικό Ισορικό Μουσείο από το 1932


Το κτίριο της παλιάς Βουλής στην οδό Σταδίου «έχει βάλει στο μάτι» ο πρόεδρος της Βουλής κ. Νίκος Βούτσης.
Λεπτομερέστερα, ο πρόεδρος της Βουλής φέρεται να ορέγεται, για χρήση από την τωρινή Βουλή, την ειδικά τη μεγάλη αίθουσα της παλιάς Βουλής, παρόλο που το κτίριο που λειτουργεί σαν Εθνικό Ιστορικό Μουσείο υπό την εποπτεία της Ιστορικής Εθνολογικής Εταιρίας της Ελλάδας (ΙΕΕΕ), είναι παραχωρημένο από τον Ελευθέριο Βενιζέλο το 1932, και, ανήκοντας στην Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου, διαθέτει πλήρη θεσμική αυτοτέλεια.
Όπως γράφει ο κ. Νίκος Βατόπουλος στη σημερινή (Παρασκευή) "Καθημερινή": "Είναι σαφές ότι η ΙΕΕΕ κινδυνεύει να απολέσει το κτίριο διά της σταδιακής μεθόδου της υφαρπαγής, παρότι το μέγαρο έχει παραχωρηθεί με πρωτοβουλία του Ελευθερίου Βενιζέλου το 1932 για να στεγαστούν οι συλλογές του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου. Το κτίριο, που είχε χρήση Κοινοβουλίου έως το 1935, ανήκει στην Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου και ουδέποτε αμφισβητήθηκε η νομιμότητα της παραχώρησης και της χρήσης, καθώς υπάρχει νόμος που είναι μη ανακληθείς (Ν. 666/ΦΕΚ 318/Α/25-9-43). Ο κατοχικός νόμος είχε εκδοθεί με την ευκαιρία της προσωρινής τότε εγκατάστασης του υπουργείου Δικαιοσύνης. Στα πρόσφατα χρόνια (2001, 2008) είχαν και πάλι διατυπωθεί διαθέσεις υπαγωγής της Παλαιάς Βουλής στη Βουλή των Ελλήνων, κυρίως για χρήση της λαμπρής αίθουσας συνεδριάσεων (Παλαιό Κοινοβούλιο) και εγκατάσταση εντευκτηρίου. Οι προθέσεις εκείνες δεν ευδοκίμησαν, καθώς δεν είχαν θεσμική βάση. Πάντως και η σύγχρονη ιδέα του προέδρου της Βουλής Ν. Βούτση εστιάζει –αρχικά– στην ανάληψη του ελέγχου της μεγάλης Αίθουσας Συνεδριάσεων και του χώρου περιοδικών εκθέσεων. Η αίθουσα, ούτως ή άλλως, παραχωρείται από την ΙΕΕΕ όταν υπάρχει σχετικό αίτημα από τη Βουλή των Ελλήνων.
Τα κειμήλια και οι συλλογές του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, προφανώς, θα περιορίζονταν χωροταξικά, αλλά, σε περίπτωση που προχωρούσε το σχέδιο του προέδρου της Βουλής, ίσως η υπόστασή τους κατέληγε σε μια μορφή κρατικοποίησης, παρότι πρόκειται για δωρεές αναπαλλοτρίωτες που προστατεύονται από το Σύνταγμα. Πώς το σκέφτεται άραγε ο κ. Βούτσης και οι συνεργάτες του; Θα είναι υπαίτιοι για τον μαρασμό μιας εθνικής προσφοράς, καθώς δεν έχει παρουσιαστεί κανένα σοβαρό σχέδιο θεσμικής συνύπαρξης της Βουλής των Ελλήνων και της ΙΕΕΕ, που είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Κάτι τέτοιο ούτε προβλέπεται ούτε είναι δυνατό λειτουργικά και χωροταξικά. Αλλωστε, στην ακραία αυτή περίπτωση θα μιλούσε κανείς για κατάργηση του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου με ευθύνη της Βουλής. Παγκόσμια πρωτοτυπία.
Εφαλτήριο για την προώθηση του σχεδίου υπαγωγής του μεγάρου της Παλαιάς Βουλής στη Βουλή των Ελλήνων είναι το έργο αποκατάστασης της παρακείμενης Μπενακείου Βιβλιοθήκης, η οποία ανήκει στη Βουλή. Ευρύτερο σχέδιο του προεδρείου της Βουλής είναι η σύνδεση των δύο κτιρίων (που έχουν άλλον ιδιοκτήτη, άλλη χρήση, άλλη διοίκηση και άλλο νομικό καθεστώς), χωρίς να αποσαφηνίζεται το πλήθος των θεσμικών, λειτουργικών, χωροταξικών και νομικών παραμέτρων που προκύπτουν από αυτήν την ακροβασία.
Τεράστια ασάφεια προκύπτει επίσης από την ενδεχόμενη μεικτή χρήση της Παλαιάς Βουλής ως ενός μεγάρου με πολιτική, πλέον, λειτουργία και με παράλληλη λειτουργία ως μουσείου. Θα υπάρχει η διεθνής πρωτοτυπία να υποχρεωθεί αυτό το μουσείο-κιβωτός με την τεράστια εθνική προσφορά να λειτουργεί με τους όρους ασφαλείας και γραφειοκρατίας ενός αυστηρά ελεγχόμενου κτιρίου πολιτικής χρήσης. Η δυσλειτουργία είναι σίγουρη ακόμη και στη χωροταξική διευθέτηση, καθώς όλοι οι χώροι της Παλαιάς Βουλής αξιοποιούνται από τις συλλογές, τα αρχεία, τη βιβλιοθήκη και τα εργαστήρια συντήρησης. Οπως και να προχωρήσει το σχέδιο του προέδρου της Βουλής, εφόσον προχωρήσει, μιλάμε για συρρίκνωση της εθνικής κιβωτού, που είναι το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο. Προφανώς δεν ενδιαφέρει και τόσο πολύ.
Το γεγονός ότι το μέγαρο της Παλαιάς Βουλής έχει διασωθεί οφείλεται στις ενέργειες της ΙΕΕΕ στη δεκαετία του ’50, όταν το κτίριο, μετά τον πόλεμο, είχε περιέλθει σε κακή κατάσταση. Η κατεδάφιση απεφεύχθη και τα έργα του Αναστασίου Ορλάνδου μας έδωσαν το κτίριο και το περιβάλλον που γνωρίζουμε. Το έργο και η προσφορά του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου είναι πολύ μεγαλύτερα μεγέθη από τους μεγαλοϊδεατισμούς εφήμερων προσώπων".
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Οι δύο σημαντικότεροι φωτογράφοι της Θεσσαλονίκης σε μια από κοινού έκθεση
Ο Δανός καλλιτέχνης έκανε γνωστή την διάγνωση του το 2022
Με το «ΜΑΜΙ» στρέφεται και πάλι σε μνήμες βιωμάτων, μετασχηματισμένες σε αισθητικό γεγονός. Τα ολόγυμνα σώματα των ηθοποιών ανάγονται σε κινούμενα γλυπτά ιδιαίτερης ομορφιάς.
Λίγο πριν τις «Συμφωνικές ροκ μεταμορφώσεις» μιλήσαμε με τον Έλληνα βιρτουόζο κιθαρίστα και ιδρυτή των Firewind
Παγκόσμια πρεμιέρα στις 6 Ιουνίου
Μια μοναδική ευκαιρία ώστε το κοινό να γνωρίσει από κοντά ευρήματα της Εποχής του Χαλκού
Η Άννα Μιχελή σκηνοθετεί τον Φοίβο Παπακώστα και την Κατερίνα Σπύρου
Ο Κέντρικ Λαμάρ δεν έκανε απλώς μια εμφάνιση στο Super Bowl αλλά γράφτηκε μια ένδοξη σελίδα στο τόμο της pop culture
Πέντε σεμινάρια σύγχρονου χορού για σπουδαστές αλλά και για τους κατοίκους της πόλης
Ένα μεσημέρι με τους θεματοφύλακες της ελληνικής γλώσσας στην Ουκρανία
Κωνσταντίνα Ρουσσίδη, Μαριάντζελα Κατσιαβριά, Μένια Παπαδοπούλου μιλούν για τα βιβλία τους που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Βακχικόν
3 πρεμιέρες και μια παράσταση που κλείνει αυλαία στα τέλη του μήνα
Τι θα δούμε σε μεγάλα μουσεία, χώρους τέχνης και γκαλερί
Στη λίστα και η Μαράια Κάρεϊ, μια από τις διαχρονικές παραλείψεις του θεσμού
Στο νέο του βιβλίο µελετά το φαινόµενο του µοντερνισµού και µεταµοντερνισµού, όπως και το αντίκτυπό τους στη σύγχρονη λογοτεχνία
Ξεχάστε τα τεμπέλικα, ακατάστατα αγοράκια που η μαμά τα παρακαλούσε να συμμαζέψουν τον στάβλο τους - η μόδα άλλαξε και μας αρέσει
Από τις 100 κορυφαίες ταινίες του 2024, πάνω από τις μισές είχαν γυναίκες πρωταγωνίστριες
Η Μαριάννα Πολυχρονίδη ερμηνεύει τη ζωή και τα τραγούδια της Στέλλας Χασκίλ σε μια μουσική παράσταση
Δείτε το τρέιλερ της νέας ταινίας!
Μια ευφάνταστη ιστορία που περιπαίζει με χιούμορ τη γραφειοκρατία του σοβιετικού καθεστώτος, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει τα αποτελέσματα της λογοτεχνίας στην ψυχοσύνθεση ενός αναγνώστη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.