- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
Βενιζέλος: Δεν γίνεται να αυξηθεί με νόμο το όριο ηλικίας των δικαστικών
Τονίζει ότι το Σύνταγμα δεν αφήνει κανένα περιθώριο ερμηνευτικού αυτοσχεδιασμού
Αντιδράσεις προκάλεσαν τα χθεσινά δημοσιεύματα για συζήτηση Τσίπρα με τους ανώτατους δικαστικούς για αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησής τους. Πολλοί αναφέρουν ότι η αύξηση ορίου ηλικίας των δικαστικών είναι αντισυνταγματική.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Ευάγγελος Βενιζέλος, ο οποίος με ανάρτησή του στο facebook αναφέρεται στο Σύνταγμα και εξηγεί ότι η αύξηση ορίου ηλικίας (για την συγκεκριμένη περίπτωση) είναι αντισυνταγματική και δεν γίνεται να αλλάξει με νόμο.
Μεταξύ άλλων αναφέρει ότι «Το όριο ηλικίας που θέτει το άρθρο 88 παρ. 5 δεν συνιστά εγγύηση προσωπική αλλά θεσμική με τη μορφή κανόνα που διέπει την οργάνωση και λειτουργία της δικαιοσύνης διασφαλίζοντας την ομαλή υπηρεσιακή εξέλιξη όλων των δικαστικών λειτουργών, των παλαιότερων που αποχωρούν και των νεώτερων για τους οποίους ανοίγουν θέσεις προς προαγωγή».
Επίσης τονίζει πως «το άρθρο 88 παρ. 5 θέτει όριο ηλικίας που αποκλείεται να αυξηθεί με νόμο, το δε άρθρο 118 παρ. 1 δεν αφήνει κανένα περιθώριο ερμηνευτικού αυτοσχεδιασμού».
Η ανάρτηση ως έχει:
Το όριο ηλικίας των δικαστικών λειτουργών κατά το Σύνταγμα
Σύμφωνα με το άρθρο 88 παρ. 5 του Συντάγματος: «Οι δικαστικοί λειτουργοί έως και το βαθμό του εφέτη ή του αντεισαγγελέα εφετών και τους αντίστοιχους με αυτούς βαθμούς, αποχωρούν υποχρεωτικά από την υπηρεσία μόλις συμπληρώσουν το εξηκοστό πέμπτο έτος της ηλικίας τους και όλοι όσοι έχουν βαθμούς ανώτερους από αυτούς ή τους αντίστοιχους με αυτούς αποχωρούν υποχρεωτικά από την υπηρεσία μόλις συμπληρώσουν το εξηκοστό έβδομο έτος της ηλικίας τους. Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής θεωρείται σε κάθε περίπτωση ως ημέρα που συμπληρώνεται το όριο αυτό η 30ή Ιουνίου του έτους της αποχώρησης του δικαστικού λειτουργού».
Η διάταξη αυτή ρυθμίζει πλήρως, σε συνταγματικό επίπεδο, τα σχετικά με το όριο ηλικίας των δικαστικών λειτουργών. Η συνταγματική διάταξη δεν επιφυλάσσεται υπέρ του νόμου. Δεν παραπέμπει στον κοινό νομοθέτη για τη ρύθμιση πτυχών του ζητήματος του ορίου ηλικίας των δικαστικών λειτουργών. Τα όρια είναι συνταγματικώς δεδομένα και σαφή.
Αντιθέτως στο άρθρο 16 παρ. 6 εδάφιο γ´ του Συντάγματος που ρυθμίζει το όριο ηλικίας των καθηγητών ΑΕΙ, περιέχεται ρητή παραπομπή στο νόμο ( επιφύλαξη υπέρ του νόμου). Τίθεται εκ του Συντάγματος το όριο του 67ου έτους της ηλικίας, εφόσον ο κοινός νόμος δεν ορίσει διαφορετικό όριο. Η διαφορά στη γραμματική διατύπωση του άρθρου 16 παρ. 6 και του άρθρου 88 παρ. 5 είναι χαρακτηριστική. Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 16 παρ. 6 εδάφιο γ´ : «Νόμος ορίζει το όριο ηλικίας των καθηγητών των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων· έως ότου εκδοθεί ο νόμος αυτός οι καθηγητές που υπηρετούν αποχωρούν αυτοδικαίως μόλις λήξει το ακαδημαϊκό έτος στο οποίο συμπληρώνουν το εξηκοστό έβδομο έτος της ηλικίας τους».
Μεταφέρεται δημοσιογραφικά η άποψη κάποιων ότι το άρθρο 88 παρ. 6 προβλέπει το όριο ηλικίας των δικαστικών λειτουργών ως εγγύηση υπέρ αυτών. Άρα δεν μπορούν λόγω ισοβιότητας να απολυθούν πριν συμπληρώσουν το όριο, αλλά μπορούν να παραμείνουν, αν το επιθυμούν και για όσο χρόνο το επιθυμούν!
Το όριο ηλικίας που θέτει το άρθρο 88 παρ. 5 δεν συνιστά εγγύηση προσωπική αλλά θεσμική με τη μορφή κανόνα που διέπει την οργάνωση και λειτουργία της δικαιοσύνης διασφαλίζοντας την ομαλή υπηρεσιακή εξέλιξη όλων των δικαστικών λειτουργών, των παλαιότερων που αποχωρούν και των νεώτερων για τους οποίους ανοίγουν θέσεις προς προαγωγή.
Την απάντηση τη δίνει άλλωστε ρητά η μεταβατική διάταξη του άρθρου 118 παρ. 1 του Συντάγματος: «Αφότου αρχίσει να ισχύει το Σύνταγμα [αυτό έγινε στις 11.6.1975] οι δικαστικοί λειτουργοί, από το βαθμό του προέδρου ή εισαγγελέα εφετών και άνω, ή τον αντίστοιχο με αυτούς, αποχωρούν από την υπηρεσία, όπως έως τώρα, μόλις συμπληρώσουν το εβδομηκοστό έτος της ηλικίας τους· το όριο αυτό μειώνεται από το έτος 1977 κατά ένα έτος ετησίως έως το εξηκοστό έβδομο έτος».
Είναι συνεπώς προφανές ότι το άρθρο 88 παρ. 5 θέτει όριο ηλικίας που αποκλείεται να αυξηθεί με νόμο, το δε άρθρο 118 παρ. 1 δεν αφήνει κανένα περιθώριο ερμηνευτικού αυτοσχεδιασμού.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τόσο η κυβέρνηση όσο και η αντιπολίτευση έχουν μπροστά τους δύσκολα διλήμματα
«Ο άνθρωπος ήθελε ένα κόμμα ενός ανδρός αρχή - Όποιος έλεγε “ναι” ήταν καλά, όποιος έλεγε “όχι” ήταν αντίπαλος»
«Για μένα το ΠΑΣΟΚ έχει προοπτική με πολιτική και στρατηγική αυτονομία» ανέφερε
Τι απαντά το υπουργείο Οικονομικών
Ο γνωστός στιχουργός είναι ένθερμος υποστηρικτής του
«Νέα ηγεσία που ενώνει και μπορεί», το μήνυμα του υποψήφιου προέδρου του ΠΑΣΟΚ
Αναφέρθηκε στο πλαίσιο της περιοδείας της στην Κρήτη
Tι υποστήριξε η πλευρά του δημάρχου
«Η μάχη για τη φορολογική δικαιοσύνη αποτελεί μάχη για κοινωνική δικαιοσύνη», τόνισε ο Πρωθυπουργός
Mε αφορμή την ανάρτηση που προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις
Τι αναφέρει η απόφαση του δικαστηρίου
Η ανάρτηση του Νίκου Καρανίκα που έκανε λόγο για πραξικόπημα
Συνεχίζεται ο «πόλεμος της πισίνας» - Το σχόλιο και η αντίδραση
«Το έργο έχει ολοκληρωθεί και ανακοινωθεί από πέρυσι» σημειώνει η παράταξη «Αθήνα Ψηλά»
«Η σιωπή του Αλέξη Τσίπρα ερμηνεύτηκε ως μία έμμεση στήριξη στον Κασσελάκη»
Πώς κρίνει τους υποψήφιους για την ηγεσία του ΠΑΣΟΚ
Όσα είπε από την Τρίπολη για τις εκλογές στο ΠΑΣΟΚ
«Μου είπαν ότι έχω πέντε λίτρα υγρό στην καρδιά» αποκάλυψε ο ευρωβουλευτής για την πρόσφατη περιπέτεια με την υγεία του
Πώς σχολιάζει την κόντρα Ραγκούση - Τζάκρη
Tι είχε αναφέρει από πλευράς του το υπουργείο Toυρισμού
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.