- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Όταν το Facebook μιμείται τη Διαύγεια
Τι ισχύει για όσους θέλουν να αγοράσουν διαφημίσεις σχετικές με πολιτικά θέματα
Καμία απόφαση ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων και προμηθειών, ή έγκρισης προϋπολογισμού και δαπανών κυβερνητικών, αυτοδιοικητικών και δημόσιων φορέων δεν θα εκτελείται αν δεν έχει αναρτηθεί η σχετική πράξη στο Διαδίκτυο. Όλες οι κρατικές δαπάνες στη φόρα και διαθέσιμες σε όλους, με λίγα λόγια.
Αυτό προέβλεπε το σχέδιο νόμου με τον τίτλο Διαύγεια, που κατατέθηκε στη Βουλή τον Ιούνιο του 2010 με σκοπό τη μέγιστη δημοσιότητα και διαφάνεια της κυβερνητικής πολιτικής και της διοικητικής δράσης. Ο νόμος ήταν μια καινοτομία της τότε κυβέρνησης, καθώς πουθενά στην Ευρώπη δεν υπήρχε ανάλογη πρακτική. Είναι χαρακτηριστικό ότι έτυχε της απόλυτης έγκρισης της τρόικας που τότε είχε αρχίσει να μπαίνει στη ζωή μας.
Όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα, εκτός του ΚΚΕ που δήλωσε παρών, υπερψήφισαν το νομοσχέδιο της Διαύγειας, ενώ παραδόξως για τα ελληνικά ήθη και έθιμα το νομοσχέδιο έτυχε θετικής αντιμετώπισης από τα ΜΜΕ της εποχής. Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, καμία πράξη φορέα δεν θα εκτελείται αν δεν έχει προηγηθεί η ανάρτησή της στο Διαδίκτυο, ακόμα και αν από τον νόμο δεν προβλέπεται δημοσίευσή της.
Έτσι από τον Οκτώβριο 2010 αναρτώνται σε ένα σημείο στο διαδίκτυο όλες οι αποφάσεις πράξεων των κυβερνητικών και διοικητικών οργάνων, λαμβάνοντας ειδική μέριμνα για τις πράξεις που αφορούν στην εθνική άμυνα και τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα. Από τότε στη Διαύγεια έχουν αναρτηθεί 33,5 εκατ. διοικητικές πράξεις από 4.780 φορείς και είναι εγγεγραμμένοι περίπου 93.300 χρήστες. Όλοι οι πολίτες, δίνοντας απλές λέξεις κλειδιά και χρησιμοποιώντας διάφορα φίλτρα και εύχρηστους τρόπους ταξινόμησης, έχουν ένα χρήσιμο εργαλείο για την ενίσχυση της πληροφόρησής τους και την άσκηση ελέγχου στην εκτελεστική εξουσία.
Ας έρθουμε τώρα στο Facebook. Από τα τέλη Μαρτίου δημιούργησε νέα εργαλεία με στόχο τόσο την πρόληψη κακόβουλων παρεμβάσεων στις ευρωεκλογές όσο και τη μεγαλύτερη διαφάνεια των διαφημίσεων που σχετίζονται με την πολιτική. Όσοι θέλουν να αγοράσουν διαφημίσεις σχετικές με πολιτικά θέματα θα είναι υποχρεωμένοι να ταυτοποιηθούν και να λάβουν εξουσιοδότηση για τις σελίδες τους.
Έτσι για τη δημοσίευση προεκλογικών διαφημίσεων οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να επιβεβαιώσουν την ταυτότητά τους και να παρέχουν πληροφορίες σχετικά με το ποιος είναι υπεύθυνος για την πληρωμή της κάθε διαφήμισης. Κατά τη δημιουργία μιας εκστρατείας, εφόσον έχει ήδη ολοκληρωθεί επιτυχώς η διαδικασία εξουσιοδότησης, θα εμφανίζεται στο επίπεδο της διαφήμισης επιλεγμένο το κουτάκι «Αυτή η διαφήμιση σχετίζεται με την πολιτική ή ζητήματα εθνικής σημασίας εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Σε κάθε διαφήμιση επίσης θα εμφανίζεται το «paid for by» («πληρώνεται από») το οποίο αν το πατήσει κάποιος θα μεταφέρεται στη Βιβλιοθήκη Διαφημίσεων. Εκεί θα βλέπει πληροφορίες σχετικά με την απόδοση της διαφήμισης (όπως κόστος και εμφανίσεις) καθώς και τα δημογραφικά στοιχεία των ατόμων που την είδαν (όπως ηλικία, φύλο και τοποθεσία). Η βιβλιοθήκη και η πρόσβαση σε αυτή είναι δυνατή από οποιονδήποτε στον κόσμο ασχέτως αν έχει ή όχι λογαριασμό στο Facebook στο facebook.com/adlibrary. Τα εργαλεία αυτά δεν καλύπτουν μόνο διαφημίσεις σχετικές με συγκεκριμένες καμπάνιες αλλά και διαφημίσεις ενημέρωσης. Διαφημίσεις, δηλαδή, που δεν αναφέρουν κάποιον υποψήφιο ή πολιτικό κόμμα αλλά αφορούν σημαντικά πολιτικά ζητήματα.
Παίζοντας με το νέο εργαλείο έψαξα τις διαφημίσεις του Ντόναλντ Τραμπ, αφού στις ΗΠΑ αυτά τα κόλπα εφαρμόζονται από το 2018. Εκεί είδα τις λεπτομέρειες για την τελευταία διαφήμισή του, που αφορά τα επικείμενα γενέθλια (!) της Μελάνια. Πληρώθηκε από το «Trump Make America Great Again Committee» ενώ από τον Μάιο του 2018 μέχρι σήμερα ο πρόεδρος έχει ξοδέψει σχεδόν 11 εκατομμύρια σε διαφημίσεις στο Facebook.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Θέλοντας να τεστάρω τις δυνατότητες και τα όρια του εργαλείου, άρχισα να ζητάω συμβουλές θεωρώντας μάλλον απίθανο (και ηθικά απωθητικό) το να το χρησιμοποιήσω. Μέσα σε μισή ώρα είχα αγοράσει μηνιαία συνδρομή.
Ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα για την τεχνολογική εκπαίδευση
Τα τεχνικά προβλήματα όσον αφορά τη σύνδεση και παραμονή στα εν λόγω μέσα κοινωνικής δικτύωσης, παρατηρούνται μάλιστα και στην Ελλάδα.
Το design και οι επιδόσεις του μέλλοντος στο σήμερα
Από τη θεραπεία αυτοάνοσων νοσημάτων με Τ-κύτταρα μέχρι δείγματα χώματος από τη Σελήνη
Οι επιστήμονες το 1998 αποκάλυψαν ότι αυτή η διαστολή επιταχύνεται, με την υποτιθέμενη αιτία να είναι η σκοτεινή ενέργεια
Τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν τη Δευτέρα προήλθαν από ένα νέο τσιπ που ονομάζεται Willow
Πάνω από 15 εκατομμύρια διαδικτυακές απειλές το 2024 - Ανάγκη για ενισχυμένα μέτρα προστασίας
Τα ευρήματα μεγάλης έρευνας
Είναι τόσο μεγάλο κομμάτι της ζωής μας πια, που όταν δεν υπάρχει σύνδεση, κάτι μας πιάνει…
Όψεις της πόλης, αναμνήσεις, πράγματα που συνέβησαν παλιά, και πράγματα που συμβαίνουν σήμερα γύρω μας
Θα αργήσει η επιστροφή των ΗΠΑ στη Σελήνη
Η υπηρεσία λειτουργεί επί του παρόντος σε μερικές τοποθεσίες στις ΗΠΑ, στο Τέξας και την Αριζόνα
«Τα παιδιά χάνουν τον προσανατολισμό τους, ασχολούνται μόνο με likes»
Διαφορετική εικόνα από εκείνη που επικράτησε στις αγιογραφίες
Πόσο θα επηρεαστεί το οικοσύστημα και το κλίμα της Γης
Σε όλο τον κόσμο γίνονται προσπάθειες για την ανάπτυξη ανθεκτικών καλλιεργειών
Μερικά από τα πιο εμβληματικά και αγαπημένα παιχνίδια πρωταγωνιστούν στο επετειακό clip
Μια επένδυση που ξεπερνά τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια
Χρειάζεται μόλις 15 λεπτά για να εκτελέσει έναν πλήρη κύκλο ανθρώπινης πλύσης
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.