Αυτοκινηση

Δέκα πράγματα που πρέπει να κάνουν δώρο στον εαυτό τους οι λάτρεις της αυτοκίνησης

Εσύ πόσα κουτάκια έχεις τσεκάρει;

eleni_helioti_1.jpg
Ελένη Χελιώτη
ΤΕΥΧΟΣ 827
8’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Φωτογραφία με το πέρασμα Stelvio στον 24ωρο αγώνα Le Mans.

Μία λίστα με δέκα must επισκέψεις για τους λάτρεις των αυτοκινήτων.

Εάν διαβάζετε αυτό το άρθρο αυτή τη στιγμή, είστε κατά πάσα πιθανότητα λάτρης των αυτοκινήτων, του δρόμου και της ταχύτητας. Junky της αδρεναλίνης που σχετίζεται με αγώνες ταχύτητας, αντοχής και των τεχνολογικών «θαυμάτων» που εδώ και περισσότερα από 100 χρόνια γεννάνε όλοι αυτοί που δημιούργησαν με κόπο αλλά και πολλή αγάπη και ενθουσιασμό τις συνθήκες για να υπάρχει η παρακάτω λίστα.

Ίσως έχετε βρεθεί σε κάποια από αυτά τα μέρη, ίσως έχετε παρακολουθήσει κάποιον από τους παρακάτω αγώνες (από κοντά ή από οθόνη), ίσως έχετε απλά ονειρευτεί ή φαντασιωθεί να παρευρίσκεστε κάπου εκεί έστω για λίγο. Ίσως να τα έχετε κάνει όλα αυτά και σε αυτή την περίπτωση… απλά kudos. Υποκλίνομαι. Όταν ξεκίνησα να φτιάχνω αυτή τη λίστα δεν ήξερα τι να πρωτοβάλω. Οι ιδέες ήταν πολλές. Και όσο έψαχνα, όσο διάβαζα, τόσα περισσότερα ήθελα να συμπεριλάβω. Ακόμα κι όταν κατέληξα στον αριθμό και στα συγκεκριμένα entries, υπήρξε μια εκ νέου αμφιταλάντευση ως προς τις πληροφορίες, το ιστορικό υπόβαθρο και τις λεπτομέρειες.

Η αλήθεια είναι ότι έχουμε όλοι μας σε ένα βαθμό την τάση να «γυρνάμε πίσω». Να κοιτάζουμε το παρελθόν και να θαυμάζουμε τις «εκκινήσεις» πραγμάτων. Η αρχή συνήθως είναι το πιο όμορφο κομμάτι. Το πιο αγνό, το πιο ωμό, το πιο αυθεντικό. Όσο προχωράει κάτι, η έμφαση περνάει στη βελτιστοποίηση, την αποτελεσματικότητα, την απλοποίηση. Από κάποια στιγμή και μετά τα πάντα μπαίνουν σε Version 2.0: τη δεύτερη φάση. Είναι τόσο εύκολο να μπούμε στη διαδικασία να πούμε πόσο καλύτερα, πιο αυθεντικά ή πιο «σκληρά» ήταν πολλά από τα παρακάτω στα πρώτα τους βήματα. Αναρωτιέμαι όμως εάν έχει νόημα.

Όπως λέει και ο λαός, it is what it is. Οι χαρές της ζωής είναι ακόμα πολλές, και ας έχουν «απλοποιηθεί» κάποιες από αυτές. Και για εμάς, τους λάτρεις του αυτοκινήτου, υπάρχουν ευτυχώς πολλές ακόμα, σε όλο τον κόσμο. Και ο ήχος ενός δυνατού κινητήρα, είτε προέρχεται από μια Formula 1 σε ένα circuit, είτε από ένα αυτοκίνητο ράλι «στα πατημένα της Παύλιανης», ή στα κατηγορικά «S» στις Καρούτες, ή ακόμα και από το δικό μας ταπεινό αυτοκινητάκι ενώ ανεβαίνει το θρυλικό Stelvio Pass στις Άλπεις, είναι μια αισθητήρια ευλογία και μια εμπειρία που δεν πρέπει να στερήσουμε από τον εαυτό μας.

1. Stelvio Pass

Το Stelvio Pass (Passo dello Stelvio, Stilfser Joch) στην Ιταλία είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς δρόμους για οδήγηση στην Ευρώπη – και στον κόσμο. Είναι ο υψηλότερος ασφαλτοστρωμένος δρόμος στις Ανατολικές Άλπεις με υψόμετρο 2.757 μέτρα πάν  ω από την επιφάνεια της θάλασσας και ο δεύτερος υψηλότερος ασφαλτοστρωμένος σε ολόκληρες τις Άλπεις. Με περίπου 60 φουρκέτες συνολικά, είναι ένας δρόμος που κατέληξε σε πολλά bucket list (λίστα πραγμάτων που θέλουμε να κάνουμε πριν πεθάνουμε) για τους λάτρεις των road trips αφού είδαν το εμβληματικό επεισόδιο Top Gear «In search of drive heaven», με τον Jeremy Clarkson να συμπεραίνει ότι το Stelvio Pass ήταν «ο καλύτερος δρόμος οδήγησης στον κόσμο». Όσοι έχουν βιώσει έστω και μια φορά το μαγευτικό Stelvio Pass θέλουν να επιστρέψουν και όσοι δεν έχουν περάσει ακόμα από το θρυλικό αυτό μέρος θα πρέπει σίγουρα να το προσθέσουν στη λίστα τους, ιδανικά με ένα όχι τόσο συμβατικό αυτοκίνητο...

Στιγμιότυπο από το Ράλλυ Ακρόπολης.
.

2. Ράλλυ Ακρόπολις

Δεν μπορούσαμε να μην το βάλουμε πρώτο… εάν δεν παινέψεις το σπίτι σου, λένε. Και δεν υπάρχουν αρκετοί έπαινοι για να τιμήσουν το θρυλικό Ράλλυ Ακρόπολις, το οποίο διεξήχθη πρώτη φορά το 1951 και θεωρείται από τους πιο σκληρούς και απαιτητικούς αγώνες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος. Για όσους το γνωρίζουν τα λόγια ίσως είναι περιττά. Για τους υπόλοιπους, φανταστείτε μια Ελλάδα αλλιώς. Οικεία, κι όμως διαφορετική. Φανταστείτε ένα άριστα οργανωμένο γεγονός να διεξάγεται σε κάποια από τα ομορφότερα μέρη της χώρας, βαθιά μέσα στα βουνά, σε ξεχασμένους δρόμους, ανάμεσα από χωριά με λιγοστούς κατοίκους, όπου οι αρνητικές πτυχές της ελληνικής ιδιοσυγκρασίας βρίσκεται στα ελάχιστα επίπεδα, και η ζεστασιά, η φιλοξενία, το χαμόγελο, η διάθεση και το πάθος που στον πυρήνα χαρακτηρίζουν το ελληνικό στοιχείο, δεσπόζου ν. Και όλα αυτά, για να τιμήσουν την προσέλευση μικρών «τεράτων», τα οποία αντηχούν για δευτερόλεπτα κάθε φορά και σε κάνουν να ανατριχιάζεις.

Στιγμιότυπο από τον αγώνα Le Mans.

3. 24 hours Le Mans

Ξεκίνησε το 1923 ως βιτρίνα για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων για να αποδείξουν την ανθεκτικότητα των οχημάτων τους στον ανταγωνισμό, εξελίχθηκε σε έναν αγώνα σκακιού υψηλής ταχύτητας μεταξύ κορυφαίων επαγγελματικών ομάδων αγώνων όπου η στρατηγική, η ομαδική εργασία και η μεγάλη οδηγική ικανότητα είναι εξίσου σημαντικά με την αξιοπιστία ενός αυτοκινήτου. Είναι και διάσημο και διαβόητο τόσο για τους θριάμβους όσο και τις τραγωδίες που έχουν συμβεί εκεί.

Ο αγώνας διοργανώνεται ετησίως στα μέσα Ιουνίου (συνήθως την 24η εβδομάδα του χρόνου) από τον γαλλικό οργανισμό Automobile Club de l'Ouest. Το Le Mans είναι μέρος του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Αντοχής της FIA. Από το ξεκίνημά του μέχρι και σήμερα, κατασκευαστές αυτοκινήτων όπως η Porsche, η Audi, η Mercedes-Benz, η Ford, η Toyota, η Ferrari, η Aston Martin, η Jaguar και η Chevrolet έχουν επενδύσει δεκάδες εκατομμύρια στις ομάδες τους με την ελπίδα να πάρουν τις δάφνες του νικητή και να μπουν στην περιβόητη λίστα νικητών του εμβληματικού αυτού αγώνα 24 ωρών.

Ο αρχικός αγώνας διεξήχθη εξ ολοκλήρου σε τοπικούς δρόμους, αλλά για λόγους ασφαλείας συνδυάζει πλέον τμήματα του δημόσιου δρόμου πλεγμένα μαζί με τμήματα ειδικά κατασκευασμένου circuit. Ξεκινά στις 4 το μεσημέρι του Σαββάτου και τελειώνει 4 μ.μ. την Κυριακή. Highlight του αγώνα είναι χωρίς καμία αμφιβολία οι «άγριες» βραδινές ώρες κατά τις οποίες χιλιάδες άνθρωποι κατασκηνώνουν στη γαλλική ύπαιθρο και είτε ξενυχτούν τρώγοντας, πίνοντας και παρακολουθώντας τον αγώνα χαζεύοντας τα πυρακτωμένα δισκόφρενα των αυτοκινήτων ενώ λάμπουν στο σκοτάδι, είτε αποκοιμιούνται για λίγο με τον ασταμάτητο ήχο των τεράτων αυτών.

Φωτογραφία από το διεθνές Concours d’ élégance για αυτοκίνητα

4. Concorso d’Eleganza Villa D’Este

Το «Coppa d’ Oro Villa d’ Este», το διεθνές Concours d’ élégance για αυτοκίνητα, πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά την 1η Σεπτεμβρίου 1929 μετά από κοινή πρωτοβουλία που ανέλαβε η Λέσχη Αυτοκινήτου του Como, το Grand Hotel Villa. Και έκτοτε, δίπλα στη λίμνη Como, μπορεί κάποιος να δει κάποια από τα πιο απίστευτα αυτοκίνητα του κόσμου παρατεταγμένα κάθε Μάιο. Παρά την αποκλειστικότητα του χώρου και των αυτοκινήτων, επιτρέπεται η είσοδος στο κοινό. Αναζητήστε εικόνες από αυτές τις εκδηλώσεις και θα καταλάβετε γιατί η αυτοκίνηση και η πολυτέλεια ζωής ή κοινωνικής ευζωίας είναι έννοιες αλληλένδετες! Μάλιστα η κομψότητα των ενδυμάτων, συχνά συναγωνίζεται εκείνη των γλυπτών εποχούμενων δημιουργιών που εκθέτουν την εκπάγλου ωραιότητος εικόνα τους στο Concours d’ élégance!

Φωτογραφία από τον αγώνα Indianapolis 500.

5. Indy 500

Από το 1911, η πρωτεύουσα της Ιντιάνα φιλοξενεί έναν από τους πιο διάσημους αγώνες αυτοκίνησης στον κόσμο, τον Indianapolis 500. Ακόμη και 110 χρόνια αργότερα, εξακολουθεί να αιχμαλωτίζει την καρδιά εκατομμυρίων θαυμαστών σε όλο τον κόσμο.
Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός ήταν ακόμη στα σπάργανα το 1909 καθότι δεν υπήρχε οργανωμένο πρωτάθλημα, και ήταν πολύ λίγες οι μόνιμες εγκαταστάσεις αγώνων και οι επαγγελματίες οδηγοί. Το Indianapolis Motor Speedway ήταν μια από αυτές τις πρώτες πίστες αγώνων, που άνοιξε τον Αύγουστο του 1909. Το 1911, αφού μειώθηκαν τα πλήθη λόγω της διεξαγωγής αγώνα κάθε δεύτερη εβδομάδα, αποφασίστηκε να διεξάγεται ένας αγώνας αντοχής 500 μιλίων γύρω από την πίστα τον Μάιο κάθε χρόνο, και έτσι γεννήθηκε το Indianapolis 500.

Φωτογραφία από το Goodwood Festival of Speed.

6. Goodwood Festival of Speed

Ήταν μια ήρεμη, ηλιόλουστη μέρα του 1936, όταν ο 9ος δούκας του Richmond, Frederick Charles Gordon-Lennox, και ο Freddie March, οδηγός αγώνων, μηχανικός και ο παππούς του Charles March, αποφάσισαν να κάνουν έναν αγώνα πάνω από τον δρόμο του κτήματος Goodwood. Ήταν μια παρέα φίλων οι οποίοι οδηγούσαν Lancia. Άλλωστε η εκδήλωση διοργανώθηκε με το Lancia Owners Club.

Το 1948, αμέσως μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, το Goodwood Estate που βρίσκεται στο δυτικό Sussex της Αγγλίας φιλοξένησε τον πρώτο αγώνα στη νεόδμητη πίστα μήκους 2,4 μιλίων που περιβάλλει πλήρως το αεροδρόμιο Goodwood (το αεροδρόμιο είναι επίσης μέρος του κτήματος). Μερικοί από τους πιο εξέχοντες οδηγούς έκαναν τα πρώτα τους βήματα εκεί, συμπεριλαμβανομένου του Sir Stirling Moss που αγωνίστηκε την πρώτη κιόλας μέρα. Αργότερα, καθότι το Circuit του Goodwood επιβάρυνε σημαντικά τον δούκα οικονομικά, ο αγώνας σταμάτησε να διεξάγεται το 1966.

Το Goodwood Festival of Speed προέκυψε υπό την ηγεσία του Charles Gordon-Lennox, του 11ου δούκα του Richmond, το 1993, προέδρου του British Automobile Racing Club.
Το Σάββατο 19 Ιουνίου 1993 διεξήχθη το Goodwood Festival of Speed, συγκεντρώνοντας φαβορί μηχανοκίνητου αθλητισμού και γιορτάζοντας την αυτοκινητοβιομηχανία σε όλο της το εύρος.

Από τότε, το Φεστιβάλ έχει προσελκύσει εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο διοργανώνοντας πολλές θεματικές εκδηλώσεις.

Ο Route 66 είναι ο πιο διάσημος αυτοκινητόδρομος της Αμερικής.

7. Route 66

Η λίστα για τους λάτρεις του αυτοκινήτου δεν θα ήταν πλήρης χωρίς ένα road trip κατά μήκος της Route 66! Ενώ το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής έχει πλέον αντικατασταθεί από μεγαλύτερους και πιο σύγχρονους αυτοκινητόδρομους, παρακάμπτοντας αρκετές διαδρομές μέσα από μικρές κωμοπόλεις και χωριά, μπορείτε ακόμα να βιώσετε λίγη από την παλιά της δόξα. Στα μέσα της δεκαετίας του 1930, η Route 66 ονομαζόταν ήδη «Main Street of America», και σιγά σιγά η κίνηση στον αυτοκινητόδρομο αυξήθηκε. Με τα χρόνια, η ανάγκη για τρόφιμα, καύσιμα, επισκευές και διαμονή μεταμόρφωσε τις οικονομίες των πόλεων από τις οποίες περνούσε. Η ανάπτυξη καινοτόμων μεθόδων διαφήμισης και μάρκετινγκ στον «περαστικό» πελάτη που έγινε σύνηθες στα μέσα του 20ού αιώνα στην Αμερική, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην Route 66. Ξεκινώντας από το Σικάγο και φτάνοντας μέχρι τη Σάντα Μόνικα (ή ανάποδα), θα μπορέσετε να κάνετε μια ιστορική αναδρομή βλέποντας κάποια από τα εναπομείναντα «κιτς» αξιοθέατα του δρόμου και τα ιστορικά ξενοδοχεία. Δείτε το σαν μία εναλλακτική κρουαζιέρα και κάντε το με ένα κλασικό αυτοκίνητο!

Φωτογραφία από το Ferrari World στο Άμπου Ντάμπι.

8. Ferrari World in Abu Dhabi

Εάν τα Universal Studios στη Florida και η Disneyland της Καλιφόρνια δεν είναι το στιλ σας, αλλά σας αρέσουν τα θεματικά πάρκα και είστε λάτρης της ταχύτητας και των αυτοκινήτων, κατευθυνθείτε προς την πρωτεύουσα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Το Abu Dhabi φιλοξενεί το Ferrari World, το πρώτο θεματικό πάρκο με το σήμα της Ferrari που κατασκευάστηκε ποτέ. Με 37 εντυπωσιακά ride, το πάρκο διαθέτει επίσης τη Formula Rossa, το ταχύτερο τρενάκι λούνα παρκ στη γη (το οποίο φτάνει τις τελικές ταχύτητες των 150 μιλίων την ώρα). Άλλα αξιοθέατα που δεν πρέπει να χάσετε περιλαμβάνουν το Scuderia Challenge (με τρεις προηγμένους προσομοιωτές οδήγησης) και το δημοφιλές Driving Experience (που βάζει τους επισκέπτες πίσω από το τιμόνι μιας πραγματικής Ferrari καθώς αγωνίζονται γύρω από το νησί Yas).

Φωτογραία από το  Jeep Patagonia Overland Safari.

9. Patagonia Jeep Tour with Quesar Expeditions

Η Παταγονία είναι ένας από τους πιο περιζήτητους προορισμούς στον κόσμο, γνωστή για τα εμβληματικά τοπία, την ποικιλόμορφη άγρια ζωή και τη σκληρή ομορφιά της. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να επισκεφτείτε και να δείτε την περιοχή αυτή, αλλά κανένας δεν συγκρίνεται με ένα Jeep Patagonia Overland Safari. Αυτή η περιπέτεια που λειτουργεί από την Quasar Expeditions, φέρνει τους λάτρεις της αδρεναλίνης στα πιο εντυπωσιακά αξιοθέατα τόσο στη Χιλή όσο και στην Αργεντινή, όπως το Fjord of Last Hope, το Εθνικό Πάρκο Torres del Paine και τον φημισμένο παγετώνα Perito Moreno. Το Quasar προσφέρει την περιπέτεια αυτή με αυτοκίνητα 4Χ4 κατά μόνας ή παρέες, αλλά και με καθοδήγηση ειδικών που περιλαμβάνουν εκδρομές επτά, εννέα και έντεκα ημερών.

Το θρυλικό Γκραν Πρι του Μονακό.

10. Grand Prix of Monaco

Στις 14 Απριλίου το 1929 διεξήχθη το πρώτο Grand Prix στο Μονακό, το δεύτερο μικρότερο κράτος στην Ευρώπη μετά το Βατικανό, και η πιο πυκνοκατοικημένη χώρα στον κόσμο. Ο Alexandre Noghes ήταν ένας πλούσιος κατασκευαστής τσιγάρων που ζούσε στο Μονακό και ήταν στενός φίλος της βασιλικής οικογένειας. Το 1911 χρησιμοποίησε την επιρροή του για να οργανώσει το πρώτο Ράλι Μονακό. Δεκαοκτώ χρόνια αργότερα ο γιος του, Anthony, έκανε το ίδιο και είχε την ιδέα να για ένα Grand Prix στους δρόμους του Μόντε Κάρλο. Η διάταξη που πρότεινε ο Anthony Noghes είναι η ίδια που χρησιμοποιείται και σήμερα, η οποία ονομάζεται Circuit de Monaco.

Από τις παλαιότερες, πιο απαιτητικές και δημοφιλέστερες πίστες, το Μονακό είναι μοναδικό για πολλούς λόγους. Η προσπέραση είναι σχεδόν αδύνατη, το γκλάμουρ του πριγκιπάτου αξεπέραστο, ο αγώνας είναι ο μεγαλύτερος από άποψη χρόνου, και λόγω χαμηλών ταχυτήτων (σε σχέση πάντα με τα άλλα circuit), η κατανάλωση καυσίμων σημαντικά χαμηλότερη… τόσο που το 1997 ο Mika Salo τερμάτισε 5ος χωρίς να κάνει ούτε ένα pit stop.
Όμως τα ατελείωτα πάρτι στα δεκάδες σκάφη που ελλιμενίζουν ή βρίσκονται αρόδου, τα κατάμεστα μπαρ στην παραθαλάσσια ζώνη και η ξεχειλίζουσα χλιδή, είναι λόγος για να πας έστω και μία φορά!

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ