Αυτοκινηση

Η ιστορία των ράλι με τα πρώτα υβριδικά rallycars

Οι τρεις σημερινοί κατασκευαστές που συμμετέχουν στο WRC έχουν αγκαλιάσει τη νέα υβριδική εποχή του σπορ

97704-195847.jpg
Θωμάς K. Ευθυμίου
ΤΕΥΧΟΣ 803
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
WRC

Υβριδικά World Rally Cars: Η ιστορία και η νέα εποχή του σπορ με τα Hyundai, M-Sport Ford, Toyota. Διαβάστε περισσότερα στο Αφιέρωμα αυτοκίνητο της Athens Voice

Τα World Rally Cars εμφανίστηκαν στο προσκήνιο το 1997 αντικαθιστώντας το Group A. Μέχρι το 2011 είχαμε εργοστασιακά αυτοκίνητα «C» κατηγορίας (Ford Escort, Citroen Xsara, Subaru Impreza κ.ά.) με δίλιτρους turbo κινητήρες, ενώ από το ’11 και μετά είχαμε μικρότερα αυτοκίνητα κατηγορίας «Β» (Citroen DS3, Ford Fiesta, VW Polo κ.ά.) με κινητήρες turbo 1.6 λίτρων και φυσικά τετρακίνηση. Το 2017 είχαμε την πλέον πρόσφατη γενιά των WRCars, με τεράστια αεροδυναμικά βοηθήματα και state of art μηχανολογικά συστήματα. Όλα αυτά, μέχρι τον αγώνα της Monza, τον τελευταίο γύρο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι 2021. Μετά, τα αυτοκίνητα αυτά, με περιοριστή στο στόμιο του turbo για να μειωθεί η ιπποδύναμη, θα μπορεί να οδηγηθούν από οδηγούς που τα τελευταία πέντε χρόνια δεν συμμετείχαν στην κορυφαία κατηγορία WRC1.

Hybrid era
Και οι τρεις σημερινοί κατασκευαστές που συμμετέχουν στο WRC έχουν αγκαλιάσει τη νέα υβριδική εποχή του σπορ, δεσμεύοντας να εγγραφούν και να συμμετάσχουν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι της FIA από το 2022 έως το 2024.

Η Hyundai, η M-Sport Ford και η Toyota έχουν αγκαλιάσει τη νέα υβριδική εποχή του σπορ και έχουν δεσμευτεί για το μέλλον τους στον θεσμό, ο οποίος θα υποστεί σημαντική αλλαγή το 2022, όταν τα κορυφαία αυτοκίνητα με τη χαρακτηριστική ονομασία Rally1 Hybrid, θα τροφοδοτούνται από έναν συνδυασμό κινητήρα εσωτερικής καύσης και ενός ηλεκτροκινητήρα.

Οι Michele Mouton-Fabrizia Pons με το  Audi Quattro A1 κέρδισαν το Ράλλυ Ακρόπολις του 1982
Οι Michele Mouton-Fabrizia Pons με το Audi Quattro A1 κέρδισαν το Ράλλυ Ακρόπολις του 1982 ©Κακολύρης

Η συμφωνία περιλαμβάνει ισότιμη συμβολή της FIA και των κατασκευαστών στο κόστος ανάπτυξης της νέας τεχνολογίας, η οποία θα εστιάζει έντονα στη βιωσιμότητα, την ασφάλεια και τη διαχείριση του κόστους.

Η εισαγωγή της υβριδικής τεχνολογίας ανακοινώθηκε το 2019 και η στενή συνεργασία μεταξύ των κατασκευαστών, του WRC Promoter και της FIA, οδήγησε στο να λάβουν τεχνικοί κανονισμοί πράσινο φως στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Αθλητικών Αυτοκινήτων αυτού του μήνα.
«Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι η εισαγωγή βιώσιμης υβριδικής τεχνολογίας για την πρώτη κατηγορία του WRC σηματοδοτεί ένα από τα μεγαλύτερα ορόσημα στην ιστορία του αθλήματος. Είναι κατάλληλο για μια τόσο μεγάλη πρόοδο να είναι ευπρόσδεκτη στην 50ή επέτειο του πρωταθλήματος», είπε ο διευθύνων σύμβουλος του WRC Promoter Jona Siebel και συνέχισε: «Μαζί με τη FIA και τους κατασκευαστές, ο WRC Promoter δεσμεύεται πλήρως για την εισαγωγή πιο πράσινων αγωνιστικών αυτοκινήτων. Το υβριδικό σύστημα μετάδοσης κίνησης αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς ο κόσμος κινείται προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον και είναι σημαντικό το WRC να ευθυγραμμιστεί με αυτή την εξέλιξη. Το WRC παραμένει το σκληρότερο πρωτάθλημα του μηχανοκίνητου αθλητισμού για αυτοκίνητα με βάση την παραγωγή και η ηγεσία αυτών των εργοστασιακών ομάδων στέλνει ένα θετικό μήνυμα για το μέλλον του και σε άλλους κατασκευαστές που σκέφτονται να ενταχθούν στον θεσμό του WRC».

Να σημειώσουμε εδώ ότι, για να εξασφαλίσει αυξημένη σταθερότητα και καλύτερες ευκαιρίες μακροπρόθεσμου προγραμματισμού, η FIA εισήγαγε τριετή δέσμευση στη συμμετοχή στο πρωτάθλημα για τους κατασκευαστές αντί των μονοετών συμφωνιών που γνωρίζαμε μέχρι πρότινος. 

WRC

Οι νέοι κινητήρες των υβριδικών World Rally Cars

Τα εργοστασιακά αγωνιστικά αυτοκίνητα Rally1 –που πλέον θα κατασκευάζονται σε σωληνωτό σασί και όχι αυτοφερόμενο παραγωγής, όπως ήταν μέχρι σήμερα– διαθέτουν ένα plug-in υβριδικό σύστημα μετάδοσης κίνησης που θα χρησιμοποιεί 100% βιώσιμο καύσιμο χωρίς ορυκτά στοιχεία από τον επόμενο χρόνο. Ο υβριδικός κινητήρας επόμενης γενιάς συνδυάζει την απόδοση ενός βενζινοκινητήρα 1.6 λίτρων EcoBoost με υπερτροφοδότη με ένα εξελιγμένο ηλεκτροκινητήρα 100 kW και μπαταρία 3,9 kWh και θα είναι τοποθετημένος στο εμρπός μέρος του αυτοκινήτου. 

Το εξελιγμένο αυτό νέο plug-in υβριδικό σύστημα μετάδοσης κίνησης –που θα είναι κοινό για όλους τους κατασκευαστές και θα παρέχεται από την General Dynamics– θα προσφέρει επιπλέον απόδοση σε επίπεδο ανταγωνισμού, καθώς και τη δυνατότητα να κινείται σε πόλεις και Service Park, όπως και στις απλές διαδρομές χρησιμοποιώντας καθαρή ηλεκτρική ισχύ. 
Το υβριδικό σύστημα των Rally1 λειτουργεί με παρόμοιες αρχές με τα συνηθισμένα υβριδικά αυτοκίνητα της αγοράς. Το σύστημα κίνησης «συλλαμβάνει» την ενέργεια που συνήθως χάνεται κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος και του ρολαρίσματος και την αποθηκεύει σε μια μπαταρία που μπορεί να τροφοδοτήσει έναν ηλεκτρικό κινητήρα για να βελτιώσει ή να δώσει ώθηση στην απόδοση –έως και 100 kW– για πολλαπλές επιταχύνσεις έως τρία δευτερόλεπτα κατά τη διάρκεια της οδήγησης στις Ειδικές Διαδρομές. 

Όπως και η plug-in υβριδική τεχνολογία που διατίθεται στα αυτοκίνητα της αγοράς, η μπαταρία μπορεί επίσης να επαναφορτιστεί χρησιμοποιώντας μια εξωτερική πηγή ισχύος σε σημεία σέρβις μεταξύ των Ειδικών Διαδρομών, με επαναφόρτιση που διαρκεί περίπου 25 λεπτά. Ζυγίζοντας 95 κιλά, το υβριδικό σύστημα ψύχεται με υγρό και αέρα και στεγάζεται σε ένα περίβλημα βαλλιστικής αντοχής για να αντισταθεί σε πιθανή πρόσκρουση αλλά και στις δυνάμεις «g» σε περίπτωση ατυχήματος. 

Επιπλέον, οι πρωταγωνιστές της FIA WRC Rally1 θα χρησιμοποιούν καύσιμα χωρίς ορυκτά από τη σεζόν του 2022, συνδυάζοντας συνθετικά και βιοαποικοδομήσιμα στοιχεία για την παραγωγή καυσίμου που είναι 100% βιώσιμο.

WRC

Η πρώτη επανάσταση
Αν κοιτάξει κάποιος διαχρονικά στην ιστορία του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι (WRC) ανεξάρτητα από το αν θεσπίστηκε ο θεσμός στη σύγχρονη μορφή του το 1973, δεν θα δει καμία τεχνολογική επανάσταση, πλην εκείνης που έφερε στις αρχές της δεκαετίας του 1980 το Audi Quattro. Τι είχε στον «εξοπλισμό» του εκείνο το αυτοκίνητο και ακόμα και σήμερα, δεκαετίες μετά, μνημονεύεται σαν το αυτοκίνητο που άλλαξε για πάντα την ιστορία των ράλι; Δύο πράγματα είχε! Υπερσυμπιεστή (Turbo δηλαδή) και τετρακίνηση. Σε μία εποχή που οι μεγαλύτεροι ευρωπαίοι και ιάπωνες κατασκευαστές ακολουθούσαν τη λύση κινητήρας εμπρός-κίνηση πίσω, ήρθε η ρηξικέλευθη πρόταση της Audi που έφερε τα «πάνω-κάτω» και μαζί την επανάσταση στα ράλι, που κρατάει μέχρι και σήμερα. Ήταν το 1980 όταν στη νότια Πορτογαλία, λίγο πριν ξεκινήσει το τοπικό ράλι Αλγκάρβ, εμφανίσθηκε ένα φορτηγό της Audi Sport και πίσω του ένα μεγάλο, «φουσκωμένο»  αγωνιστικό αυτοκίνητο, το Audi Quattro A1. Έτσι ήταν η ονομασία του. Θα συμμετείχε εκτός συναγωνισμού στον αγώνα με σκοπό την εξέλιξή του σε πραγματικές συνθήκες. Ήταν και οι μέρες που άλλαξε ο αγωνιστικός χάρτης των ράλι. Να σημειώσουμε απλά ότι στο πρώτο σκέλος του αγώνα, ο Φινλανδός οδηγός του Χάνου Μίκκολα ήταν εξίμισι λεπτά εμπρός από τον πρώτο της γενικής κατάταξης και κάπου εκεί το μήνυμα άρχισε να στέλνεται σε κάθε άκρη της γης. Δεν ήταν βέβαια λίγοι οι κατασκευαστές που μειδίασαν στο άκουσμα ότι ένα ιδιαίτερα βαρύ κουπέ με πολλά διαφορικά και turbo στον κινητήρα θα μπορούσε να τους απειλήσει!... Η απάντηση ωστόσο δόθηκε ένα χρόνο αργότερα, όταν όλοι σχεδόν οι κατασκευαστές σταμάτησαν και αποφάσισαν να μπουν κι αυτοί στο άρμα της επανάστασης ετοιμάζοντας αντίστοιχες προτάσεις. Και όταν για πρώτη φορά το 1981 εμφανίστηκε στο παγκόσμιο πρωτάθλημα, οι θεατές, αλλά και οι αντίπαλες ομάδες, έτριβαν τα μάτια στους. Όπως κάναμε κι εμείς εκείνη τη χρονιά που σαν διαπιστώσαμε πόσο εύκολα επιτάχυνε λόγω turbo και πόσο εύκολα «ξεκόλλαγε» από τις στροφές λόγω τετρακίνησης, καταλάβαμε ότι όλα αλλάζουν. Με πρώτο «θύμα» το θέαμα. Γιατί καλή η ιπποδύναμη, αλλά η τετρακίνηση περιόρισε δραστικά το θέαμα των πλαγιολισθήσεων των πισωκίνητων τότε αυτοκινήτων. Ένα θέαμα που προσέφερες πλούσια σε κάθε είδους οδόστρωμα.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ