- CITY GUIDE
- PODCAST
-
16°
Ράλλυ Ακρόπολις: Η παγκόσμια πρωτιά που ξεκίνησε στην Ελλάδα
Η παγκόσμια πρωτιά της τηλεοπτικής κάλυψης ενός αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι από αέρος
Ράλλυ Ακρόπολις: Η πρώτη φορά που καλύφθηκε τηλεοπτικά από αέρος Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι ήταν στην Ελλάδα.
Ως Ελλάδα και συγκεκριμένα ως «Ακροπολική Ελλάδα» έχουμε το προνόμιο να διαθέτουμε μερικές πρωτιές. Μία από αυτές, η παγκόσμια πρωτιά της τηλεοπτικής κάλυψης ενός αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι από αέρος! Ναι, αυτό που βλέπουμε σήμερα στο κανάλι WRC+ και θεωρούμε δεδομένο, ξεκίνησε εδώ στην Ελλάδα και έχει ονοματεπώνυμο: Νίκος Γραμματικόπουλος.
Ο αείμνηστος οπερατέρ και σκηνοθέτης ήταν ο πρώτος μεταξύ όλων στον κόσμο, που μέσα από το ασίγαστο επαγγελματικό του δαιμόνιο και τη διορατικότητά του, είδε την ανάγκη κάλυψης του Ράλλυ Ακρόπολις από ψηλά. Και αν σήμερα υπάρχουν ελικόπτερα που έχουν στο εσωτερικό τους ολόκληρο σύστημα - θάλαμο λήψης με πολλαπλές κάμερες ανάμεσα σε άλλα, τότε, στα τέλη του ’70, ο Γραμματικόπουλος χρειαζόταν μόνο τρία πράγματα: έναν δεξιοτέχνη πιλότο και ένα ελικόπτερο, μία ζώνη να δένεται πρόχειρα σε αυτό και μία κάμερα. Του τα παρείχαν όλα και ο ίδιος μεγαλούργησε.
37ο Ράλλυ Ακρόπολις 1980, Αttilio Bettega - Andrea Bernacchini, Fiat 131 Abarth. Στο φόντο ψηλά το ελικόπτερο της «Ολυμπιακής» με τον Νίκο Γραμματικόπουλο (1935-2019) σε ρόλο οπερατέρ να καταγράφει σπάνιες εικόνες. Κάπως έτσι γράφτηκε η ιστορία.
Αναζητήστε στο διαδίκτυο τα βραβευμένα ντοκιμαντέρ για το Ράλλυ Ακρόπολις (κυρίως το εκπληκτικό διεθνώς βραβευμένο «Η Ακρόπολη σε Τροχούς», τα οποία περιγράφει ο ίδιος με μια σπάνια σε ευαισθησία φωνή, χρωματισμό, νοσταλγία και ζεστασιά, και θα καταλάβετε. Πετούσε και τράβαγε το Ράλλυ Ακρόπολις με ό,τι μπορούσε ο κύριος Νίκος! Με ελικόπτερα Huey του Ελληνικού Στρατού αλλά και με ελικόπτερα της Ολυμπιακής, με πιλότο τον με πολλές περγαμηνές Νίκο Σαρρή. Ένα «ακροπολικό» δίδυμο που έγραψε τη δική του ιστορία στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, ανοίγοντας δρόμους μέσα από την τόλμη και την πρωτοπορία τους. Τα ρίσκα μεγάλα, τα τεχνικά μέσα μικρότερα. Το «δίδυμο» κινδύνεψε να χάσει τη ζωή του, όταν το ελικόπτερό τους έπεσε το 1981 «τραβώντας» από αέρος την Ειδική Διαδρομή Πλατανάκι του Ράλλυ Ακρόπολις. Ευτυχώς, αμφότεροι χωρίς σοβαρούς τραυματισμούς… Κάπως έτσι μας έκανε κοινωνούς εξαιρετικών εικόνων, ανεβάζοντας την αισθητική και τις απαιτήσεις μας, αλλά και εμπλουτίζοντας τον προβληματισμό μας με τον άμεσο λόγο του. Τον ευχαριστούμε δημόσια για την πρωτοπορία του και για όσα μας χάρισε.
Ο Νίκος Γραμματικόπουλος επί το έργον τραβώντας φιλμ super 8mm. Τελειομανής, ευρηματικός, ριψοκίνδυνος, ευφυέστατος, οραματιστής, είναι μερικοί μόνο από τους χαρακτηρισμούς ενός σπουδαίου ανθρώπου και επαγγελματία.
Στην ομώνυμη ιστοσελίδα (grammatiko.org) μπορείτε να δείτε και να μάθετε πολύ περισσότερα για τον ίδιο και τη δουλειά του. Αντιγράφουμε ένα μικρό τμήμα από την αναφορά στο πρόσωπό του, τιμώντας τον άνθρωπο που τα οράματά του ξεπέρασαν κατά πολύ τα οπτικά μας όρια…
«Ένας ελάχιστος φόρος τιμής στην πρωτοπόρα, αν και άτακτη, θα έλεγε κανείς, συμβολή του στον χώρο των ελληνικών ταινιών ντοκουμέντου, όπως επίσης και στη φωτογραφία. Μια, μάταιη ενδεχομένως, αντίσταση ενάντια στη λήθη που απειλεί τους εν πολλοίς χειρώνακτες και κατά κανόνα αυτοδίδακτους του ελληνικού σινεμά, πριν τη σαρωτική επέλαση της τεχνολογικής προόδου που εκμηδένισε το κόστος και τις τεχνικές δυσκολίες, καταργώντας το φιλμ, και συνήθως και τη μαεστρία που απαιτούσε ο χειρισμός του. Μέχρι σήμερα, ένα μικρό μόνο μέρος της δουλειάς του είναι διαθέσιμο στο διαδίκτυο, είτε σωζόμενο χάρη στο πλούσιο αρχείο της ΕΡΤ είτε προσβάσιμο στο Youtube, ανεβασμένο από ιδιώτες, φανατικούς θεατές των αγώνων αυτοκινήτων Rally Acropolis, με το οποίο ταύτισε επί δεκαετίες το όνομά του. Παρά ταύτα, το σύνολο του έργου του παραμένει άγνωστο στο ευρύ κοινό.
Η βασική πρακτική δυσκολία που κρατά ένα μεγάλο μέρος της φιλμογραφίας του καθηλωμένο σε ράφια και ερμάρια έγκειται ακριβώς στο ότι ο μεγαλύτερος και σημαντικότερος όγκος της δουλειάς του (έως τα τέλη της δεκαετίας του ’80) έχει γυριστεί σε φιλμ και, συνεπώς, η ψηφιοποίηση του υλικού είναι μια εξαιρετικά χρονοβόρα όσο και κοστοβόρα διαδικασία.
Ο ίδιος, αμετανόητος εραστής του εφήμερου και ακηδής ως προς την υστεροφημία, ελάχιστα μερίμνησε για τη συγκρότηση ενός πλήρους αρχείου, παρόλο που φρόντισε για την αρχειοθέτηση και τη διατήρηση των προσωπικών του κειμηλίων (επιστολές και φωτογραφίες, δημοσιεύματα, αποκόμματα, βραβεία και μετάλλια)».
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ημερολόγια με φωτογραφίες που εκπέμπουν ιστορία και συναίσθημα
Τα 11 μοντέλα που διεκδικούν τον φετινό τίτλο
Μια επιχειρηματική κίνηση στη φάση μετάβασης της χώρας μας προς την ηλεκτροκίνηση
Πρώτος ο Φερστάπεν με γρηγορότερο τον 44ο γύρο του Πιάστρι και τρίτο τον Σάινθ
Ο Τιερί Νεβίλ νικητής του Ράλλυ Σαουδικής Αραβίας
Σε 14 ή σε 9 μήνες οι Κινέζοι μπορούν να κατασκευάσουν ένα υπερσύγχρονο εργοστάσιο που παράγει πολύ υψηλού επιπέδου προϊόντα με απίθανη σχέση ποιότητας-τιμής
Συνδυάζει δεξιοτεχνία, λειτουργικότητα και επιδόσεις, εξασφαλίζοντας μια διαισθητική οδηγική εμπειρία σε κάθε ταξίδι.
Νικητής ο Φερστάπεν, δεύτερος ο Ράσελ, τρίτος ο Αντονέλλι με αποκλεισμό Νόρρις και Πιάστρι
«Φωτιά» στο πρωτάθλημα της F1
Λάντο Νόρις και Τζορτζ Ράσελ στο podium
Η viral καμπάνια που έγινε μάθημα εταιρικής ευφυΐας
Ετοιμοπαράδοτο και με γκάμα που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις
Όταν ο φόβος της κλήσης ξεπερνά τον φόβο του τραυματισμού
Σύμφωνα με την εταιρεία, «το αύριο της ηλεκτροκίνησης ξεκινά σήμερα»
Τα καλύτερα μοντέλα που κυκλοφόρησαν για το έτος στη χώρα μας
Πρώτος ο Νόρις, δεύτερος ο Αντονέλι με Μερσέντες, τρίτος ο Φερστάπεν
Ο πρωταθλητής του WRC του 2019 ανακοίνωσε ένα διάλειμμα από τους αγώνες ράλι, τερματίζοντας μια καριέρα 18 ετών, λίγες ώρες μετά την ολοκλήρωση του FORUM8 Ράλλυ Ιαπωνίας
Ο Οτ Τάνακ εκτός συναγωνισμού για το πρωτάθλημα οδηγών
Ποια ήταν η πρώτη γυναίκα οδηγός αγώνων ταχύτητας
22 άρθρα για τις εξελίξεις στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.