- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Ράλλυ Ακρόπολις: Η παγκόσμια πρωτιά που ξεκίνησε στην Ελλάδα
Η παγκόσμια πρωτιά της τηλεοπτικής κάλυψης ενός αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι από αέρος
Ράλλυ Ακρόπολις: Η πρώτη φορά που καλύφθηκε τηλεοπτικά από αέρος Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι ήταν στην Ελλάδα.
Ως Ελλάδα και συγκεκριμένα ως «Ακροπολική Ελλάδα» έχουμε το προνόμιο να διαθέτουμε μερικές πρωτιές. Μία από αυτές, η παγκόσμια πρωτιά της τηλεοπτικής κάλυψης ενός αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι από αέρος! Ναι, αυτό που βλέπουμε σήμερα στο κανάλι WRC+ και θεωρούμε δεδομένο, ξεκίνησε εδώ στην Ελλάδα και έχει ονοματεπώνυμο: Νίκος Γραμματικόπουλος.
Ο αείμνηστος οπερατέρ και σκηνοθέτης ήταν ο πρώτος μεταξύ όλων στον κόσμο, που μέσα από το ασίγαστο επαγγελματικό του δαιμόνιο και τη διορατικότητά του, είδε την ανάγκη κάλυψης του Ράλλυ Ακρόπολις από ψηλά. Και αν σήμερα υπάρχουν ελικόπτερα που έχουν στο εσωτερικό τους ολόκληρο σύστημα - θάλαμο λήψης με πολλαπλές κάμερες ανάμεσα σε άλλα, τότε, στα τέλη του ’70, ο Γραμματικόπουλος χρειαζόταν μόνο τρία πράγματα: έναν δεξιοτέχνη πιλότο και ένα ελικόπτερο, μία ζώνη να δένεται πρόχειρα σε αυτό και μία κάμερα. Του τα παρείχαν όλα και ο ίδιος μεγαλούργησε.
37ο Ράλλυ Ακρόπολις 1980, Αttilio Bettega - Andrea Bernacchini, Fiat 131 Abarth. Στο φόντο ψηλά το ελικόπτερο της «Ολυμπιακής» με τον Νίκο Γραμματικόπουλο (1935-2019) σε ρόλο οπερατέρ να καταγράφει σπάνιες εικόνες. Κάπως έτσι γράφτηκε η ιστορία.
Αναζητήστε στο διαδίκτυο τα βραβευμένα ντοκιμαντέρ για το Ράλλυ Ακρόπολις (κυρίως το εκπληκτικό διεθνώς βραβευμένο «Η Ακρόπολη σε Τροχούς», τα οποία περιγράφει ο ίδιος με μια σπάνια σε ευαισθησία φωνή, χρωματισμό, νοσταλγία και ζεστασιά, και θα καταλάβετε. Πετούσε και τράβαγε το Ράλλυ Ακρόπολις με ό,τι μπορούσε ο κύριος Νίκος! Με ελικόπτερα Huey του Ελληνικού Στρατού αλλά και με ελικόπτερα της Ολυμπιακής, με πιλότο τον με πολλές περγαμηνές Νίκο Σαρρή. Ένα «ακροπολικό» δίδυμο που έγραψε τη δική του ιστορία στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, ανοίγοντας δρόμους μέσα από την τόλμη και την πρωτοπορία τους. Τα ρίσκα μεγάλα, τα τεχνικά μέσα μικρότερα. Το «δίδυμο» κινδύνεψε να χάσει τη ζωή του, όταν το ελικόπτερό τους έπεσε το 1981 «τραβώντας» από αέρος την Ειδική Διαδρομή Πλατανάκι του Ράλλυ Ακρόπολις. Ευτυχώς, αμφότεροι χωρίς σοβαρούς τραυματισμούς… Κάπως έτσι μας έκανε κοινωνούς εξαιρετικών εικόνων, ανεβάζοντας την αισθητική και τις απαιτήσεις μας, αλλά και εμπλουτίζοντας τον προβληματισμό μας με τον άμεσο λόγο του. Τον ευχαριστούμε δημόσια για την πρωτοπορία του και για όσα μας χάρισε.
Ο Νίκος Γραμματικόπουλος επί το έργον τραβώντας φιλμ super 8mm. Τελειομανής, ευρηματικός, ριψοκίνδυνος, ευφυέστατος, οραματιστής, είναι μερικοί μόνο από τους χαρακτηρισμούς ενός σπουδαίου ανθρώπου και επαγγελματία.
Στην ομώνυμη ιστοσελίδα (grammatiko.org) μπορείτε να δείτε και να μάθετε πολύ περισσότερα για τον ίδιο και τη δουλειά του. Αντιγράφουμε ένα μικρό τμήμα από την αναφορά στο πρόσωπό του, τιμώντας τον άνθρωπο που τα οράματά του ξεπέρασαν κατά πολύ τα οπτικά μας όρια…
«Ένας ελάχιστος φόρος τιμής στην πρωτοπόρα, αν και άτακτη, θα έλεγε κανείς, συμβολή του στον χώρο των ελληνικών ταινιών ντοκουμέντου, όπως επίσης και στη φωτογραφία. Μια, μάταιη ενδεχομένως, αντίσταση ενάντια στη λήθη που απειλεί τους εν πολλοίς χειρώνακτες και κατά κανόνα αυτοδίδακτους του ελληνικού σινεμά, πριν τη σαρωτική επέλαση της τεχνολογικής προόδου που εκμηδένισε το κόστος και τις τεχνικές δυσκολίες, καταργώντας το φιλμ, και συνήθως και τη μαεστρία που απαιτούσε ο χειρισμός του. Μέχρι σήμερα, ένα μικρό μόνο μέρος της δουλειάς του είναι διαθέσιμο στο διαδίκτυο, είτε σωζόμενο χάρη στο πλούσιο αρχείο της ΕΡΤ είτε προσβάσιμο στο Youtube, ανεβασμένο από ιδιώτες, φανατικούς θεατές των αγώνων αυτοκινήτων Rally Acropolis, με το οποίο ταύτισε επί δεκαετίες το όνομά του. Παρά ταύτα, το σύνολο του έργου του παραμένει άγνωστο στο ευρύ κοινό.
Η βασική πρακτική δυσκολία που κρατά ένα μεγάλο μέρος της φιλμογραφίας του καθηλωμένο σε ράφια και ερμάρια έγκειται ακριβώς στο ότι ο μεγαλύτερος και σημαντικότερος όγκος της δουλειάς του (έως τα τέλη της δεκαετίας του ’80) έχει γυριστεί σε φιλμ και, συνεπώς, η ψηφιοποίηση του υλικού είναι μια εξαιρετικά χρονοβόρα όσο και κοστοβόρα διαδικασία.
Ο ίδιος, αμετανόητος εραστής του εφήμερου και ακηδής ως προς την υστεροφημία, ελάχιστα μερίμνησε για τη συγκρότηση ενός πλήρους αρχείου, παρόλο που φρόντισε για την αρχειοθέτηση και τη διατήρηση των προσωπικών του κειμηλίων (επιστολές και φωτογραφίες, δημοσιεύματα, αποκόμματα, βραβεία και μετάλλια)».
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πρώτη η McLaren με τη Ferrari στη δεύτερη και την τρίτη θέση και τον Βερστάπεν έκτο με τη Red Bull
Από την επόμενη χρονιά ο Λιούις Χάμιλτον θα φοράει τα κόκκινα της Ferrari
Για τη βρετανική ομάδα ήταν ο 9ος τίτλος της ιστορίας της στους κατασκευαστές
Η θρυλική αυτοκινητοβιομηχανία δρομολογεί τη δραστικότερη αλλαγή στην ιστορία της - Τα πρώτα σχόλια
Έχοντας στην κατοχή του ένα καλό αυτοκίνητο, είναι ο αδιαμφισβήτητος πρωταθλητής γιατί σκέφτεται και ενεργεί με διαφορά δεκάτων του δευτερολέπτου
Όλα όσα έγιναν στην πίστα Las Vegas Strip Circuit, την Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024
Ο Elfyn Evans κερδίζει το Ράλλυ Ιαπωνίας
Ο Neuville είναι σε απόσταση αναπνοής από το πρωτάθλημα
Ο Neuville μένει πάνω από 7 λεπτά πίσω μετά από τεχνικό πρόβλημα
Ποιος θα είναι ο φετινός πρωταθλητής;
Σ’ έναν ολοένα και περισσότερο ηλεκτρικό κόσμο, είναι μια ανακούφιση και μια τζούρα καθαρόαιμης ευδαιμονίας να μπορείς ακόμα να ακούς έναν κινητήρα να αφυπνίζεται
Μια σύντομη αυτοβιογραφική βόλτα, με το αυτοκίνητο να είναι αυτό που ξέρει να είναι: ένα όχημα μνήμης
On the road again: Όλα είναι δρόμος! Και μας περιμένει...
Από τα αμερικανικά muscle cars της δεκαετίας του 1950 στα ευρωπαϊκά roadsters της δεκαετίας του 1960
Όλα όσα χρειάζεστε και ακόμα περισσότερα
Μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια στο ταξίδι, χωρίς να αποσπούν την προσοχή σας από την οδήγηση
Εργάζεται καθημερινά από το 2015 για να μας φέρει κοντά στην ηλεκτρική κινητικότητα, έτσι κάνουν κάθε μέρα της ζωής μας καλύτερη
Βραβεύτηκε με τη μέγιστη βαθμολογία 5 αστέρων στα crash test Euro NCAP
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.