Αυτοκινηση

Extreme-E: Ένας αγώνας για την κλιματική αλλαγή

Έχει στόχο να ευαισθητοποιήσει την κοινωνία για τους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής και τις καταλυτικές επιπτώσεις της στον πλανήτη μας

97704-195847.jpg
Θωμάς K. Ευθυμίου
ΤΕΥΧΟΣ 761
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Αγωνιστικό αυτοκίνητο σε κίνηση σηκώνει σκόνη
© Extreme E, web

Εxreme-E: Αγώνες με ηλεκτροκίνητα off-road οχήματα που εμπνεύστηκε ο Alejandro Arag και στηρίζουν FIA και Unicef

Ένα μελλοντικό όραμα, μια διαφορετική περιπέτεια που αναμένεται να αλλάξει σε μεγάλο βαθμό την προσέγγιση του μηχανοκίνητου αθλητισμού στο –εγγύς– μέλλον…

Μία πρωτότυπη ιδέα, ένα παράτολμο εγχείρημα, αλλά και εξαιρετική ιδέα. Ανάδοχός της, ο οραματιστής Alejandro Arag, ένας πάμπλουτος επιχειρηματίας, ο ιδρυτής και επικεφαλής της ηλεκτροκίνητης Formula E.

Στο πλευρό του, ο αγωνιστικός διευθυντής, ο Γαλλοβραζιλιάνος Gil de Ferran, πρώην οδηγός αγώνων ταχύτητας, δύο φορές πρωταθλητής Champ Car USA και νικητής του Indianapolis 500, ο οικολόγος-ερευνητής David de Rothschild και ο κινηματογραφιστής Fisher Stevens, όπου όλοι από τη σκοπιά τους στηρίζουν αυτό τον αγώνα, που αναμένεται να δώσει άλλη διάσταση σε επίπεδο θεσμού.

O Εxreme-E είναι ένας αγώνας, υπό τη σκέπη της FIA και της Unicef, που στόχο έχει ως μεγαλύτερη συνεισφορά στην κοινωνία να ευαισθητοποιήσει όσο περισσότερο την κοινωνία μας για τους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής και τις καταλυτικές επιπτώσεις της στον πλανήτη μας.

Ο Arag, επηρεασμένος –όπως δήλωσε ο ίδιος– καθοριστικά από τον ερευνητή θαλασσών, Jacques-Yves Cousteau, συνέλαβε την ιδέα μιας σύγχρονης Οδύσσειας με ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα στα μήκη και πλάτη της γης. «Αυτός ο άνθρωπος έχει καθορίσει τη σκέψη μου σε ό,τι σχετίζεται με το τι μπορούμε να κάνουμε εμείς οι άνθρωποι για την προστασία του περιβάλλοντος. Τι πρέπει να διδαχθούμε, τι οφείλουμε να κάνουμε και πώς πρέπει να ευαισθητοποιήσουμε όλο και περισσότερο κόσμο στον πλανήτη μας».

Αγωνιστικό αυτοκίνητο σε κίνηση σηκώνει σκόνη
© Extreme E, web

Αγώνες με ηλεκτροκίνητα off-road οχήματα 

Η ιδέα του αγώνα είναι εντυπωσιακή. Όπως ανέφερε και ο βραβευμένος σερ Ντέιβιντ Ατένμπορο, ο διασημότερος αφηγητής σε ταινίες με θέμα την άγρια φύση, «δώδεκα ηλεκτροκίνητα off-road οχήματα θα ανταγωνίζονται σε ομάδες πλάι-πλάι, χωρίς θόρυβο και περιβαλλοντική επιβάρυνση, στις πιο απομακρυσμένες γωνιές του πλανήτη, σε ένα οικολογικό ταξίδι, με στόχο, μέσα από αυτή τη μορφή αγώνα για να σώσουν τον πλανήτη και τους κατοίκους του».

Ο αγώνας –που θα διεξαχθεί το 2021– θα διαδραματιστεί σε πέντε διαφορετικές περιοχές που κατά καιρούς έχουν εκπέμψει SOS σχετικά με τις οικολογικές καταστροφές που έχουν δεχθεί, αλλά και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα οικοσυστήματά τους. Ενδεικτικό είναι ότι σύμφωνα με τους διοργανωτές, οι διαδρομές θα λαμβάνουν χώρα σε τοποθεσίες που πριν υπήρχαν δέντρα που κάηκαν, ακτές που μολύνθηκαν, πάγοι που έλιωσαν, κ.λπ. Έτσι, τα ηλεκτροκίνητα SUV θα χωριστούν σε ομίλους κατά τα ποδοσφαιρικά πρότυπα και οι πρώτοι θα περνάνε στον επόμενο γύρο, μέχρι να έρθουν οι ημιτελικοί και ο τελικός και να έχουμε τον μεγάλο νικητή! Οι περιοχές που θα γίνουν αυτές οι δοκιμασίες είναι απλωμένες σε όλη την υφήλιο! 

Συγκεκριμένα οι ημερομηνίες έχουν ως εξής: 
Desert X Prix 19-21 Μαρτίου - Sharaan, Al-'Ula, Σαουδική Αραβία
Ocean X Prix  28-30 Μαΐου - Lac Rose, Ντακάρ, Σενεγάλη
Arctic X Prix 27-29 Αυγούστου - Kangerlussuaq, Γροιλανδία 
Amazon X Prix 22-24 Οκτωβρίου - Santarem, Para, Βραζιλία, 
Glacier X Prix 10-12 Δεκεμβρίου - Patagonia, Αργεντινή

Πλοίο σε θάλασσα
© Extreme E, web

Πρωτοπορία παντού

Η παρουσίαση του εγχειρήματος στα media έγινε στο παλαιό επιβατηγό/οχηματαγωγό πλοίο RMS Saint Helena, που εκτελούσε δρομολόγια από την Ευρώπη προς το Capetown και το ηφαιστειογενές νησί Αγία Ελένη (που πήρε το όνομά της από την Αγία Ελένη της Κωνσταντινούπολης), εκεί όπου έμεινε εξόριστος –από το 1815 έως τον θάνατό του το 1821 που πέθανε– ο Μέγας Ναπολέων. Το ενδιαφέρον είναι ότι το καράβι αυτό μετασκευάστηκε και εξοπλίζεται σήμερα με ό,τι πιο σύγχρονο έχει να επιδείξει η παγκόσμια ναυσιπλοΐα. Μάλιστα, θα χρησιμοποιηθεί ως πλωτό Service Park, ή Floating Paddock όπως το αποκαλούν, μια και στα αμπάρια του θα μεταφέρονται, αλλά και θα επισκευάζονται, τα δώδεκα αγωνιστικά Odyssey 21 E-SUV!

Το RMS St Helena πήγαινε αγαθά και μετέφερε ανθρώπους στο βρετανικό υπερπόντιο έδαφος της Αγίας Ελένης. Μετά τη δημιουργία αεροδρομίου στο νησί, μόλις το 2016, το πλοίο διέκοψε τα δρομολόγιά του και στις 10 Φεβρουαρίου 2018 αναχώρησε για το τελευταίο της ταξίδι από την Αγία Ελένη στο Κέιπ Τάουν. Τον Οκτώβριο του 2018 επέστρεψε στο Ηνωμένο Βασίλειο και το 2019 άρχισε να μετασκευάζεται για να λειτουργήσει ως κινητή βάση για τον θεσμό Extreme E  του αγώνα ηλεκτροκίνητων SUV.

Στο πλοίο θα τοποθετηθούν πανιά, και αερόστατο, που θα το μετακινούν στη θάλασσα με ταχύτητα 7 κόμβων, με σβηστές τις μηχανές, σε μία ενδεικτική προσπάθεια χρήσης των εναλλακτικών μορφών κίνησης και στα πλοία!

Οδηγός και συνοδηγός με κράνη σε αγωνιστικό αυτοκίνητο
© Extreme E, web

Μάχη διασημοτήτων!

Ως ένα άλλο ξεκίνημα της περιπέτειας Paris-Dakar που προσέλκυσε πολιτικούς, επιστήμονες, καλλιτέχνες και διάσημους να αγωνιστούν σε ακραίες συνθήκες, έτσι και το Extreme-E έχει καταστεί ήδη talk-of-the-universe.

Σταδιακά προσωπικότητες του μηχανοκίνητου αθλητισμού και άλλες διασημότητες προστίθενται στη λίστα των ενδιαφερομένων να συμμετάσχουν στον αγώνα. Στον οποίο να σημειώσουμε ότι τα πληρώματα θα είναι υποχρεωτικά μεικτά, θέλοντας έτσι να περάσει το μήνυμα της ισότητας και των ίσων ευκαιριών!

Ανάμεσά τους ο 60-χρονος αναγνωρισμένος σχεδιαστής της Formula 1, Adrian Newey, θα ηγηθεί της ομάδας Veloce στο Extreme E, αλλά και οι Lewis Hamilton και Nico Rosberg με δικές τους ομάδες.

Στο Extreme E θα συμμετάσχουν 12 ομάδες που θα συναγωνίζονται με ίδιων προδιαγραφών αυτοκίνητα, τα πλήρως ηλεκτρικά 4x4 SUV.

Επίσης πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι περιβαλλοντικοί εμπειρογνώμονες από το Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ θα ενταχθούν στην Extreme E για τη διεξαγωγή έρευνας και την αποκατάσταση περιοχών που έχουν ήδη καταστραφεί από την κλιματική αλλαγή.
Τέλος να σημειώσουμε ότι αγωνιστικός σύμβουλος της Extreme Ε είναι ο έξι φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής Ράλι, Sebastien Ogier, ο οποίος θα τη συμβουλεύσει για αθλητικά θέματα στο νέο πρωτάθλημα, που θα ακολουθήσει μετά την ολοκλήρωση της The Electric Odyssey, ο οποίος θα είναι παράλληλα και πρεσβευτής του θεσμού.

Φωτογραφία με ζουμ σε ελαστικά αυτοκινήτου
© Extreme E, web

Τα ελαστικά

Δύο νέοι τύποι ελαστικών, ειδικά σχεδιασμένοι από την Continental, θα διατίθενται για τη σειρά των off-road αγώνων Extreme E. Σχεδιασμένα για τις πιο δύσκολες συνθήκες οδήγησης, τα νέα ελαστικά της Continental συνδυάζουν θερινή και χειμερινή τεχνολογία και θα «εξοπλίζουν» το αμιγώς ηλεκτροκίνητο αγωνιστικό off-road αυτοκίνητο, το οποίο θα κληθεί να αντιμετωπίσει ακραίες συνθήκες οδήγησης, σε μερικά από τα πιο απομονωμένα μέρη του κόσμου. 

Οι αγώνες Extreme E-SUV Odyssey 21 δεν θα μοιάζουν με τίποτα άλλο στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Η πρωτοποριακή τεχνολογία και ο σχεδιασμός των ελαστικών που έχει αναπτύξει η Continental έχουν οδηγήσει σε ένα αυτοκίνητο, ικανό για κορυφαίες επιδόσεις, στα πιο σκληρά περιβάλλοντα του πλανήτη. 

Με τα υψηλής απόδοσης ελαστικά της σειράς Extreme E, η Continental θα προσφέρει στους αγωνιζόμενους πολύ μεγάλη πρόσφυση και επιτάχυνση, κορυφαίο φρενάρισμα και χειρισμό ακριβείας, σε κάθε είδους απαιτητικούς δρόμους, σκληρά εδάφη και μονοπάτια. 
Κάθε ομάδα Extreme E θα λάβει δύο sets θερινών και χειμερινών ελαστικών, βελτιστοποιημένα για κάθε είδους πρόκληση, σε επίπεδο απόδοσης και ασφάλειας που απαιτείται από τα ηλεκτρικά SUVs.

Αγωνιστικό αυτοκίνητο σε κίνηση σηκώνει σκόνη
© Extreme E, web

Το αυτοκίνητο 

Τα σχέδια για το πρώτο αυτοκίνητο είδαν τη δημοσιότητα από το 2018. Την επόμενη χρονιά ετοιμάστηκε το πρώτο πρωτότυπο και συνεργάστηκαν για αυτό εταιρείες που δίνουν τεχνολογία στην ηλεκτροκίνητη Formula E.

Το Odyssey 21, όπως ονομάζεται το αυτοκίνητο, ένα αμιγώς E-SUV, ζυγίζει 1.650 κιλά, διαθέτει δίδυμη ηλεκτροκίνητη μονάδα κατασκευασμένη από τη γαλλική εξειδικευμένη εταιρεία Spark Racing Technology που μεταφέρει την κίνηση στους τέσσερις τροχούς και αποδίδει 400kW, ήτοι 550 ίππους και επιταχύνει 0-100 χλμ/ώρα σε 4,5’’! Οι δε μπαταρίες θα είναι ειδικού τύπου για να αντέχουν στις κακουχίες των διαδρομών, αλλά και στις ακραίες θερμοκρασίες.

Ήδη, εννέα κατασκευαστές έχουν δείξει ενδιαφέρον να κατασκευάσουν τέτοια οχήματα, τα οποία θα είναι κοινών τεχνικών προδιαγραφών για όλους, μεταξύ τους δε είναι οι Venturi, ABT/Cupra, Chip Ganassi Racing, HWA Racelab, Andretti United Extreme E, QEV Technologies, Team Techeetah, Hamilton X44, Rosberg Xtreme Racing, Veloce EV motorsport, ενώ Mercedes και Porsche έχουν δείξει έντονο ενδιαφέρον για το μέλλον.

Στις αρχές του προηγούμενου μήνα έγιναν στη Νότια Γαλλία, στην περιοχή του Château de Lastours , εξαντλητικές δοκιμές των αυτοκινήτων, που οδήγησαν οι Patrik Sandell, Catie Munnings, Timmy Hansen, Andreas Bakkerud, Oliver Bennett, Jean-Éric Vergne, Jérôme d'Ambrosio, Sophia Floersch, Billy Monger και Valtteri Bottas. Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες ένας αριθμός επιφανών οδηγών σε όλο το φάσμα του μηχανοκίνητου αθλητισμού πέρασε από το Château de Lastours και οδήγησε το αυτοκίνητο αλλά προτίμησε να μη δοθούν τα ονόματά τους στη δημοσιότητα.

Ανακεφαλαιώνοντας, όλες οι ομάδες «Extreme E» θα πρέπει να χρησιμοποιούν το ίδιο σύνολο τυποποιημένου εξοπλισμού, το οποίο δημιουργήθηκε και συναρμολογήθηκε από τον κατασκευαστή κινητήρων, Spark Racing Technology. Ο εξοπλισμός αυτός θα διαθέτει μια μπαταρία, κατασκευασμένη από τη Williams Advanced Engineering και την Continental, ενώ οι δοκιμές του πρωτότυπου ηλεκτρικού SUV έχουν ήδη ξεκινήσει. 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ