Ελλαδα

Μακρυγιάννη S.O.S: Αίτημα των κατοίκων για τα 10ώροφα κτίρια

Οι κάτοικοι γύρω από την Ακρόπολη ζητούν τη δημιουργία νομικού πλαισίου

62224-137655.jpg
Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
akropoli
Ακρόπολη

Αίτημα για την θέσπιση ηπιότερων όρων δόμησης για τη βιώσιμη ανάπτυξη της ιστορικής περιοχής του Μακρυγιάννη, γύρω από την Ακρόπολη, απέστειλαν οι κάτοικοι στους αρμόδιους φορείς.

Αναλυτικά αναφέρουν:

Μακρυγιάννη S.O.S.: Τείχος 10ώροφων κτιρίων- ξενοδοχείων προς τον Ιερό Βράχο

Τα τελευταία χρόνια η ανέγερση νέων 10ώροφων κτιρίων στην περιοχή  Μακρυγιάννη, η πολεοδομική συγκρότηση της οποίας χαρακτηρίζεται από 6-7ώροφες αστικές πολυκατοικίες, η αθρόα έλευση μαζικού και μη τουρισμού και η άλωση του δημόσιου χώρου από τις επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος, έχουν υποβαθμίσει δραματικά την ποιότητα του αστικού περιβάλλοντος και οδηγούν σε διωγμό τη χρήση της κατοικίας από την ιστορική περιοχή Μακρυγιάννη.

Συγκεκριμένα μέσα στο 2018 ξεκίνησε η κατασκευή ενός δεκαώροφου ξενοδοχείου επί της οδού Φαλήρου και μόλις λίγους μήνες μετά (12/10/2018), εγκρίθηκε από την Διεύθυνση Προιστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων (κατόπιν ομόφωνης (!!!) θετικής γνωμοδότησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) του ΥΠΠΟ), η ανέγερση ενός δεύτερου εννεαώροφου ξενοδοχείου επί των οδών Μισαραλιώτου 7,9,11 και Τσάμη Καρατάσου 4.

Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ για το 9ώροφο ξενοδοχείο της Μισαραλιώτου: <….η οικοδομή εντάσσεται αρμονικά στο υφιστάμενο δομημένο περιβάλλον και δεν προκαλείται οπτική όχληση στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης….> (βλ.πρώτο επισυναπτόμενο έγγραφο) 

Αυτή η νέα ξενοδοχειακή μονάδα τεραστίου μεγέθους (5.300 μ2 συνολικής δόμησης με τρία υπόγεια γκαράζ ) εάν υλοποιηθεί όπως εγκρίθηκε από το ΥΠΠΟ, θα αποτελέσει μία πολεοδομική βόμβα στην καρδιά της περιοχής Μακρυγιάννη και θα ολοκληρώσει λόγω του ύψους της (30 μέτρα ύψος σε μία περιοχή με την συμπαγή πολεοδομική μάζα να μην υπερβαίνει τα 21 μέτρα ) τη δημιουργία ενός τείχους δεκαόροφων κτιρίων προς τον Ιερό Βράχο.

Ανατρέχοντας στην νομολογία, σε παλαιότερες εισηγήσεις της Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων αλλά και παλαιότερες αποφάσεις του ΚΑΣ, διαπιστώνουμε μία πολύ πιο ευαισθητοποιημένη αντιμετώπιση των αρμόδιων φορέων σχετικά με το ίδιο θέμα, δηλαδή την ανέγερση πολυόροφων οικοδομών στην περιοχή Μακρυγιάννη (βλ.δεύτερο επισυναπτόμενο έγγραφο)  

Συγκεκριμένα:

Στη συνεδρίαση 49/20.12.2005 για την ανέγερση 8 όροφης οικοδομής (26,45 μέτρα)με δύο υπόγεια και δώμα στο Ο.Τ.55017 επί των οδών Α.Διάκου 6 και Πορίνου 5 , το ΚΑΣ επιτρέπει την ανέγερση 7όροφης οικοδομής συνολικού ύψους 21 μέτρων, <….η οποία να μην υπερβαίνει το έμπροσθεν αυτήε λευκό οικοδόμημα προς την Ακρόπολη>

(ΥΠΠΟ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Α1/Φ03/109706/5076/28.12.2005)

Ειδικότερα, στην Φ5/1/4791/11.10.2005 εισήγησή της η Γ’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων αναφέρει ότι «η προστασία του οπτικού περιβάλλοντος της Ακρόπολης, προστατευόμενου μνημείου Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, στην εγγύτερη προς αυτήν περιοχή θίγεται ουσιωδώς» και επισημαίνει ότι «η κατασκευή διαρκώς υψηλότερων οικοδομών, αλλά και το αυξανόμενο πλήθος των σχετικών αιτημάτων αναγκάζει την υπηρεσία να επαναφέρει το ζήτημα διεύρυνσης της ζώνης ελέγχου υψών στην ευρύτερη περιοχή με συνακόλουθη μείωση υψών των κτιρίων και εναρμόνιση τους προς τα νόμιμα των υφισταμένων οικοδομών….>

Σε συνέχεια του ίδιου εγγράφου:

< ….. το πρόβλημα της διαμόρφωσης του δομημένου χώρου νοτίως της Ακρόπολης επανέρχεται επιτακτικώς και με οξύτητα, εφόσον οι προς ανέγερση οικοδομές υψώνουν «τείχος» στην περιφέρεια του Ιερού βράχου και τον ανταγωνίζονται. Η νέα πραγματικότητα αποκαλύπτει ότι η κατάσταση βαίνει διαρκώς επιδεινούμενη».

Το γεγονός της επιδείνωσης του περιβάλλοντος του Ιερού Βράχου και της οπτικής επιβαρύνσεως του από την ανέγερση πολυωρόφων οικοδομών διαπιστώνεται και στα πρακτικά συζητήσεων του Κ.Α.Σ. (συνεδριάσεις 48/12.12.2005 και 49/20.12.2005), όπου αναφέρονται και οι αντιδράσεις της UNESCO λόγω της διαρκώς επιδεινούμενης καταστάσεως.

Είναι άξιο απορίας πως 13 χρόνια μετά, η ίδια Εφορεία Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων φέρνει στις 25/09/2018 προς έγκριση στο ΚΑΣ ένα κτίριο σχεδόν 10 μέτρα ψηλότερο (αρχικά 32 μέτρα) από αυτό το οποίο ενέκρινε το 2005. Τι άλλαξε?

Μήπως- λόγω της κρίσης- προωθείται η εφαρμογή μίας κοντόφθαλμης οικονομικής, τουριστικής και πολεοδομικής πρακτικής εν ονόματι της …..ανάπτυξης…. με ποσοτικούς όρους? Η οποία συνεπικουρείται από την  έλλειψη συντονισμού και συνεργασίας μεταξύ των αρμόδιων φορέων(ΥΠΕΝ, ΥΠΠΟ, Υπουργείο Τουρισμού, Δήμος Αθηναίων) για την δημιουργία μίας συνεκτικής πολιτικής η οποία θα οδηγεί στην βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης προστατεύοντας το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 24 του Συντάγματος.

Και πως συνάδουν αυτές οι αποφάσεις και πρακτικές  με τις πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις που παρουσιάστηκαν από την  πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ στην πρόσφατη(05/12/2018) ημερίδα για τις αστικές αναπλάσεις (τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου, αγορά από το Πράσινο Ταμείο σημαντικών ελεύθερων χώρων ,έως και την υπό προυποθέσεις κατεδάφιση υφιστάμενων κτιρίων με σκοπό την αύξηση του δημόσιου χώρου στην ήδη ασφυκτικά δομημένη πρωτεύουσα)?

Επειδή πιστεύουμε ότι η ανάπτυξη με όρους βιωσιμότητας

οφείλει να σέβεται τα πολύτιμα χαρακτηριστικά  της ελληνικής πόλης (συμπαγής δόμηση μέτριας έντασης, ανθρώπινη κλίμακα, μίξη χρήσεων κ.α.)
να αξιοποιεί τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε αστικής περιοχής(στου Μακρυγιάννη η γειτνίαση με την Ακρόπολη)
κάθε νέα επέμβαση κτιριακού τύπου οφείλει να  διατηρεί και να βελτιώνει το μικροκλίμα,να επιτρέπει τον ηλιασμό και  την ροή των αέριων μαζών, και εν τέλει να προσθέτει αντί να αφαιρεί σε ποιότητα ζωής στην ήδη επιβαρυμένη πρωτεύουσα.

Αιτούμεθα: Την ανάληψη πρωτοβουλίας από το ΥΠΕΝ  για την συνεργασία όλων των αρμόδιων φορέων(ΥΠΕΝ, ΥΠΠΟ, Υπουργείο Τουρισμού, Δήμος Αθηναίων) με σκοπό την δημιουργία νομικού πλαισίου  για την βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής Μακρυγιάννη το οποίο θα περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα κάτωθι :

Θέσπιση ηπιότερων όρων δόμησης στην περιοχή Μακρυγιάννη λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της και της γειτνίασης της με τον Ιερό Βράχο  λαμβάνοντας υπ όψιν τις διατάξεις του άρθρου 24 παρ. 1 και 6 του Συντάγματος  για την αυξημένη προστασία και ανάδειξη του πολιτιστικού περιβάλλοντος, δηλαδή των μνημείων του Ιερού Βράχου της Ακροπόλεως και συγκεκριμένα :

-Την μείωση του μέγιστου επιτρεπόμενου από τον ισχύοντα οικοδομικό κανονισμό ύψους των 32 μέτρων σε 21 μέτρα ,το ύψος δηλαδή της συμπαγούς πολεοδομικής μάζας των υφιστάμενων κτιρίων

- Τον περιορισμό του μεγέθους των νέων ξενοδοχειακών μονάδων( μέγιστη δυναμικότητα 100 κλίνες)

- Την νομική κατοχύρωση  ελάχιστης ποσόστωσης της χρήσης μόνιμης κατοικίας (βλέπε Wohnanteilplan στον Οικοδομικό Κανονισμό της πόλης της Ζυρίχης Ελβετίας )

-Την προστασία του δημόσιου χώρου και την εφαρμογή των αρχών της βιώσιμης κινητικότητας σύμφωνα με το διεθνές πρότυπο ISO37120/2014

- Την αξιοποίηση των υφιστάμενων ιστορικών κτιρίων τα οποία καταρρέουν(π.χ. εργοστάσιο μεταξωτών Σπάρτης Καρασταμάτη στην οδό Βεΐκου).

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ