Πολιτικη & Οικονομια

Έλληνες φοιτητές βγάζουν χιλιάδες ευρώ με τη μέθοδο crowdfunding

Η Α.V. σου δείχνει τι να κάνεις, αν έχεις την ιδέα αλλά σου λείπουν τα χρήματα

123648844_3742119349154412_1469692113229505605_n1.jpg
Κατερίνα Καμπόσου
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
crowdfunding.jpg

Ο Οδυσσέας Λαμτζίδης είναι ένα από τα πιο τρανταχτά παραδείγματα αυτών που ζήτησαν τα ευρώ του κοινού μέσω τoυ ίντερνετ και τα κατάφεραν. Πριν από λίγους μήνες βρέθηκε ανάμεσα στο 5% εκείνων που έγιναν δεκτοί σε ένα πρόγραμμα του MIT, χωρίς όμως να μπορεί να υποστηρίξει το κόστος του, τα αεροπορικά και τη διαμονή συνολικού ύψους 8.000 ευρώ. Έτσι με τη βοήθεια της ελληνικής πλατφόρμας crowdfunding, Give and Fund, έστησε την καμπάνια «Odyssey to MIT - Ο πηγαιμός για το MIT», έγινε viral και συγκέντρωσε μέσα σε ένα μήνα παραπάνω από 10.000 ευρώ για να πάει στην Αμερική.

14.jpg
O Oδυσσέας Λαμτζίδης

Aμέσως μετά ένας νεαρός αθλητής, ο Δήμος, ζητούσε κάποιες χιλιάδες για να διαγωνιστεί στους παραολυμπιακούς του Ρίο στην κολύμβηση με τη μέθοδο crowdfunding. Παραμονή Πρωτοχρονιάς, ένας έλληνας ομογενής είδε τo ποσό που υπολειπόταν και του συμπλήρωσε γύρω στα 800 ευρώ. Έτσι κατάφερε όχι απλώς να φτάσει ως εκεί αλλά και να προκριθεί κερδίζοντας χρυσό μετάλλιο.

1531470.jpg
Ο Δημοσθένης Μιχαλεντζάκης © INTIME

Η Μαρία, από την άλλη, είχε κληθεί για μια συνέντευξη υποτροφίας στο Ιmperial και της έλειπαν μόλις 250 ευρώ για το ταξίδι. Μέσα σε μια μέρα μάζεψε 400 ευρώ με τον ίδιο τρόπο, πήγε στο Λονδίνο και παρόλο που δεν έγινε δεκτή στο πανεπιστήμιο, της πρότεινε δουλειά μια πετρελαική εταιρεία που εντυπωσιάστηκε από την καμπάνια της. Κάπως έτσι πλήρωσε και ο Γιώργος τα δίδακτρα της σχολής, ενώ η Δώρα έκδωσε τα ποιήματά της. Από τι εξαρτήθηκε όμως η επιτυχία των project τους;

402jrihg6g.jpg
H Mαρία Ευθυμιάδου

Σύμφωνα με τον Οδυσσέα Λαμτζίδη, η προετοιμασία είναι το κλειδί για να πετύχει ο ενδιαφερόμενος την προσπάθειά του. «Είναι καθοριστικής σημασίας να κάνει "μπαμ" η καμπάνια μόλις ξεκινήσει και να έχει μεγάλη δυναμική, γιατί όσο περνάει ο καιρός, τόσο φθίνει. Χρειάζεται μια ιστορία που θα ταξιδέψει τον αναγνώστη και θα μιλήσει στην καρδιά του, μέσω της οποίας περιγράφεις το πρόβλημα, τη λύση που προτείνεις, τον λόγο που αποφάσισες να συγκεντρώσεις χρήματα με crowdfunding αλλά και στοιχεία για το ποιος είσαι».

Oι περισσότεροι βέβαια δεν γνωρίζουν ότι το 0,5% των ανθρώπων που εκτείθενται σε ένα μήνυμα crowdfunding μπαίνουν στη διαδικασία να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Αυτό σημαίνει ότι αν χρειάζονται 10.000 ευρώ και κατά μέσο όρο δωρεά 10 δολάρια/ατομο, πρέπει να δουν την προσπάθεια τουλάχιστον 200.000 άτομα. Στην περίπτωση του Οδυσσέα, υπήρξαν 130 δωρεές, 14.000 άτομα μπήκαν στην πλατφόρμα, επομένως τουλάχιστον τα διπλάσια εκτέθηκαν στο μήνυμα του.

Ο σύγχρονος αυτός «έρανος», όμως, έχει αυξημένο βαθμό δυσκολίας για αυτό και χρειάζεται μία επιτυχημένη καμπάνια προώθησης που θα στηθεί σε μία από τις ειδικές πλατφόρμες για τον συγκεκριμένο σκοπό. Εκεί περιγράφεται με απλό τρόπο η ιδέα του δημιουργού, το ποσό που ζητά για να την υλοποιήσει και ορίζεται το χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο πρέπει να επιτευχθεί ο στόχος.

Όπως εξηγεί στην Αthens Voice o Γιάννης Χατζήμπεης, ιδρυτής της GIVE&FUND, δεν είναι δύσκολο να πείσεις τον Έλληνα να σε στηρίξει, ανάλογα βέβαια τη φύση του εγχειρήματος, τον κύκλο και την επιμονή του δημιουργού. «Η τιμιότητα είναι το βασικό στοιχείο που προτείνουμε να χαρακτηρίζει την κάθε καμπάνια. Πρέπει να περιγράφεται λεπτομερώς η γενική ιδέα, τα στοιχεία του δημιουργού, να υπάρχει διαφάνεια, φωτογραφίες. Ιδέες που μας φτάνουν αλλά κινούνται σε μια πιο γκρι περιοχή δεν τις προωθούμε, γι’ αυτό και μόνο το 30% από αυτές προχωράνε. Στη Give and Fund έχουμε επιτύχει ως τώρα 150 projects και 400.000 ευρώ έχουν φτάσει στους δημιουργούς τους.

dsc00334.jpg
Ο Γιάννης Χατζήμπεης

Η έκθεση στο ανώνυμο πλήθος του διαδικτύου είναι έντονα ψυχολογική, γι’ αυτό σύμφωνα με τον με τον δημιουργό της Give and Fund, ο ενδιαφερόμενος καλό είναι να ξεκινά με ένα «soft opening», όπου ενημερώνει γνωστούς και φίλους που πιστεύει ότι θα κινητοποιηθούν από τους πρώτους. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την ψυχολογία των ανθρώπων που θα θελήσουν να υποστηρίξουν αλλά δεν το έχουν ακόμα αποφασίσει, να δουν ότι πριν από εκείνους υπάρχουν και άλλοι που το επέλεξαν και ότι θα βάλουν και οι ίδιοι το λιθαράκι τους σε ένα επιτυχημένο project. Έπειτα τα social media παίζουν καθοριστικό ρόλο.

52025829_2321701618076036_623811504021438464_n.jpg
Μια ματιά στην καμπάνια της Μαρίας στη πλατφόρφμα της Give and Fund

Εκτός από αυτά όμως για να πάει καλά η καμπάνια χρειάζεται μια ομάδα από πίσω, όπως έναν συντάκτη για τα newsletters, ένα άτομο με οργανωτικές ικανότητες, κάποιον και να χειρίζεται την αλληλογραφία, να επικοινωνεί με τα ΜΜΕ. Πράγματα, δηλαδή, που πρέπει να γίνονται ταυτόχρονα και που εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να κάνει ένα άτομο από μόνο του.

«Μια παρέα κάνει τα πάντα καλυτέρα. Στην τελική, αν δεν πετύχει η συλλογή χρημάτων, μπορεί να πας για μπίρες. Προσωπικά, απευθύνθηκα για βοήθεια στην οικογένειά μου και σε φίλους για τις δημόσιες σχέσεις και στην παράγωγη υλικού» λέει ο Οδυσσέας Λαμτζίδης και συμπληρώνει: «Δεν θα ξεχάσω τον πάτερα μου που ανέλαβε όλη την επικοινωνία με τα ΜΜΕ και την αποστολή εκατοντάδων μέιλ τη φορά ή τον κολλητό μου που φρόντισε την ανεύρεση χορηγών και τις επαφές με εταιρίες».

Παρόλο που το crowdfunding αρχικά συνδέθηκε με τα life projects*, η τελευταία τάση το αναδεικνύει και ως ένα εργαλείο marketing για τη βολιδοσκόπησης της αγοράς και για την άντληση κεφαλαίων για startups ή άλλα εμπορικά εγχειρήματα. Σύμφωνα με τον Γιάννη Χατζήμπεη, η μεγάλη ή όχι ανταπόκριση σε ένα αίτημα χρηματοδότησης δίνει μερικά προγνωστικά στους δημιουργούς όσον αφορά την ενδεχόμενη επιτυχία του εγχειρήματός τους. Ακόμη κι αν μια καμπάνια δεν στεφθεί με επιτυχία, από την προσπάθεια θα έχει αποκομιστεί δημοσιότητα και χρήσιμο feedback από τον κόσμο.

Aν πιστεύετε ότι χρειάζεστε τη βοήθεια της Give and Fund ή να μάθετε περισσότερα για τα πρότζεκτ της, τσεκάρετε και εδώ αλλά και στο Facebook.

*Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται ευχάριστες συγκυρίες της ζωής μας, όπως γιορτές, γάμοι, εκδηλώσεις, παιδιά και οικογένεια, δύσκολες προσωπικές καταστάσεις ή προκλήσεις που μας δημιουργεί η ίδια η ζωή, καθώς και προσωπικές εμπειρίες και ενδιαφέροντα όπως τα ταξίδια και ο αθλητισμός.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ