Η πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Όλγας, ο Κώστας Μπακογιάννης και ο Χάρης Δούκας
Τα ΙΧ αυτοκίνητα στο κέντρο της Αθήνας και η αναζωογόνηση του δημοσίου χώρου
Πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Όλγας: Η εξυπηρέτηση των ΙΧ και το διακύβευμα για τον δημόσιο χώρο
Περί πεζοδρομήσεων
Όλες οι πεζοδρομήσεις, στις μεγάλες πόλεις δεν είναι ίδιες μεταξύ τους. Άλλο η πεζοδρόμηση ενός εμπορικού δρόμου, άλλο η πεζοδρόμηση για λόγους ενοποίησης σπουδαίου και ιστορικού δημόσιου χώρου, διαφορετική με κύρια την πολιτιστική και μνημειακή παράμετρο, άλλο η πεζοδρόμηση σε περιοχές κατοικίας. Πεζοδρομήσεις στη σύγχρονη εποχή γίνονται και για τη διακριτική αποθάρρυνση της ασύδοτης κυκλοφορίας των ΙΧ αυτοκινήτων, ακριβώς για να σηματοδοτηθεί το νέο ζητούμενο της εποχής της κλιματικής κρίσης, δηλαδή της βιώσιμης προοπτικής και της πράσινης ανάπτυξης.
Αυτή η τελευταία πρακτική έχει πυκνώσει σε όλες τις πόλεις της Ευρώπης τα τελευταία χρόνια - ειδικά μετά την πανδημία - σηματοδοτώντας μια νέα αντίληψη για την κατοχύρωση και ριζική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου υπέρ των πεζών, των ποδηλατών των εναλλακτικών μετακινήσεων. Πόλεις σαν το Παρίσι, το Λονδίνο, το Ελσίνκι, το Άμστερνταμ και η Βαρκελώνη δείχνουν το δρόμο. Ενοποιήσεις οικοδομικών τετράγωνων, πεζοδρομήσεις στα ιστορικά και εμπορικά κέντρα, ενσωμάτωση της δικτυακής διασύνδεσης δημοσίων και πράσινων χώρων, με ταυτόχρονη μείωση της ταχύτητας των οχημάτων. Έχει γίνει πλέον αποδεκτό πως η αναδιανομή του δημόσιου χώρου εις βάρος του οδικού χώρου είναι η μόνη λύση διόρθωσης ενός σφάλματος που ξεκίνησε από τις δεκαετίες του 1970 και 1980, πριμοδοτώντας μεροληπτικά και σχεδόν ασύδοτα την αυτοκίνηση. Στην Ελλάδα αυτό εκφράστηκε με τον πιο ακραίο τρόπο, οδηγώντας σε πόλεις με ανύπαρκτα πεζοδρόμια, ανυπαρξία ποδηλατοδρόμων, τεράστιο έλλειμα υποδομών για άτομα με κινητικές δυσκολίες, ελάχιστα πάρκα, απελπιστικά χαμηλό ποσοστό πρασίνου και δενδροφυτεύσεων και βέβαια παντελή έλλειψη σχεδιασμού για την στοχευμένη ενοποίηση δημοσίων χώρων και πράσινων διαδρομών, καθώς και για τις σύγχρονες πολιτικές της βιώσιμης κινητικότητας.
Ο φαύλος κύκλος της σημαντικής καθυστέρησης της χώρας στην οργάνωση ενός αξιόπιστου δικτύου ΜΜΜ (σταθερής τροχιάς και κυρίως πυκνών λεωφορειακών γραμμών) επέτεινε ακόμη περισσότερο την κατάσταση, καθώς ακόμη και αν επιθυμούσαμε (που φαίνεται να μην επιθυμούσαμε) να προβούμε σε μοντέρνες πράσινες και βιώσιμες πρακτικές μας έλλειπε η ζωτική προσφορά εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης δημόσιων συγκοινωνιών. Έτσι λοιπόν διαπαιδαγωγήθηκε εσφαλμένα επί χρόνια η κοινή γνώμη, θεωρώντας ως μόνη λύση την εξυπηρέτηση του ΙΧ αυτοκινήτου, έστω και αν αυτή καταλήγει να καταδυναστεύει το πρόταγμα της ποιότητας και του πολιτισμού της καθημερινότητας. Εξάλλου όλοι οι άνθρωποι δεν ταξιδεύουν και δεν μπορούν να έχουν παραστάσεις από τις πρωτοποριακές πολιτικές των μητροπόλεων σε ολόκληρο τον σύγχρονο κόσμο. Η πολιτική οφείλει όμως να είναι ένα βήμα εμπρός, να εξηγεί, να παιδαγωγεί, να συλλαμβάνει το νέο πνεύμα.
Η πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Όλγας
Η πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Όλγας δεν ήταν μια ουρανοκατέβατη σύλληψη. Είναι σχεδιασμός που ξεκίνησε από το 1995 στο πλαίσιο του προγράμματος Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων του κέντρου της Αθήνας και που για διάφορους εξωγενείς παράγοντες δεν υλοποιήθηκε. Το 2019 η διοίκηση του Δημάρχου Μπακογιάννη, αναλαμβάνει να δώσει πνοή στους παλιότερους σχεδιασμούς και επικαιροποιώντας το μελετητικό απόθεμα, προωθεί την πεζοδρόμηση της Βασ. Ολγας ως μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου που περιλαμβάνει την ανάπλαση της Πανεπιστημίου, της πλατείας του κάτω Συντάγματος και της ανάπλασης του εμπορικού τριγώνου. Η πεζοδρόμηση της Βασ. Ολγας είναι μια εμβληματική παρέμβαση καθώς ενοποιεί εξέχοντες δημόσιους χώρους όπως είναι το Εθνικό Πάρκο, το Ζάππειο, οι στήλες του Ολυμπίου Διός, και παράλληλα λειτουργεί με τα 550 μέτρα της ως νοητή προέκταση του πεζόδρομου της Διονυσίου Αεροπαγίτου που έχει μήκος 2,3 χιλιόμετρα. Δηλαδή ένας ενιαίος αναβαθμισμένος άξονας τριών χιλιομέτρων που προσφέρει έναν μνημειακό άξονα, μια πράσινη διαδρομή, χωρίς αυτοκίνητα στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Ίσως μια από τις σπουδαιότερες ενιαίες διαδρομές αναψυχής - ψυχαγωγίας - ιστορίας - πολιτισμού σε επίπεδο Ευρώπης. Εντός του άξονα της Βασ. Ολγας θα διέρχονταν το φιλικό προς τον περιβάλλον και τον άνθρωπο τραμ και θα υπήρχε ελεγχόμενη πρόσβαση αυτοκινήτων κυρίως στις παρόδιες αθλητικές χρήσεις
Το 2023 κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου για το Δήμο Αθηναίων, ο σημερινός Δήμαρχος Χάρης Δούκας, υιοθετεί (άκριτα θα έλεγα) τη θέση κάποιων περιοίκων της περιοχής του Παγκρατίου για τη μη πεζοδρόμηση της Βας. Όλγας, καθώς αυτό δημιουργεί κάποιες πρόσθετες περιπορείες των ΙΧ αυτοκινήτων κατά 500 - 1000 μέτρα. Προφανώς έψαχνε πάση θυσία να βρει θέσεις που τον διαφοροποιούν αντιδιαμετρικά από τον τότε Δήμαρχο Κώστα Μπακογιάννη, έστω και εις βάρος της κατά τα άλλα θεωρητικής πράσινης και περιβαλλοντικής ρητορείας του. Εδώ να σημειώσουμε πως οι περιπορείες των ΙΧ αυτοκινήτων είναι η ελάχιστη θυσία που πρέπει να υποβληθούν τα αυτοκίνητα στις περιπτώσεις των πεζοδρομήσεων, προκειμένου να κερδηθεί ζωτικός δημόσιος χώρος για την κοινωνία και τους πολίτες, απερίσπαστος στην πεζή κίνηση, και στην ευχαρίστηση της αναψυχή ψυχαγωγίας. Για παράδειγμα προκειμένου η Αθήνα να διαθέτει τον εμβληματικό πεζόδρομο των 300 μέτρων της Βουκουρεστίου, από Ακαδημίας έως τη Σταδίου, προκαλείται υποχρεωτικά ένας κύκλος των ΙΧ για 1000 - 1500 μέτρα. Είναι μια απαραίτητη θυσία. Και βέβαια κανένας δε θα σκεφτόταν να άρει την πεζοδρόμηση της Διονυσίου Αεροπαγίτου, προκειμένου να διευκολύνει τα ΙΧ.
Με άλλα λόγια αυτοί που διαμαρτυρήθηκαν δεν σκέφτηκαν ότι η λίγο παραπάνω πορεία με ΙΧ έφερνε δίπλα στη γειτονιά τους ένα σπουδαίο και μοναδικό δημόσιο χώρο πανευρωπαϊκής εμβέλειας, όπου θα έπαιζαν ανενόχλητα τα παιδιά τους, θα προσφέρονταν ως όαση αναψυχής - αναψυχής και απόλαυσης σε ολόκληρη την πόλη και τους Αθηναίους και θα ήταν πόλος έλξης για τα εκατομμύρια τουρίστες και επισκεπτών της Αθήνας. Η συνέχεια είναι γνωστή. Ο Χάρης Δούκας, σε ένα έτοιμο μελετημένο, αδειοδοτημένο και δημοπρατημένο έργο προβαίνει σε τροποποίηση και δημιουργεί δύο λωρίδες κυκλοφορίας μέσα στον πεζόδρομο για όλα ανεξαιρέτως τα οχήματα, που τις ονομάζει «δρόμους ήπιας κυκλοφορίας» που στην πραγματικότητα όμως δεν θα είναι ήπιας κυκλοφορίας. Και αυτό γιατί ακόμη και με τους δικούς του υπολογισμούς (της κυκλοφοριακής μελέτης) που παρουσίασε στο Δημοτικό Συμβούλιο, οι δρόμοι αυτοί θα έχουν κυκλοφορία από 500 - 1500 οχήματα την ώρα ο καθένας. Αυτό θα είναι ο αργός θάνατος της εμβληματικότητας του έργου, καθώς θα πρόκειται για δύο συνεχείς παράλληλες «γραμμές» αυτοκινήτων επι 550 μέτρα, που θα διασπούν, θα θορυβούν, θα ενοχλούν, θα ρυπαίνουν την ευγενή και φιλόδοξη προσπάθεια του αρχικού σχεδιασμού.
Η πρώτη πολιτική είναι ανθρωποκεντρική, είναι αναζωογονητική για το δημόσιο χώρο, αποκαθιστά την αναδιανομή υπέρ των πεζών και των εναλλακτικών μετακινήσεων, παρεμβαίνει στο σώμα της ιστορικής πόλης υποδειγματικά, δημιουργεί αξιοσημείωτο πολεοδομικό χειρισμό σε επίπεδο Ευρώπης, αλλά και εξασφαλίζει υψηλή περιβαλλοντική και αισθητική συνεκτικότητα, συνυπάρχει σε αρμονία με τον πολιτισμό και μνημειακές υποδομές.
Η δεύτερη πολιτική έχει χαρακτηριστικά εμμονικής και λαϊκίστικης προσέγγισης δήθεν κάποιων αιτημάτων - διαμαρτυριών, που εστιάζουν εν έτει 2025 στην εξυπηρέτηση της απόλυτης ελευθερίας κίνησης των ΙΧ, ακόμη και εις βάρος του μεγάλου διακυβεύματος του ελεύθερου - δημόσιου χώρου. Η πολιτική οφείλει να πρωτοπορεί ανθρωποκεντρικά. Η πολιτική δεν ικανοποιεί αθροιστικά και άκριτα όλα τα αιτήματα, αλλά λογίζεται με βάση το δημόσιο συμφέρον, το δημόσιο χώρο την ευρύτερη σφαίρα της μεγάλης πόλης ως Ευρωπαίας και παγκόσμιας όπως είναι η Αθήνα.
Όσο αυξάνεται το ενδιαφέρον για αυτήν την ανθρώπινη διάσταση της καθημερινής ζωής, τόσο είναι δυνατόν να αυξάνεται η ποιότητα της ίδιας της ζωής
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι να προσέξουν οι δικαιούχοι
Σε υψηλούς τόνους η κατάθεση στην εξεταστική επιτροπή
H απάντηση στα περί εργασιακής σχέσης της Σεμερτζίδου με το γραφείο της
600.000 ευρώ περισσότερα από το 2024
Είναι η τρίτη εκδήλωση του πρώτου κύκλου δημόσιων συζητήσεων του Books Journal και του Ωδείου Αθηνών
Ο πρωθυπουργός μίλησε σε εκδήλωση του υπουργείου
Τι αποφασίστηκε στη σύσκεψη του υπουργείου Πολιτικής Προστασίας
Η κατάθεση Μαγειρία στη Βουλή για επιδοτήσεις και ελέγχους
Κλειστά σχολεία σε Αττική και άλλους δήμους την Παρασκευή
Η δωρεά του ενισχύει σημαντικά τα οικονομικά του κόμματος του
Στόχος είναι η προσθήκη 258.000 νέων καταναλωτών και άνω των 2.000 χιλιομέτρων δικτύου
Σύντομα το πλαίσιο για τη μείωση του ενεργειακού κόστους
«Πότε επιτέλους θα παραδοθεί στους πολίτες;» ρωτά ο δήμαρχος Αθηναίων
Ο δήμαρχος Αθηναίων έκανε λόγο για καθυστερήσεις
Δήλωσε απόλυτα δικαιωμένος από την Εξεταστική του ΟΠΕΚΕΠΕ
Η διαδικασία και τα πρόστιμα
«Και πήγαν Φάμελλος, Χαρίτσης και Αχτσιόγλου και χαμογέλαγαν κιόλας», είπε ο υπουργός Υγείας
Ήδη σε ευρωπαϊκό επίπεδο δημιουργούνται νέα δεδομένα
Το σχόλιό του για την παρουσίαση του βιβλίου του πρώην πρωθυπουργού
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.