- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Φεμινισμός, δικαιωματισμός, woke ατζέντα και τα ρέστα
Ο καθένας μπορεί να αυτοπροσδιοριστεί όπως θέλει, χωρίς όμως να φτάνουμε σε υπερβολές


Η woke ατζέντα και οι επιπτώσεις της στον φεμινισμό: Το δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό, οι διαφορετικές απόψεις, η συζήτηση για την παρένθετη μητρότητα
Το 2024 έφυγε (στο καλό και ΑΝΤΙΟ!), το 2025 ήρθε και εκτός από αυτό, δεν άλλαξαν ιδιαίτερα πολλά πράγματα. Καθώς πέρασα κι εγώ τη φάση της ανασκόπησης της χρονιάς, την οποία επιτάσσει σχεδόν αναγκαστικά το σύστημα του well-being και self-care για κάποιον λόγο, συνειδητοποίησα –εκτός από τα προσωπικά μου ατοπήματα και μη– ότι ζούμε ιστορικές στιγμές, οι οποίες αναπλάθουν ουσιαστικά την κοινωνία μας. Με λίγα λόγια, κυρίες και κύριοι, εδώ γράφεται Ιστορία και δεν μπορώ να σκεφτώ άλλη εποχή που το φύλο επηρέαζε τόσο πολύ τον δημόσιο διάλογο… Έτσι κι εγώ θα πάρω την πρωτοβουλία να πω ότι η επανάσταση του φύλου συμβαίνει τώρα!
Ήθελα καιρό να γράψω αυτές μου τις σκέψεις αλλά, χωρίς πάθος και με λίγο φόβο, θα παραδεχτώ ότι δίσταζα. Το να συζητά κανείς τη σήμερον ημέρα θέματα όπως η woke ατζέντα, ο φεμινισμός ή θου κύριε και τα δύο μαζί, είναι επικίνδυνο. Αυτοί που κατηγορούν τους δημοσιογράφους ότι δεν είναι αντικειμενικοί, είναι οι ίδιοι ακριβώς που θα διασύρουν έναν δημοσιογράφο εάν γράψει κάτι ελαφρώς διαφορετικό από το woke Ευαγγέλιο. Αλλά το πήρα απόφαση και with that said έχει ανοίξει μια συζήτηση γύρω από τη woke ατζέντα και τις επιπτώσεις της στον φεμινισμό και μπορούμε με ασφάλεια να πούμε ότι έχει αναδειχθεί σε σημαντικό ζήτημα στον δημόσιο διάλογο.
Το κείμενο αυτό έχει στόχο να παρουσιάσει επίμαχα θέματα όπως τη χρήση του όρου «cis» για τον προσδιορισμό των βιολογικών γυναικών και το κατά πόσο αυτή η πρακτική επηρεάζει τα δικαιώματά τους, τη χρήση των γυναικών ως παρένθετες μητέρες, τις μεταμοσχεύσεις μήτρας που βρίσκονται σε πειραματικό στάδιο ακόμα, αλλά και να καταρρίψει την παραφιλολογία που θέλει τη woke ατζέντα να είναι η πηγή όλων των κακών.
Τι είναι αυτό το «cis»
Ο όρος «cis» προέρχεται από το λατινικό πρόθεμα «cis-», που σημαίνει «στην ίδια πλευρά». Στο πλαίσιο της ταυτότητας φύλου, ο όρος «cisgender» ή «cis» αναφέρεται σε άτομα των οποίων η ταυτότητα φύλου συμφωνεί με το φύλο που τους αποδόθηκε κατά τη γέννηση. Ο όρος χρησιμοποιείται ως αντίθετος του «trans», που αναφέρεται σε άτομα των οποίων η ταυτότητα φύλου διαφέρει από το φύλο που τους αποδόθηκε κατά τη γέννηση.
@gracefullgrit Double standards and insanity. #fyp #jeffreymarsh #dylanmulvaney #transgender #iamwoman #womenempowerment #commonsense #biology #stopthemadness
♬ War - Hypnotic Brass Ensemble
Καθώς είμαι TikTok addict και κανονικά θα έπρεπε κι εμένα να μου το καταργήσει ο Μητσοτάκης, έκανα scroll κι έπεσα πάνω σε ένα video στο οποίο μια trans γυναίκα απαιτούσε από τις βιολογικές γυναίκες να χρησιμοποιούν τον όρο cis- μπροστά από το «γυναίκα». Φυσικά, ο αλγόριθμος έπιασε το vibe μου και μου εμφάνισε κι άλλα τέτοια video…
@edenthedoll Trans People - STOP calling women “cis”!
♬ original sound - Eden The Doll
Ως γυναίκα πρέπει, λοιπόν, να χρησιμοποιώ τον όρο cis;
Σε πλατφόρμες όπως το TikTok, αρκετές trans γυναίκες έχουν εκφράσει την άποψη ότι οι βιολογικές γυναίκες θα πρέπει να χρησιμοποιούν τον όρο «cis» για να προσδιορίσουν την ταυτότητά τους. Αυτή η πρόταση έχει προκαλέσει αντιδράσεις από ορισμένες βιολογικές γυναίκες, οι οποίες θεωρούν ότι έχουν το δικαίωμα να αυτοπροσδιορίζονται όπως επιθυμούν, χωρίς να επιβάλλεται ένας συγκεκριμένος όρος και κυρίως από trans γυναίκες, οι οποίες υποστηρίζουν πως οι άνθρωποι πρέπει να αυτοπροσδιορίζονται όπως θέλουν.
@titusellissmith_ He Said What We Were All Thinking 🤔
♬ original sound - titusellissmith_
Ξεκινώντας από τα πολύ βασικά, το δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό είναι θεμελιώδες για όλα τα άτομα, ανεξαρτήτως ταυτότητας φύλου ή σεξουαλικού προσανατολισμού. Η επιβολή ενός όρου σε μια ομάδα μπορεί να θεωρηθεί παραβίαση αυτού του δικαιώματος. Όπως τα άτομα της LGBTQI+ κοινότητας διεκδικούν το δικαίωμα να αυτοπροσδιορίζονται, το ίδιο δικαίωμα θα πρέπει να αναγνωρίζεται και στις βιολογικές γυναίκες.
@princesseunia How do you feel about being called a cis-gender? #conservativetiktok #Transgender #pronouns #usaagenda #cisgender #TryNotToLaughTikTokTV #gender #identity #princesseunia #eunianews #jesusiscoming
♬ original sound - Princess Eunia
Και εδώ θα συμφωνήσω, τολμώντας, ως βιολογική γυναίκα, να πω πως η συμπερίληψη προϋποθέτει τον σεβασμό προς όλες τις ταυτότητες και τις επιλογές αυτοπροσδιορισμού. Η επιβολή του όρου «cis» σε βιολογικές γυναίκες μπορεί να θεωρηθεί ότι αντιβαίνει στην αρχή της συμπερίληψης, καθώς δεν λαμβάνει υπόψη τις προσωπικές τους επιθυμίες και αντιλήψεις. Ο σεβασμός προς την αυτοδιάθεση κάθε ατόμου είναι κρίσιμος για την προώθηση μιας πραγματικά συμπεριληπτικής κοινωνίας. Δεν θα ήθελα να μου επιβληθεί ένα προσωνύμιο που ουσιαστικά προσδιορίζει ακόμα περισσότερο αυτό που ήδη είμαι. Αυτό δεν με κάνει ούτε τρανσφοβική ούτε τίποτα…
@_ajtsanchez Replying to @isabella.pryor i agree.. respect is a two way street. Earned and not given
♬ original sound - AJ
Η woke ατζέντα και ο φεμινισμός
Σε αντίθεση με αυτό που πιστεύουν πολλοί, η woke ατζέντα δεν επικεντρώνεται αποκλειστικά στην ευαισθητοποίηση για τα LGTBQI+ ζητήματα αλλά επιδιώκει και την ευαισθητοποίηση και την αντιμετώπιση κοινωνικών αδικιών. Έχει δεχθεί κριτική ότι σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να αντιβαίνει στις φεμινιστικές αρχές. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η έμφαση σε ζητήματα ταυτότητας φύλου μπορεί να παραβλέπει ή και να υποβαθμίζει τις εμπειρίες και τα δικαιώματα των βιολογικών γυναικών. Άλλοι θεωρούν ότι η woke ατζέντα επιδιώκει τη συμπερίληψη όλων των ταυτοτήτων και ότι ο φεμινισμός πρέπει να εξελιχθεί για να ενστερνιστεί αυτήν την πολυπλοκότητα. Νομίζω ότι πολύ απλά το τι από τα δύο ισχύει, εξαρτάται από το ποιος μιλά για την woke θεωρία.
Η συζήτηση γύρω από τον αυτοπροσδιορισμό δεν είναι τόσο περίπλοκη όσο θέλουμε να την κάνουμε. Το κάθε άτομο έχει δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό σε λογικά πλαίσια. Πριν πέσετε να με φάτε, αν έρθει κάποιος και μου πει ότι αυτοπροσδιορίζεται ως γάτα, θα αναγνωρίσω το δικαίωμά του αλλά δεν θα το θεωρήσω φυσιολογικό. Για την ακρίβεια, αν θέλει να αυτοπροσδιοριστεί ως γάτα, ας αφήσει και τα ανθρώπινα δικαιώματά του (να οδηγεί, να έχει περιουσία κλπ) κι ας ζήσει με τις γάτες.

Είναι σημαντικό να αναγνωρίζεται το δικαίωμα κάθε ατόμου στον αυτοπροσδιορισμό και να προωθείται η συμπερίληψη με σεβασμό προς όλες τις ταυτότητες. Ο φεμινισμός, ως κίνημα για την ισότητα των φύλων, μπορεί να επωφεληθεί από την ενσωμάτωση ποικίλων εμπειριών και προοπτικών, διασφαλίζοντας ότι κανείς δεν αποκλείεται από τον αγώνα για δικαιοσύνη και ισότητα.
Η woke πολιτική κουλτούρα
Ποια είναι λοιπόν αυτή η παγκόσμια ατζέντα που προωθείται και επιβάλλεται άνωθεν, πού αποσκοπεί και πώς συνδέεται με το περιεχόμενο της νομοθετικής ρύθμισης του 2024 για τους ΛΟΑΤΚΙ+; Το κίνημα woke, αν και ξεκίνησε δεκαετίες πριν, μέσα από τις διεκδικήσεις των Αφροαμερικανών στις ΗΠΑ (η αμερικανική κοινωνική δομή, σε αντιδιαστολή με τις ευρωπαϊκές, είναι πολυφυλετική και στηρίζεται σε μειονότητες), επεκτάθηκε σταδιακά, στα δικαιώματα των γυναικών (me too) και στα δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας.
Ένα από τα θέματα που αναδεικνύονται, είναι η χρήση της παρένθετης μητρότητας από ομόφυλα ζευγάρια και κατά πόσο αυτή η πρακτική αποτελεί εκμετάλλευση της γυναικείας φύσης, καθώς και τα νομικά, ηθικά ζητήματα και οι κίνδυνοι που σχετίζονται με αυτή.
Νομικό Πλαίσιο της Παρένθετης Μητρότητας
Στην Ελλάδα, η παρένθετη μητρότητα ρυθμίζεται από τον νόμο 3089/2002 και τους μεταγενέστερους νόμους 3305/2005, 4272/2014 και 4958/2022. Το 2024, ο νόμος 5089/2024 «Ισότητα στον πολιτικό γάμο, τροποποίηση του Αστικού Κώδικα και άλλες διατάξεις» δεν διεύρυνε το πεδίο εφαρμογής της παρένθετης μητρότητας στα ομόφυλα ζευγάρια ή τους άγαμους άνδρες. Ωστόσο, επιτρέπει, υπό προϋποθέσεις, την αναγνώριση της γονεϊκής σχέσης που έχει δημιουργηθεί νομίμως στο εξωτερικό, συμπεριλαμβανομένης της γονεϊκής σχέσης μεταξύ δύο ανδρών ή δύο γυναικών και ενός παιδιού που γεννήθηκε μέσω παρένθετης μητρότητας σε χώρα που επιτρέπει την πρακτική αυτή για πρόσωπα ίδιου φύλου.
Η παρένθετη μητρότητα εγείρει σημαντικά ηθικά ζητήματα, ιδιαίτερα όσον αφορά την πιθανή εμπορευματοποίηση του γυναικείου σώματος και την εκμετάλλευση των γυναικών. Η πρακτική αυτή μπορεί να οδηγήσει σε καταστάσεις όπου οι γυναίκες, ιδιαίτερα από ευάλωτες κοινωνικοοικονομικές ομάδες, ενδέχεται να αισθανθούν πίεση να γίνουν παρένθετες μητέρες για οικονομικούς λόγους, γεγονός που μπορεί να θεωρηθεί ως μορφή εκμετάλλευσης.
Επιπλέον, η διαδικασία της παρένθετης μητρότητας μπορεί να αντιμετωπίζει τη γυναίκα ως «μέσο» για την επίτευξη του σκοπού της απόκτησης παιδιού, υποβαθμίζοντας την αυτονομία και την αξιοπρέπειά της. Αυτό το επιχείρημα ενισχύεται από την άποψη ότι η παρένθετη μητέρα μπορεί να θεωρηθεί ως «πράγμα» ή «εργαλείο» στην αναπαραγωγική διαδικασία, γεγονός που αντιβαίνει στις φεμινιστικές αρχές της αυτοδιάθεσης και του σεβασμού προς το γυναικείο σώμα.
Το βασικό επιχείρημα όσων αντιτίθενται στο νομοσχέδιο για την παρένθετη μητρότητα που ήρθε στη Βουλή το 2024 είναι ο κίνδυνος να αντιμετωπιστούν οι γυναίκες ως «μηχανές αναπαραγωγής» και για τα ομόφυλα ζευγάρια, έτσι που στο μέλλον να δημιουργηθεί βιομηχανία μωρών και εκμετάλλευσης του γυναικείου σώματος, πράγμα που ισχύει ήδη σε ορισμένες χώρες της Ασίας. Μερικές από τις ενστάσεις επικεντρώνονται στα εξής σημεία:
- Όσοι εμπλέκονται στη διαδικασία της παρένθετης κύησης, θα έχουν λόγο στο σώμα της παρένθετης μητέρας, αλλά και στις καθημερινές της συνήθειες, αφαιρώντας της έτσι την ελεύθερη βούλησή της. Έπειτα κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι η απόφαση της γυναίκας που θα κυοφορήσει έχει ληφθεί ελεύθερα ή έχει υποστεί οικονομικές και κοινωνικές πιέσεις.
- Επίσης, υπάρχουν έντονοι προβληματισμοί για το πώς μπορεί να διασφαλιστεί η ψυχική υγεία της μητέρας μετά την κύηση και την παράδοση του βρέφους. Τέλος, μία από τις πιο σοβαρές ενστάσεις είναι το τι γίνεται εάν τα συμβαλλόμενα μέλη αρνηθούν να πάρουν το βρέφος. Η παρένθετη μητέρα απλώς «φιλοξενεί» στη μήτρα της το παιδί και δεν φέρει νομικές υποχρεώσεις απέναντί του. Τι γίνεται αν κανένας δεν θέλει να κρατήσει το μωρό; Υπάρχουν πολλές παράμετροι που μπορούν να διατυπωθούν στον διάλογο που έχει ανοίξει.
- Επιπλέον, η διεθνής διάσταση της παρένθετης μητρότητας μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα, καθώς οι νόμοι διαφέρουν σημαντικά μεταξύ των χωρών. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε νομικά κενά και αβεβαιότητες, ιδιαίτερα όταν τα ζευγάρια καταφεύγουν σε χώρες με λιγότερο αυστηρούς κανονισμούς, αυξάνοντας τον κίνδυνο εκμετάλλευσης των γυναικών και παραβίασης των δικαιωμάτων τους.
Και θα μου πείτε πού κολλάνε όλα αυτά με το woke. Σχετίζονται με τα όρια που είμαστε έτοιμοι να θέσουμε στον «δικαιωματισμό». Έχουμε δικαίωμα ως ομόφυλο ζευγάρι να χρησιμοποιήσουμε μια γυναίκα – γνωρίζοντας τα παραπάνω – για να έρθει στον κόσμο ένα παιδί;
Η παρένθετη μητρότητα, ιδιαίτερα όταν χρησιμοποιείται από ομόφυλα ζευγάρια, αποτελεί ένα περίπλοκο ζήτημα που συνδυάζει νομικές, ηθικές και κοινωνικές διαστάσεις. Ενώ η woke ατζέντα επιδιώκει την προώθηση της ισότητας και των δικαιωμάτων για όλες τις ομάδες, είναι σημαντικό να εξετάζεται κατά πόσο ορισμένες πρακτικές μπορεί να οδηγούν σε εκμετάλλευση της γυναικείας φύσης και να αντιβαίνουν όχι μόνο στις φεμινιστικές αρχές αλλά και στα δικαιώματα των γυναικών και των παιδιών.
Η νομοθεσία θα πρέπει να διασφαλίζει ότι η παρένθετη μητρότητα πραγματοποιείται με τρόπο που προστατεύει τα δικαιώματα και την αξιοπρέπεια όλων των εμπλεκομένων, ιδιαίτερα των γυναικών που λειτουργούν ως παρένθετες μητέρες. Αυτό περιλαμβάνει την αποφυγή εμπορευματοποίησης του γυναικείου σώματος, την εξασφάλιση της ελεύθερης και ενημερωμένης συγκατάθεσης, καθώς και την παροχή επαρκούς νομικής προστασίας.
Μεταμόσχευση μήτρας
Και μ’ αυτά και με ‘κείνα, φτάνουμε σε ένα ζήτημα που δεν είναι ευρέως γνωστό αλλά είναι από τα πιο σημαντικά: μεταμόσχευση μήτρας σε trans γυναίκες.
Υπάρχουν φωνές trans γυναικών μέχρι τώρα που λένε πως η περίοδος δεν ανήκει – δεν είναι προνόμιο (;) μόνο των γυναικών όπως και η θηλυκότητα. Με όλον τον σεβασμό, τελευταία φορά που το κοίταξα, μόνο οι βιολογικές γυναίκες βιώνουν έμμηνο ρήση και φυσικά μπορούν να γεννήσουν.
Η συζήτηση γύρω από τη μεταμόσχευση μήτρας σε trans γυναίκες μετεξελίσσεται σε ένα πεδίο σύγκρουσης μεταξύ επιστημονικών επιτευγμάτων, κοινωνικών δικαιωμάτων και ηθικών διλημμάτων. Η συγκεκριμένη διαδικασία, αν και βρίσκεται στα αρχικά στάδια εφαρμογής και έρευνας, προκαλεί αντιδράσεις τόσο στην επιστημονική κοινότητα όσο και στην κοινωνία, με ορισμένους να την βλέπουν ως σημαντική πρόοδο και άλλους ως παραβίαση φυσικών και βιολογικών ορίων – και ας μου επιτραπεί να διερωτηθώ εάν αυτό αγγίζει τα όρια της ύβρεως.
@_alexis_blake Lily Tino talks about trans women pregnancy?! | Trans Woman Reacts #trans #woman #fyp #debate #lilytino #react #transition #MTF @Liam Blake
♬ original sound - Alexis Blake
Τι είναι η μεταμόσχευση μήτρας;
Η μεταμόσχευση μήτρας είναι μια πρωτοποριακή ιατρική διαδικασία που αναπτύχθηκε για βιολογικές γυναίκες με απλασία μήτρας ή άλλες παθήσεις που καθιστούν αδύνατη την εγκυμοσύνη. Το πρώτο παιδί από μεταμοσχευμένη μήτρα γεννήθηκε το 2014 στη Σουηδία, ανοίγοντας τον δρόμο για περαιτέρω έρευνα. Η μεταμόσχευση περιλαμβάνει την αφαίρεση μήτρας από ζώντα ή θανόντα δότη και την τοποθέτησή της στον δέκτη, με σκοπό τη δυνατότητα εγκυμοσύνης μέσω εξωσωματικής γονιμοποίησης.
@dr.karanr First ever uterus transplant in the UK!
♬ original sound - Dr Karan Raj
To 2022 ένας γιατρός στο Νέο Δελχί αποπειράθηκε να πραγματοποιήσει μια τέτοια εγχείριση σε μια trans γυναίκα χωρίς επιτυχία και με τραγικές συνέπειες για τη γυναίκα…
Για τις trans γυναίκες, η διαδικασία έχει στόχο να τους προσφέρει τη δυνατότητα βιολογικής μητρότητας, γεγονός που συνδέεται με την αναγνώριση της θηλυκότητάς τους σε βιολογικό επίπεδο. Ωστόσο, η εφαρμογή της τεχνικής αυτής παραμένει πειραματική και πολύ επικίνδυνη.
Η μεταμόσχευση μήτρας σε trans γυναίκες είναι μια διαδικασία εξαιρετικά πολύπλοκη, που περιλαμβάνει σημαντικούς κινδύνους:
- Χειρουργικοί Κίνδυνοι: Οι απαιτήσεις για την ανατομική προσαρμογή μιας μήτρας σε οργανισμό που δεν διαθέτει τα φυσικά υποστηρικτικά συστήματα (π.χ. αιμάτωση και νεύρα), καθιστούν τη διαδικασία αυτή ιδιαίτερα επικίνδυνη.
- Ανοσοκαταστολή: Όπως και με όλες τις μεταμοσχεύσεις, απαιτείται δια βίου χρήση ανοσοκατασταλτικών φαρμάκων, αυξάνοντας τον κίνδυνο λοιμώξεων και άλλων επιπλοκών.
- Εγκυμοσύνη: Η διαδικασία εγκυμοσύνης σε μια μεταμοσχευμένη μήτρα μπορεί να ενέχει σοβαρούς κινδύνους τόσο για την εγκυμονούσα όσο και για το έμβρυο, καθώς οι μήτρες αυτές δεν λειτουργούν φυσικά αλλά μέσω εξωτερικής υποστήριξης.
Η μεταμόσχευση μήτρας σε trans γυναίκες εγείρει έντονες ηθικές κυρίως ενστάσεις. Αρχικά, θα υπενθυμίσω, το πολιτισμικό δεδομένο της Ύβρεως προς τη φύση. Ό,τι και να λέμε, η διαδικασία παραβιάζει τα φυσικά όρια και συνιστά μια μορφή ακραίας υπέρβασης των βιολογικών δυνατοτήτων. Ωστόσο, άλλοι τονίζουν ότι η ιατρική έχει ήδη επεκτείνει τα όρια της φύσης σε πολλούς τομείς (π.χ. τεχνητή γονιμοποίηση), οπότε η συγκεκριμένη πρακτική να αποτελεί φυσική συνέχεια αυτής της προόδου. Φυσικά, το ότι η επιστήμη της ιατρικής προχωρά και εξελίσσεται, δεν σημαίνει ότι πρέπει να το φτάσουμε στα άκρα. Η επιστήμη μας δίνει άπειρες δυνατότητες και γι’ αυτό ο άνθρωπος έχει μια μικρή δικλείδα ασφαλείας μέσα στον εγκέφαλό του που ονομάζεται ηθική. Η ηθική ενός επιστήμονα μπορεί να σώσει ολόκληρο τον πλανήτη. Και η ατομική ενέργεια έχει να προσφέρει άπειρα καλά στην ανθρωπότητα αλλά πυροδότησε και την ατομική βόμβα.
Προς το τέλος του 20ού αιώνα και στις αρχές του 21ου αναπτύχθηκε ένα κίνημα κριτικής της επιστήμης και των εφαρμογών της. Το κίνημα κατέδειξε πως η στενή σύνδεσή της με τα ισχυρά οικονομικά συμφέροντα και η αλαζονεία των φορέων της, οδηγούσε σε επιστημονικά αδιέξοδα και έρχονταν σε σύγκρουση με τις ηθικές αξίες που οικοδόμησαν τον ανθρώπινο πολιτισμό.
Ένα συχνό επιχείρημα είναι ότι η έρευνα και οι πόροι θα μπορούσαν να διοχετευθούν σε ζητήματα που αφορούν τις βιολογικές γυναίκες, όπως η θεραπεία της ενδομητρίωσης ή η βελτίωση της μαιευτικής φροντίδας. Υπάρχει φόβος ότι οι προτεραιότητες της επιστήμης απομακρύνονται από τις ανάγκες των βιολογικών γυναικών για να εξυπηρετήσουν τη woke ατζέντα με πρόσχημα το «δικαίωμα στην αναπαραγωγή».
Ο άκρατος δικαιωματισμός και η συνεχής πίεση στην κοινωνία να καταπιεί πράγματα που αντιβαίνουν στην ίδια τη φύση επειδή απλά και μόνο «μπορούμε να το κάνουμε», τείνει να δημιουργήσει μια κοινωνία παραλογισμού όπου ο καθένας δικαιούται τα πάντα – ό,τι του κατέβει στο μυαλό.
Η χρήση της μεταμόσχευσης μήτρας για trans γυναίκες έχει διχάσει –ως όφειλε– και το φεμινιστικό κίνημα. Ορισμένες φεμινίστριες υποστηρίζουν την προσβασιμότητα αυτής της τεχνικής ως μέσο ισότητας, ενώ άλλες θεωρούν ότι απομακρύνεται από τις ανάγκες των βιολογικών γυναικών, επιδεινώνοντας τις κοινωνικές ανισότητες.
Η έλλειψη εστίασης στις ανάγκες των βιολογικών γυναικών και η πιθανή εμπορευματοποίηση του γυναικείου σώματος εγείρουν σοβαρές ανησυχίες. Η έννοια της «θηλυκότητας» κινδυνεύει να περιοριστεί σε βιολογικές και αναπαραγωγικές λειτουργίες, γεγονός που μπορεί να θεωρηθεί αντιφεμινιστικό.
Είναι αξιοσημείωτο, το πώς το woke κίνημα αποδέχεται την επιστημονική πρόοδο σε θέματα όπως είναι η αλλαγή φύλου ή η μεταμόσχευση μήτρας εν προκειμένω αλλά ο αποδομητικός ριζοσπαστισμός του woke αρνείται πεισματικά την εγκυρότητά της! Ποια είναι η βασική αρχή της επιστήμης; Η ιδέα ότι υπάρχει μια αντικειμενική αλήθεια και μπορεί να κατανοηθεί μέσω της παρατήρησης, του πειράματος και της αδιάκοπης δημιουργίας υποθέσεων. Το ότι οι βιολογικές γυναίκες μπορούν να κυοφορήσουν και ότι οι βιολογικοί άντρες παρέχουν το σπέρμα, δεν είναι μια υπόθεση, δεν βασίζεται σε κάποια κοινωνική κατασκευή αλλά αντίθετα είναι δεδομένο. Η υπόθεση έρχεται στο εάν η επιστήμη είναι σε θέση να αντιστρέψει αυτούς τους ρόλους. Η ηθική θέτει το ερώτημα: «είμαι τόσο σημαντικός ώστε να αλλάξω όλη τη φυσική ροή των πραγμάτων, ρισκάροντας να υποτιμήσω τη γυναικεία φύση που χαρίζει ζωή για να εξυπηρετήσω τις επιθυμίες μιας μικρής κοινωνικής ομάδας»;
Εν, κατακλείδι όταν υπάρχουν σε μια κοινωνία άπειρες δυνατότητες, μπορεί να χαθεί το μέτρο. Επιπλέον, το ότι υπάρχουν άπειρες δυνατότητες δεν σημαίνει ότι πρέπει να τις εξαντλήσουμε όλες. Μία από τις βασικές αρχές της woke θεωρίας, την οποία έχει αναπτύξει κυρίως η Judith Butler, είναι ότι τα φύλα και η γενικότερη διαμόρφωση του ανθρώπου είναι αποκλειστικά προϊόν των μηχανισμών κοινωνικοποίησης (του πώς δηλαδή μαθαίνει ένας άνθρωπος να φέρεται από βρεφική ηλικία και ποιους ρόλους να ακολουθεί). Έτσι, το φύλο και η διαμόρφωση του ανθρώπου δεν είναι σε καμία περίπτωση φυσικά δεδομένα αλλά μια ιστορική κατασκευή καθώς οι άνθρωποι δεν γεννιούνται γένους θηλυκού ή αρσενικού «οι λεκτικοί κανόνες χρησιμοποιούνται για να παράγουν, στην πραγματικότητα, αυτό που δηλώνουν, δηλαδή, έμφυλα σώματα».
Αυτή η θεωρία αρνείται την κοινή λογική και την εμπειρία αιώνων και μια σκληρή (για κάποιο λόγο) αλήθεια: η φύση, ο θεός -όπως θέλετε, ορίστε το– έχει δημιουργήσει δύο οργανισμούς σε όλα τα πλάσματα, έναν που γονιμοποιεί κι έναν που έχει ένα σύστημα για να γονιμοποιηθεί και να δημιουργήσει ζωή και έτσι να συνεχιστεί το ανθρώπινο -ή οποιοδήποτε άλλο- είδος. Ο καθένας μπορεί να αυτοπροσδιοριστεί όπως θέλει χωρίς όμως να φτάνουμε σε υπερβολές που στο τέλος της ημέρας αντιτίθενται στην ανθρώπινη πραγματικότητα.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
O δράστης συνελήφθη στο σημείο της διένεξης
Ήταν απαράδεκτο η Λίλι Κόλινς να χρησιμοποιήσει παρένθετη μητέρα; Η ανάρτηση Emily in Paris και οι αντιδράσεις φέρνουν το θέμα στην επικαιρότητα.
Τραυματίστηκε θανάσιμα - Απεγκλωβίστηκε από την πυροσβεστική
Οι αστυνομικοί εντόπισαν τόσο το μαχαίρι όσο και τη σακούλα με τα ρούχα
Ο γυναικοκτόνος είχε σκοτώσει την 37χρονη και είχε θάψει το πτώμα σε χωράφι
Η γυναίκα είχε καταγγείλλει πριν λίγες ημέρες τον άνδρα της για ενδοοικογενειακή βία
«Είμαι ζωντανή - νεκρή» είπε στην απολογία της η κατηγορούμενη μητέρα από την Πάτρα
Οι δηλώσεις της δικηγόρου του Μανώλη Καλαϊτζιδάκη
Η ανακοίνωση του νοσοκομείου
Το χρονικό της άγριας δολοφονίας
Πώς προσπάθησε να συσκοτίσει τις έρευνες των αρχών - Τα ευρήματα που τον οδήγησαν στη σύλληψη
«Το παιδί φέρεται να ήταν αβοήθητο τουλάχιστον 4 ημέρες»
Eίχε στήσει καρτέρι στο θύμα
Ένα θέμα που δεν απασχολεί μόνο τους Έλληνες μαθητές
«Έσπασε» κατά την ανάκριση πέφτοντας σε πολλές αντιφάσεις
Ανακρίνεται αυτή την ώρα ο αδελφός του θύματος - Αρνείται την οποιαδήποτε εμπλοκή
Ανθρωποκυνηγητό για τον δράστη
Τους λόγους που οδήγησαν τον 59χρονο άνδρα στη δολοφονία της συζύγου του αναζητούν οι αρχές
Ερευνάται το ενδεχόμενο εγκληματικής ενέργειας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.