Πολιτικη & Οικονομια

Καταστήματα - 2,5 εβδομάδες ανοικτά: Πόσο ψώνισαν οι καταναλωτές

Πώς κινείται η αγορά σε Αθήνα, Πειραιά, Γλυφάδα και Κηφισιά - Οι Εμπορικοί Σύλλογοι μιλούν στην ATHENS VOICE

velentzas-marios.jpg
Μάριος Βελέντζας
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Κοπέλες περνούν έξω από εμπορικό κατάστημα στην Ερμού
Κοπέλες περνούν έξω από εμπορικό κατάστημα στην Ερμού © EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ

Τα εμπορικά καταστήματα είναι ανοικτά 2,5 εβδομάδες και εκπρόσωποι της αγοράς σε Αθήνα, Πειραιά, Γλύφάδα και Κηφισιά κάνουν έναν πρώτο απολογισμό.

Με το βλέμμα στραμμένο στη Μεγάλη Εβδομάδα τα εμπορικά καταστήματα, ελπίζοντας σε αναθέρμανση της αγοραστικής κίνησης εν όψει Πάσχα 2021, καθώς το καταναλωτικό ενδιαφέρον παραμένει χαμηλό.

Το Λιανεμπόριο άνοιξε τη Δευτέρα 5 Απριλίου 2021, με τους καταναλωτές να στέλνουν SMS στο 13032 για να μετακινηθούν στα καταστήματα και να κάνουν τα ψώνια τους με click away ή click in shop/click inside.

Κάνοντας έναν πρώτο απολογισμό για τις 2,5 εβδομάδες που είναι ανοικτά τα μαγαζιά, εκπρόσωποι της αγοράς σε Αθήνα, Πειραιά, Γλυφάδα και Κηφισιά μίλησαν στην Athens Voice. Όπως τονίζουν, με εξαίρεση τις 2-3 ημέρες μετά το άνοιγμα του λιανεμπορίου και το πρώτο Σάββατο, όπου υπήρξε κινητικότητα σε εμπορικούς δρόμους, το υπόλοιπο χρονικό διάστημα η κίνηση είναι υποτονική και ο τζίρος χαμηλός έως πολύ χαμηλός για τα συνοικιακά καταστήματα. Υπενθυμίζεται ότι από την Πέμπτη 22 Απριλίου 2021 έχει τεθεί σε ισχύ το εορταστικό πασχαλινό ωράριο, με τα καταστήματα να είναι ανοικτά αυτήν την Κυριακή (25/4) από τις 11.00 έως τις 18.00.

Ένας από τους βασικούς λόγους που η κίνηση «έκοψε» απότομα είναι η δύσκολη οικονομική κατάσταση που έχει διαμορφωθεί από το παρατεταμένο lockdown και τα υπόλοιπα περιοριστικά μέτρα κατά της διασποράς του κορωνοϊού. Ο φόβος του ιού είναι μια ακόμη μεταβλητή που πρέπει να ληφθεί υπόψιν, όπως και το γεγονός ότι το click away και το click in shop/click inside αποτελούν μια προσωρινή λύση, η οποία δεν συμβαδίζει με τις διαμορφωμένες -εδώ και δεκατίες- καταναλωτικές συνήθειες, που θέλουν τον υποψήφιο πελάτη να συνδυάζει τα ψώνια με τη βόλτα, τον καφέ και το φαγητό.

Το «καλό» νέο είναι ότι τα υγειονομικά πρωτόκολλα τηρήθηκαν κατά γράμμα και δεν επαναλήφθηκαν εικόνες συνωστισμού έξω από καταστήματα.

Σταύρος Καφούνης (Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών): Η αγορά έδειξε ότι μπορεί να λειτουργήσει με βάση τα νέα δεδομένα

Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτηση από τον Σταύρο Καφούνη, πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών.

«Η αγορά στην Αθήνα κινήθηκε με πολύ ωραίο τρόπο. Υπήρξε απόλυτη τήρηση των πρωτοκόλλων. Δεν είδαμε ουρές. Η αγορά έδειξε ότι μπορεί να λειτουργήσει με βάση τα νέα δεδομένα» σημειώνει.

Αναφορικά με τους λόγους που η κίνηση ειναι υποτονική και ο τζίρος χαμηλός, εξηγεί ότι πρόκειται για αναμενόμενη εξέλιξη. «Τα καταστήματα ήταν κλειστά τόσους μήνες. Ο κόσμος δυσκολεύεται λόγω της οικονομικής κατάστασης που έχει διαμορφωθεί με το lockdown. Υπάρχουν εργαζόμενοι, και ολόκληρες οικογένειες, που ζουν με τα 534 ευρώ» τονίζει.

Το άνοιγμα του Λιανεμπορίου συνοδεύτηκε από μια κινητικότητα τις πρώτες 3-4 ημέρες, στη συνέχεια όμως ακολούθησαν «χαμηλές πτήσεις» στα εμπορικά καταστήματα
Το άνοιγμα του Λιανεμπορίου συνοδεύτηκε από μια κινητικότητα τις πρώτες 3-4 ημέρες, στη συνέχεια όμως ακολούθησαν «χαμηλές πτήσεις» στα εμπορικά καταστήματα © EUROKINISSI

Και εκφράζει την ελπίδα ότι εν όψει Πάσχα 2021 «η αγορά θα αναθερμανθεί και θα υπάρξει μεγαλύτερη κίνηση στα εμπορικά καταστήματα».

Θεόδωρος Καπράλος (Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς): Μεγάλο πρόβλημα για τα καταστήματα ένδυσης και υπόδυσης αυτήν την περιόδο

«Περπατώντας την αγορά αυτές τις ημέρες στον Πειραιά, η κίνηση είναι από υποτονική έως απογοητευτική. Υπήρξε ένα ενδιαφέρον τις δύο πρώτες ημέρες και το Σάββατο που μας πέρασε, το οποίο ήταν λίγο καλύτερο και είχαμε μια κινητικότητα. Ωστόσο, όλο το υπόλοιπο διάστημα η εικόνα είναι πάρα πολύ απογοητευτική» δηλώνει από τη μεριά του ο Θεόδωρος Καπράλος, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς.

Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του έδωσε έμφαση στην τήρηση των μέτρων από τους καταστηματάρχες, η οποία ήταν εξαιρετική.

Για τους λόγους που η κίνηση παραμένει πεσμένη, ο κ. Καπράλος σημειώνει:

  • «Πρώτον, ο κόσμος είναι φοβισμένος. Ο ιός υπάρχει, είναι εδώ και τα νούμερα είναι εξαιρετικά ανησυχητικά.
  • » Δεύτερον, οι καταναλωτές δεν έχουν χρήματα για πολλές αγορές. Το lockdown έχει προκαλέσει μεγάλη ζημιά στον οικογενειακό προϋπολογισμό.
  • » Ειδικά για τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης το πρόβλημα γίνεται μεγαλύτερο, καθώς διανύουμε μια ενδιάμεση περίοδο. Δεν είναι ούτε χειμώνας, ούτε καλοκαίρι. Επίσης, το γεγονός ότι δεν υπάρχουν κοινωνικές εκδηλώσεις και οι επαφές του κόσμου είναι περιορισμένες, λειτουργούν αποτρεπτικά για να πάει ο καταναλωτής να ψωνίσει αυτήν την περιόδο».

Εν όψει Πάσχα ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς δεν έκρυψε την ελπίδα του για αναθέρμανση της αγοράς.

Άννυ Καυκά (Εμπορικός Σύλλογος Γλυφάδας): Να πάμε άμεσα από το click away και το click in shop στο μέτρο με τα τετραγωνικά

Στη Γλυφάδα το πρώτο 10ήμερο μετά το άνοιγμα του λιανεμπορίου οι καταναλωτές πήγαν στα καταστήματα, ωστόσο στη συνέχεια το αγοραστικό ενδιαφέρον έπεσε, όπως αναφέρει η Άννυ Καυκά, πρόεδρος στον Εμπορικό Σύλλογο Γλυφάδας. Και προσθέτει: «Αναμένουμε αύξηση της κινητικότητας στα μαγαζιά το Πάσχα».

Για το click away και το click in shop/click inside δηλώνει ότι είναι μια αρχή, ωστόσο «πρέπει άμεσα να πάμε στο μέτρο με τον αριθμό πελατών/τετραγωνικά στα μαγαζιά». Σχετικά με το self test, η κα Καυκά επισημαίνει ότι γίνονται κανονικά, υπογραμμίζοντας ότι ήταν κάτι που το ήθελαν και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι «για τη δική τους προστασία εν μέσω πανδημίας κορωνοϊού».

«Δεν υπήρξαν ουρές. Ο κόσμος είναι πιο προσεκτικός. Βοήθησε και το γεγονός ότι οι αγορές γίνονται με ραντεβού με συγκεκριμένη ώρα προσέλευσης στα καταστήματα» δηλώνει.

Χωρίς ουρές και συνωστισμό τα εμπορικά καταστήματα μετά το άνοιγμα του Λιανεμπορίου
Χωρίς ουρές και συνωστισμό τα εμπορικά καταστήματα μετά το άνοιγμα του Λιανεμπορίου © EUROKINISSI

«Το πρόβλημα με τα καταστήματα και το λιανεμπόριο αυτήν τη στιγμή είναι το αδιάθετο χειμερινό εμπόρευμα. Θα αρχίσουν επίσης οι επιταγές που έχουν πάρει παράταση στην παράταση και τον Μάιο θα υπάρχει μεγάλο οικονομικό πρόβλημα. Στην ένδυση και στην υπόδηση το χειμερινό εμπόρευμα είναι πιο ακριβό από το καλοκαιρινό» σημειώνει ακόμη.

Και διευκρινίζει ότι η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) έχει ζητήσει να επιδοτηθεί το 30% τουλάχιστον από αυτό το στοκ και να δοθεί στις επιχειρήσεις με τη μορφή ρευστού.

Μάρκος Πανέττας (Εμπορικός Σύλλογος Κηφισιάς): Πρέπει ο κόσμος να μπορεί να μπαίνει μέσα στο κατάστημα 

Υποτονική η αγοραστική κίνηση και στην Κηφισιά, όπως επιβεβαιώνει ο Μάρκος Πανέττας. Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κηφισιάς τονίζει ότι για 3-4 ημέρες τα πράγματα στην τοπική αγορά ήταν ενθαρρυντικά.

«Ο κόσμος βγήκε έξω. Έκλεισε ραντεβού. Πήγε στα καταστήματα. Έκανε κάποια ψώνια. Μετά η αγορά "έκατσε" πολύ. Κινήθηκε λίγο το πρώτο Σάββατο και μετά έπεσε πάλι. Γιατί συνέβη αυτό; Για δύο λόγους: Πρώτον, το click away και click in shop δυσκόλεψε πολύ τη διαδικασία κυρίως για τα μικρά συνοικιακά καταστήματα. Είναι δύσκολο να πάει ένας καταναλωτής σε ένα μικρό μαγαζί με ραντεβού για να αγοράσει ένα προϊόν. Δεύτερον, δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα. Η οικονομία εδώ και κάτι παραπάνω από έναν χρόνο είναι κλειστή. Υπάλληλοι είναι σε αναστολή. Τα 534 ευρώ δεν αφήνουν περιθώρια για αγορές. Δεν υπάρχουν χρήματα. Σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν φυσικά την κατανάλωση» εξηγεί.

Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του σημειώνει ότι θα έπρεπε το Υπουργείο Ανάπτυξης να έχει φροντίσει να υπάρχει μια εμβόλιμη ειδική περίοδος εκπτώσεων, ώστε και οι καταναλωτές να επωφεληθούν από τις προσφορές και τις καλύτερες τιμές αλλά και οι καταστηματάρχες να ξε-στοκάρουν.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το click away και το click in shop πρέπει να καταργηθούν ειδικά στα συνοικιακά καταστήματα. «Πρέπει ο κόσμος να μπορεί να μπαίνει μέσα στο κατάστημα, να έχει χρόνο να δει και να δοκιμάσει πράγματα. Να εφαρμοστεί άμεσα το μέτρο με τα τετραγωνικά. Τόσο χρόνια η αγορά λειτουργεί με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Οι καταναλωτικές συνήθειες είναι συγκεκριμένες. Ο καταναλωτής κάνει τη βόλτα του και κοιτάει τις βιτρίνες. Βλέπει κάτι που του αρέσει, μπαίνει μέσα, ρωτά, το δοκιμάζει και αν είναι το αγοράζει» καταλήγει.

Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις
 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ