Πολιτικη & Οικονομια

Αλέξανδρε Μαρκόπουλε, πώς η Nobacco αλλάζει τις ζωές των καπνιστών;

Η ελληνική εταιρία που κατέχει ηγετική θέση στην αγορά του ατμίσματος, κλείνει φέτος 10 χρόνια ζωής και πλέον προσφέρει όλες τις εναλλακτικές στους καπνιστές

daad.jpg
Δημήτρης Αθανασιάδης
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
atk_9248.jpg
© Θανάσης Καρατζάς

Φεύγοντας από τα γραφεία της Nobacco στο Χαλάνδρι έχω καταλάβει γιατί δεν έχει γραφτεί τυχαία στον Τύπο πως είναι μία από τις εταιρίες-success story στα χρόνια της κρίσης. Ο Αλέξανδρος Μαρκόπουλος, που μαζί με τον πατέρα του Κώστα Μαρκόπουλο και τον αδερφό του Μάρκο Μαρκόπουλο οραματίστηκαν τη Nobacco θέλοντας να διακόψουν το κάπνισμα, είναι ένας ανοιχτόμυαλος νεαρός επιχειρηματίας της γενιάς των επίμονων τριαντάρηδων και μου εξηγεί με πάθος γιατί θέλει να δώσει περισσότερες εναλλακτικές στους καπνιστές. Όταν μου κάνει την ερώτηση «ξέρεις πως όταν καπνίζεις είναι σαν να βάζεις μια εξάτμιση στο στόμα σου;», κολλάω λίγο ως καπνιστής.

atk_9234.jpg
© Θανάσης Καρατζάς

Για χιλιάδες χρόνια οι άνθρωποι κάπνιζαν με τον ίδιο τρόπο. Η ραγδαία τεχνολογική εξέλιξη έφερε την επανάσταση και σε αυτό τον τομέα της ζωής, προσφέροντας νέους τρόπους στην εμπειρία απόλαυσης των καπνικών προϊόντων. Πώς από τις βιντεοκασέτες στα 90s φτάσαμε στο live streaming και τις on demand προβολές ταινιών; Γιατί οι καπνοβιομηχανίες αναπροσάρμοσαν την αντίληψή τους; Τι ήταν εκείνο που τον έκανε μόλις τελείωσε το σχολείο και τη θητεία του να επενδύσει σε μια ιδέα που πολλοί έβρισκαν παράλογη και ανέφικτη; Συζητώντας και ατμίζοντας παρέα, μου λύνει απορίες, μοιράζεται πτυχές από τη ζωή του πριν και μετά το παραδοσιακό τσιγάρο και θυμάται απίθανες στιγμές από τα πρώτα του επιχειρηματικά βήματα. 

Το έτος 2018 σηματοδοτεί τη συμπλήρωση 10 ετών ύπαρξης της Nobacco. Με ένα δίκτυο 70 καταστημάτων και περισσότερα από 320 σημεία πώλησης και εξυπηρέτησης, αποτελεί μία από τις δυναμικά αναπτυσσόμενες ελληνικές εταιρίες. Πώς τα καταφέρατε; Αντιμετωπίσατε δυσκολίες;

Καταρχήν να σου πω ότι, ξεκινώντας το 2008, ήμασταν πολύ παθιασμένοι με το προϊόν, ως πρώην καπνιστές. Βλέποντας λοιπόν πώς άλλαξε τη δική μας ζωή και τον τρόπο που το κάναμε εμείς, δημιουργήσαμε καταστήματα τα οποία πρώτα από όλα θα θέλαμε εμείς οι ίδιοι να επισκεφθούμε.  

Σκεφτήκατε πρώτα σαν καταναλωτές, δηλαδή;

Ακριβώς. Καπνίζαμε και θέλαμε να αφήσουμε το τσιγάρο. Δοκιμάσαμε το ηλεκτρονικό τσιγάρο και σκεφτήκαμε πως σίγουρα υπάρχουν κι άλλοι σαν κι εμάς που θα ‘θελαν να απαλλαγούν από τη βλαβερή τους συνήθεια. Στη συνέχεια σκεφτήκαμε ότι θα θέλαμε να υπάρχει ένα εξειδικευμένο κατάστημα στο οποίο θα έχουμε πρόσβαση στις καλύτερες συσκευές της αγοράς και θα μας απαντούν σε όλες τις απορίες που μπορεί να έχουμε για το προϊόν, όπως για παράδειγμα ποια είναι η διαφορά του ενός υγρού από το άλλο, τι ανταλλακτικό ταιριάζει στην κάθε συσκευή. Έτσι δημιουργήθηκε η ιδέα των exclusive NOBACCO Shops σε ειδικά επιλεγμένα σημεία και συμπληρωματικά η ιδέα των απλών σημείων πώλησης NOBACCO όπου ο καταναλωτής θα μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να προμηθευτεί τα είδη πρώτης ανάγκης για το ηλεκτρονικό του τσιγάρο.  

Την ανταπόκριση του κόσμου στα προϊόντα σας και τη στροφή του από το συμβατικό τσιγάρο, που εξηγεί και την επιτυχία της εταιρίας, την ερμηνεύετε…

Μάλλον είναι πολλοί εκείνοι που θέλουν να απαλλαγούν από το παραδοσιακό τσιγάρο. Απλά δεν είχαν τον τρόπο ή δεν τον είδαν κάπου, όπως εμείς το 2008.

Δεν είναι υπερβολή, κοιτώντας κανείς την εξέλιξη και την ανάπτυξη της Nobacco, να μιλήσει για ένα «success story» στα χρόνια της κρίσης. Το περιμένατε;

Προσωπικά μπορώ να σου πω ότι από την πρώτη στιγμή που είπαμε ότι θα ασχοληθούμε με αυτό, τον Απρίλιο του 2008, πίστευα ότι θα πάει εξαιρετικά καλά. Τότε ήμουν 20 ετών. Υπήρχε ο ενθουσιασμός, δεν μπορούσες να συλλάβεις πώς γίνεται. Να καπνίζεις αλλιώς. Να απολαμβάνεις αλλιώς. Να σου πω μια προσωπική ιστορία; Εκείνη τη χρονιά είχα κατέβει για τουριστική σεζόν στη Σαντορίνη. Έρχεται ο πατέρας μου να με πάρει από το αεροδρόμιο, επίσης καπνιστής, και στη διαδρομή από το Καμάρι προς την Οία μου λέει «άκου να δεις τι έχει συμβεί, μια φίλη μας έχει αυτό το γκάτζετ». Η πρώτη μου αντίδραση ήταν «μάλλον κάτι δεν έχεις καταλάβει καλά». Μου είπε «όχι, έχω καταλάβει εντελώς καλά και το έχω ήδη παραγγείλει από την Αγγλία». Όταν το είδα, έπαθα πλάκα. Θυμάμαι ήταν η εποχή που είχε αρχίσει να συζητείται η εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου. Τέλη Μαΐου ήμουν στην Αθήνα για να κάνω έναρξη ατομικής επιχείρησης με διακριτικό τίτλο Nobacco. Πάω στην Εφορία, στη ΔΟΥ Βύρωνα, μου λένε «τι θέλετε να κάνετε», τους λέω «θέλω να ανοίξω μια επιχείρηση». Μου λένε «τι θέλετε να κάνετε στην επιχείρηση;», τους λέω «θέλω να πουλάω ηλεκτρονικά τσιγάρα». Θυμάμαι ακόμα την κυρία στο γκισέ που με ρώτησε «παιδί μου, είσαι καλά; Τι κωδικό να βάλω εδώ;». «Θα βάλω καπνός» μου λέει. Της λέω «όχι, δεν είναι καπνός». «Ε, και πώς λειτουργεί;» αναρωτιόταν. Με κοίταζε σαν να είχα κατέβει από άλλο γαλαξία!

atk_9203.jpg
© Θανάσης Καρατζάς

Τον Ιούλιο του 2016, η Nobacco προχώρησε σε ένα δυναμικό άλμα εξωστρέφειας επεκτείνοντας το δίκτυό της στη Ρουμανία. Ποια είναι τα πλάνα σας για την ανάπτυξη της εταιρίας στο εξωτερικό;

Τα πλάνα ανάπτυξής μας έχουν αλλάξει άρδην μετά τη συμφωνία με τη British American Tobacco. Ό,τι επενδύσεις γίνουν, θα γίνουν στην Ελλάδα, δεν θέλουμε να κάνουμε σε αυτή τη φάση άλλες επενδύσεις στο εξωτερικό. Πριν προχωρήσουμε σε ο,τιδήποτε άλλο θέλουμε να ενισχύσουμε την παρουσία μας στην ελληνική αγορά. Θέλουμε να έχουμε γεωγραφική κάλυψη σε όλη τη χώρα για να μπορεί ο κόσμος να βρει τις εναλλακτικές που προσφέρουμε.
Είμαστε στην ευχάριστη θέση να κατασκευάζουμε τα δικά μας προϊόντα, δεν είμαστε απλά resellers που αγοράζουν ένα προϊόν από την Κίνα και απλά το προωθούμε στην αγορά. Κάθε τι που οραματιζόμαστε ότι θα βελτιώσει τη δική μας και κατ’ επέκταση την εμπειρία του καταναλωτή προσπαθούμε να το σχεδιάσουμε και να το υλοποιήσουμε. Έτσι έχει έρθει η ζήτηση για τα προϊόντα και από άλλες χώρες, κάτι που μας προκαλεί μεγάλη έκπληξη και χαρά. Χώρες όπως ο Καναδάς, χώρες της Μέσης Ανατολής όπως το Κουβέιτ και άλλες. Και μιλάμε και για «hardware» και «software». Τα hardware είναι συσκευές που έχουμε αναπτύξει εμείς. Software είναι υγρά αναπλήρωσης που παρασκευάζονται σε συνεργασία με το Τμήμα Φαρμακευτικής του Πανεπιστημίου Πατρών και επιπρόσθετα ελέγχονται από την Ιατρική Σχολή του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Αυτά γίνονται γιατί έχουμε πάθος για τη δουλειά μας, δε μας αναγκάζει κανείς. Το 2009 ήμασταν οι πρώτοι που ουσιαστικά «δημιουργήσαμε» εργαστήριο στο Δημόκριτο, σε μια εποχή που όχι μόνο δεν υπήρχε εργαστήριο αλλά ούτε πρωτόκολλο για να γίνει μια ανάλυση σε υγρά αναπλήρωσης ηλεκτρονικού τσιγάρου. Προσπαθούμε κάθε μέρα περισσότερο από 100%. Δεν υπάρχει «δε γίνεται». Γίνεται. Το θέμα είναι να βρεις τον τρόπο και το timing.

Η πρώτη εταιρία στην Ευρώπη με όλες τις εναλλακτικές στο παραδοσιακό κάπνισμα επεκτείνει τη συνεργασία της με τη British American Tobacco, για την αποκλειστική διάθεση στην Ελλάδα του glo™. Πώς λάβατε την απόφαση για την είσοδο της Nobacco στα προϊόντα θερμαινόμενου καπνού; Ποια οφέλη και ευκαιρίες αντιληφθήκατε; Είναι κάτι περισσότερο από μια επιχειρηματική συμφωνία και γιατί;

Ό,τι κάνουμε σε επιχειρηματικό επίπεδο θέλουμε να είναι εν τη γενέσει του win-win. Εμείς διακρίναμε στην British American Tobacco την τεράστια τεχνογνωσία σε επίπεδο Έρευνας και Ανάπτυξης και το ίδιο πάθος για αυτή την κατηγορία προϊόντων. Η British American Tobacco κατανοεί ότι όσοι αποφασίζουν να αφήσουν πίσω τους το συμβατικό κάπνισμα, χρειάζονται ένα εξειδικευμένο δίκτυο για να τους στηρίξει. Επομένως ο ένας προσέφερε την τεχνογνωσία στο R&D κομμάτι και ο άλλος την τεχνογνωσία στο retail, στην προσέγγιση και στην υποστήριξη του καταναλωτή.

Εσείς «ατμίζετε». Ποια είναι η άποψή σας, σε έναν κόσμο που μετρά περισσότερο από 1 δισεκατομμύριο καπνιστές;
 

Ως ατμιστής, αισθάνομαι κοινωνικά πιο αποδεκτός. Δεν βγαίνω έξω για να καπνίσω, το αυτοκίνητό μου είναι «μη καπνιστή» γιατί δεν «ποτίζει» από τον καπνό, τα ρούχα μου δεν έχουν κάπνα και μπορώ να μυρίζω τα πάντα! Ξέρεις, όταν κόψεις το τσιγάρο όλες σου οι αισθήσεις παθαίνουν ένα boost. Μου έκανε τρομερή εντύπωση.

Ποια είναι η πιο ενδιαφέρουσα ιστορία που έχετε ακούσει για τη μετάβαση στο «άτμισμα» από το συμβατικό τσιγάρο;

Όλες οι ενδιαφέρουσες ιστορίες είναι από άγνωστα άτομα που σου μιλάνε με θαυμασμό και σου εξηγούν πόσο τους έχει αλλάξει τη ζωή. Συνάντησα έναν που κάπνιζε 50 χρόνια και μου έλεγε πως δεν πίστευε ότι θα κόψει το παραδοσιακό τσιγάρο.

Μπορείτε να μας πείτε ποιες νέες τάσεις βλέπετε στα προϊόντα νέας γενιάς;

Ξεκινήσαμε από το άτμισμα με απλές συσκευές που είχαν σκοπό κάποιος που κάπνιζε να κάνει τη μετάβαση στο ηλεκτρονικό τσιγάρο. Μετά αυτό έγινε και λίγο γκάτζετ. Στο άτμισμα, η τρέχουσα τάση είναι η επιστροφή στις απλές συσκευές. Η πλειοψηφία δεν αναζητά την πολυπλοκότητα πια.  Όσον αφορά τα προϊόντα θερμαινόμενου καπνού, η μετάβαση από το παραδοσιακό τσιγάρο είναι πολύ εύκολη, γιατί προσφέρει τη ρεαλιστική γεύση του καπνού χωρίς πολλές από τις βλαβερές επιπτώσεις που προκαλεί η καύση του. Εκτιμώ πως ο κόσμος θα στραφεί στα προϊόντα δυνητικά μειωμένου κινδύνου, γιατί πλέον έχει πολλές επιλογές.

Τα γραφεία σας είναι στο Χαλάνδρι αλλά εσείς ζείτε στο κέντρο της Αθήνας. Τι σας φτιάχνει και τι σας χαλάει σε αυτό;

Μου αρέσουν πάρα πολλά πράγματα στο κέντρο. Έχεις άπειρες επιλογές. Όλα γίνονται με τα πόδια. Από ένα απλό καφέ μέχρι το φαγητό. Ένα πράγμα δε μου αρέσει. Τα πεζοδρόμια. Μου αρέσει το τρέξιμο και ξέρω κάθε πλακάκι. Είναι πρόβλημα για ένα γονιό που θέλει να βγει με το καρότσι βόλτα.

Πώς σας φαίνεται η εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου στην Ελλάδα;

Το θέμα δεν είναι μόνο ο νόμος που στο επιβάλλει. Δεν πρέπει από μόνος σου να τον παραβαίνεις. Είναι θέμα παιδείας και πρέπει να καταλάβεις ότι ενοχλείς τον άλλο που είναι δίπλα σου και δεν θέλει να καπνίζει. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει κάποιος να σου πει «δεν πρέπει να περνάς με κόκκινο το φανάρι» και να σε κυνηγά για να σε γράψει. Δεν πρέπει να περνάς με κόκκινο γιατί μπορεί να σκοτώσεις κόσμο. Χρειάζεται συνείδηση.

Λίγο πριν μια συνεργάτιδά σας μου έλεγε ότι φέτος δε θα στολίσετε τα καταστήματά σας για τα Χριστούγεννα. Πώς το αποφασίσατε;
Έχουμε ξανακάνει αντίστοιχες ενέργειες στο παρελθόν. Φέτος προτιμήσαμε τα χρήματα που θα επενδύαμε για το στολισμό των καταστημάτων μας, να πάνε κάπου που «θα πιάσουν πιο πολύ τόπο». Έτσι, επιλέξαμε να δωρίσουμε τα χρήματα αυτά στην Κιβωτό του Κόσμου.

christmas_18_nobacco_kivotos_final_a5.jpg

Life tastes better, είναι το μότο σας. Θα μπορούσατε να μας το αποκωδικοποιήσετε;

Η ζωή σου έχει καλύτερη γεύση χωρίς τη θυσία της απόλαυσης. Η Nobacco αυτή τη στιγμή δίνει τη δύναμη της επιλογής στους καταναλωτές. Τη δύναμη να εγκαταλείψουν μια συνήθεια και να πάνε σε μια λιγότερο επιβλαβή, αλλάζοντας τη ζωή τους. Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις αλλά και τις τάσεις της τεχνολογίας, και οποιοδήποτε νέο προϊόν έχει αποδεδειγμένα λιγότερες αρνητικές επιπτώσεις θα το εντάξουμε στην γκάμα προϊόντων της Nobacco. Για να έχει ο καταναλωτής περισσότερες ευκαιρίες, να ξεφύγει από το παραδοσιακό κάπνισμα.  

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ