Μουσικη

Carla Bley Still hates to sing

Μία εβδομάδα μετά τον έτερο κολοσσό Herbie Ηancock, μιλάει στην ATHENS VOICE

4169-207182.JPG
Γιώργος Δημητρακόπουλος
ΤΕΥΧΟΣ 236
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
90909-204308.jpg

Τι υπέροχο να είσαι jazz στα 72 σου! Η Carla Bley, μία εβδομάδα μετά τον έτερο κολοσσό Herbie Ηancock, μιλάει στην ATHENS VOICE και αποδεικνύει πως η δημιουργικότητα και η διάθεση για ανατροπή, χιούμορ και –γιατί όχι– τρέλα μπορεί να αποτελέσει το οξυγόνο για μια καριέρα που την έχει καταστήσει μία από τις σημαντικότερες μουσικές ιδιοφυΐες του περασμένου αιώνα, που συνεχίζει με το ίδιο ανήσυχο κι ελεύθερο πνεύμα να καταγράφει τις νότες της στο χαρτί. Μαζί με το σύντροφό της, τον μπασίστα Steve Swallow, και το κουιντέτο πνευστών Partyka Brass, έρχεται στην Αθήνα για μια συναυλία με χριστουγεννιάτικα τραγούδια, κάλαντα απ’ όλο τον κόσμο και jazz διασκευές. Προσωπικά, και το χρυσό οδηγό να παίξει δεν έχω κανένα πρόβλημα. Μέχρι τότε μπες και δες το μαγικό site της: www.wattxtrawatt.com

Oι κριτικοί σάς έχουν ονομάσει Hector Berlioz της jazz. Συμφωνείτε;
Όχι. Προτιμώ να με θεωρούν τον Brett Favre της jazz (θρυλικό όνομα του αμερικάνικου football).

Πώς ήταν η χρονιά αυτή;
Καθόλου άσχημη. Έχω, ακόμη, μεγάλες ελπίδες για το υπόλοιπό της, ειδικά με την επίσκεψή μας στην Αθήνα.

Eξακολουθείς να αντιπαθείς την ερμηνεία; (Από τον τίτλο του άλμπουμ της “Hate to Sing”)
Απόλυτα. Τώρα περισσότερο από ποτέ. Και μετανιώνω για κάθε νότα που τραγούδησα στο παρελθόν. Για την υπεράσπισή μου, ωστόσο, πρέπει να πω ότι τραγούδησα μόνο από ανάγκη, κάτω από απειλή.

Η πιο έντονη ανάμνηση από το πρώτο σας ταξίδι στη Νέα Υόρκη, στα 19;
Ο παγωμένος, σκληρός πάγκος στον οποίο κοιμηθήκα, στο μεγάλο κεντρικό της σταθμό.

Ποια η σχέση σας με το λάπτοπ και τις νέες τεχνολογίες γενικότερα;
Bαθιά δύσπιστη. Έντονα ανταγωνιστική. Γράφω ακόμη με μολύβι, αν και η κόρη μου η Karen, που είναι πολύ πιο έξυπνη από μένα, μεταφέρει μετά τις παρτιτούρες μου στο λογισμικό.

Ο τελευταίος ποπ δίσκος που αγοράσατε;
Tο “Greatest Hits” των Ashford & Simpson.

Ποια είναι η jazz τού σήμερα;
Mακάρι να γνώριζα.

Ποια η γνώμη σας για τις παρούσες πολιτικές αλλαγές στην Αμερική;
Tρέφω πολλές ελπίδες για το μέλλον. Ήταν 8 δύσκολα χρόνια.

Τι να περιμένουμε από το επερχόμενο κονσέρτο στην Αθήνα;
Eλπίζω να γιορτάζουμε μαζί τις γιορτές με ευχάριστο τρόπο.

Επόμενα σχέδια;
Προγραμματίζω μια περιοδεία με τη μεγάλη μου ορχήστρα, την επόμενη χρονιά. Περιμένω να συγκεντρωθώ για μια ακόμη φορά στη σύνθεση για την ίδια εκλεκτή ομάδα μουσικών που συνεργάζομαι εδώ και αρκετά χρονια.

Είστε εξοικειωμένη με τον ήχο της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής; Yπήρξε ποτέ επιδραστική για τον ήχο σας;
Σε μια περασμένη επίσκεψη στην Αθήνα είχαμε πάει σε μερικά δισκάδικα με έναν πολύ πεπειραμένο οδηγό και αγοράσαμε αρκετές σημαντικές ηχογραφήσεις της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής. Τις ακούσαμε με μεγάλο ενδιαφέρον και, αν και δεν μπορώ πια να θυμηθώ τα ονόματα των καλλιτεχνών, είμαι βέβαιη ότι έχω πάρει στοιχεία που ακόμη με ακολουθούν.

Ποιο είναι το πιο εκκεντρικό πράγμα που έχετε κάνει στη μουσική σας ιστορία;
H σύνθεση ενός ολόκληρου κονσέρτου χριστουγεννιάτικης μουσικής.

Πώς αναπτύξατε το ενδιαφέρον για την πειραματική μουσική;
Ήταν σε τόσο νεαρή ηλικία, που δεν μπορώ πια να θυμηθώ ακριβώς την αφετηρία της. Ξεκίνησα να παίζω πιάνο όταν ήμουν ακόμη 2 χρονών και ξεκίνησα να συνθέτω λίγο αργότερα. Tην jazz την ανακάλυψα στην εφηβεία μου.

Τι σας συναρπάζει στον ήχο της μεγάλης ορχήστρας;
Ένας από τους λόγους που γράφω για μεγάλες ορχήστρες είναι για να αναμετρηθώ με τους σπουδαίους συνθέτες του παρελθόντος. Όταν στα τέλη του ’50 πουλούσα τσιγάρα στο club Birdland (ιστορικό club της Νέας Υόρκης που ονομάστηκε έτσι από τον σπουδαίο jazzman Charlie “Yardbird” Parker), άκουγα συχνά τις μεγάλες ορχήστρες της εποχής και ποτέ δεν μπορώ να ξεχάσω τη μουσική που έπαιζαν οι ορχήστρες αυτές, από ονόματα όπως οι Εrnie Wilkins, Neil Hefti και αρκετοί άλλοι.

Πώς ήταν η ετοιμασία και η διαδικασία της ηχογράφησης του πρόσφατου άλμπουμ σας “Appearing Nightly”;
H προετοιμασία διέθετε χρόνια επίμονης δουλειάς στο γραφείο, γράφοντας μουσική. Η ηχογράφηση εμπεριείχε μια υπέροχα χαοτική σκηνή, καθώς το άλμπουμ ηχογραφήθηκε ζωντανά σε ένα nightclub του Παρισιού. Νομίζω πως το άλμπουμ αιχμαλωτίζει την τρελή ενέργεια των δύο αυτών βραδιών, ενώ την ίδια στιγμή καταφέρνει να δικαιώσει όλες εκείνες τις νότες που έβαλα προσεχτικά στο χαρτί.

Πώς είναι να ανήκετε, μέσω της εταιρείας σας Watt, στην εκλεκτική ετικέτα της ECM;
Νομίζω πως είναι μεγάλη τύχη να έχω τη δική μου εταιρεία και οι ηχογραφήσεις μου να παράγονται και να διανέμονται μέσω της ECM. O Manfred Eicher μου έχει επιτρέψει, νομίζω σοφά, απόλυτη ελευθερία στην επιλογή της μουσικής, και έχει κυκλοφορήσει οτιδήποτε του έχω παραδώσει. Ποιος θα μπορούσε να ζητήσει κάτι περισσότερο;

Info: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα «Τριάντη». Είσοδος ­ 75, 60, 50, 40 και 25 (φοιτητικό). Προπώληση: Ταμεία του Μεγάρου Μουσικής και Ερμού 1, 210 7282.333. Στις 3/12.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY