Μουσικη

Ο Γιώργος Κοντραφούρης μας λέει τις ιστορίες πίσω από τα «Στοιχειωμένα Ποιήματα»

Το νέο άλμπουμ ενός σπουδαίου έλληνα jazzman και δασκάλου

4169-207182.JPG
Γιώργος Δημητρακόπουλος
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
336968-700819.gif

«Στοιχειωμένα Ποιήματα». Το νέο άλμπουμ του Γιώργου Κοντραφούρη 10 χρόνια μετά το «Storyteller» από την Puzzlemusik. Έχοντας εδώ και μια δεκαετία επικεντρωθεί  στο organ και στους Baby Trio, το προσωπικό του project με τη σύμπραξη νέων μουσικών που συνομιλούν με τον μάστερ σε ένα δημιουργικό μουσικό σχολείο. Τα 6 από τα 13 κομμάτια του άλμπουμ περιλαμβάνουν απαγγελία ποιημάτων του Κοντραφούρη τα οποία είχε γράψει σε νεαρή ηλικία και χρησιμοποιεί μετά από πολλά χρόνια με τη φωνή του Αλκίνοου Ιωαννίδη. Στο άλμπουμ συμμετέχουν σπουδαίοι μουσικοί όπως ο διεθνής κοντραμπασίστας Πέτρος Κλαμπάνης και οι κρουστοί Αλέξανδρος – Δράκος Κτιστάκης,  Άγγελος Πολυχρόνου.

Ο Γιώργος Κοντραφούρης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1967. Σπούδασε κλασικό πιάνο στο Εθνικό Ωδείο. Στην ηλικία των 16, έστρεψε το ενδιαφέρον του στη τζαζ και παρακολούθησε μαθήματα τζαζ αυτοσχεδιασμού με τον Μάρκο Αλεξίου. Παρακολούθησε μαθήματα επίσης με τους Jim Beard και Jarmo Savolainen. Αποφοίτησε με Bachelor’s και Master’s degree in Jazz Performance από την Ακαδημία Sibelius στη Φινλανδία. Έχει συνεργαστεί ως πιανίστας ή οργανίστας με πολύ σημαντικούς και σπουδαίους μουσικούς όπως: Mark Johnson, Arild Andersen, Marcus Stockhausen, Louisiana Red, Keith Copeland, Andy Sheppard, Ralph Peterson Jr., Bob Brozman, Carla Cook, Alvester Garnett, Stepko Gut, Olivier Gatto, David Liebman, Houston Pearson, Eric Alexander, David Sills, Lou Donaldson, Sam Newsome, Jamie Hadad, Deborah Davies, Benny Golson, Tim Hagans, Bob Shepard, Carmen Lundy, Sheila Jordan, Jukkis Uotila, Wade Mikkola, Takis Paterelis, Stratos Vougas, Dimos Dimitriadis, Lydia Fylipovic, T. Spasov, A. Pacatius. Έχει διδάξει τζαζ πιάνο και όργανο στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, στο Ωδείο Athenaeum στην Ελλάδα και στην Ακαδημία Sibelius στη Φινλανδία. Έχει δώσει σεμινάρια σε σχολές στην Ελλάδα, στην Ιρλανδία, στην Ινδονησία και στην Εσθονία.

Ο Γιώργος Κοντραφούρης αναλύει όλη την ιδέα για τη δημιουργία του άλμπουμ «Στοιχειωμένα Ποιήματα» και των κεντρικών έξι αυτοσχεδιααστικών συνθέσεών του που το συναποτελούν μαζί με τα ποιήματα που προλογίζουν καθένα από αυτά...

Ο βασικός κορμός του άλμπουμ είναι τα έξι κομμάτια. Στα έξι ποιήματα που προλογίζουν το κάθε κομμάτι, η μουσική υπόκρουσή τους είναι εντελώς αυτοσχεδιαστική. Είχα ετοιμάσει ένα βασικό σκελετό για την ατμόσφαιρα που θα δημιουργούταν, χωρίς να είναι εντελώς συγκεκριμένος, και απλώς αυτοσχεδιάσαμε με τα παιδιά. Προσπάθησα όμως η μουσική υπόκρουση κάθε ποιήματος να είναι ο μουσικός πρόλογος του κυρίως κομματιού. Άρα στην ουσία τα έξι ποιήματα λειτουργούν ως ιντερλούδιο στα έξι κομμάτια. Στο τελευταίο κομμάτι, η «Στοιχειωμένη επανάληψη», επαναλαμβάνω με ένα εντελώς ελεύθερο τρόπο τα θέματα των έξι κομματιών. Και τώρα περιγράφουμε το κάθε κυρίως κομμάτι ξεχωριστά.

Όλες οι ιστορίες πίσω από τα Στοιχειωμένα Ποιήματα του Γιώργου Κοντραφούρη

1. Δύο εποχές

Αυτό το κομμάτι βασίζεται αρμονικά σε μία αγαπημένη μου σύνθεση του Wayne Shorter, το  «Prince of darkness». Ο ρυθμός εδώ είναι 3/4 με μία μελωδία που για μένα χαρακτηρίζει όλη την ατμόσφαιρα των στοιχειωμένων ποιημάτων. Είναι το πρώτο track που ηχογραφήσαμε στο στούντιο όλοι μαζί και αμέσως φάνηκε ότι η ηχογράφηση θα πάει πολύ καλά και αβίαστα. Ιδιαίτερα μου αρέσει το σόλο μπάσο του Πέτρου (Κλαμπάνη) στο τέλος του κομματιού.

2. Μια στιγμή

Πάντα προσπαθώ να φτιάξω μελωδίες που να είναι τραγουδιστές, χωρίς να σκέφτομαι ιδιαίτερα την αρμονία, κάτι που δεν είναι εύκολο για μένα. Πιστεύω ότι αυτό προσπάθησα να κάνω στη «Μια στιγμή» με ένα βασικό θέμα, που μετατρέπεται σε άλλη τονικότητα και ξαναγυρνάει στην αρχική. Κι εδώ ο ρυθμός είναι 3/4 και η επικοινωνία του Δράκου με τον Άγγελο είναι καταπληκτική για μένα. Επίσης, ο Πέτρος αποφάσισε να παίξει τη μελωδία του κομματιού μαζί με μένα στην αρχή του κομματιού και για μένα αυτό είναι το σημαντικότερο σε αυτή την ηχογράφηση, ότι ο καθένας από εμάς πήρε τις πρωτοβουλίες που πίστευε ο ίδιος ότι θα εξυπηρετήσουν τη μουσική.

 

3. Το ταξίδι

Το ταξίδι στην ουσία είναι ένα κρυμμένο και μεταλλαγμένο μινόρε blues με ένα ιντερλούδιο ανάμεσα στη βασική φόρμα. Το blues είναι για μένα το μεγαλύτερο ταξίδι στη μουσική μου πορεία και πάντα προσπαθώ να έχω ένα σε κάθε ηχογράφηση. Η στατική και ιδιαίτερη ατμόσφαιρα, νομίζω ότι είναι από τις ξεχωριστές στιγμές του δίσκου.

4. Στοιχειωμένο

Μια μπαλάντα σε 3/4 που για μένα κρύβει μεγάλη ένταση τόσο μελωδικά όσο και αρμονικά. Η χρήση του δοξαριού στο κοντραμπάσο από τον Πέτρο είναι μια δημιουργική προσθήκη στην ατμόσφαιρα του κομματιού καθώς και η αίσθηση του κενού που δημιουργείται, δημιουργεί για μένα εξαιρετική ένταση.

5. Νομίζοντας ότι

Το πιο παλιό χρονικά κομμάτι σε αυτό το δίσκο, του οποίου ο αρχικός τίτλος ήταν «New York Melancholy».  Αλλά νομίζω ότι ταιριάζει πολύ με την ατμόσφαιρα του ποιήματος που έχει προηγηθεί. Εδώ χρησιμοποίησα το groove που χρησιμοποιεί ο Ahmad Jamal στο κομμάτι «Poinciana». Ένας από τους πιο κλασσικούς New Οrleans ρυθμούς στην ιστορία της τζαζ. Ο Δράκος με τον Άγγελο είναι πιο χαλαροί και πιο groovy από ποτέ.

6. Το τοπίο του πάντοτε

Η ατμόσφαιρα αυτού του κομματιού δημιουργείται από μία στατική αρμονία αλλά πάνω σε έναν περίπλοκο ρυθμό 27/4, που χωρίζεται σε τρεις φορές 7/4 και δύο φορές 3/4 στο πρώτο μέρος και το δεύτερο μέρος είναι καθαρά 7/4. Πάντα προσπαθώ να έχω την ίδια μελωδικότητα και καθαρότητα στους αυτοσχεδιασμούς μου τόσο στα 4/4, που έχω συνηθίσει να παίζω, όσο και σε πιο πολύπλοκους ρυθμούς. Το σόλο του Δράκου είναι εξαιρετικό και με αρκετές δυναμικές.

Τα Στοιχειωμένα Ποιήματα κυκλοφορούν από την Puzzlemusic σε cd και ψηφιακά μέσω i-tunes, Google Play, Spotify, Tidal, Deezer

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ