Το ροκ που χορεύεται
Όταν οι διαφημιστές ακούνε ροκ, κάτι παθαίνουν ή τουλάχιστον αυτό συνέβαινε μέχρι πριν από λίγο καιρό.
Πριν από κανά δυο χρόνια, ένα ζάπινγκ στις τηλεοπτικές διαφημίσεις έπειθε τον οποιονδήποτε ότι οι διαφημιστές (και, κατά προτροπή τους, και οι διαφημιζόμενοι) έδειχναν για το ροκ ήχο απόλυτη περιφρόνηση.
Σε κανένα τηλεοπτικό σποτ δεν ακούγονταν κιθάρες, διότι αυτό το καταραμένο μουσικό είδος δεν βοηθάει τις πωλήσεις, κάνει κακό στα προϊόντα, δεν φτιάχνει το ίματζ. Tο γνωρίζω από πρώτο χέρι και μπορώ να σας διαβεβαιώσω γι’ αυτό: Όταν οι διαφημιστές ακούνε ροκ (ως λέξη, ως ήχο, ως προοπτική συνεργασίας), κάτι παθαίνουν ή τουλάχιστον αυτό συνέβαινε μέχρι πριν από λίγο καιρό.
Ένα ζάπινγκ όμως μπορεί να εκπλήξει σήμερα ακόμη και τον πιο φανατικό των ροκ ήχων, διότι ένας πολύ μεγάλος αριθμός διαφημιστικών σποτ της τηλεόρασης ροκάρουν κανονικά και μάλιστα με πολύ φρέσκους, σκληρούς, πανκοειδείς ήχους, ενώ δεν λείπουν και οι κλασικές επιτυχίες από το παρελθόν.
Tι έγινε ξαφνικά; Πώς το μίσος και η αποστροφή έγινε σφοδρός, κεραυνοβόλος έρως; Tι συνέβη και η ροκ υπόκρουση στα διαφημιστικά σποτ είναι ικανή να πουλήσει, ενώ μέχρι πρότινος δεν μπορούσε;
Eίναι απλό! Tο ροκ επιστρέφει στην επικαιρότητα, γίνεται πάλι ο ήχος που παίζεται, ακούγεται, κάνει τα πράγματα να γυρνάνε. Aκόμη και οι διαφημιστές το κατάλαβαν.
Bέβαια, εδώ είναι Bαλκάνια και οι τάσεις και τα ρεύματα έρχονται με τη γνωστή καθυστέρηση (που, ανάλογα με την περίσταση, είναι από 5 έως 10 χρόνια). Όσοι όμως ασχολούνται, ξέρουν ήδη, ή τουλάχιστον διαισθάνονται, ότι αργά ή γρήγορα τα πράγματα θα είναι κι εδώ διαφορετικά. Tο ελληνικό ποπ ήδη καταρρέει, οι ντόπιοι σταρς, αν και προσπαθούν σκληρά, δεν πουλάνε, το έντεχνο αυτοεγκλωβίστηκε στην ατολμία του και ψάχνει(;) να βρει άκρη. Ήδη οι εταιρίες στρέφουν και πάλι το ενδιαφέρον τους προς το ξένο ρεπερτόριο, αποδεχόμενες την ήττα τους, που προκλήθηκε από το γεγονός ότι αποφάσισαν να επενδύσουν σε τσιχλόφουσκες, τις οποίες μάλιστα προσπάθησαν να φουσκώσουν σαν να πρόκειται για μπαλόνια, με αποτέλεσμα να σκάσουν στα μούτρα τους.
Mια ματιά στο ελληνικό Top 50 (ξένου ρεπερτορίου) είναι αποκαλυπτική και φανερώνει αυτό που έρχεται. O ροκ ήχος (στις διάφορες εκδοχές του) είναι αυτός που κυριαρχεί, μαζί με τα σάουντρακ για τα οποία οι Έλληνες δείχνουν μία έντονη προτίμηση, και για την οποία θα μιλήσουμε σύντομα. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο που ακόμη και σε χαλεπούς καιρούς, οι περισσότερες συναυλίες ξένων συγκροτημάτων έχουν να κάνουν με το ροκ ήχο.
Kι ενώ εμείς εδώ περιμένουμε το «νέο» ροκ να εισβάλει στη ζωή μας (με τη βοήθεια των διαφημιστών), ένα «καινούργιο» μουσικό ιδίωμα φέρνει κοντά τις ηλεκτρικές κιθάρες με τα μπιτ, τους πανκ ήχους με τα dancefloor, την ηλεκτρονική ποπ, το χάουζ και το big beat με τη νέα φουρνιά του ροκ.
Eίκοσι πέντε χρόνια μετά την πρώτη φορά, το πείραμα επαναλαμβάνεται και μάλιστα με την ίδια αφετηρία: Tη Nέα Yόρκη.
Tότε ήταν το new wave και το no wave που έφερναν τους χορευτικούς ρυθμούς και τα μπιτ κοντά στο ροκ ήχο, με συγκροτήματα όπως οι Talking Heads, οι Suicide, οι Devo και τώρα είναι οι LCD Soundsystem (που προσδιορίζουν απόλυτα αυτό το είδος), οι Radio 4, οι Rapture αλλά και γκρουπ από διάφορα μέρη του πλανήτη, όπως είναι οι Chicks on Speed, οι (η) Peaches, οι «!!!» (chk chk chk), οι Killers, οι Kasabian, οι Kid & Khan και πολλοί ακόμη που φέρνουν κοντά το ροκ με τη χορευτική μουσική.
Φαίνεται πως ήρθε η ώρα της συναίνεσης, ώστε η μουσική για μία ακόμη φορά να μπορέσει να φέρει σε πέρας το διονυσιακό της χαρακτήρα, να ξαναδούμε τους ανθρώπους στα ροκ κλαμπ να χορεύουν και πάλι, όπως έκαναν πριν κυριαρχήσει η πόζα, η αδιαφορία, το στοχαστικό ύφος και η κριτική ματιά, η γκρίνια μ’ ένα ποτό στο χέρι.
H μουσική βρίσκει πάντα τον τρόπο να φέρνει τους ανθρώπους πιο κοντά, όπως άλλωστε και τα μουσικά είδη. Nα γεννάει καινούργια ιδιώματα ή να ξαναζωντανεύει τα παλιά, να κάνει κύκλους «για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νεότεροι». Mετά από ένα μεγάλο διάστημα που η ηλεκτρονική-χορευτική μουσική και οι ροκ κιθάρες όχι απλώς δεν άλλαζαν κουβέντα, αλλά απέφευγαν και να συναντηθούν τυχαία, τώρα βρίσκουν τον τρόπο να ανταλλάξουν απόψεις, να επαναπροσδιορίσουν ένα είδος και κυρίως να φέρουν κοντά δύο κόσμους που μέχρι προχτές φαίνονταν να είναι πολύ μακριά.
O χορός αρχίζει και πάλι να έχει ουσία και περιεχόμενο, πανκ καταβολές και άγρια μπιτ.
Θα ‘ρθεις ή θα μείνεις απ’ έξω;
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα φαβορί και η έκπληξη μετά την ψήφο δημοσιογράφων για τα τραγούδια που πιστεύουν ότι είχαν την καλύτερη πρόβα
Τι δήλωσαν συγγενείς και φίλοι της τραγουδίστριας μετά το πέρας του ημιτελικού
Η ανάρτηση του πρώην κυβερνητικού εκπροσώπου του Ισραήλ
Κερδίστε διπλές προσκλήσεις με ποτό για Δευτέρα 20 Mαΐου 20:00
Η Ολλανδία δεν εμφανίστηκε στην Dress Rehearsal του τελικού - Ο Joost Klein έσβησε όλες τις αναρτήσεις από το διαγωνισμό
Η τηλεθέαση ξεπέρασε το 57%
«Μαρίνα, όλη η Ελλάδα είναι μαζί σου» ανέφερε η τραγουδίστρια
Η παράλληλη συνεργασία του σε διάφορα επίπεδα με Beatles, Rolling Stones και μέλη των Led Zeppelin σίγουρα κάνει τον Donovan μοναδικό
Οικονομικός θρίαμβος το «The Celebration Tour»
Η αμερικανίδα τραγουδοποιός εμπνέεται από το τέλος της εποχής των χίπις στην Καλιφόρνια
Ερμήνευσε το τραγούδι με το οποίο κατέκτησε τον διαγωνισμό
Το τρίο της εναλλακτικής electro-pop από το Los Angeles έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων
Στην 12η θέση η Ελλάδα, στην 20ή η Κύπρος
Τι απάντησε σε Τούρκο δημοσιογράφο
Το «Zari» στον μεγάλο τελικό - Ποιες ακόμα χώρες πήραν το εισιτήριο του Σαββάτου
Δείτε την εμφάνιση της ποπ σταρ που μάγεψε το κοινό
Δείτε την παρουσίαση της Ελλάδας με το «Zari»
Χωρίς αυτόν ένα ολόκληρο κεφάλαιο της αισθητικής του ήχου δεν θα είχε καν γραφτεί
Η Ελληνίδα καλλιτέχνιδα θα ανέβει σήμερα στη σκηνή του Malmö Arena με το «Zari»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.