- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
«Βιρτζίνια Γουλφ - ιδιοφυής και μόνη» του Βέρνερ Βάλντμαν, μτφ. Μαρίνα Μπαλάφα, εκδ. Μελάνι, σελ. 200
Οι βιογραφίες διατρέχουν πολλούς κινδύνους. Τις περισσότερες φορές ο βιογράφος διακατέχεται από απεριόριστο δέος προς το βιογραφούμενο, με αποτέλεσμα η ανάγνωση να καταντάει μια βαρετή ελεγεία. Το ίδιο μπορεί να συμβαίνει όταν ο γράφων, στην προσπάθειά του να φανεί αντικειμενικός, καταλήγει να περιφρονεί το πρόσωπο στο οποίο αναφέρεται. Άλλες φορές, αγωνιώντας να συμπεριληφθεί όλο το βιβλιογραφικό υλικό, το τελικό προϊόν είναι τόσο ογκώδες που καταντάει αποθαρρυντικό. Τελευταία, μάλιστα, βιογραφίες ή αυτοβιογραφίες δεν είθισται να γράφονται μόνο για πολύ σημαντικά πρόσωπα. Το είδος ακμάζει όταν οποιοσδήποτε απολαμβάνει μια σύντομη δημοσιότητα.
Ο Βέρνερ Βάλντμαν επιλέγει τη Βιρτζίνια Γουλφ, μια σημαντική γυναίκα που δεν βρίσκεται στην επικαιρότητα. Η αφηγηματική διήγηση είναι εμπεριστατωμένη, σύντομη και ψύχραιμη. Στις σελίδες του βιβλίου περνάμε από τη βικτοριανή Αγγλία του καθωσπρεπισμού, στον κύκλο του Μπλούμσμπερι στη δημοσιογραφική της καριέρα, στην ίδρυση του εκδοτικού της οίκου Hogarth Press, στη συμβίωση με τον άντρα που την πρόσεχε, στα μεγάλα της αριστουργήματα που γράφτηκαν ανάμεσα στις εξάρσεις της ψυχασθένειάς της και τους φόβους της. Η βιογραφία αυτή περιέχει εκπλήξεις, χωρίς να περιέχει σκανδαλοθηρία.

Τι δεν ξέραμε για εκείνη; Άνηκε σε μια από εκείνες τις μεγάλες οικογένειες οι οποίες καλλιεργούσαν και τιμούσαν τις τέχνες. Στην εποχή του Μπλούσμπερι όλα επιτρέπονταν εκτός από τη βλακεία, την έλλειψη στιλ και το να κάνεις κάτι με μισή καρδιά. Εργαζόταν ως δημοσιογράφος στην “Guardian” και στο “Times Literary” Supplement και έμαθε να γράφει συνοπτικά και διασκεδαστικά. Ως εκδότρια ανακάλυψε τον Τ.Σ.Έλιοτ, απέρριψε τον Σαρτρ και από αστοχία δεν εξέδωσε τον Τζέιμς Τζόις. Ο κατάλογος των εκδόσεων περιείχε όλες τις προσωπικότητες της εποχής: Φρόιντ, Κέινς, Ρίλκε, Γερτρούδη Στάιν κ.ά. Η συγγραφική της δουλειά ήταν γι’ αυτήν απόλαυση και τρόμος ταυτόχρονα. Και κάτι που μόνο αυτοί που γράφουν μπορούν να το νιώσουν: βρισκόταν σε κατάσταση έκστασης και πληρότητας όταν τελείωνε τη συγγραφή ενός βιβλίου. Χωρίς να διαστρεβλώνει την αλήθεια για τα κοινότοπα θέματα γύρω από τη ζωή της, την ομοφυλοφιλία της και τον τρόπο που διάλεξε για να πεθάνει, ο Βάλντμαν πολύ κομψά καταθέτει και απέχει.
Στο τελευταίο μέρος η δημιουργός τοποθετείται στην εποχή της. Ο συγγραφέας σχολιάζει και επεμβαίνει, αφήνοντας το ρόλο του αφηγητή. Εύστοχα τιτλοφορημένο, το κεφαλαίο «Καριέρα» συνοψίζει τη συγγραφική της δραστηριότητα. Η Β.Γ. καινοτόμησε στον τρόπο γραφής, αλλά έκανε και κάτι ακόμα: ανέδειξε τη γυναικεία καριέρα που φέρνει οικονομική αυτάρκεια. Ο Βάλντμαν με οξυδέρκεια συνυφαίνει ό,τι αφορά στη στράτευσή της εναντίον των κοινωνικών και φυλετικών ανισοτήτων στα συμφραζόμενα. Δεν υποδεικνύει στον αναγνώστη, δεν επιβάλλει απόψεις. Αντιμετωπίζει με τρυφερότητα το πρόσωπο για το οποίο γράφει και μας κάνει να κατανοήσουμε γιατί αξίζει να γραφτεί και να διαβαστεί η βιογραφία της το 2008.
Στα προτερήματα συγκαταλέγεται το ότι δεν απαιτείται γνώση του έργου της Γουλφ, θα μπορούσε κάλλιστα να έχει τίτλο: «Μια συγγραφική, δημοσιογραφική και εκδοτική περιπέτεια». Η Βιρτζίνια Γουλφ ήταν ιδιοφυής αλλά όχι μόνη. Άλλωστε δεν υφίσταται υπότιτλος στο πρωτότυπο κείμενο και το γράμμα που άφησε στον άντρα της το αποδεικνύει. «...Δεν πιστεύω ότι δυο άνθρωποι θα μπορούσαν να είναι πιο ευτυχισμένοι απ’ όσο ήμασταν εμείς»
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Όσα είπαμε με έναν από τους πιο επιδραστικούς στοχαστές της εποχής μας
Ο τόμος προς τιμήν του σε επιμέλεια των πανεπιστημιακών καθηγητών Burkhard Fehr και Παναγιώτη Ροϊλού
Ποτέ δεν με απογοήτευσε αυτός ο Εβραίος συγγραφέας από την Πολωνία, που το 1978 πήρε το Νόμπελ Λογοτεχνίας
Δεν πρόκειται για μια αυστηρή πραγματεία, αλλά για ένα βιβλίο που μετατρέπει τη σύνθετη διαδικασία της αγοράς κατοικίας σε ανθρώπινη κουβέντα.
Από τις Εκδόσεις Βακχικόν, σε μετάφραση Σωτήρη Μηνά
Ένα μυθιστόρημα για όλους όσοι ζουν «σημαδεμένοι» — από την εμφάνιση, από το παρελθόν, από τις συνθήκες
Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Gutenberg
Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση
Το δοκίμιο της συγγραφέα και ιστορικού που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Bell
H συλλογή διηγημάτων «Ουμπίκικους» του Γιώργου Τσακνιά (192 σελίδες, Εκδόσεις Κίχλη), κυκλοφορεί στις 5 Δεκεμβρίου
Η τιμητική εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 9 Δεκεμβρίου 2025
Η συλλογή διηγημάτων «Οι Αόρατοι της Γης» είναι το αποτέλεσμα του δημιουργικού διαλόγου των συγγραφέων με ένα έργο της ομότιτλης έκθεσης της Σμαρώς Τζενανίδου
Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για το νέο του μεταφραστικό έργο, τη συλλογή του Γεωργιανού συγγραφέα Έρλομ Αχβλεντιάνι «Ο άντρας που έχασε τα λογικά του», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.
Το «Last Rites» είναι το βιβλίο που έγραψε ο Όζι λίγο πριν φύγει από τη ζωή
Από ένα δάνειο 70.000 λιρών σε πέντε Νόμπελ Λογοτεχνίας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.