- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Οι αριστοκράτες της ανάγνωσης
Ιδιόρρυθμοι και εκκεντρικοί φίλοι του βιβλίου και των ωραίων τρόπων
Ξεχωριστοί άνθρωποι, σαν την ωραία σκουριά σε ένα ρολόι
Οι παλιοί διανοούμενοι θαμώνες τού Ντόλτσε —από αυτούς που δεν ενεπλάκησαν με τα πολιτικά αλλά με τα βιβλία— θα θυμούνται αυτή την περίπτωση. Ένας αριστοκρατικός γόνος έφυγε μαζί με τόσους άλλους για το Παρίσι όταν πλάκωσε η χούντα και με το πέρασμα των χρόνων ξεκοκάλισε εκεί την οικογενειακή του περιουσία, όχι όμως κατασπαταλώντας τη μόνος —ίσα-ίσα ο ίδιος υπήρξε λιτοδίαιτος, παράδειγμα— αλλά διοργανώνοντας πάρτι και επιδαψιλεύοντας πλουσιοπάροχες δωρεές προς τους φτωχούς φίλους του. Όταν με το καλό επέστρεψε, πάμφτωχος πια, συνέχισε να κερνά την παρέα του μια στο τόσο, αλλά, καθώς ο ίδιος δεν είχε πια χρήματα, ούτε φράγκο, παίρνοντας δανεικά αυτή τη φορά από όποιον μπορούσε. Ψωνίζοντας ρούχα και σκαρπίνια από επιτήδεια κοράκια των νεκροταφείων για να είναι πάντοτε στην τρίχα, δεν έχανε ευκαιρία όποτε μυριζόταν κάποιον που ήθελε να κάνει παρέα με τη διανόηση και είχε γεμάτο πορτοφόλι για να του αποσπάσει μερικά χιλιάρικα, όχι —ξαναλέμε— προς ίδιον όφελος, αλλά για να τιμήσει τους ανθρώπους που αγαπούσε κερνώντας τους ένα ποτό, ένα καλό γεύμα, ή την έξοδο σε ένα καμπαρέ. Δεν γεννιέσαι απλώς αριστοκράτης, αλλά πεθαίνεις και τέτοιος.
Η περίπτωση του ανδρός μάς θυμίζει τους βιβλιόφιλους των λίγων και εκλεκτών βιβλίων, τους αριστοκράτες της ανάγνωσης. Μακριά από τις τρέχουσες μόδες και τη σοβαρή λογοτεχνία του συρμού, αγαπούν κυρίως τα παλαιοβιβλιοπωλεία, τις σκονισμένες βιβλιοθήκες αγνώστων στους πολλούς ιδρυμάτων και τις κλειστές λέσχες ανάγνωσης, νυχτερινές συνήθως αυτές, χωρίς διαδικτυακή παρουσία, που κάνουν τις συναντήσεις τους συνωμοτικά και χωρίς προσκλήσεις, ή σε υποφωτισμένα υπόγεια ή στο πίσω μέρος αρχαίων καπηλειών, από εκείνα που δεν έχουν γίνει ακόμη ρεπορτάζ στα περιοδικά της μόδας.
Οι παλαιάς κοπής βιβλιόφιλοι κουβαλούν θαμπούς πλην αιχμηρούς και ακμαίους χαρτοκόπτες στην εσωτερική τσέπη του σακακιού τους, υπογραμμίζουν σχολαστικά τα βιβλία τους, πάντα με κοινό μολύβι ξυσμένο με τον σουγιά με τέσσερις μόνο γρήγορες κινήσεις, ξεφυλλίζουν ακόμη εφημερίδες τρέφοντας μια ηδυπαθή αν και κουρασμένη αγάπη προς τον ξένο Τύπο, δεν έχουν ένα στέκι αλλά πολλά —και τα επισκέπτονται όλα με τη σειρά, σύμφωνα με έναν παλαιό κανόνα χρηστής αγωγής—, ξέρουν από στήθους το έργο όλων των πεζογράφων που υπήρξαν και μποξέρ —και όχι δρομείς—, ενώ σπανίως διαβάζουν εκδόσεις σε μονοτονικό ή ζωντανούς συγγραφείς ή βιβλία χωρίς γκραβούρες ή που τα Κεφάλαιά τους δεν αρχίζουν όλα από μονή σελίδα και δίχως ένα πεποικιλμένο αρχίγραμμα.
Αν γράφουν, και συχνά πράγματι γράφουν, δεν στέλνουν τα χειρόγραφά τους στους εκδοτικούς οίκους για να κυκλοφορηθούν θεωρώντας τα ημιτελή, έργα εν προόδω, μολονότι δεν παύουν να βρίσκονται και σε γραφεία εκδοτών για ένα ποτήρι ουίσκι και κουβέντα, αργά το απόγευμα, αν και οι εκδότες αυτοί είναι επίσης κάπως τής περιφερείας, με σκονισμένη επιφάνεια γραφείου πνιγμένη σε χειρόγραφα ξεχασμένων ποιητών και σε μεταφράσεις σκοτεινών έργων καμωμένες με μακρόστενα γράμματα μέσα σε χοντρά τετράδια με σπιράλ, με ένα ξέχειλο πήλινο τασάκι στο μέσον με άλω στάχτης και με ένα τηλέφωνο με στρογγυλό καντράν στ’ αριστερά τους από μαύρο βακελίτη, βαρύ και συνοφρυωμένο σαν παλιό λεξικό, που ποτέ δεν χτυπά, μα που αν χτυπήσει θα είναι για να σημάνει μιαν αναποδιά, ένα μεγάλο κακό.
Νευρικοί αλλά συγκρατημένοι, προτιμούν βέβαια τα καπέλα και την αραιή βροχή, αποφεύγουν την καλοκαιρία, δείχνουν μία προτίμηση στις έξυπνες βλαστήμιες, κουβαλούν χαρτοφύλακα, πηγαίνουν στις βιβλιοπαρουσιάσεις μόνο όταν υπάρχει είτε μπουφές είτε πολλές άδειες θέσεις, για να κάτσουν πίσω-πίσω και για να μπορέσουν να φύγουν απαρατήρητοι από την αίθουσα με τα πρώτα χειροκροτήματα, σαν τον ποεδικό άνθρωπο του πλήθους, βγαίνοντας έξω στη νύχτα για να ανάψουν τσιγάρο στον δρόμο μισοκλείνοντας τα μάτια από τον καπνό.
Έχοντας ξοδέψει μια περιουσία στα βιβλία, δηλαδή στην αγορά, δηλαδή στους άλλους, έχουν μείνει μόνοι, σαν την ωραία σκουριά μέσα σε ένα παλιό ρολόι, εκείνη που το κάνει να μένει ένα λεπτό πίσω. Μα πόσο ωραίο λεπτό είναι αυτό.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα λόγια τα λέμε, αλλά πόσες φορές τα εννοούμε; Πολλές φορές άλλα σκεφτόμαστε, άλλα θέλουμε, άλλα λέμε κι άλλα κάνουμε
Ο εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων Μάριος Μάζαρης εξηγεί γιατί είναι σημαντικό να διαβάζουμε βιβλία στα παιδιά μας
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
Συνέντευξη με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη με αφορμή την αυτοβιογραφία του «Στον ίδιο δρόμο»
Στο «Θέλω» της Τζίλιαν Άντερσον θα βρείτε μερικές από τις απαντήσεις
Η συγγραφή στο εξωτερικό είναι επάγγελμα και όχι πάρεργο
Ο συγγραφέας μάς εξηγεί όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το νέο βιβλίο του «Πάντα η Αλεξάνδρεια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
«Οι βιβλιοπώλες σώζουν ζωές. Τελεία και παύλα», δήλωσε μέσω του εκδότη του
Το τελευταίο της βιβλίο, που το υλικό του το δούλευε καθ’ ομολογίαν της για δέκα χρόνια, επιχειρεί ένα είδος λογοτεχνικής ταχυδακτυλουργίας
Κάτι μικρό, αλλά πανέμορφο, πριν τη νέα του ταινία Bugonia
Το Men in Love ξαναπιάνει την ιστορία της διαβόητης παρέας αμέσως μετά το τέλος του καλτ βιβλίου του 1993
O 76χρονος Αμερικανός συγγραφέας έχει αφήσει τη σειρά βιβλίων ημιτελή από το 2011
Μια συζήτηση για το βιβλίο του «Μύθοι, παρεξηγήσεις και άβολες αλήθειες της Ελληνικής Ιστορίας» (εκδόσεις Κέδρος)
Αποσπάσματα από το βιβλίο Έρωτας και Ασθένεια του David Morris
Σε μια περίοδο όπου η Γερμανία και η ΕΕ χρειάζονταν διαχειριστές, όχι ηγέτες, η κ. Μέρκελ ήταν ό,τι έπρεπε
Η ελληνική κρίση καταλαμβάνει 37 μόνο σελίδες από τις 730 των απομνημονευμάτων της
Η Ιστορία, το βίωμα, τα ντοκουμέντα, οι μαρτυρίες συμπορεύονται με τη μυθοπλασία
Η χαρισματική αφήγηση του Morris, μέσα από σημαντικές πηγές και σπουδαίο documentation
Τίτλος του «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα» - Θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.