- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
ΕΛΣ - Διεθνή Βραβεία Όπερας 2025: Λαμπερή βραδιά στην Αθήνα - Αναγνώριση για την Αγνή Μπάλτσα
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα η τελετή απονομής των πιο σημαντικών διακρίσεων του κόσμου της όπερας
ΕΛΣ: Η Αθήνα γιόρτασε την παγκόσμια λυρική αριστεία στα Διεθνή Βραβεία Όπερας 2025 - Η Αγνή Μπάλτσα τιμήθηκε με Βραβείο Συνολικής Προσφοράς
Η Αθήνα βρέθηκε στο επίκεντρο της παγκόσμιας οπερατικής σκηνής την Πέμπτη 13 Νοεμβρίου, καθώς η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) φιλοξένησε για πρώτη φορά την τελετή απονομής των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025, της σημαντικότερης διοργάνωσης διεθνούς αναγνώρισης στον χώρο της όπερας.
Η εκδήλωση στην Εθνική Λυρική Σκηνή, που μεταδόθηκε ζωντανά μέσω OperaVision, συγκέντρωσε το ενδιαφέρον του διεθνούς κοινού, με περισσότερες από 14.000 υποψηφιότητες από 25 χώρες να διεκδικούν μια θέση στη λίστα των νικητών.
Η στιγμή της Αγνής Μπάλτσα
Από τις πιο συγκινητικές στιγμές της βραδιάς ήταν η απονομή του Βραβείου Συνολικής Προσφοράς στη θρυλική Ελληνίδα μεσόφωνο Αγνή Μπάλτσα. Ο Γιώργος Κουμεντάκης, καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, της παρέδωσε το τιμητικό βραβείο υπό θερμό χειροκρότημα, αναγνωρίζοντας μια καριέρα πέντε δεκαετιών που σημάδεψε την παγκόσμια όπερα. «Αισθάνομαι ευγνώμων για όσα μου έφερε η ζωή μου», δήλωσε συγκινημένη η μεγάλη καλλιτέχνις.
Η Ελλάδα στο προσκήνιο της διεθνούς οπερατικής σκηνής
Η τελετή, σε καλλιτεχνική επιμέλεια του Κωνσταντίνου Ρήγου και παρουσίαση του Petroc Trelawny του BBC, αποτέλεσε έναν λαμπερό φόρο τιμής στην ελληνική μουσική δημιουργία. Έργα Ελλήνων συνθετών –από τον Σαμάρα και τον Καρρέρ έως τον Σκαλκώτα, τον Θεοδωράκη και τον Κουμεντάκη– ερμήνευσαν οι σολίστ της ΕΛΣ μαζί με την Ορχήστρα, τη Χορωδία, το Μπαλέτο και την Παιδική Χορωδία της Λυρικής.
Η βραδιά πραγματοποιήθηκε με τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, ενισχύοντας την καλλιτεχνική εξωστρέφεια της ΕΛΣ. «Είναι μεγάλη χαρά να φιλοξενούμε μια διοργάνωση που φωτίζει τα κορυφαία επιτεύγματα της διεθνούς σκηνής», τόνισε ο Γιώργος Κουμεντάκης, ενώ η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη υπογράμμισε τη διεθνή ακτινοβολία που έχει πλέον κατακτήσει η ΕΛΣ.
Παγκόσμιοι νικητές και ελληνική ακτινοβολία
Η Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ φιλοξένησε την τελετή, η οποία τίμησε καλλιτεχνικές επιδόσεις και οργανισμούς από πέντε ηπείρους, επιλεγμένες μέσα από έναν εντυπωσιακό αριθμό 14.000 υποψηφιοτήτων από 25 χώρες. Την εκδήλωση παρουσίασε ο παρουσιαστής του BBC Radio 3, Πέτροκ Τρελώνυ (Petroc Trelawny).
Η πιο συγκινητική στιγμή της βραδιάς ήταν η απονομή του Βραβείου Συνολικής Προσφοράς στην Αγνή Μπάλτσα από τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή της ΕΛΣ, Γιώργο Κουμεντάκη. Η Μπάλτσα, με καριέρα που ξεπερνά τα πενήντα έτη και χαρακτηριστικές ερμηνείες όπως οι εξήντα φορές που τραγούδησε την Κάρμεν στην Κρατική Όπερα της Βιέννης, δήλωσε συγκινημένη: «Ευχαριστώ τα Διεθνή Βραβεία Όπερας για την τιμή. Αισθάνομαι ευγνώμων για όσα μου έφερε η ζωή μου».
Στους υπόλοιπους μεγάλους νικητές της βραδιάς συγκαταλέγονται:
- Βραβείο Άνδρα Ερμηνευτή: Ο μπασοβαρύτονος Νίκολας Μπράουνλη (Nicholas Brownlee), ο οποίος μάγεψε το κοινό της τελετής ερμηνεύοντας το «Te Deum» του Σκάρπια.
- Βραβείο Κοινού: Η υψίφωνος Μαρίνα Ρεμπέκα (Marina Rebeka) από τη Λετονία, η οποία μαζί με τον Μπράουνλη τραγούδησαν αποσπάσματα από όπερες του Πουτσίνι.
- Βραβείο Καλύτερης Ερμηνεύτριας: Η Ασμίκ Γκριγκοριάν (Asmik Grigorian).
- Βραβείο για το Καλύτερο Λυρικό Θέατρο: Το αυστριακό MusikTheater an der Wien, το οποίο παρέλαβε η Υπουργός Πολιτισμού Δρ Λίνα Μενδώνη.
- Αρχιμουσικός της Χρονιάς: Αλαίν Αλτίνογλου (Alain Altinoglu).
- Σκηνοθέτης της Χρονιάς: Κλάους Γκουτ (Claus Guth).
Ερμηνείες υψηλού κύρους
Στο πρόγραμμα της τελετής ξεχώρισαν οι ζωντανές εμφανίσεις της Μαρίνας Ρεμπέκα και του Νίκολας Μπράουνλη σε άριες του Πουτσίνι, καθώς και οι ερμηνείες κορυφαίων Ελλήνων λυρικών ερμηνευτών υπό τη διεύθυνση του Κωνσταντίνου Τερζάκη.
Από τα συγκινητικά αφιερώματα έως τη βράβευση της επανένταξης ξεχασμένων έργων, όπως η L’uomofemina του Galuppi, η διοργάνωση ανέδειξε το εύρος και τη ζωντάνια της σύγχρονης λυρικής δημιουργίας.
Τα Διεθνή Βραβεία Όπερας 2025 ολοκληρώθηκαν με όλους τους νικητές να παραλαμβάνουν ένα βραβείο εμπνευσμένο από τη μορφή των κυκλαδικών ειδωλίων, μια συμβολική γέφυρα ανάμεσα στην ελληνική πολιτιστική κληρονομιά και τη σύγχρονη καλλιτεχνική αριστεία.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.