- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Εθνικό Θέατρο: Η Αργυρώ Χιώτη ανακοίνωσε το καλλιτεχνικό πρόγραμμα 2025-26
Η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια ανακοίνωσε παραγωγές, ονόματα και την οπτική ταυτότητα του Εθνικού
Εθνικό Θέατρο: Ποιες παραγωγές θα συνεχιστούν, ποιες είναι οι σημαντικές αλλαγές στην Πειραματική σκηνή και ποια ονομάτα έχουν ήδη ανακοινωθεί
Μπορεί ο βροχερός καιρός να μην επέτρεψε μια ανοιξιάτικη σουαρέ στο αίθριο του Κτιρίου Τσίλερ αλλά σίγουρα ο αέρας της ανοιξιάτικης παρουσίασης του καλλιτεχνικού προγράμματος 2025- 26 του Εθνικού Θεάτρου ήταν ανανεωμένος και φρέσκος. Η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια, η Αργυρώ Χιώτη, που έχει στο πλευρό της την αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια Ιώ Βουλγαράκη, ανακοίνωσε το σκεπτικό γύρω από το οποίο θα κινηθούν οι παραγωγές της επόμενης σεζόν και τον τρόπο που σκέπτεται να δουλέψει. Παράλληλα, ανακοίνωσε τους δυο νέους υπεύθυνους στο τιμόνι της Πειραματικής, τις παραγωγές που θα συνεχιστούν και του χρόνου αλλά και τις παραγωγές που έχουν προγραμματιστεί μέχρι και τον Μάρτιο του 2025.
Εθνικό Θέατρο: Όλα όσα θα συμβούν τη σεζόν 2025-2026
Η οπτική ταυτότητα της σεζόν 2025-26- «Όχημά μας είναι η γλώσσα»
Ο κεντρικός άξονας πάνω στον οποίο θα κινηθούν τα πάντα είναι η γλώσσα, στις διάφορες εκφάνσεις της. Η οπτική ταυτότητα του νέου προγράμματος, που σχεδίασε ο Σάκης Στριτσίδης βάζει τη γλώσσα στο σημείο εκκίνησης, με στόχο να στηθεί από τη νέα σεζόν μια ισχυρή οπτική ταυτότητα, όπου η γλώσσα θα μπορεί να ρέει μέσα στις παραγωγές αλλά παράλληλα θα είναι ανοιχτή ακόμα και στα λάθη της. Γλώσσα η επίκαιρη, της νοσταλγίας, υπαρξιακή. Η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει. Μια γλώσσα για τη ζωή. Η γλώσσα των μανιφέστων. Αστική γλώσσα vs ωμή γλώσσα. Γλώσσα και ταυτότητες, η γλώσσα της εξέγερσης... Με βάση τις προαναφερθείσες φράσεις και πολλές ακόμη, θα στηθεί το νέο πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου. Όπως ανέφερε η Αργυρώ Χιώτη, «Όχημά μας η γλώσσα και το ευρύτερο δίκτυο που αυτή διαμορφώνει. Κάθε παράσταση εμπνέεται από μια πτυχή της γλώσσας, και συνομιλεί με τις έννοιες, τις ιδέες, τα ερωτήματα που αυτή θέτει. Συνδέει όλες τις θεματικές των παραστάσεων, τις άλλες δράσεις, όλες τις σκηνές του Θεάτρου. Το δίκτυο της γλώσσας γίνεται ολόκληρη η φιλοσοφία μας».
Ο στόχος του ανοιξιάτικου καλέσματος ήταν -πέρα από την εισαγωγή στη φιλοσοφία και τη λογική της νέας καλλιτεχνικής διεύθυνσης- αλλά και η ανακοίνωση ότι θα ξεκινήσουν ήδη από αύριο μεγάλες ακροάσεις ηθοποιών για όλες τις παραγωγές του Εθνικού. Αυτό σημαίνει ότι πέρα από τις επαναλήψεις της φετινής σεζόν αλλά και κάποιες -ανακοινώσιμες- εξαιρέσεις, δεν μπορούν να δοθούν ακόμη στη δημοσιότητα οι συντελεστές των παραγωγών του Θεάτρου.
Οι καλοκαιρινές περιοδείες και οι «επαναλήψεις» από προηγούμενες σεζόν
Προτού περάσει στην ανακοίνωση των παραγωγών του 2025-2026, η Αργυρώ Χιώτη αναφέρθηκε στις καλοκαιρινές περιοδείες -που είναι γνωστές και από τον προγραμματισμό του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025- αλλά και στις παραγωγές που έχουν ήδη δείξει ότι δεν έχουν ολοκληρωθεί με μια μόνο σεζόν. Οι παραγωγές που θα δούμε το καλοκαίρι σε περιοδεία είναι η «Αντιγόνη» του Ράσε, ενώ θα συνεχίσει την περιοδεία της στην Ελλάδα και το εξωτερικό η «Ορέστεια» σε σκηνοθεσία του Θεόδωρου Τερζόπουλου, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί. Όσον αφορά τις επαναλήψεις, η σεζόν 2025-26 ξεκινά με τις παραγωγές που ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί για φέτος. Έτσι έχουμε τον «Φάουστ» σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, την «Καρυάτιδα» του Γιώργου Καπουτζίδη αλλά και τις «Τρεις αδερφές» του Τσέχωφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη.
Η Πειραματική Σκηνή
Στο τιμόνι της Πειραματικής Σκηνής θα βρίσκονται εφεξής η Νεφέλη Μαïστράλη και ο Ακύλλας Καραζήσης. Συνεχίζοντας την πορεία που έχει ήδη ξεκινήσει από την προηγούμενη καλλιτεχνική διεύθυνση, στόχος είναι να εστιάσουν όχι μόνο στους νέους δημιουργούς, αλλά στον ίδιο τον ορισμό του όρου «πειραματική» με παραγωγές που είναι ανοιχτές στον προβληματισμό, την έρευνα, τη δοκιμή, μακριά από τους αμείλικτους νόμους της αγοράς που περιορίζουν τη δημιουργική διαδικασία. Πιο ανοιχτή στο κοινό από ποτέ, η Πειραματική Σκηνή θα «πειραματιστεί» σε ένα νέο μοντέλο. Θα δημιουργηθεί ένα σταθερό ανσάμπλ ηθοποιών και συντελεστών, στους οποίους θα προστίθενται έκτακτοι συνεργάτες ανά παραγωγοί. Στόχος είναι να καλλιεργηθεί ακόμη περισσότερο η ελευθερία της έκφρασης, μέσα από ηθοποιούς που θα είναι καλλιτέχνες- ερευνητές.
Οι νέες παραγωγές του Εθνικού της σεζόν 2025-26
Aπό τον Νοέμβριο ξεκινούν οι νέες παραγωγές της σεζόν 2025-26 του Εθνικού αφού ο Οκτώβριος είναι αφιερωμένος στις επαναλήψεις της τρέχουσας σεζόν. Kαι μάλιστα η σεζόν ξεκινά δυναμικά με την πρώτη συμπαραγωγή του Εθνικού με το Royal Court του Λονδίνου. Αφού παρουσιαστεί στην Αγγλία, η παράσταση «Cow-Deer» των Κatie Mitchel, Nina Segal και Μelanie Wilson, θα έρθει στο Εθνικό στη Σκηνή Νίκος Κούρκουλος. Τον Δεκέμβριο, έρχεται η δεύτερη συνεργασία του θεάτρου με το Pina Baush Foundation, με την παρουσίαση του «Κοntakthof» της Πίνα Μπάους. Ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της διάσημης χορογράφου επιστρέφει στην Ελλάδα 37 χρόνια μετά την πρώτη εκτέλεσή του στη χώρα μας. Τον Ιανουάριο, έχουμε δυο παραγωγές. Η μια είναι «Η ώρα του ονείρου» της Κατερίνας Λούβαρη Φασόη, που γράφεται πάνω σε μαρτυρίες εφήβων που παρακολουθούν τα εργαστήρια του Εθνικού. Η δεύτερη παραγωγή θα είναι ένα έργο από την ελληνική δραματουργία σε σκηνοθεσία του Τσικ (Δημήτρης Τσικούρας). Τον Φεβρουάριο έχουμε πάλι δυο παραγωγές. Η μια είναι το «sacre» του Γκιγιόμ Πουά, σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη. Και η άλλη «Ο βυσσινόκηπος του Τσέχωφ, σε σκηνοθεσία Έκτορα Λυγίζου. Εδώ έχουν ανακοινωθεί και κάποια μεγάλα ονόματα γυναικών ηθοποιών: Η Ράνια Οικονομίδου και η Υβόννη Μαλτέζου σε διπλή διανομή και η Αμαλία Μουτούση. Τέλος, τον Μάρτιο, θα παρουσιαστεί μια διασκευή του Κουκλόσπιτου του Ίψεν, η «Κουκλίτσα» σε σκηνοθεσία Μαρίας Πανουργιά.
Η Πειραματική θα στεγάζεται τη νέα σεζόν στο θέατρο Δίπυλον. Και οι παραστάσεις της θα αφορούν τις εξής θεματικές:
Η Γλώσσα των Μανιφέστων – Αλεξάνδρα Καζάζου
Η Γλώσσα των Τοίχων – Θεανώ Μεταξά
Αστική Γλώσσα vs Ωμή Γλώσσα – Σταυρούλα Σιάμου
Μετα-ανθρωπινή Γλώσσα (AI) – Μάρθα Μπουζιούρη
Η Γλώσσα της Εξέγερσης – Μιχάλης Πητίδης
Η Γλώσσα της Αμφισβήτησης – Φώτης Σιώτας
Οι υπόλοιπες δράσεις
Με ιδιαίτερη χαρά η Αργυρώ Χιώτη ανακοίνωσε ότι θα λειτουργεί από τη νέα σεζόν το ραδιόφωνο του Εθνικού. Ενώ συνεχίζουν όλες οι δράσεις και τα εργαστήρια για παιδιά, εφήβους, ενήλικες αλλά και όλες οι δράσεις εξωστρέφειας του μουσείου. Παράλληλα, συνεχίζεται το μεγάλο έργο της ψηφιοποίησης αρχείων που έχει ξεκινήσει εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα.
Όπως ανέφερε η Αργυρώ Χιώτη καθώς ανακοίνωνε το πρόγραμμα, αυτά είναι μόνο η αρχή, ενώ μας περιμένουν εκπλήξεις από τον Σεπτέμβριο.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική και άμεση συλλογική επικείμενη επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Το πρώτο έργο προσβάσιμο σε όλους είναι «Οι περιπέτειες της Αλίκης στη Χώρα των θαυμάτων»
Ο Βρετανός σκηνοθέτης διασκευάζει το έργο του Σοφοκλή μεταφέροντάς το στο σήμερα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.