- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Προμηθέας Δεσμώτης από τον Δημήτρη Καμαρωτό: Συναρπαστικός
«Μία παράσταση που δεν είχε μόνο τον ήχο των λέξεων. Είχε και τον ήχο της μουσικής. Και αυτοί οι ήχοι συνταίριαξαν. Και συνεπήραν».
«Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καμαρωτού. Με την Αμαλία Μουτούση. Μια παραγωγή του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ)
Έχω παρακολουθήσει, πολλές, δεκάδες εκδηλώσεις στο Αναγνωστήριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος (ΕΒΕ) στο Βαλλιάνειο Μέγαρο της Αθηναϊκής Τριλογίας. Εκδηλώσεις λόγου κυρίως, στα χρόνια του ρεπορτάζ βιβλίου. Το Σάββατο 27 Φεβρουαρίου, όμως, φιλοξενήθηκε σ' αυτόν τον μοναδικό, ιστορικό και εμβληματικό χώρο, που καρτερικά περιμένει την περαιτέρω αξιοποίησή του, μια διαφορετική εκδήλωση. Που είχε θέατρο, μουσική και, φυσικά, λόγο. Ήταν ο «Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου έτσι όπως τον μετέφρασε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος κι έτσι όπως τον συνέλαβε σκηνικά και μουσικά ο Δημήτρης Καμαρωτός.
Μια εκδήλωση σε παραγωγή του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), που εντάσσεται στην ενότητα «Πρόσωπα του Ήρωα», με συμπαραγωγή της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος.
Μια θεατρική-μουσική παράσταση που είδαμε με τον τρόπο των ημερών, σε ζωντανή προβολή (live streaming), με δύο ηθοποιούς να κινούνται στο χώρο, την Αμαλία Μουτούση και τον Κωνσταντίνο Αβαρικιώτη, μία μεσόφωνο, την Άννα Παγκάλου, που έγινε η φωνή του χορού και δύο μουσικούς -την Κατερίνα Κωνσταντούρου και τον Χρήστο Λιάτσο.
Και η κάμερα της ζωντανής προβολής άρχισε να κινείται στο χώρο, να στέκεται στα πρόσωπα, στα όργανα, στα βιβλιοστάσια, στις σκονισμένες γωνιές του Αναγνωστήριου, στα πορτρέτα που το κοσμούν, στα γεμάτα με βιβλία ράφια. Να εστιάζει στις λεπτομέρειες των κοστουμιών, στις κλασικές λάμπες με το πράσινο γυάλινο καπέλο που βρίσκονται πάνω στα τραπέζια ανάγνωσης, στις ξύλινες καρέκλες... Κι όλα έχουν την πατίνα των χρόνων τους, όπως και τα βιβλία που βρίσκονται εκεί, όπως και το κείμενο του Αισχύλου.
Και ο Προμηθέας (Αμαλία Μουτούση) άρχισε να εξιστορεί τα πάθη του, το θυμό του, τις προφητείες του, την απελπισία του, την ελπίδα του. Όλοι οι χώροι του Αναγνωστήριου γίνονται σκηνικός χώρος. Και η μουσική του Δημήτρη Καμαρωτού, υπογραμμίζει τις λέξεις, τις ανάσες, τις εντάσεις, την αγωνία των ηρώων. Όλα τα κάνει μουσική ο Δημήτρης Καμαρωτός – μέχρι και μια σύγχρονη ηλεκτρική σκούπα, γίνεται μουσικό όργανο, κάθαρση, Ερινύα· μέχρι και το νερό που στάζει σ' ένα δοχείο γίνεται μουσική, -«μια μουσική υπνωτιστική».
Επί μιάμιση ώρα παρακολουθήσαμε ένα σύμπαν θεατρικό, ένα σύμπαν μουσικό, αλλά, κυρίως, ένα σύμπαν λόγου και στοχασμού, που διαφυλάχτηκε στις βιβλιοθήκες ανά τους αιώνες. Και δεν ήταν καθόλου τυχαίο και καθόλου περιττό ότι η μετάφραση του Νίκου Παναγιωτόπουλου περνούσε με υπότιτλους στην κάτω πλευρά της οθόνης μας, κάνοντας πιο έντονη την επαφή του θεατή με το κείμενο. Κι έτσι, οι ανάσες, η αλλαγή της φωνής των ηθοποιών όταν άλλαζε ο ήρωας που υποδύονταν, κούμπωναν μέσα στις λέξεις.
Έχω δει πολλές παραστάσεις αρχαίου δράματος που επιχειρούν να είναι διαφορετικές, να φέρουν νέες προτάσεις στη σκηνική θέαση της τραγωδίας. Ο «Προμηθέας Δεσμώτης» του Δημήτρη Καμαρωτού, που εμπνεύστηκε το όλο εγχείρημα, ήταν από τις καλύτερες προτάσεις που έχω δει. Όχι μόνο για το χώρο που επέλεξε (ο οποίος λειτούργησε πολλαπλά και ευεργετικά στην παράσταση), αλλά και για τον τρόπο σκηνικής μεταφοράς της τραγωδίας, στον οποίο συνέβαλε καθένας από τους συντελεστές ξεχωριστά και όλοι μαζί. Κι όλα μαζί, κι όλοι μαζί συνέβαλαν ώστε τα λόγια του Αισχύλου, ν' αγγίζουν ευθέως σημερινές σκέψεις, σημερινούς προβληματισμούς, σημερινά πάθη, σημερινά αδιέξοδα.
Όπως ακριβώς το λέει ο Δημήτρης Καμαρωτός στο σημείωμά του: «Πηγαίνουμε με έναν μύθο, τον μύθο του Προμηθέα Δεσμώτη στο Βαλλιάνειο Μέγαρο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος επί της οδού Πανεπιστημίου, βρισκόμαστε στον χώρο όπου η Αθήνα ακούγεται διαφορετικά και ο χρόνος συμπιέζεται. Αντιγράφουμε με τα δικά μας μέσα, αυτόν τον μύθο που έγινε ποίηση από τον Αισχύλο, που έγινε ένα νέο λογοτεχνικό έργο - μετάφραση από τον Νίκο Α. Παναγιωτόπουλο και διαμέσου όλων των αλλεπάλληλων απεικονίσεων, φτιάχνουμε μια μουσική των νοημάτων για οθόνες led. Επιστρέφουμε στον μύθο τη δυνατότητα να ειπωθεί ξανά τώρα, σε αυτό τον χώρο. Εκεί, βρίσκονται δύο αποκλεισμένα πρόσωπα, δύο ηθοποιοί, τρεις μουσικοί που τους περιβάλλουν, ένας έναστρος ουρανός και ένα κινηματογραφικό συνεργείο.
Κάθε παράσταση είναι μοναδική. Οι λέξεις μετατρέπονται σε ήχο».
Αυτός ο «Προμηθέας Δεσμώτης» δεν είχε μόνο τον ήχο των λέξεων. Είχε και τον ήχο της μουσικής. Και αυτοί οι ήχοι συνταίριαξαν. Και συνεπήραν.
Η ταυτότητα της παράστασης
Μετάφραση: Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος, Σύλληψη/μουσική σύνθεση/ηχητική δραματουργία: Δημήτρης Καμαρωτός, Διεύθυνση Φωτογραφίας/ Φωτισμός: Γιάννης Δρακουλαράκος, Σκηνικός Χώρος: Εύα Μανιδάκη, Κοστούμια: Εύα Νάθενα, Καλλιτεχνική Συνεργασία: Ελένη Καβούκη, Σύμβουλος Δραματουργίας: Νίκος Φλέσσας, Σχεδιασμός Ήχου: Κώστας Μπώκος/ Studio19, Σχεδιασμός Βίντεο Προβολών στον χώρο της Βιβλιοθήκης: Βασίλης Κουντούρης/ Studio19, Βοηθός Ενδυματολόγου: Δάφνη Φωτεινάτου.
Ηθοποιοί:
Αμαλία Μουτούση, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης
Μουσικοί:
Άννα Παγκάλου, μεσόφωνος,
Κατερίνα Κωνσταντούρου, πιάνο, Χρήστος Λιάτσος, κρουστά
• Η μουσική-θεατρική παράσταση «Προμηθέας Δεσμώτης» θα προβληθεί στις 5, 6 και 7 Μαρτίου, ζωντανά, στις 8.30μ.μ. στο snfcc.org/Prometheus καθώς και στη σελίδα του ΚΠΙΣΝ στο Facebook @SNFCC και στο κανάλι του στο YouTube.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα πολλά υποσχόμενο ταξίδι, ένα κλασικό έργο σε 2 εκδοχές, ένας ονειροπόλος και ένα αφιέρωμα στη γιαγιά
Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.