- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
«Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν»: Ο Γιάννης Χουβαρδάς συναντά τον Ίψεν
Συνοδεία ενός πολύ δυνατού καστ ηθοποιών
Ο «Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν», σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τους Νίκο Χατζόπουλο, Ρένη Πιττακή, Λυδία Φωτοπούλου, Θεοδώρα Τζήμου.
Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν. Το αριστουργηματικό κείμενο του Ίψεν σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, επικουρούμενος από μια εξαιρετική ομάδα πρωταγωνιστών και καλλιτεχνικών συντελεστών.
Ο γνωστός σκηνοθέτης παρουσιάζει τον τρίτο Ίψεν της 45χρονης πορείας του, σε νέα μετάφραση που υπογράφει η Έρι Κύργια, ειδική παραγγελία για την παράσταση, στον «ιδανικό» –όπως τον χαρακτηρίζει– για το έργο, χώρο του Υποσκηνίου Β΄ της Αίθουσας Αλεξάνδρα Τριάντη. Με τη βοήθεια των συνεργατών του, θέλει να αναδείξει τα λανθάνοντα στοιχεία του ονειρικού κόσμου που συνθέτει ο σπουδαίος νορβηγός συγγραφέας: το ερωτικό μελόδραμα, το έργο τρόμου, τον αναρχικό συμβολικό ρεαλισμό, την μαύρη κωμωδία, το ειρωνικό γκροτέσκο, την καλπάζουσα φαντασία, με άλλα λόγια, ολόκληρη τη χρωματική παλέτα στο πρωτοποριακό πανόραμα ενός ασυμβίβαστα ποιητικού σύμπαντος.
«Γραμμένο το 1896, μέσα στη καρδιά της ακμαίας περιόδου του καπιταλισμού, το αριστούργημα του Ίψεν περιγράφει με προφητικά ρεαλιστικό τρόπο τα υπερμεγέθη οράματα και την καταστροφική δύναμη ενός στυγνού οικονομικού συστήματος, που, στο απόγειο της παντοδυναμίας του, ισοπεδώνει οικονομικά και υπαρξιακά τους αδύναμους, αλλά αποξενώνει και τους φαινομενικά ισχυρούς από τα θεμελιώδη ανθρώπινα συναισθήματα και τους εξορίζει σε μια παγωμένη ψυχική έρημο.
Στη συνταρακτική ποιητική δυστοπία που χτίζει ο μεγάλος Νορβηγός, δίνονται ανάμεσα στα μέλη της παλιάς γενιάς αδυσώπητες μάχες ζωής και θανάτου για την κατίσχυση πάνω στο νέο αίμα. Ένα νέο αίμα χωρίς αξίες και προσανατολισμό, που αγωνίζεται απεγνωσμένα να αποδράσει από τον απάνθρωπο κόσμο του άκρατου εγωϊσμού που έχουν χτίσει οι μεγάλοι και να “ζήσει, μόνο να ζήσει!”. Όταν όμως το μίσος, η άκρατη φιλοδοξία, η υποκρισία και η φιλαυτία φτάσουν στο τέλος τους, όταν οι ψευδαισθήσεις καταρρεύσουν και η Νέμεσις αποδοθεί, θα ξημερώσει η μέρα μιας λυτρωτικής, αλλά και –όσο παράδοξο κι αν ακούγεται αυτό– αμφιλεγόμενης αλήθειας. Το μέλλον χαμογελά, αλλά κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα αν το χαμόγελο κρύβει μια ευοίωνη υπόσχεση ή μια δυσοίωνη απειλή» - Γιάννης Χουβαρδάς
Στον Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν, μια νεκρή και απονομιμοποιημένη παγκόσμια τάξη
επιδιώκει να ξαναζήσει στο παρόν, να αφήσει τον τάφο της και να αποκτήσει δικαιώματα
ζωής και θανάτου πάνω στη νιότη. Το έργο δοκιμάζει τις αντοχές της ρεαλιστικής μεθόδου στο έπακρο. Τα πρόσωπα διαθέτουν χαρακτηριστικά που τα κάνουν να μοιάζουν με φαντάσματα, κάτι που ενισχύεται από τις ξαφνικές τους εισόδους και εξόδους σε κάθε πράξη. Κάθε είσοδος της Γκούνχιλντ, της Έλλας ή του Μπόρκμαν είναι πρωτοφανής, σαν γι αυρούς να υπάρχει μια ξαφνική επαναφορά στη ζωή μετά από έναν μακροχρόνιο ενταφιασμό.
Τα σκηνικά είναι της Εύας Μανιδάκη, τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη, η μουσική του Θοδωρή Οικονόμου και οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου.
Toυς ρόλους ερμηνεύουν: Νίκος Χατζόπουλος (Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν), Ρένη Πιττακή (Γκούνχιλντ Μπόρκμαν), Λυδία Φωτοπούλου (Έλλα Ρεντχάιμ), Ιερώνυμος Καλετσάνος (Βίλχελμ Φόλνταλ), Θεοδώρα Τζήμου (Φάννυ Ουίλτον), Κωνσταντίνος Πλεμμένος (Έρχαρτ Μπόρκμαν), Σοφία Κόκκαλη (Φρίντα Φόλνταλ).
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση | Έρι Κύργια
Σκηνικά | Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια | Ιωάννα Τσάμη
Μουσική | Θοδωρής Οικονόμου
Φωτισμοί | Λευτέρης Παυλόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη | Έμιλυ Λουίζου
Β´ βοηθοί σκηνοθέτη | Σοφία Παλάτη, Φαίη Μινωπέτρου-Κασιμάτη
Βοηθός σκηνογράφου | Ελένη Αραποστάθη
Βοηθός ενδυματολόγου | Ήρα Καραγκούνη
Το αριστουργηματικό έργο του Χένρικ Ίψεν παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά από τις 25 Ιανουαρίου έως τις 22 Μαρτίου 2020 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Διαβάστε περισσότερα στον Guide της ATHENS VOICE
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.