- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Ο αιθίοπας Σωκράτης λέγεται Ντεμπέμπε Εσέτου και καθήλωσε το Ηρώδειο
Το Εθνικό Θέατρο της Αιθιοπίας ήρθε στην Αθήνα και η A.V. ήταν εκεί
Ο Ντεμπέμπε Εσέτου είναι ένας ζωντανός μύθος στη χώρα του και σε ολόκληρη στην Αφρική και χθες στο «κύκνειο άσμα του», όπως ο ίδιος το χαρακτήρισε, στον χώρο της υποκριτικής έκανε το όνειροό του πραγματικότητα, παίζοντας στο Ηρώδειο. 0 75χρονος ηθοποιός, ακτιβιστής και φιλόσοφος πέρασε πολλά στη ζωή του. Προσωπικός φίλος της Μελίνας Μερκούρη, στα δύσκολα χρόνια της Αιθιοπίας με συνεχείς πολεμικές διενέξεις κόντρα στην Ερυθραία και απέναντι σε ένα αντιδημοκρατικό καθεστώς βρέθηκε φυλακισμένος υπερασπιζόμενος τις ιδέες του. Σήμερα, Πρόεδρος του συνδέσμου αφρικανών ηθοποιών, τον τελευταίο χρόνο ενσαρκώνει τον Σωκράτη, στο Εθνικό Θέατρο της Αιθιοπίας και τη Δευτέρα 1η Οκτωβρίου, μετά από μια εξαιρετική πρωτοβουλία του Πρέσβη της Ελληνικής Δημοκρατίας στην Αιθιοπία και μόνιμου αντιπρόσωπου στην Αφρικανική Ένωση Νικολάου Χ. Πατακιά, η παράσταση Bado Egir («Barefoot in Athens») ήρθε στο Ηρώδειο.
Ο Εσέτου στον ευχαριστήριο λόγο του, λίγο πριν ξεκινήσει η παράσταση, έδειξε καταπονημένος αλλά και ιδιαίτερα χαρούμενος, που ο μεγαλύτερος και μόνος ομοσπονδιακός πολιτιστικός οργανισμός της χώρας του έκανε ένα τόσο μεγάλο βήμα παίζοντας κάτω από τον βράχο της Ακρόπολης. Η συγκίνησή του ήταν μεγάλη κυρίως όταν αναφερόταν στον Έλληνα Πρέσβη και στη νέα κυβέρνηση της χώρας του, που μετά από τόσες διακρίσεις του επέτρεψαν να φέρει τον Αιθίοπα Σωκράτη στην Αθήνα. Η επιτυχία που γνωρίζει η παράσταση στην Αιθιοπία είναι τεράστια, καθώς όπως δήλωσε και ο Νικόλαος Χ. Πατακιάς στη συνέντευξη τύπου που δόθηκε στην ΕΣΗΕΑ, το Εθνικό Θέατρο, χωρητικότητας 1.250 θέσεων γεμίζει σε κάθε παράσταση.
Ο κόσμος παρά τις άσχημες καιρικές συνθήκες, που έκαναν αμφιλεγόμενο το αν θα πραγματοποιηθεί η παράσταση ή όχι, ήρθε τελικά στο Ηρώδειο, ενώ τουλάχιστον το 1/3 του Αρχαίου Θεάτρου είχε γεμίσει με συμπατριώτες των ηθοποιών, που για πρώτη φορά θα είχαν τη δυνατότητα να απολαύσουν από κοντά τους καλύτερους ηθοποιούς της χώρας τους και φυσικά τον διεθνούς φήμης ηθοποιό Ντεμπέμπε Εσέτου.
Ο τελευταίος, αν και φαινόταν αρκετά καταπονημένος στις τοποθετήσεις πριν την έναρξη της ταινίας, μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα «μεταμορφώθηκε» σε Σωκράτη και αμέσως με την ενέργεια του έκανε το κοινό να τον λατρέψει και φυσικά να γελάσει με τις υπέροχες κόντρες του με την Ξανθίππη αλλά και με τους απολαυστικούς διαλόγους του με τους άλλους Αθηναίους της εποχής. Οι Αιθίοπες που βρέθηκαν στην παράσταση, παρακολούθησαν το έργο στη γλώσσα τους και φάνηκε να το χάρηκαν με την ψυχή τους, χειροκροτώντας παρατεταμένα μετά από κάθε πράξη, ενώ οι Έλληνες και οι υπόλοιποι θεατές, είδαν το έργο μεταφρασμένο σε ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.
Το κείμενο που παρουσιάστηκε στα αμχαρικά (επίσημη αιθιοπική γλώσσα) βασίζεται στα τρία έργα του Πλάτωνα: τους διαλόγους «Φαίδων» και «Κρίτων» και στην «Απολογία του Σωκράτη», ενώ το έργο αποτελεί μετάφραση και διασκευή του θεατρικού έργου «Barefoot in Athens» - Socrates’ Life» που είχε παρουσιάσει στις ΗΠΑ ο Πίτερ Ουστίνοφ τη δεκαετία του 1960. Οι ηθοποιοί που φέτος είδαν τους κόπους τους να ανταμείβονται, έχοντας μετά από πολλά χρόνια μόνιμο μισθό, απόλαυσαν την παρουσία τους στο Ηρώδειο, κάτι που φάνηκε τόσο στην φοβερή ενέργεια που έβγαλαν στη σκηνή, όσο και μετά, όταν δεν σταμάτησαν να φωτογραφίζονται με τους συμπατριώτες τους και να «σελφάρουν» στα καμαρίνια του Ηρωδείου. Ο ίδιος ο Εσέτου, μετά την παράσταση έδειχνε πραγματικά συγκινημένος με την προσπάθεια εκείνου και των «παιδιών» του και παραδέχθηκε και στην A.V. ότι ήταν όνειρο ζωής να υποδυθεί τον Σωκράτη στο «κύκνειο άσμα» του στο Ηρώδειο και ότι πραγματικά το απόλαυσε.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αποκαλύψεις και μυστικά σε μια πολυκατοικία
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.