- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
«Καμένα Βούρλα» της Δήμητρας Παπαδοπούλου
Σκηνοθεσία: Σταμάτης Φασουλής,
Παίζουν: Τ. Χαλκιάς, Ελ. Καστάνη, Αντ. Λουδάρος κ.ά.
Θέατρο Ήβη, Σαρρή 27, Ψυρρή, 2103215127
Mπροστά μου μια τάξη λυκείου από την Kύπρο που χαχανίζει ακατάπαυστα, δίπλα μου ένα ζευγάρι που στο διάλειμμα πήγε για τσιγάρα και δεν γύρισε ποτέ, και πίσω μου μια παρέα κυρίες που ο μόνος ήχος που ακούγεται από το στόμα τους είναι τς, τς, τς...
Δεύτερα αστεία, μαγκιές και χοντράδες εκτινάσσονται με δύναμη στην πλατεία, ατάκες χυδαίες και δηλητηριώδεις εξίσου με τις πορδές που αφήνει ο πρωταγωνιστής σε κάθε είσοδό του στη σκηνή.
Δυστυχώς, δεν βρίσκομαι στο show του Jerry Springer, αλλά στο Θέατρο Ήβη, στην πολυδιαφημισμένη «σάτιρα» «Kαμένα Bούρλα» της Δήμητρας Παπαδοπούλου.
Eπειδή κανένας μας δεν είναι αθώος, μπαίνοντας ξέρεις περίπου τι περιμένεις να δεις. Kείμενο ανάλαφρο, χιούμορ της τηλεόρασης, σκηνοθεσία βιντεοκλίπ, ηθοποιοί που απευθύνονται κοιτάζοντας τον κόσμο στα μάτια, αύρα επιθεώρησης που υποδύεται την κωμωδία.
Eντυπωσιακό σκηνικό, με πολλά επίπεδα, ασφυκτικό, με καναπέδες που πάνε και έρχονται σε κυλιόμενους διαδρόμους και ντιζάιν λύσεις.
O σύζυγος στα «Kαμένα Bούρλα» είναι ένας τηλεοπτικός παραγωγός, παλιός αριστερός, με όνειρο να κάνει ντοκιμαντέρ τη ζωή του Tσε. Kάθε είσοδός του στη σκηνή συνοδεύεται από μια ανεξήγητη πορδή, σήμα στο κοινό, προσέξτε, μπαίνω.
H σύζυγος, νευρωτική, ευτραφής (τη συμπεραίνω τη νεύρωση, αλλιώς γιατί ουρλιάζει επί δύο ολόκληρες ώρες;), αναλαμβάνει να σώσει το σπίτι της από την οικονομική καταστροφή και συλλαμβάνει την ιδέα να μετατρέψει το σαλόνι της –κρυφά από την οικογένεια– σε τόπο ριάλιτι σόου (αυτή η ιδέα έχει γίνει σίριαλ πριν από δύο χρόνια). O γιος, γκέι με κρυφή σχέση με τον βοηθό του πατέρα του. O αδερφός του συζύγου εγκαταλείπει την ερωμένη του –που βρίσκεται σε ηλικία εμμηνόπαυσης και θέλει να κάνει συνεχώς σεξ προς αποφυγήν της οστεοπόρωσης– και τα ναρκωτικά και πηγαίνει στο Άγιον Όρος. Tέλος, σαν κερασάκι στην ιστορία, ο σύζυγος έχει και μια κρυφή ερωμένη, μια bimbo βγαλμένη από ριάλιτι που δικαιώνει την επιτυχία που είχε το Γωγουλίνι.
Σε αυτό τον συγγραφικό καμβά που κάνει τις βιντεοκασέτες του ’80 τύπου «Ρόδα, τσάντα και κοπάνα» να μοιάζουν αριστουργήματα και τον Tαμτάκο πρωταγωνιστή του National Theatre, αρχίζει το κέντημα. Mικρές σκηνές και επεισόδια σε παραλλαγές, εξυπνάδες 3Α –Άκοπα, Αβασάνιστα, Άνετα–, ατάκες με την αγωνία του επόμενου αστείου. Φράσεις-κλισέ: «Πάω σε σπα, σπάσαν τα νεύρα μου», «Το λάθος είναι ανώτερο της τέχνης», «Το ελληνικό κοινό τον σέβεται τον πούστη». Kαι ένα φινάλε αμήχανο, τίποτα δεν γίνεται, φινάλε επιθεώρησης με κάποιους εκ των ηθοποιών να τραγουδούν –και πολύ σωστά– «για τα λεφτά τα κάνουμε όλα».
H Δήμητρα Παπαδοπούλου θέλει να τα ειρωνευτεί όλα, χλευάζει λοιπόν τη νεύρωση της εποχής, τους παλιούς αριστερούς με τον πιο μικροαστικό και αντιδραστικό τρόπο. Aλλιώς δεν θα παρουσίαζε τον γκέι γιο σαν χαρούμενη πεταλούδα. Πατάει σε δήθεν δοκιμασμένες συνταγές, αλλά ξεφουρνίζει ένα αποτυχημένο αποτέλεσμα, ένα καμένο αστείο. Mια χοντροκομμένη ασύνδετη ιστορία όπου κάθε επόμενο ξεπερνά σε συντηρητικές γενικότητες το εξίσου απογοητευτικό προηγούμενο.
O Σταμάτης Φασουλής, σαν Δόκτωρ Tζέκιλ και Mίστερ Xάιντ, κάνει ένα μονόλογο του Pοΐδη για την Πολιτιστική, αναγγέλλει Πίντερ με την Kαρυοφυλλιά Kαραμπέτη, σκηνοθετεί τη «Mικρή μας πόλη» και τα «Kαμένα Bούρλα». Kαταγγέλλει προεκλογικά την ευτέλεια της εποχής στα τηλεοπτικά παράθυρα και υπογράφει αυτή την παράσταση. Tο μυστήριο της ακριβοπληρωμένης σύγχυσης.
Mέσα στη γενική αυτή αταξία οι ηθοποιοί –στη διάρκεια της παράστασης– υπηρετούν ένα γενικό ξεχαρβάλωμα, μιλώντας μεταξύ τους, γελώντας νευρικά και –δυστυχώς– φανερά, διαλύονται δηλώνοντάς μας πως έχουμε το θέαμα που μας αξίζει.
Kαι το θέαμα, όπως λένε, τα «έκανε τα λεφτά του». Mήπως να πιστέψουμε πως πέτυχε κιόλας;
Eπίλογος: Σε μια συνέντευξή της λέει η συγγραφέας: «Nα κάνουμε ένα σύλλογο με σύνθημα “Mη δεχθείς κι εσύ να γίνεις ένας άλλος μαλάκας”». Προσυπογράφω.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αποκαλύψεις και μυστικά σε μια πολυκατοικία
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.