- CITY GUIDE
- PODCAST
-
16°
«Ο Μοσκώβ-Σελήμ» στη Στέγη
Υπάρχει περίπτωση ο Βιζυηνός να αρέσει στους σημερινούς έφηβους; Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Ξανθόπουλος ανακάλυψε τον τρόπο.
«Δεν ήμουν από τα παιδιά που διάβαζαν πολύ λογοτεχνία, και μάλιστα επεσήμανα στους μαθητές από ένα σχολείο που ήρθαν να δουν την παράσταση, πόσο λυπάμαι γι’ αυτό. Έτσι, τον Βιζυηνό τον ανακάλυψα πολύ αργότερα, μέσω της παράστασης της Άννας Κοκκίνου “Το αμάρτημα της μητρός μου”. Από τότε ξεκίνησα να τον διαβάζω και κόλλησα.
Πρώτα απ’ όλα είναι ο γλωσσικός πλούτος του που με συγκινεί. Μετά είναι ο τρόπος με τον οποίο εμβαθύνει στους χαρακτήρες του. Το πώς μετατρέπει το ευτελές σε τεράστιο. Εδώ έχει πάρει έναν άνθρωπο που ζει στις παρυφές της κοινωνίας και τον ανέδειξε σε ήρωα.
Ο Βιζυηνός έγραψε την ιστορία του στρατιώτη Μοσκώβ-Σελήμ όσο ήταν κλεισμένος σε ψυχιατρείο και εκδόθηκε εν αγνοία του ― να θυμηθούμε πως κυκλοφόρησε το 1895. Είναι ένα διήγημα που ενώ δείχνει να μην έχει πολλά βιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα, ο ήρωας και ο Βιζυηνός καταλήγουν το “ίδιο πρόσωπο”, αν συγκρίνεις την πορεία εξέλιξής τους.
Ο Μοσκώβ-Σελήμ είναι ένας Τούρκος, γιος γνωστού μπέη της Κωνσταντινούπολης που μεγάλωσε χωρίς την αποδοχή του πατέρα του, ενώ η μητέρα του τού φορούσε γυναικεία ρούχα εξαιτίας της λαχτάρας της για ένα κορίτσι. Πρόκειται για μια βιογραφική λεπτομέρεια εδώ, αφού και ο Βιζυηνός μικρός κυκλοφορούσε με κοριτσίστικα ρούχα. Καθώς θέλει να κερδίσει την πατρική αγάπη και στοργή αποφασίζει να πάει στρατιώτης στο ρωσοτουρκικό πόλεμο. Τελικά, εκεί στον πόλεμο, θα ανακαλύψει πως ο εχθρός είναι αυτός που θα του συμπεριφερθεί καλύτερα και από τους δικούς του ανθρώπους.
Σε μια σελίδα του διηγήματος υπάρχει η εξής φράση: “Σε αυτόν, αν πεις τον καημό σου, είναι σαν να το είπες σε όλο τον κόσμο”. Για μένα αυτή είναι και η ουσία του θεάτρου. Πρέπει να σου πω με τέτοιο τρόπο την ιστορία, ώστε να γίνει δικιά σου και ύστερα να τη μεταφέρεις και αλλού.

Το ανέβασμα έγινε με ένα θίασο τεσσάρων ανθρώπων. Δύο άνδρες και δύο γυναίκες. Είναι ένα είδος χορού τραγωδίας. Ο συγγραφέας λέει στο βιβλίο του “θα γράψω την ιστορία σου”, που στην παράσταση ακούγεται “θα ειπώ την ιστορία σου”. Άρα το στοίχημα είναι το πώς αυτή η ιστορία μπορεί να ειπωθεί σαν να προέρχεται από ένα σώμα. Το πώς από τη δραματοποίηση πας στην αφήγηση, να πεις αυτό που σε καίει. Νομίζω πως αυτό που θέλαμε να πούμε, πέρασε. Το συνειδητοποίησα στην κουβέντα που κάναμε με μαθητές Λυκείου μετά την παράσταση. Δεν τους ενόχλησε καθόλου που δεν είδαν μια... πιστή αναπαράσταση σκηνών.
Το ελπιδοφόρο μήνυμα της υπόθεσης είναι επίσης πως τα παιδιά κατάλαβαν ένα κείμενο που σχεδόν τους φάνηκε αδιάφορο στην τάξη, ίσως εξαιτίας του τρόπου διδασκαλίας που επιμένει σε θέματα ύφους κ.λπ. Το εξέλαβαν ως ζωντανό κείμενο. Ο Βιζυηνός με απίστευτο τρόπο καταρρίπτει σταθερές και ταυτότητες. Ο πατέρας καταλήγει να γίνει ένας μέθυσος και ο Μοσκώβ-Σελήμ επιθυμεί να γίνει Ρώσος. Όλα τα πρόσωπα έχουν μια τέτοια πορεία ανατροπής στο έργο. Αυτό το ρήγμα των ταυτοτήτων είναι, νομίζω, άλλο ένα σημείο που αγγίζει τους έφηβους. Γιατί η εφηβεία δεν είναι η κατεξοχήν ηλικία που αναζητάμε την ταυτότητά μας;»


Info: Στέγη Γραμμάτων Ιδρύματος Ωνάση, Λεωφ. Συγγρού 107, Αθήνα, 2109005800
Πρωταγωνιστούν: Νικολίτσα Ντρίζη, Αγγελική Παπαθεμελή, Κώστας Σεβδαλής, Γιώργος Φριντζήλας
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αποκαλύψεις και μυστικά σε μια πολυκατοικία
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.