More in Culture

ΟΣΔΕΛ: Καμπάνια για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων απέναντι στην Τεχνητή Νοημοσύνη

Ο Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου επισημαίνει την ανάγκη για την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας

Μπάμπης Καλογιάννης
Μπάμπης Καλογιάννης
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
ΟΣΔΕΛ: Καμπάνια για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων απέναντι στην Τεχνητή Νοημοσύνη

ΟΣΔΕΛ: Καμπάνια από τον Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου, απέναντι σε εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης που είναι αδύνατον να ελεγχθούν

Στο πλαίσιο του κοινωνικού και πολιτιστικού του έργου, ο Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου (ΟΣΔΕΛ) σχεδίασε και υλοποιεί καμπάνια για την ανάγκη θωράκισης και προστασίας της πνευματικής δημιουργίας, απέναντι σε ανεξέλεγκτες εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης. Το σύνθημα της καμπάνιας, σαφές:

Μα­ζί διεκ­δι­κού­με την προ­στα­σία των Πνευ­μα­τι­κών Δι­καιω­μά­των. Μα­ζί δί­νου­με συ­νέ­χεια στη Δη­μιουρ­γία

Σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί κίνδυνο για την πνευματική ιδιοκτησία επαγγελματιών όπως οι δημοσιογράφοι, οι συγγραφείς και οι αρθρογράφοι, αναδιαμορφώνοντας το οικοσύστημα μέσα στο οποίο οι συγκεκριμένοι καταθέτουν και λαμβάνουν πληροφορίες. Οι κλάδοι αυτοί κατευθύνονται προς την αυτοματοποίηση των συστημάτων καταχώρησης, με την ταυτόχρονη παραγωγή περιεχομένου αμφιβόλου προέλευσης, το οποίο όμως παρέχεται ταχύτατα και με ελάχιστο έως καθόλου κόστος. Πρόκειται για μια εξέλιξη η οποία δεν έχει μόνο την ηθική της παράμετρο, όσον αφορά την ασφάλεια της εργασίας, αλλά και αυτή που αφορά το περιεχόμενο καθαυτό, το οποίο πολλές φορές δε συνάδει με την ερευνητική επάρκεια των εκπαιδευμένων επαγγελματιών. Σε αυτό το περιβάλλον, τα όρια μεταξύ του αυθεντικού ανθρώπινου παράγοντα και της μηχανικής πληροφορίας είναι εξαιρετικά δυσδιάκριτα.

ΟΣΔΕΛ: Καμπάνια για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων απέναντι στην Τεχνητή Νοημοσύνη

Απώτερος στόχος της καμπάνιας του ΟΣΔΕΛ είναι η ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση του κοινού και των εμπλεκομένων, των δικαιούχων, των θεσμικών φορέων αλλά και των επιχειρήσεων, μέσω επικοινωνιακού υλικού που καταδεικνύει τους κινδύνους για επαγγελματίες όπως οι δημοσιογράφοι, οι συγγραφείς, οι μεταφραστές/τριες, οι εικονογράφοι, οι εκδότες/τριες κλπ. Δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο της χρήσης γλωσσικών μοντέλων και αλγορίθμων, έναντι αυτών των ειδικοτητήτων. Οι επιπτώσεις σε κλάδους όπως αυτός της ειδησεογραφίας είναι έκδηλες και συνοψίζονται στα εξής:

  • Δραματική μείωση επισκεψιμότητας στα ΜΜΕ και αντίστοιχη μείωση των διαφημιστικών εσόδων
  • Παραγωγή και αναπαραγωγή ανακριβούς, συχνά, περιεχομένου και fake news (ή ψευδών ειδήσεων)
  • Κίνδυνος χειραγώγησης του κοινού από τις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες
  • Υποβάθμιση της αξιοπιστίας της ενημέρωσης
  • Μείωση θέσεων εργασίας

Η Κα­μπά­νια εστιά­ζει σε τέσ­σε­ρις κα­τη­γο­ρί­ες δη­μιουρ­γών:

  • Συγ­γρα­φείς - Εκ­δό­τες/-τριες: για­τί κα­μία ιστο­ρία δεν πρέ­πει να μέ­νει στη μέ­ση
  • Δη­μο­σιο­γρά­φους - Εκ­δό­τες/-τριες Τύ­που: για­τί κα­νέ­να άρ­θρο δεν πρέ­πει να στα­μα­τή­σει να γρά­φε­ται
  • Ει­κο­νο­γρά­φους - Δη­μιουρ­γούς ει­κό­νας: για­τί κα­νέ­να σκί­τσο δεν πρέ­πει να στα­μα­τή­σει να σχε­διά­ζε­ται
  • Ακα­δη­μαϊ­κούς - Ερευ­νη­τές/-τριες: για­τί κα­μία έρευ­να δεν πρέ­πει να μέ­νει ημι­τε­λής

Σε μια εποχή όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει πάψει να είναι ένα ασαφές μέλλον και αποτελεί μια στέρεη πραγματικότητα, μαζί με τις απεριόριστες δυνατότητές της αποτελεί και πρακτική απειλή για κάθε μορφή δημιουργίας και τους δημιουργούς. Αυτό γίνεται καθώς η χρήση της δεν πλαισιώνεται από ένα ξεκάθαρο και δίκαιο νομοθετικό πλαίσιο. Με τις εφαρμογές και το εύρος των χρήσεων της ΤΝ να εξελίσσονται ραγδαία, η συζήτηση περί της αξίας της πνευματικής ιδιοκτησίας φαίνεται να έχει εξασθενήσει αισθητά στη συνείδηση της κοινωνίας, όχι μόνο σε επίπεδο καταναλωτών, αλλά και σε αυτό των θεσμικών φορέων.

ΟΣΔΕΛ: Καμπάνια για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων απέναντι στην Τεχνητή Νοημοσύνη

Οι προκλήσεις που σχετίζονται με τα πνευματικά δικαιώματα χαρακτηρίζονται από ασαφή όρια περί ιδιοκτησίας και πρωτοτυπίας, καθώς τα μοντέλα της ΤΝ εκπαιδεύονται στη συγγραφή πολύ μεγάλου όγκου κειμένων, με πληροφορίες που προέρχονται από το σύνολο του διαδικτύου και συχνά ελέγχονται για την ακρίβειά τους. Η πνευματική εργασία πολλών επαγγελματιών απορροφάται συστηματικά από εφαρμογές και συστήματα που αφενός δρουν μιμητικά ως προς το στυλ και τις αυθεντικές ιδέες στις οποίες βασίζονται, αφετέρου ανταγωνίζονται μεταξύ τους σε μια συνεχή προσπάθεια για εξέλιξη και περισσότερη ακρίβεια. Τα νομικά και ηθικά ερωτήματα που εγείρονται είναι προφανή, με το πλέον ξεκάθαρο να είναι η παραγωγή υλικού που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα. Σε αυτό το πλαίσιο, δημοσιογράφοι, συγγραφείς, εικονογράφοι και αρθρογράφοι έχουν να αντιμετωπίσουν όχι μόνο τον κίνδυνο της αντικατάστασης, αλλά και αυτόν της έλλειψης ελέγχου ως προς την δική τους πνευματική ιδιοκτησία.

Πέρα από την πολύπλοκη διαδικασία που αποτελεί η προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών, ιδιαίτερη σημασία και βαρύτητα έχουν και η έμπρακτη ενθάρρυνση της ενυπόγραφης κατάθεσης κειμένων και άρθρων, η επικρότηση της ελεύθερης και γνήσιας ενημερωτικής διαδικασίας, καθώς κι η επιβράβευση της αυθεντικότητας του περιεχομένου. Πρακτικές δηλαδή που αποτελούν ασπίδα, απέναντι στην αλόγιστη και μαζική αναπαραγωγή υλικού αγνώστου προελεύσεως. Σύμφωνα μάλιστα με πρό­σφα­τη έρευ­να (Focus Bari, Νο­έμ­βριος 2024), 9 στους 10 Έλ­λη­νες και Ελ­λη­νί­δες θε­ω­ρούν ανα­γκαί­ες τις αυ­στη­ρές ρυθ­μί­σεις στη χρή­ση της Τεχνητής Νοημοσύνης. Και την ίδια στιγμή που οι εξελίξεις στον τομέα του ΑΙ εξελίσσονται ραγδαία, η νομοθεσία δεν ακολουθεί τους ίδιους ρυθμούς.

Η πνευματική ιδιοκτησία και η προστασία της δεν είναι κάποιου είδους πολυτέλεια. Είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη διατήρηση της πολιτιστικής ταυτότητας μιας κοινωνίας, της εκπαίδευσης και της ελεύθερης έκφρασής της. Στη νέα εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης, η ΟΣΔΕΛ αναπτύσσει επικοινωνιακή δράση με πανελλαδική προβολή και δυναμική παρουσία μέσω ενημερωτικών κειμένων και σχετικού υλικού. Στην καμπάνια συμμετέχουν έμπρακτα δεκάδες καταξιωμένοι Έλληνες δημιουργοί και εκδότες.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY