Κινηματογραφος

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Ο Μάνος Χατζιδάκις στο σινεμά

Ένα κινηματογραφικό αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι και τη μαγεία της έβδομης τέχνης

Ηλιάνα Κωνσταντακάτου.
Ηλιάνα Κωνσταντακάτου
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ποτέ την Κυριακή του Ζιλ Ντασέν, 1960
Ποτέ την Κυριακή του Ζιλ Ντασέν, 1960

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Μαραθώνιος ταινιών για τα 100 χρόνια από τη γέννησή του Μάνου Χατζιδάκι

Advertorial

Με αφορμή τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Μάνου Χατζιδάκι, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Οι Φίλοι της Μουσικής και την Ταινιοθήκη της Ελλάδος, παρουσιάζει στις 2 Νοεμβρίου 2025 ένα κινηματογραφικό αφιέρωμα που αναδεικνύει τη δημιουργική του σχέση με την έβδομη τέχνη. Ο συνθέτης που σημάδεψε τον ελληνικό και διεθνή πολιτισμό με τη μουσική του, άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα και στον κινηματογράφο, χαρίζοντάς μας μελωδίες που ξεπέρασαν τα όρια της οθόνης.

Ποτέ την Κυριακή του Ζιλ Ντασέν, 1960
Ποτέ την Κυριακή του Ζιλ Ντασέν, 1960

Στον μαραθώνιο προβολών περιλαμβάνονται τέσσερις εμβληματικές ταινίες: «Toπκαπί», «Αμέρικα Αμέρικα», «Ποτέ την Κυριακή» –το φιλμ που του χάρισε το Όσκαρ Πρωτότυπου Τραγουδιού– καθώς και «Ο Μεγάλος Ερωτικός», ένα έργο-ορόσημο που μεταφέρει στον κινηματογράφο το βαθιά προσωπικό του όραμα. Μέσα από αυτές τις ταινίες ο Χατζιδάκις αποδεικνύεται όχι μόνο συνθέτης, αλλά και αφηγητής, που με τη μουσική του εμπλουτίζει τον ρυθμό, την ατμόσφαιρα και το συναίσθημα της εικόνας. Άλλωστε, με τα λόγια του «Η καλή μουσική για τον κινηματογράφο φέρνει πάντα την εικόνα μέσα μας…» υπογραμμίζει τον ρόλο της κινηματογραφικής μουσικής όχι μόνο ως διακριτικό ηχητικό υπόβαθρο, αλλά ως ενεργό λειτουργικό στοιχείο.

Το αφιέρωμα συμπληρώνει η συζήτηση «Σαν παλιό σινεμά…», όπου η Μαρία Κομνηνού, Πρόεδρος ΔΣ, Ταινιοθήκη της Ελλάδος, υποδέχεται τον Φώτη Απέργη, τη Ρενάτα Δαλιανούδη και τον Νίκο Κυπουργό. Μια αφορμή να ξαναθυμηθούμε τον Χατζιδάκι του κινηματογράφου και να φωτίσουμε την κληρονομιά του μέσα από τον διάλογο.

12.00 | Τοπκαπί του Ζιλ Ντασέν, 1964

Τοπκαπί του Ζιλ Ντασέν, 1964
Τοπκαπί του Ζιλ Ντασέν, 1964

Μια απατεώνας διεθνούς κλάσεως συνεργάζεται με έναν μετρ στις κομπίνες και στήνει μια συμμορία υπεράνω υποψίας για να ληστέψει έναν σουγιά ανεκτίμητης αξίας από το μουσείο Τοπκαπί της Κωνσταντινούπολης... Η πιο διασκεδαστική ταινία που μας έδωσε το δίδυμο Ντασέν-Μερκούρη αποτέλεσε, μαζί με το «Ριφιφί» του ίδιου σκηνοθέτη, σημείο αναφοράς για πολλές μετέπειτα ταινίες του είδους. Όσκαρ β' αντρικού ρόλου για τον Πίτερ Ουστίνοφ και μουσική με την υπογραφή του Μάνου Χατζιδάκι, ο οποίος «χρωματίζει» γοητευτικά την γυρισμένη στις αγορές και τα παλάτια της Πόλης ταινία με ελληνικές και ανατολίτικες μελωδίες.

14.30 | Αμέρικα, Αμέρικα του Ηλία Καζάν, 1963

Αμέρικα, Αμέρικα του Ηλία Καζάν, 1963
Αμέρικα, Αμέρικα του Ηλία Καζάν, 1963

Στη Μικρά Ασία των αρχών του 20ού αιώνα, με τους Έλληνες και τους Αρμένιους να ζουν σε συνθήκες μόνιμης ανασφάλειας, ένας νεαρός Ρωμιός, που ονειρεύεται να φύγει για την Αμερική, αναγκάζεται να ξεκινήσει ένα επώδυνο ταξίδι προς την Κωνσταντινούπολη μετά την επιμονή του πατέρα του να δουλέψει εκεί, δίπλα σε έναν συγγενή τους που εμπορεύεται χαλιά… Η πιο προσωπική ταινία του μεγάλου Ηλία Καζάν, βασισμένη σε ένα βιωματικό βιβλίο του, είναι και η πιο σκοτεινή του, και συνάμα η ομορφότερη και η πιο ανθρώπινη. Όλα σε στοιχειώνουν σε τούτη την επιστροφή στις ρίζες, μαζί και η μουσική του Χατζιδάκι και το μαγευτικό «Αστέρι του Βοριά», μέσα από τις φωνές των Γιώργου Ρωμανού και Βασίλη Ριζιώτη.

19.30 | Ποτέ την Κυριακή του Ζιλ Ντασέν, 1960

Ποτέ την Κυριακή του Ζιλ Ντασέν, 1960
Ποτέ την Κυριακή του Ζιλ Ντασέν, 1960

Στη διάρκεια της επίσκεψής του στην Ελλάδα, ένας Αμερικάνος διανοούμενος συναρπάζεται από την προσωπικότητα μιας νεαρής πόρνης και ξεκινά έναν απεγνωσμένο αγώνα να την «εκπαιδεύσει»… Τα λόγια περιττεύουν γι’ αυτή την τρίτη χρονικά κινηματογραφική συνεργασία του ζεύγους Ντασέν-Μερκούρη, ένα ξέγνοιαστο πυγμαλιωνικό λαβ στόρι που χάρισε στη Μερκούρη το Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στις Κάνες, στον Χατζιδάκι το Όσκαρ Καλύτερου Τραγουδιού για τα «Παιδιά του Πειραιά» και στο ελληνικό σινεμά τη μεγαλύτερη διεθνή επιτυχία του.

21.30 | Ο Μεγάλος Ερωτικός του Παντελή Βούλγαρη, 1973

Μάνος Χατζιδάκις
Μάνος Χατζιδάκις © EPA

Ένα οπτικό ταξίδι στην Αθήνα, μέσα από μια σειρά δέκα ερωτικών τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι σε στίχους Ελύτη, Σαπφούς, Καβάφη κ.ά., με τις φωνές της Φλέρυς Νταντωνάκη και του Δημήτρη Ψαριανού. Ένα αριστουργηματικό κινηματογραφικό πείραμα, σε συνεργασία δύο αγαπημένων δημιουργών, του Βούλγαρη και του Χατζιδάκι, εξαιρετικά φωτογραφημένο από τους Γιώργο Αρβανίτη και Γιώργο Πανουσόπουλο.

Συμπαραγωγή: Ταινιοθήκη της Ελλάδος / Σύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής / Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Περισσότερες Πληροφορίες:
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών | 2 Νοεμβρίου 2025
Τα εισιτήρια πωλούνται και σε μπλοκ 2 ταινιών (πρωινή ή απογευματινή προβολή): 15

  • €10 για μία ταινία
  • €15 για δύο ταινίες
  • €30 για τέσσερις ταινίες
Ποτέ την Κυριακή του Ζιλ Ντασέν, 1960
Ποτέ την Κυριακή του Ζιλ Ντασέν, 1960

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Die my love
Πέθανε αγάπη μου: Η Τζένιφερ Λόρενς σε ψυχική κατάρρευση

Μια κατασκότεινη αλληγορία για τη μητρότητα, τον γάμο και την εύθραυστη ψυχική υγεία που μόνο κατά διαστήματα γίνεται ουσιώδες ή αποτελεσματικό ως προς τους στόχους που θέτει.

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY