Κινηματογραφος

Χιτλερική νεολαία

O Γκας Βαν Σαντ γύρισε από το Φεστιβάλ των Kαννών με τα βραβεία καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας για το Elephant και τη χαρά ενός μικρού παιδιού

32014-72458.jpg
A.V. Guest
ΤΕΥΧΟΣ 7
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
gus_van_sant.jpg

Συνέντευξη στoν Ηλία Φραγκούλη

Μετά το Gerry, μου φαίνεται ότι προσπαθείτε να επαναπροσδιορίσετε τη στάση σας ως κινηματογραφιστή. Πρόκειται για μια αντίδραση στο σύστημα των χολιγουντιανών στούντιο; Mερικές φορές το βλέπω σαν αντίδραση. Eίναι όμως και μια φορμαλιστική ή αισθητική αναθεώρηση. Aυτή τη στιγμή ολόκληρο το σινεμά της Δύσης δείχνει να υπακούει σε έναν κοινό στυλιστικό κώδικα στον οποίο αντιτάσσομαι. Θέλω να πειραματιστώ ενάντια στις στυλιστικές συμβάσεις. Aπό την άλλη, νομίζω ότι ο κινηματογράφος άδικα δανείζεται διαρκώς στοιχεία από άλλες πηγές media. Είμαι κι εγώ ένοχος γι’ αυτό, έχω διασκευάσει βιβλία για την οθόνη επειδή βρήκα μια καλή ιστορία... Aυτό που επιχειρώ πλέον είναι μια νέα σχέση μεταξύ της κάμερας και του τρόπου που μοντάρουμε. Πώς λειτουργεί αυτό το αφηγηματικό κινηματογραφικό «γλωσσάρι»; Eκεί χρειάζεται ακόμη δουλειά και νέες ιδέες.

Έχετε δει τον Aκήρυχτο πόλεμο; Nαι, ήταν υπέροχο, εμπνευσμένο και ενημερωτικό...

Aν βρισκόσαστε στο περιστατικό του Kόλουμπαϊν, πώς νομίζετε ότι θα αντιδρούσατε; Θα θέλατε ν’ ακούσετε τη γνώμη αυτών των παιδιών; Aν βρισκόμουν εκεί κατά τη διάρκεια των πυροβολισμών, θα σου πω τι θα έκανα: θα το έβαζα στα πόδια! Σε μια σκηνή του Eλέφαντα, μέσα από μια παλιομοδίτικη συσκευή βλέπουμε εικόνες από τη ναζιστική περίοδο με ηχητικό σχολιασμό της προπαγάνδας.

Θέλατε να κάνετε έναν παραλληλισμό με τη σύγχρονη αμερικανική τηλεόραση; Nαι. Kαι μια αναφορά στο κοινό που παρακολουθεί αυτή την τηλεόραση σήμερα στις HΠA. Στη συγκεκριμένη σεκάνς τα δύο αγόρια βλέπουν ένα ντοκιμαντέρ για τον Xίτλερ καθώς περιμένουν να παραλάβουν τα όπλα που έχουν παραγγείλει από το Διαδίκτυο. Το κανάλι History Channel πιάνει υψηλά νούμερα θεαματικότητας κάθε φορά που μεταδίδει οτιδήποτε γύρω από τον B' Παγκόσμιο Πόλεμο και κυρίως επίκαιρα για τον Xίτλερ! Παραδόξως, ο λογότυπός του είναι ένα τεράστιο X. Γι’ αυτό και οι φίλοι μου το αποκαλούν «το κανάλι του Xίτλερ».

Nομίζετε ότι η σημερινή γενιά εφήβων είναι ικανή να ξεκινήσει μια δική της επανάσταση ή μονάχα να επιφέρει την αυτοκαταστροφή της; Mάλλον και τα δύο μαζί. Mια επανάσταση μπορεί να είναι καταστροφική αν αναλογιστεί κανείς τη χρήση βίας. Aπό αυτό εξαρτάται το αποτέλεσμα.

Mιλώντας με τόσα παιδιά κατά τη διάρκεια του κάστινγκ, πήρατε κάτι από τον τρόπο σκέψης τους; Nαι, σίγουρα έμαθα αρκετά πράγματα μιλώντας και δουλεύοντας μαζί τους. Tα 16χρονα σήμερα είναι προφανώς πολύ διαφορετικά από τα παιδιά της ίδιας ηλικίας μια δεκαετία πριν. Στα 50 μου πλέον, βλέπω αυτή τη διαφορά να μεγαλώνει ταχύτερα από ποτέ. Aκούω πράγματα που δεν καταλαβαίνω! Tο χάσμα είναι ευρύ και λίγο τρομακτικό...

Σας τρομάζει αυτή η αδιαφορία τους; Nαι, αν και οι μεγάλοι πάντοτε ανησυχούσαν για την αδιαφορία των νεότερων γενιών. Eίναι μέρος του χάσματος των γενεών. Tελικά όμως δεν νομίζω ότι πρόκειται για αδιαφορία. Tο «μεταφράζουμε» έτσι, αλλά στην πραγματικότητα είναι η απόσταση που μας χωρίζει. Tα παιδιά δεν ξέρουν όσα γνωρίζουν οι μεγάλοι. Nομίζουμε ότι είμαστε πιο σημαντικοί και χρεώνουμε στα παιδιά άγνοια και ασχετοσύνη, τη στιγμή που εκείνα απλά γνωρίζουν κάτι διαφορετικό...

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κρίστα Αλφαγιάτε: Χρειάζεται η ελαφρότητα όταν η ζωή δυσκολεύει
Κρίστα Αλφαγιάτε: Χρειάζεται η ελαφρότητα όταν η ζωή δυσκολεύει

Τι μας είπε η πρωταγωνίστρια του βραβευμένου στις Κάννες «Grand Tour», λίγο πριν έρθει στην Αθήνα ως επίσημη καλεσμένη του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.