- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Τα Πρόσωπα του Άουσβιτς: Μία Βραζιλιάνα καλλιτέχνης δίνει ζωή στους κρατούμενους του στρατοπέδου συγκέντρωσης
«Παρατηρούμε την ατομικότητα σε φωτογραφίες, οι οποίες ήταν προορισμένες να εξαλείψουν το ανθρώπινο στοιχείο»
«Τα Πρόσωπα του Άουσβιτς» είναι ένα φωτογραφικό project εν εξελίξει της Μαρίνα Αμαράλ, η οποία βάζει χρώμα στις φωτογραφίες των κρατουμένων του Άουσβιτς. Η Βραζιλιάνα καλλιτέχνης συνεργάζεται με το Μουσείο Άουσβιτς – Μπίρκεναου, από το οποίο προμηθεύετε τις φωτογραφίες – πορτρέτα και το ιστορικό των κρατούμενων του στρατοπέδου συγκέντρωσης, με σκοπό να δώσει στους ανθρώπους την ευκαιρία να συνδεθούν με τα θύματα του χιτλερικού καθεστώτος σε ένα ανώτερο συναισθηματικό επίπεδο, πράγμα που οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες δεν καθιστούν εύκολο, όπως χαρακτηριστικά δηλώνει στο Artsy.
Οι ναζί τράβαγαν τις φωτογραφίες αυτές, για να έχουν καταγεγραμμένο κάθε κρατούμενο, και προσπάθησαν να τις κάψουν όταν το 1945 ο Σοβιετικό Στρατός πλησίαζε το στρατόπεδο. Ωστόσο, πολλές σώθηκαν από τους ίδιους τους κρατούμενους, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιηθούν ως επιπλέον αποδεικτικά στοιχεία κατά την Δίκη της Νυρεμβέργης.
Στο φωτογραφικό υλικό συναντάμε άντρες και γυναίκες όλων των ηλικιών με ξυρισμένα κεφάλια και φόρμες με μπαλωμένο ένα αστέρι ή ένα τρίγωνο, κίτρινο για τους Εβραίους, κόκκινο για τους πολιτικούς κρατούμενους, πράσινο για τους εγκληματίες και ροζ για τους ομοφυλόφιλους. Ανάμεσα τους υπάρχουν άνθρωποι, για τους οποίους γνωρίζουμε όλο τους το ιστορικό, όπως ο Ιβάν Ρεμπάλκα, άνθρωποι που δραπέτευσαν, όπως η Ζανίνα Νοβάκ, άνθρωποι που πέθαναν στο στρατόπεδο, όπως η 13χρονη Ζοζέφα Γκλαζόβσκα, και άνθρωποι για τους οποίους δεν γνωρίζουμε τίποτα παρά τον αριθμό που τους έδωσε το ναζιστικό καθεστώς.
Το δυσκολότερο κομμάτι του project είναι ο κίνδυνος να πέσει σε μεγάλες ιστορικές ανακρίβειες. Για τον λόγο αυτό, μαζί με τις φωτογραφίες το μουσείο στέλνει στην Αμαράλ και τις αντίστοιχες κάρτες εγγραφής, όπου περιλαμβάνονται λεπτομέρειες για το χρώμα των ματιών και των μαλλιών του κάθε κρατουμένου, αλλά και το πιστοποιητικό θανάτου του, ενώ – για όποιους υπάρχουν – της χορηγούν και ό,τι άλλο έγγραφο βρίσκουν, που μπορεί να της δώσει στοιχεία για την ζωή τους. Επιπλέον, για να πετύχει τα σωστά χρώματα των στολών και των αστεριών ή των τριγώνων, συμβουλεύεται και έναν ιστορικό, τον Βάιτμαν Μπορν.
Μιλώντας για τις φωτογραφίες των κρατουμένων ο εκπρόσωπος τύπου του Μουσείου Άουσβιτς – Μπίρκεναου, Πάουελ Σαβίσκι, σχολίασε: «Όταν κοιτάμε τις φωτογραφίες καταγραφής που τραβήχτηκαν στο στρατόπεδο, βρισκόμαστε πρόσωπο με πρόσωπο με αληθινούς ανθρώπους. Κοιτάμε μέσα στα μάτια τους, μαντεύουμε τα συναισθήματα τους, παρατηρούμε την ατομικότητα σε φωτογραφίες, οι οποίες ήταν προορισμένες να εξαλείψουν το ανθρώπινο στοιχείο».
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Η φωτογραφία είναι ένα είδος ποίησης και μπορεί να μας κάνει καλύτερους ανθρώπους»
«Tα πορτραίτα που θα δείτε είναι καθημερινά πορτραίτα γυναικών λεσβιών που εμένα μου φαίνονται εναρμονισμένες με την κοινωνία σήμερα»
Τα 69 πορτραίτα φιλοξενήθηκαν από την Εθνική Βιβλιοθήκη το 2022
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Μια έκθεση φωτογραφίας για τα πρόσωπα και όχι τα προσωπεία
Με αφορμή τον εορτασμό της 100ής επετείου του Υπερρεαλισμού
Μιλήσαμε με τη φωτογράφο για την υποβρύχια φωτογραφία αλλά και για τα συνταρακτικά γεγονότα που στάθηκαν αφορμή να ξεκινήσει τη φωτογραφία
Η θεατρική διασκευή του Άσλεϊ Ρόμπινσον ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο Κνωσός
Ομορφιά και μηνύματα μέσα από εντυπωσιακά κλικ
Φωτογραφικά κλικς από το νέο Xiaomi 14T X Leica
Μια συζήτηση για την καλλιτεχνική φωτογραφία, το βραβείο «Lars Tunbjörk» και την ιατρική
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το Έτος Κάφκα, η έκθεση φωτογραφίας καταγράφει την πατρίδα του συγγραφέα πριν την πτώση του Τείχους του Βερολίνου
Συμβαίνει τώρα στην πόλη. Από τον Θανάση Καρατζά και την Athens Voice.
20 χρόνια από τον θάνατο του κορυφαίου φωτογράφου
«Δες τη ζωή, δες τον κόσμο και γίνε αυτόπτης μάρτυρας στα μεγάλα γεγονότα»
Το χιούμορ και η γοητεία της άγριας ζωής σε μερικά κλικ
«Δεν ξέρω ποια γρανάζια κινούνται μέσα μας όταν κοιτάμε φωτογραφίες, ειδικά φωτογραφίες καλλιτεχνών όπως ο Cartier-Bresson, αλλά δεν είναι μόνο η όραση που δουλεύει, ούτε μονάχα η φαντασία»
Καλλιτέχνες και άνθρωποι της πόλης γέμισαν για τρεις μέρες το Cinobo Όπερα
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο με αφορμή την έκθεση «RIDE AΘENS» στο ΚΠΣΙΝ
Λίγο πριν μεταμορφώσει με τη viral έκθεσή του το Cinobo Όπερα μιλάει στην Athens Voice
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.