Σαν πας στην Καλαμάτα
Φωτογραφίζοντας ανθρώπους, δρόμους, τοπία στην ανοιξιάτικη πρωτεύουσα της Μεσσηνίας
Έκανα Ανάσταση στην ομώνυμη εκκλησία της Αναστάσεως στην παραλία της Καλαμάτας. Λίγο πριν το «Χριστός Ανέστη», καθώς βρισκόμουν στο πεζοδρόμιο απέναντι από τον προαύλιο χώρο, πέρασε από μπροστά μου και στάθηκε παραδίπλα ένας τύπος με σακίδιο φωτογράφου και ένα αρκετά δυνατό «εργαλείο» στα χέρια. Περισσότερο εντύπωση μου έκανε ο πανάκριβος ζουμ φακός, που είχε «φορέσει» στην κάμερα. «Τι να θέλει να βγάλει άραγε με το μπαζούκας;» αναρωτήθηκα. Ο τύπος έκατσε εκεί δίπλα μου και δεν το κούνησε ρούπι. Ό,τι έβγαλε, το έβαλε όρθιος από το ίδιο σημείο κουνώντας μόνο το κεφάλι και το ζουμ. Σε κάθε κλικ, εκείνος χαμήλωνε το βλέμμα του και κοίταζε την εικόνα στη μηχανή, ενώ εγώ παρατηρούσα ανεπαίσθητες γκριμάτσες δυσαρέσκειας στο πρόσωπό του. Δεν του πολυάρεσαν αυτά που έβλεπε.
Εδώ και χρόνια έχω καταλήξει πως, σε οτιδήποτε και αν είναι αυτό με το οποίο καταγίνεσαι, το σημαντικό δεν είναι το τι να κάνεις, αλλά το τι να μην κάνεις. Ανοίγω λοιπόν μία φωτογραφικού προβληματισμού παρένθεση. Κατά την ταπεινή μου άποψη, σπάνια έχεις καλό αποτέλεσμα βγάζοντας φωτογραφίες όρθιος και ακίνητος. Όταν δηλαδή ζουμάρεις στο θέμα, που σου τράβηξε το ενδιαφέρον, από τη θέση που βρίσκεσαι χωρίς να μετακινηθείς καθόλου. Το κάνουν πολλοί και επειδή δεν βλέπουν αποτέλεσμα που να τους ικανοποιεί, αγοράζουν καινούρια μηχανή, αντί απλά να αλλάξουν τακτική στη φωτογράφιση. Επίσης, εφόσον δεν δουλεύεις για το “Sports Illustrated” ή το “National Geographic”, τα ζουμ και οι τηλεφακοί δεν έχουν ιδιαίτερο νόημα. Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες. Θα κλείσω εδώ την παρένθεση, όντας σίγουρος ότι πολλοί θα διαφωνήσουν και ελπίζοντας ότι κάποιοι άλλοι θα βρουν αφορμή να το ψάξουν περισσότερο.
Όλες οι πόλεις της Ελλάδος ακολουθούν το ίδιο μοτίβο στις μεγάλες αργίες. Όσο τα μαγαζιά είναι ανοικτά και μάλιστα με διευρυμένο ωράριο, στα κεντρικά σημεία γίνεται χαμός. Δεν είναι ότι απαραιτήτως ψωνίζουν όλοι. Αρκετοί απλώς βολτάρουν χαζεύοντας. Όταν πλέον κλείσουν τα μαγαζιά και και έχουμε μπει στη «ζώνη της αργίας», ας πούμε από τις 7-8 το απόγευμα του Μ. Σαββάτου, οι πάντες εξαφανίζονται από τους δρόμους. Δεν κυκλοφορεί ούτε κουνούπι. Το απόγευμα της κύριας αργίας, για παράδειγμα από τις 5-6 της Κυριακής του Πάσχα και μετά σχεδόν όλη την επόμενη ημέρα όλη η Ελλάδα είναι «για καφέ». Το μοτίβο αυτό έχει πολλή πλάκα και δεν αλλάζει για κανένα λόγο. Έχει δε, ιδιαίτερο φωτογραφικό ενδιαφέρον.
Φυσικά η Καλαμάτα δεν μπορούσε να αποτελέσει την εξαίρεση, Το εντελώς αντίθετο μάλιστα. Θα έλεγα ότι η συγκεκριμένη πόλη είναι η «μονάδα μετρήσεως» των τυπικών συνηθειών της ελληνικής κοινωνίας. Έβγαλα φωτογραφίες με πολύ κόσμο, χωρίς καθόλου κόσμο, με λαμπρό ήλιο, με συννεφιά, με βροχή. Και κάτι λίγο από πασχαλινή ατμόσφαιρα, επίσης. Η πόλη χαρακτηρίζεται από εύκολη ρυμοτομία, οι δρόμοι δεν είχαν ιδιαίτερη οδηγική κίνηση, οπότε πρέπει να τη γύρισα με το αυτοκίνητο πάνω από 20 φορές, ενώ έκανα και πάρα πολλές διαδρομές περπατώντας. Στην Αριστομένους, στην παλιά πόλη, στην Υπαπαντή και γύρω από το κάστρο, στο λιμάνι, στη μαρίνα, στο Πανελλήνιο, στο μώλο, στις προάστιες γειτονιές. Ξόδεψα και κάμποσες ώρες στην παραλία, από άκρη σε άκρη, περπατώντας, κολυμπώντας και φωτογραφίζοντας. Συνολικά τράβηξα 2 36άρια ρολά. Ένα έγχρωμο και ένα ασπρόμαυρο. Υπεραρκετά. Με περίπου μισό ευρώ το κλικ αποφεύγεις να πατάς συχνά το κουμπάκι. Για να επιστρέψω στην αρχή του κειμένου, η φωτογραφία για μένα είναι κινητικό άθλημα. Πας από δω, πας από κει, κυνηγάς το φως, οδηγάς, περπατάς, κάνεις ποδήλατο, σκύβεις, χαμηλώνεις, ξαπλώνεις, ανεβαίνεις σε κανένα τοίχο ή σε κανένα δέντρο. Μπαίνεις μέσα στον κόσμο, πας κοντά, συμμετέχεις, μπορεί να πάρεις και κανέναν από πίσω για του τη «στήσεις» καλύτερα, συχνά σε βρίζουν, τσακώνεσαι…
Υπέροχα πράγματα!
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε περισσότερα από 100 φωτογραφικά βιβλία
Από τον Νάνο Βαλαωρίτη στην Τζένιφερ Λόπεζ και από την Κίρα Νάιτλι στον Σάρλ Αζναβούρ
Η τρυφερή ματιά ενός αρχιτέκτονα στην πέτρα, τους ανθρώπους και τα δέντρα του τόπου
Το Νηπενθές και η τέχνη ως ίαση
Από τις 24 έως 26 Νοεμβρίου στον Κεραμεικό
Η φωτογραφία δρόμου είναι μια πράξη παρατήρησης χωρίς κατοχή
Το βιβλίο «Project Φλέβα» κυκλοφορεί από τις νεοσύστατες Εκδόσεις ΜΠΕΡΛΙΝ
Η φωτογράφος παρουσιάζει τη νέα της ατομική έκθεση στο House of Lucie Athens
Η βροχή πέφτει και η πόλη τρέχει, σαν να μην μπορεί ποτέ να περιμένει κανέναν
O Ντένις Σμέλτς απέσπασε τη διάκριση Photo of the Year στα Siena Drone Awards 2025
Μια συζήτηση για την πατρότητα, τον αποχωρισμό και την απουσία που μεταμορφώνεται σε φωτογραφία
Με αφορμή την παρουσίαση βιβλίου «Μαθήματα επιβίωσης στον 21ο αιώνα» και την είδηση του θανάτου του Διονύση Σαββόπουλου
Από τις φαβέλες του Ρίο μέχρι τα σοκάκια του Παρισιού, η διεθνώς βραβευμένη φωτογράφος παρουσιάζει στη Λεμεσό την έκθεση «La Street c’est Chic», μια οπτική ωδή στην εφήμερη τέχνη των δρόμων
Ο Λούκα Λόρεντς γίνεται ο νεότερος νικητής στην ιστορία του θεσμού - Η συγκλονιστική εικόνα του
Ένα φωτογραφικό αφιέρωμα στη νέα γενιά που συμμετείχε στην παρέλαση, ντυμένη με ηπειρώτικες φορεσιές
Η φωτογράφος των «Πρωταγωνιστών» μιλάει, για το φως, την απώλεια, τη μάχη με τον καρκίνο, τον Σταύρο Θεοδωράκη, και το κλικ που αποκαλύπτει την αλήθεια
Με αυτό το πρότζεκτ η Στέγη εγκαινίασε τον νέο της χώρο, το Onassis Ready
Μια καφέ ύαινα σε μια πόλη φάντασμα και 10 χρόνια υπομονής για το τέλειο «κλικ»
Παιδί μεταναστών από τα Κύθηρα, έγινε drag ακτιβίστρια και πετυχημένος επιχειρηματίας του πιο εμβληματικού queer bar της Ολλανδίας
Ο τόπος και οι άνθρωποί του γίνονται πρωταγωνιστές στο πρότζεκτ της «Η λίμνη»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.