- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Please Mind the Grid: Η Ελισάβετ Σφυρή φέρνει τη ρήξη και την αναδόμηση στη Νέα Υόρκη
Η Ελληνίδα καλλιτέχνις και ο Wael H. Habbal ενώνουν ήχο, σώμα και μνήμη σε μια τελετουργική performance
Η Ελισάβετ Σφυρή και ο Wael H. Habbal παρουσιάζουν στη Νέα Υόρκη το Please Mind the Grid - Μια περφόρμανς που εξερευνά τη ρήξη, το τελετουργικό και την αναδόμηση
Το Σάββατο 28 Ιουνίου 2025, στις 7 μ.μ., η καλλιτέχνις Ελισάβετ Σφυρή, σε συνεργασία με τον Wael H. Habbal, θα παρουσιάσει την περφόρμανς "Please Mind the Grid" στην GHOSTMACHINE Gallery της Νέας Υόρκης (23 Monroe Street, New York, NY10002).
Η περφόρμανς της Ελισάβετ Σφυρή, σε συνεργασία με τον Wael H. Habbal, που θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της έκθεσης "No Longer Me" του Zac Hacmon και επιμελείται η Emireth Herrera Valdes, υπόσχεται μια ισχυρή ηχητική και οπτική διαλογική εμπειρία πάνω στη ρήξη, το τελετουργικό και την αναδόμηση.
Η νέα αυτή, ειδικά διαμορφωμένη για τον χώρο, περφόρμανς, δημιουργήθηκε σε διάλογο με την έκθεση "No Longer Me". Αντλώντας έμπνευση από προηγούμενο έργο της Σφυρή, το "Dichotomy" –που είχε παρουσιαστεί στο Centre d’Art Contemporain Genève και όπου η καλλιτέχνιδα φορούσε ένα κοστούμι από σπασμένα πορσελάνινα πιάτα– το "Please Mind the Grid" μετατοπίζει την εστίαση από τα πιάτα σε πλακάκια. Τα πλακάκια, ως υλικά, φέρουν αρχιτεκτονική, πολιτιστική και πολιτική μνήμη, αποτελώντας ένα ισχυρό σύμβολο για την εξερεύνηση.
Μια τελετουργική πράξη μνήμης και αναγέννησης
Οι Σφυρή και Habbal θα εμφανιστούν με γλυπτικά κοστούμια φτιαγμένα από θραύσματα πλακιδίων. Καθώς κινούνται στον χώρο, τα σώματά τους θα δημιουργούν ένα ζωντανό, εξελισσόμενο ηχητικό τοπίο, μια ηχώ της συλλογικής μνήμης και της προσωπικής μεταμόρφωσης. Σε μια προσεκτικά χορογραφημένη ακολουθία, θα σπάσουν επιπλέον πλακάκια, θα συλλέξουν τα κομμάτια και θα αρχίσουν να τα συναρμολογούν σε μια κατακερματισμένη επιφάνεια στο πάτωμα της γκαλερί. Ένα πλέγμα, που αντιπροσωπεύει συστήματα ελέγχου και χωρικής τάξης, θα πέσει στη συνέχεια πάνω σε αυτό το ρηγματωμένο έδαφος.
Η κορύφωση της περφόρμανς περιλαμβάνει την έκχυση τσιμέντου, θυμίζοντας τόσο την αρχαία τεχνική της ψηφιδογραφίας όσο και την οδυνηρή εικόνα των κατεστραμμένων από τον πόλεμο οικιακών χώρων. Αυτή η τελική χειρονομία γίνεται μια απτή πράξη μνήμης, κατάρρευσης και αναδιάρθρωσης, αντικατοπτρίζοντας το συναισθηματικό πεδίο του εκτοπισμού, της μνήμης και της ανθεκτικότητας.
Το "Please Mind the Grid" δεν είναι απλώς μια περφόρμανς, αλλά ένα ενσώματο τελετουργικό. Είναι μια ηχητική ανασκαφή, ένα πένθος για όσα χάθηκαν και μια επανεξέταση του τι μπορεί να αναδυθεί από τα θραύσματα—ίσως ακόμη και μια γλυπτική ζωγραφική. Υπάρχει ανάμεσα στις ρωγμές της ταυτότητας και της αρχιτεκτονικής, της ιστορίας και της χειρονομίας, της φωνής και της σιωπής.
Σχετικά με τους καλλιτέχνες
Η Ελισάβετ Σφυρή (γεν. 1994, Αθήνα) είναι Ελληνίδα καλλιτέχνις που ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη. Είναι γνωστή για τις καθηλωτικές εγκαταστάσεις της, τα γλυπτικά της περιβάλλοντα και τις συμμετοχικές της περφόρμανς. Το έργο της αντλεί από τον ήχο, το τελετουργικό και τη συλλογική μνήμη, ενεργοποιώντας συχνά παραδοσιακά αντικείμενα και υλικά μέσα από τη σύγχρονη έκφραση.
Έχει αποκτήσει MA στη Γλυπτική από το Royal College of Art (2019) και BA στις Καλές Τέχνες από το Goldsmiths, University of London. Το 2023, παρουσίασε την ατομική της έκθεση "AGREEKULTURE" στο Flux Laboratory (FLUXUM Foundation), μετατρέποντας ελληνικά οικιακά αντικείμενα και βιομηχανικά μέρη σε όργανα για συμμετοχικά τελετουργικά. Το έργο της έχει παρουσιαστεί σε ιδρύματα παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένου του Centre d’Art Contemporain – MAMCO (Γενεύη), του Εθνικού Μουσείου Καλών Τεχνών (Ταϊπέι), της Μπιενάλε Kommagene (Τουρκία) και του CICA Museum (Νότια Κορέα). Έλαβε την υποτροφία ARTWORKS από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος το 2020. Το 2025, παρουσίασε έργο στο Prototype Festival της Νέας Υόρκης σε συνεργασία με την Art Bath. Έχει διδάξει και έχει υπηρετήσει σε κριτικές επιτροπές στο Pratt Institute, τη Royal Society of Medicine (Λονδίνο) και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
Μέσω της κοινοτικής εργασίας, των φιλοξενιών και των πρωτοβουλιών δημόσιας τέχνης, όπως το Saline Art Residency στην Ελλάδα, η Σφυρή χτίζει χώρους για κοινή συγγραφική και κοινωνική φαντασία σε διάφορους κλάδους και γεωγραφικές περιοχές.
Ο Wael H. Habbal (γεν. 1992, Δαμασκός) είναι Σύριος αιτών άσυλο, κοινωνιολόγος και πολιτιστικός διοργανωτής με έδρα τη Νέα Υόρκη. Αυτή τη στιγμή συνεχίζει τις σπουδές του στο Columbia University’s School of General Studies, όπου του απονεμήθηκε η υποτροφία Displaced Students Scholarship και εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Υποτρόφων του Ιδρύματος Obama το 2022. Από το 2018 έως το 2023, ο Wael συνίδρυσε και διεύθυνε το Syrian and Greek Youth Forum στην Αθήνα, προωθώντας την ηγεσία των μεταναστών και την ενεργό πολιτειότητα. Το έργο του Wael επικεντρώνεται στην αναμόρφωση των αφηγήσεων γύρω από τον εκτοπισμό, ενδυναμώνοντας τους πρόσφυγες ως πολιτιστικούς και πολιτικούς παράγοντες. Έχει ηγηθεί εργαστηρίων αφήγησης και ιθαγένειας σε όλη την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, συντόνισε το έργο Migrant Connections με το University of Utah, και συνίδρυσε πολιτιστικές πλατφόρμες όπως το συγκρότημα The Al Fawares και το The Active Citizens Sound Archive. Οι κοινοτικοί του ρόλοι περιλαμβάνουν διερμηνέα, φροντιστή και πολιτιστικό μεσολαβητή με οργανισμούς όπως η Caritas Hellas και οι Generations 2.0RED. Διεύθυνε επίσης το Perspectives Art in Transition, το πρώτο στούντιο τέχνης που διευθύνεται από πρόσφυγες στην Αθήνα, και ανέβασε τη θεατρική παραγωγή The Journey of Empowerment. Ως Public Narratives Coach με το Leading Change Network, ο Wael συνεχίζει να υποστηρίζει τους συμπεριληπτικούς πολιτιστικούς χώρους και τις πρωτοβουλίες που ηγούνται πρόσφυγες παγκοσμίως.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.