- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
H Kler και τα Vlémmata
Η Κλαίρη Χοτζάι μας μιλά για την πρώτη της ατομική έκθεση στην γκαλερί Iamart
Κλαίρης Χοτζάι - VLÉMMATA: Συνέντευξη για την πρώτη ατομική έκθεση της στην Iamart gallery στο Κουκάκι
Η πρώτη ατομική έκθεση της Κλαίρης Χοτζάι, κατά τον κόσμο Kler, με τίτλο "VLÉMMATA", εγκαινιάζεται το Σάββατο 11 Ιανουαρίου στο Iamart gallery στο Κουκάκι και αποτελεί μια μοναδική πρόσκληση να εξερευνήσουμε τον εσωτερικό κόσμο της καλλιτέχνιδας μέσα από τα ίδια της τα μάτια. Μέσα από μια σειρά αυτοπορτρέτων, η Κλαίρη αποτυπώνει τις πιο βαθιές συναισθηματικές της πτυχές, με το βλέμμα να γίνεται το επίκεντρο κάθε έργου. Η Κλαίρη μας μιλά για τα έργα της και μας εξηγεί πώς δεν πρόκειται για απλές αναπαραστάσεις, αλλά για έναν ειλικρινή διάλογο μεταξύ της ίδιας και του κοινού, όπου το βλέμμα λειτουργεί ως μέσο επικοινωνίας, αποκαλύπτοντας ανομολόγητα συναισθήματα, εσωτερικές συγκρούσεις και προσωπικές αφηγήσεις.
"VLÉMMATA": Η Κλαίρη Χοτζάι μας μιλά για την πρώτη της ατομική έκθεση στη γκαλερί Iamart gallery στο Κουκάκι
Τι σημαίνει για εσένα ο τίτλος της έκθεσης "VLÉMMATA" και πώς συνδέεται με τα έργα σου;
Ο τίτλος “VLÉMMATA” αφορά τη σιωπηλή επικοινωνία που συμβαίνει μέσα από τη ματιά. Στα έργα μου, το βλέμμα δεν είναι απλώς μια εξωτερική χαρακτηριστική λεπτομέρεια, αλλά ένας τρόπος να εκφράσω συναισθήματα, σκέψεις και καταστάσεις που συχνά παραμένουν αόρατα με λόγια. Κάθε βλέμμα που αποτυπώνω σε κάθε έργο έχει τη δική του ιστορία και ένταση, αντικατοπτρίζοντας όχι μόνο τη συναισθηματική κατάσταση του προσώπου, αλλά και τις εσωτερικές του συγκρούσεις ή επιθυμίες. Το βλέμμα γίνεται το κύριο μέσο για να αποκαλύψω και να επικοινωνήσω τον ψυχισμό των μορφών που δημιουργώ. Επομένως, ο τίτλος συνδέεται με την έννοια της εξερεύνησης του εσωτερικού κόσμου του ανθρώπου μέσα από τις εκφράσεις του προσώπου και κυρίως μέσα από τα μάτια, από το βλέμμα.
Πώς λειτουργεί για εσένα η δημιουργική διαδικασία, περισσότερο μέσω της φαντασίας ή με εικόνες εμπνευσμένες από παρατήρηση;
Η δημιουργική μου διαδικασία είναι ένας συνδυασμός φαντασίας και παρατήρησης, καθώς τα έργα μου είναι κυρίως αυτοπορτρέτα. Ζωγραφίζω τον εαυτό μου σε διαφορετικές στιγμές της ζωής μου, αποτυπώνοντας διάφορες εκφάνσεις και συναισθηματικές καταστάσεις. Ξεκινώ συχνά με την παρατήρηση, πολλές φορές η παρατήρηση του κόσμου γύρω μου ή ακόμη και μιας προσωπικής στιγμής με καθοδηγεί στο να δημιουργήσω κάτι νέο, αντλώντας έμπνευση από τις δικές μου εμπειρίες και την καθημερινότητα. Άλλες φορές ξεκινάω με μια εικόνα που έχω στο μυαλό μου, μια φαντασία. Δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη φόρμα στην οποία ακολουθώ πάντα, αλλά η σύνθεση προκύπτει από μια διαρκή αλληλεπίδραση αυτών των δύο στοιχείων. Είναι μια συνεχής διαδικασία πειραματισμού και ανακάλυψης, όπου κάθε έργο με οδηγεί στο επόμενο. Μέσα από την τέχνη μου, μεταμορφώνω τις αρχικές εικόνες, για να δημιουργήσω έργα που αντικατοπτρίζουν βαθύτερα συναισθήματα και προσωπικές αφηγήσεις. Έτσι, κάθε αυτοπορτρέτο γίνεται μια εξερεύνηση του εσωτερικού μου κόσμου.
Τα έργα σου κυμαίνονται σε μια έντονη χρωματική παλέτα. Γιατί επιλέγεις αυτές τις αντιθέσεις;
Η έντονη χρωματική παλέτα είναι για μένα ο τρόπος να αποδώσω την ένταση των συναισθημάτων και τις αντιφάσεις που συναντάμε στην ανθρώπινη φύση. Χρησιμοποιώ αντιθέσεις για να δημιουργήσω έναν διάλογο μεταξύ των χρωμάτων που αντανακλά τις εσωτερικές συγκρούσεις των μορφών και των που απεικονίζω. Τα χρώματα λειτουργούν ως ένας δυναμικός τρόπος έκφρασης. Δεν μπορώ να πω πως πάντα τα χρησιμοποιώ με κάποιον απώτερο σκοπό ή πλήρως συνειδητά, μπορώ όμως με σιγουριά να πω ότι τα έντονα χρώματα με ελκύουν σαν μαγνήτης και δεν μπορώ παρά να τους δώσω ζωή πάνω στον καμβά μου.
Πώς νιώθεις για την πρώτη σου ατομική έκθεση και τι σημαίνει αυτό το βήμα για την καλλιτεχνική σου πορεία;
Η πρώτη μου ατομική έκθεση είναι μια κομβική στιγμή για μένα, καθώς μου δίνεται η ευκαιρία να παρουσιάσω την δουλειά μου ολοκληρωμένα, να δοκιμάσω τον εαυτό μου και να εξελιχθώ. Είναι από αυτές τις στιγμές που επιβεβαιώνεται η ανάγκη μου για δημιουργία. Όταν ξεκίνησα να ζωγραφίζω, δεν φανταζόμουν πως θα έφτανα σε αυτό το σημείο. Η μικρή Κλαίρη που ζωγράφιζε στο δωμάτιο της δεν θα το πίστευε αν της το έλεγα τότε. Είναι μια πολύ σημαντική στιγμή για μένα, γεμάτη χαρά, αλλά και λίγο άγχος, αφού κάθε έργο είναι μια προσωπική αφήγηση που μοιράζομαι. Είναι ένα βήμα που συμβολίζει την προσωπική μου εξέλιξη και επιβεβαιώνει ότι οι κόποι και οι αναζητήσεις μου ως καλλιτέχνης αξίζουν να μοιραστούν με το κοινό.
Υπάρχει κάποιο έργο στη συλλογή που θεωρείς ιδιαίτερα προσωπικό ή που ξεχωρίζει για εσένα; Αν ναι, γιατί;
Τα έργα μου είναι όλα προσωπικά με έναν τρόπο, εξάλλου είναι αυτοπορτρέτα, το κάθε ένα κουβαλάει μια πτυχή του εαυτού μου. Ωστόσο, κάποια έργα έχουν πιο έντονη συναισθηματική φόρτιση, καθώς αφορούν στιγμές που ήταν καθοριστικές για μένα. Αυτά τα έργα συχνά συνδέονται με πιο έντονες εκφράσεις, πιο όμορφες ή πιο δύσκολες στιγμές της ζωής μου. Κάθε φορά που κοιτάω αυτά τα έργα, θυμάμαι την αίσθηση της στιγμής και την ενέργεια που είχα όταν τα δημιουργούσα. Νομίζω πως σε αυτή τη συλλογή που θα παρουσιάσω στην έκθεση “VLEMMATA”, όλα τα έργα είναι τόσο προσωπικά μου, περισσότερο από κάθε άλλη συλλογή μου. Το κάθε ένα ξεχωριστά είναι μεγάλο κομμάτι μου, και μέρος της ιστορίας μου.
Ποιος είναι ο ρόλος της ανθρώπινης μορφής ή του βλέμματος ως συμβολισμός στη ζωγραφική σου;
Η ανθρώπινη μορφή είναι το κεντρικό σημείο της δουλειάς μου. Η ανθρώπινη ύπαρξη και οι εκφράσεις της μου προκαλούν τεράστιο καλλιτεχνικό ενδιαφέρον. Όταν απεικονίζω ανθρώπους, δεν προσπαθώ να αιχμαλωτίσω την εξωτερική τους εμφάνιση, αλλά το εσωτερικό τους κόσμο, τις σκέψεις, την ενέργεια, τα συναισθήματα που δεν λέγονται με λόγια. Το βλέμμα, ειδικά, είναι το μέσο που χρησιμοποιώ για να εκφράσω αυτή την εσωτερική ένταση, και με ενδιαφέρει πάντα να δείξω τις διαφορετικές πτυχές του ανθρώπινου ψυχισμού, την νοσταλγία, την μοναξιά, την πηγαία δύναμη, την συγκίνηση. Με ενθουσιάζει πολύ η ιδέα ότι η μορφές οι οποίες δημιουργώ, δεν θα χαθούν ποτέ. Με την δημιουργία ενός έργου, γεννιέται και μια ενέργεια η οποία δεν χάνεται.
Ποιες είναι οι τεχνικές και τα υλικά που χρησιμοποίησες στη δημιουργία αυτής της συλλογής;
Στη δουλειά μου, χρησιμοποιώ κυρίως λάδι, καθώς το λάδι μου επιτρέπει να δουλέψω με πλούσιες και βαθιές χρωματικές αποχρώσεις και να προσδώσω στην εικόνα βάθος και υφή. Είναι ένα υλικό που με βοηθά να εκφράσω τις συναισθηματικές εντάσεις των έργων μου και να δουλέψω με τις λεπτομέρειες που χρειάζονται για να αποδώσω τη σύνθετη φύση των μορφών που απεικονίζω.
Ποια είναι τα επόμενα βήματα που ονειρεύεσαι ή σχεδιάζεις στην καλλιτεχνική σου διαδρομή μετά από αυτή την πρώτη σου έκθεση;
Μετά την πρώτη μου ατομική έκθεση, τα επόμενα βήματα που ονειρεύομαι περιλαμβάνουν τη συνεργασία με άλλους καλλιτέχνες, καθώς πιστεύω πως η συνεργασία μπορεί να φέρει νέα ερεθίσματα και να ενισχύσει τη δημιουργικότητά μου. Θέλω επίσης να πειραματιστώ με νέες τεχνικές και να ανακαλύψω διαφορετικούς τρόπους έκφρασης στη ζωγραφική μου. Θα ήθελα να ρισκάρω περισσότερο, να αφήσω πιο ελεύθερο το χέρι μου να με οδηγεί εκείνο, να συμφιλιωθώ με την «αποτυχία» που φέρει η εξερεύνηση της τέχνης. Ελπίζω να κάνω και τα πρώτα μου βήματα στο εξωτερικό, καθώς με ενδιαφέρει να συναντήσω νέες επιρροές και κουλτούρες και να τις ενσωματώσω στην τέχνη μου.
Info:
Τοποθεσία: I am art gallery (Νότη Μπότσαρη 10, Αθήνα)
Εγκαίνια Έκθεσης: 11/1/25
Ώρες Λειτουργίας: 19:00-23:00 μμ
Είσοδος Ελεύθερη
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.