- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Ποιος είναι ο πίνακας του Mondrian που κρέμεται ανάποδα για 75 χρόνια
Tο έργο με τίτλο «New York City I» θα συνεχίσει να εμφανίζεται με λάθος τρόπο για να μην υποστεί περαιτέρω ζημιά
Ο πίνακας «New York City 1» του Piet Mondrian κρέμεται ανάποδα εδώ και 75 χρόνια - Το λάθος που παρατήρησε η επιμελήτρια Susanne Meyer-Büser
Ένα έργο τέχνης του καλλιτέχνη αφηρημένης ζωγραφικής Piet Mondrian κρέμεται ανάποδα σε διάφορες γκαλερί εδώ και 75 χρόνια, δήλωσε ένας ιστορικός τέχνης. Παρά την πρόσφατη ανακάλυψη, το έργο με τίτλο «New York City I» θα συνεχίσει να εμφανίζεται με λάθος τρόπο για να μην υποστεί περαιτέρω ζημιά.
Ο πίνακας του 1941 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο μουσείο μοντέρνας τέχνης της Νέας Υόρκης το 1945. Βρισκόταν κρεμασμένο στη συλλογή έργων τέχνης της γερμανικής πολιτείας της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας στο Ντίσελντορφ από το 1980.
Η επιμελήτρια Susanne Meyer-Büser παρατήρησε το λάθος κατά την προετοιμασία για τη νέα έκθεση του μουσείου προς τιμή του καλλιτέχνη νωρίτερα φέτος, αλλά προειδοποίησε ότι ο πίνακας πιθανόν να καταρρεύσει αν κρεμαστεί με τον σωστό τρόπο.
Το «New York City I» είναι μια παραλλαγή του πίνακα «New York City» του ίδιου καλλιτέχνη όπου έχει χρησιμοποιήσει αυτοκόλλητες ταινίες αντί για χρώματα.
«Η πιο πλατιά πλευρά του πλέγματος θα πρέπει να είναι στην κορυφή, σαν ένας σκοτεινός ουρανός», είπε η Meyer-Büser στον Guardian, περιγράφοντας το ημιτελές και ανυπόγραφο δικτυωτό έργο τέχνης του Mondriat. «Μόλις το επεσήμανα αυτό στους άλλους επιμελητές, καταλάβαμε ότι ήταν πολύ προφανές. Είναι πολύ πιθανό η εικόνα να είναι λάθος», πρόσθεσε όταν μίλησε με το BBC.
Οι ενδείξεις φαίνεται να επιβεβαιώνουν αυτή τη θεωρία, καθώς ο αρχικός πίνακας New York City, ο οποίος εκτίθεται στο πολιτιστικό κέντρο Pompidou του Παρισιού, εμφανίζει μια πυκνότητα γραμμών στην κορυφή και όχι στο κάτω μέρος.
Επιπλέον, μια φωτογραφία από το στούντιο του σημαντικού ολλανδού ζωγράφου, που τραβήχτηκε μερικές μέρες μετά τον θάνατό του, δείχνει τον ίδιο πίνακα να στέκεται σε ένα καβαλέτο από την ανάποδη πλευρά. Η εικόνα δημοσιεύτηκε στο αμερικανικό lifestyle περιοδικό Town and Country τον Ιούνιο του 1944.
Η Meyer-Büser είπε επίσης ότι πιθανόν ο Mondrian ξεκίνησε να δημιουργεί τον πίνακα με τις περίπλοκες στρώσεις του με μια γραμμή ακριβώς στο πάνω μέρος του πλαισίου, κατεβαίνοντας στην συνέχεια σταδιακά προς τα κάτω, κάτι που θα εξηγούσε επίσης γιατί μερικές από τις κίτρινες γραμμές σταματούν λίγα χιλιοστά από την κάτω άκρη.
«Ήταν κάποιο λάθος όταν έβγαλαν το έργο από το κουτί του; Ήταν κάποιος απρόσεκτος όταν το έργο ήταν υπό μεταφορά;», αναρωτιέται η επιμελήτρια. «Είναι αδύνατο να πω».
Μέρος του προβλήματος είναι ότι, σε αντίθεση με τα περισσότερα από τα προηγούμενα έργα του Mondrian, το «New York City I» δεν φέρει την υπογραφή του καλλιτέχνη, πιθανώς επειδή δεν το είχε θεωρήσει ολοκληρωμένο.
Παρ’ όλα τα στοιχεία που δείχνουν ότι το έργο όντως εμφανίζεται ανάποδα, πάρθηκε η απόφαση και θα παρουσιαστεί όπως κρέμεται εδώ και 75 χρόνια στην νέα έκθεση «Mondrian.Evolution» που ξεκίνησε στο Ντίσελντορφ το Σάββατο 29 Οκτωβρίου.
«Οι κολλητικές ταινίες είναι ήδη εξαιρετικά χαλαρές και κρέμονται από μια κλωστή», είπε η Meyer-Büser. «Αν το γυρίσουμε ανάποδα, η βαρύτητα θα τις τραβούσε προς τα κάτω. Τώρα πια είναι μέρος της ιστορίας του έργου. Ίσως δεν υπάρχει σωστός ή λάθος προσανατολισμός».
Ο Mondrian, ο οποίος γεννήθηκε στην περιοχή της Ουτρέχτης της Ολλανδίας το 1872, θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα και πρωτοπόρος του σύγχρονου αφηρημένου στιλ, του μινιμαλισμού και του εξπρεσιονισμού.
Ως συνιδρυτής της ομάδας τέχνης και του κινήματος De Stijl, και αναζητώντας την «καθολική ομορφιά», εξέλιξε μια μη αναπαραστατική τεχνοτροπία την οποία ονόμασε Νεοπλαστικισμό.
Μετακομίζοντας στο Παρίσι το 1911, πειραματίστηκε με τον κυβισμό αλλά το όνομά του είναι στις μέρες μας συνώνυμο του μοντερνισμού.
Η δουλειά του είχε τεράστια επιρροή όχι μόνο στον κόσμο της τέχνης αλλά και στους τομείς του design, της αρχιτεκτονικής και της μόδας.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.