- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Οι ευτυχισμένες μέρες του Βίνσεντ βαν Γκογκ στο Λονδίνο
Η Πινακοθήκη Tate Britain ακολουθεί τα βήματα του νεαρού Βίνσεντ στην αγγλική πρωτεύουσα
Μέχρι σήμερα, σχεδόν 130 χρόνια μετά το θάνατό του, η μυθολογία γύρω από τον μεγάλο ολλανδό ζωγράφο εξακολουθεί να γοητεύει και να συναρπάζει −μια βασανισμένη μεγαλοφυΐα που αυτοτραυματίστηκε κόβοντας το αριστερό του αυτί−, για τον μέγα τρελό της σύγχρονης τέχνης.
Εδώ και δεκαετίες οι ιστορικοί προσπαθούν να ανατρέψουν αυτό το αφήγημα, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ παραμένει το πρότυπο για τη ρομαντική άποψη που έχουμε για τη δημιουργικότητα αφού αυτή συχνά ταυτίζεται με τη σκληρή φτώχεια, τα βάσανα, την απομόνωση, ακόμα και με την τρέλα.
Γι' αυτό και η έκθεση που μόλις εγκαινιάστηκε στην πινακοθήκη Tate Britain −η πρώτη με έργα του καλλιτέχνη από το 1947− έγινε δεκτή με ενθουσιασμό αλλά και με μεγάλη έκπληξη αφού η παραμονή του νεαρού Βίνσεντ στο Λονδίνο ανατρέπει τα στερεότυπα που έχουμε για τον ίδιον, τη ζωή και τον χαρακτήρα του.
Ήταν μόλις 20 χρονών όταν έφτασε στο Λονδίνο το 1873 για να ασχοληθεί με το εμπόριο έργων τέχνης στους Coupil & Cie, μια γκαλερί στο Κόβεντ Γκάρντεν. Φτάνοντας στον σταθμό της Βικτώριας από τη Χάγη, έψαξε να βρει ένα σπίτι και τελικά εγκαταστάθηκε στο δεύτερο όροφο ενός αρχοντικού στο Μπρίξτον.
Παραδόξως, στο Λονδίνο ο Βαν Γκογκ δεν ήταν η μοναχική, σκυθρωπή φιγούρα που έχουμε σήμερα στο μυαλό μας αλλά ένας καλοπληρωμένος εργαζόμενος νέος που χαιρόταν τη ζωή, έκανε ατέλειωτους περιπάτους στα πάρκα ενώ περιδιάβαινε καθημερινά τη γέφυρα του Γουέστμινστερ για να πάει στη δουλειά του. Στον ελεύθερο χρόνο του πέρναγε ώρες μπροστά στους πίνακες του Κόνσταμπλ και του Τέρνερ στην Εθνική Πινακοθήκη, διάβαζε με πάθος τα μυθιστορήματα του Καρόλου Ντίκενς και την «Τζέιν Έυρ» της Σαρλότ Μπροντέ και ρέμβαζε στις όχθες του Τάμεση απαγγέλλοντας σονέτα του Σαίξπηρ και στίχους του Τ.Σ. Έλιοτ.
Τον Ιανουάριο του 1874 έγραφε στον αδερφό του Τεό: «Εδώ τα πράγματα πάνε πολύ καλά για μένα, έχω ένα θαυμάσιο σπίτι και με ευχαριστεί τόσο πολύ να παρατηρώ το Λονδίνο και τον τρόπο ζωής των Άγγλων. Γύρω μου έχω μια υπέροχη φύση, ζω μέσα στην τέχνη και την ποίηση. Αν αυτό δεν είναι αρκετό, τότε τι είναι;».
Στο Μπρίξτον έμεινε περίπου ένα χρόνο. Αναγκάστηκε να μετακομίσει γιατί ο έρωτας που έτρεφε για την Ευγενία, τη νεαρή κόρη της σπιτονοικοκυράς του, ήταν χωρίς ανταπόκριση. Λίγο αργότερα θα έφευγε για πάντα από το Λονδίνο και θα μετακόμιζε στο Παρίσι. Ωστόσο, τα τρία χρόνια που ο νεαρός Βαν Γκογκ πέρασε στην αγγλική πρωτεύουσα τον επηρέασαν βαθιά και η συγκεκριμένη έκθεση αναδεικνύει αυτούς ακριβώς τους τρόπους με τους οποίους οδηγήθηκε στη συνέχεια να εξερευνήσει νέες οδούς στη ζωή, την τέχνη και την αγάπη.
Ο Άλεξ Φάρκαρσον, διευθυντής της Πινακοθήκης, θεωρεί ότι οι πίνακες του Βαν Γκογκ εκπέμπουν μια απίστευτη ομορφιά και ταυτόχρονα μια βαθιά θλίψη. Κατά τη γνώμη του, αυτός ο συνδυασμός εξηγεί ως ένα βαθμό την απήχηση που έχουν τα έργα του Βίνσεντ στον σύγχρονο κόσμο αλλά και τη σημασία της συγκεκριμένης έκθεσης: «Η παραμονή του στο Λονδίνο άλλαξε το όραμά του τόσο για τον κόσμο όσο και για τον εαυτό του, τον ενθάρρυνε να γίνει ο ζωγράφος που όλοι ξέρουμε. Και σήμερα, έχουμε την ευκαιρία −ακολουθώντας τα βήματα του νεαρού Vinnie− να αντιληφθούμε τον αντίκτυπο που είχε η Βρετανία στον Βαν Γκογκ αλλά και την τεράστια επιρροή που είχε ο ίδιος στους βρετανούς καλλιτέχνες».
Info: Van Gogh and Britain, στην Tate Britain του Λονδίνου από 27 Μαρτίου έως 11 Αυγούστου 2019
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.