- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
H queer art αποκτά ένα ακόμα φανζίν με το όνομα «Πλήττω»
Το pop φανζίν του Poeas (κατά κόσμο Δημήτρη Γαβαλά) είναι σαν να κάνεις swipe στα πιο σέξι προφίλ του Tinder
Μυώδη αγόρια µε µούσια και τατουάζ, ηµίγυµνα σε προκλητικές πόζες, τιζάρουν τα asset της εξωτερικής τους εµφάνισης, λες και ποζάρουν για selfie την οποία µετά θα ανεβάσουν σε κάποιο δηµοφιλές dating app. Έτσι µοιάζουν τα pop, αλλά ταυτόχρονα ρεαλιστικά σχέδια του Poeas, κατά κόσµο Δηµήτρη Γαβαλά, τα οποία θα βρεις συγκεντρωµένα στο πρώτο του φανζίν, «Πλήττω».
Έπεσα πάνω στη δουλειά του ∆ηµήτρη στο ZINEit Fest, το φεστιβάλ αυτοεκδόσεων που πραγµατοποιήθηκε τον Οκτώβρη στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών. Έχω την τύχη να είµαι φίλη µε µία υπερταλαντούχα εικονογράφο, συνεπώς µε βγάζει συχνά ο δρόµος σε φεστιβάλ φανζίν και κόµικς. Σε αυτά είχα την ευκαιρία να παρατηρήσω ότι οι νεαροί εκπρόσωποι της queer art στην Ελλάδα είναι λίγοι, όµως υπάρχουν και αυτό είναι τροµερά ευχάριστο. Προσωπικά, γνώριζα µονάχα τη σειρά φανζίν της Smar «Μαλάκα, λεσβίες!», έτσι, όταν είδα τα σχέδια του Poeas ενθουσιάστηκα, καθώς το πρώτο του φανζίν «Πλήττω» αφορά –όχι φυσικά κατά αποκλειστικότητα– το ανδρικό gay κοινό .
Ο µόλις 19 ετών ∆ηµήτρης σχεδιάζει από τότε που θυµάται τον εαυτό του και, σήµερα, επιλέγει το δύσκολο δρόµο του freelancer για να ψαχτεί δηµιουργικά και να µοιραστεί τα σχέδιά του µε τον κόσµο. «Σοβαρά έπιασα το σχέδιο στην 3η λυκείου, µε στόχο να δραστηριοποιηθώ επαγγελµατικά γύρω από αυτό. Σπούδασα εφαρµοσµένες τέχνες για ένα εξάµηνο, αλλά πλέον ασχολούµαι µόνος µου. Αν και µου άρεσε πολύ η σχολή µου σαν περιβάλλον και µου έδινε αρκετές αφορµές για να ψαχτώ λίγο παραπάνω, µου έκαιγε πολύ από τον ελεύθερο χρόνο µου και ένιωθα να πιέζοµαι αρκετά, οπότε το κυνηγάω πλέον ως freelancer».
Τι σε ενέπνευσε να φτιάξεις ένα φανζίν σαν το «Πλήττω»; Να υποθέσω ότι η αναφορά για το όνομα είναι η αξεπέραστη Σωσώ Παπαδήμα από τα «Εγκλήματα»;
Η όντως αξεπέραστη Σωσώ δεν ήταν η αναφορά µου όταν επέλεξα πώς να ονοµάσω το «Πλήττω»! Έχω µία µικρότερη αδερφή την οποία λένε Πληττώ και αυτός ήταν ένας τρόπος να της αφιερώσω το έντυπο, καθώς και να περάσω την ιδέα του «Βαριέµαι, δεν έχω τι να κάνω, ας κάνω κάτι». Νοµίζω, ξέρουµε και οι δύο τι εννοώ.
Πέρα από αυτή τη µικρή αναφορά, ήθελα εδώ και ένα µεγάλο διάστηµα να φτιάξω µία συλλογή από τα ερωτικά έργα µου. Παρότι σχεδιάζω και γυναικεία ερωτικά σχέδια, θεώρησα ότι το ανδρικό ερωτικό λείπει από τα ελληνικά δεδοµένα και το «Πλήττω» ήταν ο τρόπος µου να προσπαθήσω να προτείνω κάτι διαφορετικό.
Υπάρχουν εκπρόσωποι της queer art που θαυμάζεις;
Αν και μικρός καλλιτέχνης, θαυμάζω απίστευτα πολύ τον doctoranfelo. Ήταν από τους πρώτους queer erotica καλλιτέχνες που γνώρισα ποτέ μου περιηγούμενος στο deviantart κατά τη χρυσή του εποχή.
Δεν θεωρώ γενικά ότι με τράβηξαν ποτέ έντονα οι μεγαλύτεροι εκπρόσωποι της queer art. Πιστεύω ότι οι μικρότεροι καλλιτέχνες βρίσκονται πολύ πιο κοντά στην κοινότητα και μου βγάζουν ένα πολύ πιο γλυκό συναίσθημα στα σχέδιά τους. Ορίστε μία μικρή λίστα με queer καλλιτέχνες που λατρεύω! Studiobara, RicardoBessa, MentaikoItto, Doppy και JojiArt.
Ποια πιστεύεις ότι είναι η θέση της queer art στην Ελλάδα; Υπάρχει χώρος για δουλειές σαν τη δική σου ή πιστεύεις ότι απευθύνεται σε ένα περιορισμένο κοινό;
Αν και θεωρείται ακόμα αρκετά ευαίσθητο υλικό για τα ελληνικά δεδομένα, για κανένα λόγο δεν πιστεύω ότι δεν υπάρχει χώρος για παρόμοιες δουλειές στην Ελλάδα. Μάλιστα θεωρώ ότι, ακριβώς επειδή δεν υπάρχει μεγάλη δημοσιότητα πάνω στο συγκεκριμένο τομέα τέχνης, πολλά άτομα αποθαρρύνονται από το να παρουσιάσουν αντίστοιχη δουλειά τους σε φεστιβάλ.
Παρόλα αυτά υπάρχουν νέοι εκπρόσωποι του queer erotic art στην Ελλάδα, απλά δεν είμαστε πολλοί. Με gay ανδρικό erotica ασχολείται ένας πολύ καλός φίλος μου, ο Αλέξανδρος, γνωστός ως DanteAmoretto. Παράλληλα, θα ήθελα να αναφέρω τη Smar, με τη φανζίν σειρά της «Μαλάκα, Λεσβίες!», τον Στηβ που έχει κάνει τόσες πολλές δουλειές για να τις αναφέρω όλες, και την Έλενα με τα κόμικ της «Undead» και «Bloodfest».
Ποιες ήταν οι αντιδράσεις του κόσμου που ήρθε σε επαφή με τη δουλειά σου στο φεστιβάλ της ΑΣΚΤ;
Μου έκανε μεγάλη εντύπωση ότι έλαβα κυρίως θετικές αντιδράσεις. Ήμουν προετοιμασμένος να λάβω πολύ κακοπροαίρετα σχόλια και κριτικές, αλλά κατά την πλειοψηφία τους, οι αντιδράσεις με τις οποίες ήρθα αντιμέτωπος με έκαναν να χαρώ πολύ. Εννοείται ότι υπήρξαν και άτομα τα οποία θεώρησαν το περιεχόμενό μου αστείο, ή απέφευγαν να το κοιτάξουν, αλλά ήταν ελάχιστα. Συγκεκριμένα θυμάμαι ένα γκέι ζευγάρι από το εξωτερικό, γύρω στα 40 μάλλον, οι οποίοι είχαν χαρεί και κινητοποιηθεί τόσο πολύ από τη δουλειά μου, όπου κρατιόμουν να μην αρχίσω να κλαίω όσο τους υπέγραφα τα τευχάκια μου.
Πώς εμπνέεσαι για να σχεδιάσεις τα πορτρέτα αυτών των αγοριών; Παίρνεις ερεθίσματα από υπαρκτά πρόσωπα ή κάνοντας swipe σε εφαρμογές ή στο tumblr, για παράδειγμα;
Νομίζω λίγο από όλα, ειλικρινά. Μπορεί να τύχει να σκρολάρω το tumblr μου και να μου πεταχτεί ένας τυπάς ή καμία πόζα που να με εμπνεύσει, να δω κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά σε άτομα στο μετρό, οτιδήποτε. Άλλες φορές μου ποζάρουν φίλοι μου, όπου μετέπειτα θα μετατρέψω το σκίτσο σε ένα ολοκληρωμένο έργο (Ναι μου ποζάρουν γυμνοί, έχω καλούς φίλους, όχι δεν θα σου πω ποιοι είναι!)
Πιστεύεις ότι ένα σχέδιο μπορεί να είναι εξίσου ή ακόμα και περισσότερο ερεθιστικό από μία φωτογραφία;
Μπορώ να σου πω με σιγουριά ότι ένα σχέδιο μπορεί με ευκολία να είναι πολύ πιο ερεθιστικό από την πραγματικότητα. Οι καλλιτεχνικές παρεμβάσεις είναι αυτές που κάνουν τη φωτογραφία και το σχέδιο να φαίνονται σχεδόν φανταστικά συγκριτικά με την πραγματικότητα. Δεν θα μπορούσα εύκολα να συγκρίνω ένα σχέδιο με μία φωτογραφία καθώς και τα δύο είναι έργα τέχνης, τα οποία αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα μέσα από το όραμα του καλλιτέχνη. Τα βλέπω ως δύο διαφορετικά εργαλεία τα οποία μπορούν να αναπαράγουν το ίδιο αποτέλεσμα.
Τι σχεδιάζεις για το άμεσο μέλλον;
Ετοιμάζομαι για το ComicdomCon! Έχω ένα μικρό graphic novel το οποίο σκοπεύω να τελειώσω μέχρι τότε. Επιπλέον, εφόσον το novel μου είναι έτοιμο για το Comicdom, σκοπεύω να φτιάξω μια δεύτερη συλλογή με ερωτικές δουλειές μου ως διάδοχο του «Πλήττω».
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.