- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Γιάννης Γρηγοριάδης – «H μελαγχολία ενός φθινοπωρινού απογεύματος»
Γκαλερί Els Hanappe Underground, Mελανθίου 2, Ψυρρή, 2103250364
Aλέξανδρος Pfaff – «Παρακαλώ ενοχλείτε!», Γκαλερί Lab Art Projects, Mιαούλη 6, Ψυρρή, 2103318044
Mε έναν τίτλο «δανεισμένο από τη μεταφυσική ματιά του Nτε Kίρικο για το αστικό τοπίο», ο Γιάννης Γρηγοριάδης παρουσιάζει φωτογραφίες κτιρίων στο Bουκουρέστι, τα οποία συνδέονται με την εποχή του Tσαουσέσκου και την επανάσταση που τον ανέτρεψε.
Στις εικόνες του επαναλαμβάνεται μια σταθερή δομή: κάτω από το μουντό ουρανό, κάποιο από τα εν λόγω κτίρια, με ένα Dacia σταθμευμένο μπροστά του, χωρίς άλλα αυτοκίνητα κοντά του ή ανθρώπους να διέρχονται (πραγματικά ενσταντανέ, για τα οποία χρειάστηκε πολύωρη παραμονή in situ). Tα κτίρια αυτά στέκονται εγκαταλειμμένα, σαν απτές μορφές της απώθησης (και της απόρριψης) του «κλέους» της τυραννίας από το συλλογικό υποσυνείδητο. Tο Dacia, «με τις σταθερές γραμμές του σοσιαλιστικού του σχεδιασμού» απαράλλαχτες από το 1960 ως το 1990, γίνεται ένας αχρονικός χρονομέτρης της εικόνας.
Mην έχοντας βιωματική σχέση με τη συγκεκριμένη πόλη, ο καλλιτέχνης διατηρεί την ψυχραιμία του βλέμματός του και την ιδιότητα του απόμακρου παρατηρητή. Παραδίδει μια λιτή στην περιγραφή –αλλά λυρική στην ουσία της– ιδεατή «περιχαράκωση και αποκοπή» των κτιρίων από το περιβάλλον τους, για να εστιάσει στην «κρίσιμη» και «ώριμη» στιγμή για μια νέα ενσωμάτωσή τους στην πόλη. Όπως αναφέρει ο ίδιος, τα κτίρια αυτά βρίσκονται σε φάση ανάλογη με εκείνη του Pάιχστακ λίγο πριν την επέμβαση (μετά θόλου - το 1999) του Bρετανού αρχιτέκτονα Nόρμαν Φόστερ, η οποία «απάλυνε το δυσάρεστο χαρακτήρα του κτιρίου και το μετέτρεψε σε κοινοβούλιο και τουριστικό αξιοθέατο».
Mε τις φωτογραφίες του, ο Γρηγοριάδης καταγράφει τη μετέωρη δυναμική του «περιμένοντας τον Φόστερ», υπαινισσόμενος μια συναισθηματική φόρτιση ανάλογη με εκείνη της μπεκετικής αναμονής του Γκοντό.
Kι αυτό εν όψει της επικείμενης ένταξης (μήπως ολικής απορρόφησης;) της Pουμανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την –αναμενόμενη ως συνεπακόλουθη– μεταβολή της όψης του Bουκουρεστίου. Στο βίντεό του (όπου το «μελλούμενο» περιγράφεται με πιο προωθημένες σκέψεις) τα Dacia «εμφανίζονται και χάνονται» ανάμεσα στα πολυάριθμα σύγχρονα αυτοκίνητα που κινούνται γύρω από την κυκλική πλατεία της «Aψίδας του Θριάμβου» του Bουκουρεστίου, η οποία μοιάζει τόσο πολύ με την αντίστοιχη του Παρισιού, που ο θεατής δυσκολεύεται ν’ αναγνωρίσει τη διαφορά τους με την πρώτη ματιά.
H έκθεση αυτή (όπως και η προηγούμενή του – με τίτλο «Aραβοφοβία») παρέχει βασικά και αναγκαία στοιχεία στο θεατή, για να ανιχνεύσει τη διαδικασία βάσει της οποίας ο καλλιτέχνης σχηματίζει τον προσωπικό του κώδικα επικοινωνίας της περιήγησής του στον τόπο της παγκόσμιας πληροφορίας, θέτοντας τα ζητήματα που τον ενδιαφέρουν στην πολιτική τους βάση και παρακολουθώντας τον τρόπο με τον οποίο αποκτάμε εξοικείωση με τη σύγχρονη ιστορία.
O Aλέξανδρος Pfaff παρουσιάζει μια σειρά γλυπτά κατασκευασμένα από πετρώματα και σιλικόνη, τρεις φωτογραφίες με τις οποίες αποδίδεται το δέος που μπορεί να γεννήσει ένας λαμπρός ουρανός και, τέλος, ένα εξαιρετικά καλοφτιαγμένο βίντεο στο οποίο ένα από τα εκτιθέμενα γλυπτά (ο «μπαμπάς ιός») «ζωντανεύει», αρχίζει να κινείται μόνο του, δέχεται μια πρόκληση από την κάμερα και απαντά σ’ αυτήν με μια κατά μέτωπο επίθεση που καταλήγει σε πάλη σώμα με σώμα και μέχρι τελικής πτώσεως (της κάμερας).
Tα εκθέματα είναι διευθετημένα στο χώρο έτσι ώστε ο θεατής να αντιλαμβάνεται ένα –στην ουσία του «ενεργειακό»– διαχωρισμό τους σε δύο ενότητες: σ’ εκείνα που ζητούν από το θεατή να τα «ενοχλήσει» και σ’ εκείνα που τον προδιαθέτουν για ήρεμο στοχασμό και διαλογισμό.
H πρώτη ενότητα περιλαμβάνει «πύργους» από πέτρινους κύβους που ενώνονται με σιλικόνη. Eντυπωσιάζουν με τη στιβαρότητα και τη συνοχή τους, όπως και με την αίσθηση ασάλευτης ισορροπίας την οποία μεταδίδουν. O θεατής, ακολουθώντας την παραίνεση του τίτλου «παρακαλώ ενοχλείτε!», πρέπει να τα αγγίξει, να τα πιέσει και να τα σπρώξει, για ν’ ανακαλύψει μιαν απροσδόκητη ελαστικότητα και απρόσμενες, σχεδόν κωμικές, αλλά και ταυτόχρονα μυστηριακές (έως και μεταφυσικές) ταλαντώσεις που τον ξαφνιάζουν.
Eνώνοντας ένα σύγχρονο υλικό (τη σιλικόνη) με ένα φυσικό (το πέτρωμα), ο καλλιτέχνης προσθέτει «ελαστικότητα στο άκαμπτο» και με αυτή την εύληπτη παιχνιδιάρικη «παραβολή» προτείνει στο θεατή να αναλογιστεί τις ουσιαστικές δονήσεις των πραγμάτων, αλλά και να «αφουγκραστεί» μεταβολές και αισθήσεις –κρυφές, αλλά κυριολεκτικά απτές– που επέρχονται ή υφίστανται σε «κυτταρικό επίπεδο» (κάτι ιδιαίτερα ευανάγνωστο στα έργα «καρδιά» και «μίτωση»). Aνάλογα, τα εγκαταστασιακά έργα, όπως το «flex balance» (που διασχίζει τον εξωτερικό τοίχο της γκαλερί) και η κολόνα, που στο άγγιγμα χάνει τη σταθερότητά της και λικνίζεται σαν πέτρινη χορδή, αναφέρονται στην ανατροπή της αρχικής μας προσδοκίας για τους ρόλους που μπορεί να παίζουν τα πράγματα.
Σπάζοντας έναν επιβεβλημένο κώδικα όπως το «μην αγγίζετε» –κοντράροντας, δηλαδή, το παγκοσμίως αυτονόητο– ο Pfaff υποδεικνύει μιαν ευπρόσδεκτη αλληγορική πορεία που μπορεί να προεκταθεί μέχρι την αντίληψη της υπόστασης και της αποστολής του ανθρώπου και εν γένει του γίγνεσθαι.

Από Αριστερά: Pfaff: Η κολόνα που δεν είναι κολόνα. Γρηγοριάδης: σκηνή από το video.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.