- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Ο Αριστοφάνης πεθαίνει επί σκηνής για μια ΙΔΕΑ
Ο Κώστας Γάκης και η ομάδα ΙΔΕΑ μιλούν για την Αριστοφανιάδα που θα πρωτοτυπήσει στο Φεστιβάλ
Ποιος θα τολμούσε ποτέ να σκοτώσει τον ίδιο τον Αριστοφάνη επί σκηνής κι από εκεί να φτιάξει ολόκληρη ιστορία; Ποιος επίσης θα είχε το κουράγιο να δημιουργήσει μία παράσταση από το μηδέν, που θα ανατρέχει σε όλο το έργο του μεγάλου μας κωμικού; Μάλλον κάποιος που το συνηθίζει και το κάνει καλά. Ο Κώστας Γάκης μαζί με το δίδυμο Κωνσταντίνο Μπιμπή και Αθηνά Μουστάκα −από το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα για δύο» που αγαπήθηκε πέρυσι− άφησαν για λίγο τον Shakespeare και έδωσαν τη σκυτάλη στον Αριστοφάνη. Δημιούργησαν την Αριστοφανιάδα, έναν ξεκαρδιστικό ύμνο στο συνολικό έργο του Αριστοφάνη, και μαζί με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κρήτης πάνε Ηρώδειο και όχι μόνο.
Ο Αριστοφάνης πεθαίνει πάνω σε μια πρόβα τη στιγμή ενός έντονου διαπληκτισμού με τους ηθοποιούς του και πηγαίνοντας στον Άδη προσπαθεί να πείσει τους θεούς του κάτω κόσμου να του χαρίσουν μια εβδομάδα ζωής ώστε να ανεβάσει το τελευταίο έργο του και τότε το πανηγύρι αρχίζει.
Μέσα σε μιάμιση ώρα, παρουσιάζονται με καταιγιστικούς ρυθμούς μπροστά στα μάτια του κοινού όλοι οι σπουδαίοι ρόλοι, οι κεντρικές συμβάσεις, τα μοτίβα και η δημιουργική ευφυΐα του πατέρα της κωμωδίας. Έργα και ημέρες του μεγάλου μας κωμικού παρελαύνουν επί σκηνής, σε ένα ξεκαρδιστικό, δροσερό αλλά και συγκινητικό έργο που μπερδεύει με μαεστρία κάθε ύφος της κωμωδίας.
Λίγο πριν τη σημερινή πρεμιέρα στο Ηρώδειο, ο Κώστας Γάκης από την καρέκλα του σκηνοθέτη και η ομάδα ΙΔΕΑ μιλούν στην ATHENS VOICE για την Αριστοφανιάδα. Θα ακολουθήσουν πολλές ακόμα παραστάσεις σε Αρχαία Θέατρα, στην Κρήτη και σε όλα τα μεγάλα φεστιβάλ της χώρας.
Κώστας Γάκης
Γιατί επιλέξατε να καταπιαστείτε με το έργο του Αριστοφάνη με αυτόν τον τρόπο;
Επιλέξαμε να τοποθετήσουμε τον Αριστοφάνη στον Άδη σε μια απελπισμένη και ταυτόχρονα ξεκαρδιστική προσπάθεια να κερδίσει ξανά το σφρίγος του και εν τέλει την ίδια τη ζωή του. Αυτή η ιδέα μας γονιμοποιεί και μας κινητοποιεί γιατί διαθέτει αναλογίες με το σήμερα, όπου όλοι βρισκόμαστε σε μια παρολίγον νεκρότητα η οποία κρέμεται πάνω από το κεφάλι μας και πρέπει να αγωνιστούμε λυσσαλέα και δημιουργικά για να την ανατρέψουμε.
Τι σας ιντρίγκαρε περισσότερο στη δημιουργία του έργου; Σας φόβισε αυτή η προσπάθεια συνολικής αποτύπωσης των Αριστοφανικών ρόλων, μοτίβων κλπ;
Μετά την υπέροχη και αποκαλυπτική εμπειρία που βιώσαμε ως ομάδα, δημιουργώντας την παράσταση μας «Το δέντρο του Οιδίποδα» τη χειμερινή σεζόν, σκύβοντας πάνω από όλες τις τραγωδίες του Θηβαϊκού κύκλου, ήμασταν σίγουροι πως κάποια στιγμή θα έπρεπε να το τολμήσουμε και με όλες τις κωμωδίες του Αριστοφάνη. Μας γοητεύουν οι συνθέσεις και η δημιουργική διακειμενικότητα σε οτιδήποτε καταπιανόμαστε. Όσον αφορά στους φόβους μας, ως συνήθως απουσιάζουν καθώς μας χαρακτηρίζει μια άγνοια κινδύνου και ένα θράσος μικρού παιδιού που ελπίζουμε κι αυτή τη φορά να μας βγει σε καλό.
Αθηνά Μουστάκα
Πώς δουλέψατε για τη δημιουργία του έργου;
Έχουμε την ισχυρή πεποίθηση ως ομάδα ότι τα περισσότερα μυαλά λειτουργούν πάντα καλύτερα από ένα. Όλοι μαζί μελετήσαμε τα έργα του πατέρα της κωμωδίας, κουβεντιάσαμε πολύ πάνω σ’ αυτά και ανιχνεύσαμε τι μας συγκινεί, τι μας πικραίνει, τι μας διασκεδάζει, τι μας προβληματίζει ενώ ταυτόχρονα αρχίσαμε επηρεασμένοι από όλα αυτά να συνθέτουμε το αισθητικό και δραματουργικό σύμπαν του δικού μας έργου. Παράλληλα επιστρατεύσαμε για την συγγραφή του κειμένου ένα ακόμη μυαλό, αυτό του βραβευμένου συγγραφέα Δημήτρη Ζουγκού ο οποίος ως μάστορας της γραφής έχει ζωτικής σημασίας παρουσία στη δημιουργία του τελικού κειμένου.
Tι να περιμένει το κοινό που θα δει την παράσταση;
Σίγουρα θα δει τον Αντώνη Καφετζόπουλο στο ρόλο του μεγάλου κωμικού ποιητή Αριστοφάνη, τον Γεράσιμο Γεννατά στον αινιγματικό ρόλο του Θεού του κάτω κόσμου τον Άδη, την Ευαγγελία Μουμούρη να ενσαρκώνει την έμπνευση του ποιητή, τον Γιώργο Πυρπασόπουλο και τον Γιάννη Δρακόπουλο να εναλλάσσονται με επιτυχία σε δεκάδες Αριστοφανικούς ρόλους και τέλος τον Θάνο Τοκάκη στον πιο χαρισματικά σκοτεινό Ορφέα στον Άδη που έχει παιχτεί ποτέ στο θέατρο. Ιδανικά θα θέλαμε το κοινό να έρθει με όποια διάθεση κουβαλάει και να γεμίσει με χιλιάδες συναισθήματα.
Κωνσταντίνος Μπιμπής
Πως αισθάνεστε για την παρουσίαση του έργου σας στο Ηρώδειο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών;
Είμαστε πολύ περήφανοι που η ομάδα μας η «Ιδέα» για πρώτη φορά θα συμμετέχει με ένα δικό της έργο στο Ηρώδειο. Νιώθουμε τιμή που ο Μιχάλης Αεράκης –ο καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης που κάνει την παραγωγή της παράστασης − και στη συνέχεια ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος μας έδωσε την ευκαιρία να συμμετέχουμε στο Φεστιβάλ Αθηνών
Γιατί επιλέγετε, συνήθως, κλασσικούς μεγάλους συγγραφείς;
Γιατί τα κλασικά κείμενα ρίχνουν πάντα ένα υπέροχο φως στην ανθρώπινη κατάσταση. Η εμπειρία μας από το «Δέντρο του Οιδίποδα», όπου συνδέσαμε σε μια παράσταση όλες τις τραγωδίες που σχετίζονται με τον αυτοτυφλωμένο βασιλέα, ήταν πολύτιμη: υποχρεωθήκαμε να γίνουμε για ένα τρίμηνο ποιητές, στοχαστές και φιλόσοφοι, σκύβοντας πάνω στα αμείλικτα ερωτήματα που θέτουν αυτά τα κείμενα, αλλά ταυτόχρονα μεταμορφωθήκαμε σε πείσμωνες αναχωρητές από την ηλιθιότητα της πραγματικότητας. Επίσης ερευνήσαμε υλικά παγανιστικά που δικαιώνουν το σώμα και απελευθερώνουν πλήρως την ψυχή μέσα σε μια χορική, διθυραμβική λειτουργία, λειτουργία τσαρλατάνου και σαμάνου, λειτουργία βακχείας, λειτουργίες που τείνουν να εκλείψουν από το σύγχρονο τρόπο ζωής. Ανάλογες λειτουργίες αναζητούμε τώρα και στον Αριστοφάνη, αυτή τη φορά φορώντας προσωπίδα κωμική.
Μερικά λόγια για την Ομάδα ΙΔΕΑ;
Η ομάδα θεάτρου «Ιδέα» ιδρύθηκε το 2012 με στόχο μια εντελώς νέα βίωση του θεατρικού γίγνεσθαι. Θέλουμε ως ομάδα να επαναφέρουμε το θέατρο σε μια λαϊκή βάση. Μας ενδιαφέρει ο κάθε θεατής ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης, επαγγέλματος, μόρφωσης και ηλικίας, να κατανοεί πλήρως την ιστορία που αφηγούμαστε και να μην αισθάνεται «αμύητος». Δεν απευθυνόμαστε σε κοινό ειδημόνων και θεατρανθρώπων. Ταυτόχρονα μας ενδιαφέρει η δημιουργία παραστάσεων που κρατούν σε εγρήγορση τη συναισθηματική νοημοσύνη του κοινού, παραστάσεις αισθητηριακών ξυπνημάτων και συγκινησιακών φορτίσεων, που μετακινούν το θεατή σε μια νέα, ανάγλυφη πραγματικότητα, που τον ξεπλένει από τη φθορά και της σκόνη της καθημερινής ζωής. Αντιτιθέμεθα σε μια μεταμοντέρνα αισθητική που έχει επιβληθεί στα θεατρικά μας πράγματα και ορίζει τη θεατρική τέχνη ως μια ψυχρή εναλλαγή εικόνων και λέξεων χωρίς ίχνος ανθρωπιάς και συγκίνησης. Είμαστε ονειροπόλοι και πιστεύουμε ότι στην virtual εποχή που ζούμε η θεατρική αίθουσα οφείλει να είναι ένα ολοζώντανο, θερμό, παλλόμενο και ανυπόταχτο κοινωνικό κύτταρο και ως τέτοιο οφείλει να συνωμοτεί υπέρ ενός καινούργιου κόσμου πιο φωτεινού και αλληλέγγυου. Είμαστε και οι τρεις συνδημιουργοί των έργων μας. Λειτουργούμε ομαδικά στον τομέα της σκηνοθεσίας, της συγγραφής, αλλά και όλων των λεπτομερειών της αισθητικής, γιατί από την πρώτη στιγμή που σμίξαμε αισθανθήκαμε σαν «μια ψυχή χωρισμένη στα τρία».
Info: Αριστοφανιάδα, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κρήτης-Κώστας Γάκης & Ομάδα ΙΔΕΑ, Ωδείο Ηρώδου Αττικού
11 Ιουλίου 2016, 21:00
Δραματουργική Επεξεργασία - Σύνθεση Κειμένων: Ομάδα ΙΔΕΑ (Κώστας Γάκης, Κων/νος Μπιμπής, Αθηνά Μουστάκα) και Δημήτρης Ζουγκός
Σκηνοθεσία - Μουσική: Κώστας Γάκης
Sound Designer - Μουσικός επί Σκηνής: Στέφανος Τορτόπογλου
Σκηνικά: Παναγιώτα Κοκκορού
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα.
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ίρις Κανδρή
Οργάνωση Παραγωγής: Λευτέρης Πλασκοβίτης
Πρωταγωνιστούν: Αντώνης Καφετζόπουλος, Γεράσιμος Γεννατάς, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Ευαγγελία Μουμούρη, Γιάννης Δρακόπουλος, Θάνος Τοκάκης.
Χορηγός: Συνεταιριστική Τράπεζα Χανίων – Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε.
Τιμές εισιτηρίων: Ζώνη VIP: 35€, Ζώνη Α: 30€, Ζώνη Β: 20€, Ζώνη Γ: 15€, 10€ (Φοιτητικό), Άνω διάζωμα: 10€, 5€ (Φοιτητικό, Άνεργοι), A.μεΑ.: 5€
Για όλες τις παραστάσεις πλην Ηρωδείου: Τιμές εισιτηρίων την ημέρα παράστασης 12€ (φοιτητικό & ανέργων), 15€ κανονικό,
Η προπώληση για την εκδήλωση έχει κλείσει. Μπορείτε να προμηθευτείτε εισιτήρια μόνο στα ταμεία του χώρου. Για να ενημερωθείτε για την διαθεσιμότητα καλέστε στο 2103272000.
Ωδείο Ηρώδου Αττικού: Πεζόδρομος Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Μακρυγιάννη. Καθημερινά: 9.00-14.00 & 18.00-21.00
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.