Ρωσο-ουκρανικός πόλεμος: Η ενοχοποίηση του θύματος
Πλάνες της λογικής και ηθικό έλλειμμα στη στάση μας έναντι του πολέμου στην Ουκρανία
Η ενοχοποίηση των θυμάτων, οι προκαταλήψεις, η πλάνη της λογικής, το φαινόμενο Bystander και η συμπεριφορά μας έναντι της Ουκρανίας.
Συμβαίνει συχνά: το θύμα ενός εγκλήματος ή οποιασδήποτε παράνομης πράξης θεωρείται εξ ολοκλήρου ή εν μέρει υπαίτιο για τη ζημιά που υπέστη. Αν και η ενοχοποίηση του θύματος παρατηρείται συνηθέστερα σε περιπτώσεις ενδοοικογενειακής βίας και βιασμού, η γνώμη που έχει το ευρύ κοινό για το θύμα μπορεί να δικαιολογήσει το έγκλημα, να δημιουργήσει ελαφρυντικά για τον δράστη και να στιγματίσει το θύμα. Ο παθών που ακολουθεί τρόπο ζωής «υψηλού κινδύνου», που προκαλεί τον δράστη ή που φαίνεται μη αποδεκτό, αμαρτωλό ή ελλειμματικό, δεν εκλαμβάνεται ως θύμα και εξισώνεται με τον θύτη. Μάλιστα, σε μερικές κουλτούρες ενοχοποιούνται αποκλειστικά τα θύματα, ιδιαίτερα αν πρόκειται για γυναίκες που κακοποιούνται. Στην πραγματικότητα, σε όλες τις κουλτούρες: το 2016, μετά από σειρά σεξουαλικών επιθέσεων την παραμονή της Πρωτοχρονιάς στη Γερμανία, η δήμαρχος της Κολωνίας Henriette Reker κάλεσε τις Γερμανίδες να υιοθετήσουν έναν «κώδικα συμπεριφοράς» που να μην προκαλεί τους αλλοδαπούς. Δεν ήταν ούτε η πρώτη ούτε η τελευταία φορά που ακούστηκαν τέτοιες προτροπές.
Η ενοχοποίηση των θυμάτων συνδέεται με κάθε λογής προκαταλήψεις: σύμφωνα με την αντισημιτική μυθολογία, οι Εβραίοι πήγαν στα στρατόπεδα «σαν πρόβατα στη σφαγή»· ήταν παθητικοί και άβουλοι. Σύμφωνα με τη χονδροειδέστερη εκδοχή της ενοχοποίησης των εν λόγω θυμάτων, οι Εβραίοι «το είχαν παρακάνει», είχαν εισδύσει στο κράτος, επιδίδονταν σε τοκογλυφία κ.τ.λ.― ή, το παράκαναν αργότερα θρηνολογώντας για το Ολοκαύτωμα επί τόσες και τόσες δεκαετίες.
Αυτή η πλάνη της λογικής εμφανίζεται στον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο: αν δεν μας αρέσει το θύμα, αν είναι, για παράδειγμα, φιλονατοϊκό, φιλοδυτικό ή περιλαμβάνει αποκρουστικά στοιχεία ―στην προκειμένη περίπτωση, μυώδεις εθνικιστές, ίσως νεοναζί― καλά να πάθει. Εξάλλου, η ενοχοποίηση του θύματος συμβαδίζει ένα φαινόμενο Bystander: είμαστε θεατές ενός εγκλήματος και το παρακολουθούμε μαζί με πολλούς άλλους· η ευθύνη, μαζί με την ενσυναίσθηση, διαχέονται στο πλήθος ―κι αντί να τρέξουμε να βοηθήσουμε το θύμα, την προσοχή μας αποσπούν κάποια χαρακτηριστικά του που δεν βρίσκουμε του γούστου μας: μοιάζει λίγο με Νεάντερταλ! Μήπως θαυμάζει διαφορετικούς δικτάτορες από αυτούς που θαυμάζουμε εμείς; Και τα λοιπά. Με λίγα λόγια, παρά την κατάσταση έκτακτης ανάγκης που σημαίνει απειλή βλάβης και πραγματική βλάβη ―όπως είναι, λόγου χάρη, ένα ατύχημα στον δημόσιο χώρο― δεν σπεύδουμε να παράσχουμε πρώτες βοήθειες, να καλέσουμε την αστυνομία και το ασθενοφόρο: συζητάμε για το ποιόν του θύματος. Κυρίως συζητάμε αν το θύμα ανήκει στη δική μας ποδοσφαιρική ομάδα: σαν να είμαστε οπαδοί του Παναθηναϊκού και να μη βοηθάμε κάποιον που φοράει φανέλα του Ολυμπιακού, όταν μπροστά στα μάτια μας του επιτίθεται ένας μαχαιροβγάλτης.
Μια παράμετρος που καθορίζει αυτή τη συμπεριφορά έναντι της Ουκρανίας είναι το αγελαίο πνεύμα. Αν και στο εσωτερικό των παρατάξεων που δεν παίρνουν σαφή θέση εναντίον της επιτιθέμενης Ρωσίας, υπάρχουν άνθρωποι που θα ήθελαν να στηρίξουν την Ουκρανία, υπερτερεί το αίσθημα συνοχής της ομάδας το οποίο ενισχύεται από την παρανοειδή αντίληψη ότι εχθροί παραμονεύουν παντού. Ωστόσο, σε όλες τις προηγμένες χώρες, ο νόμος προβλέπει ποινές για τη μη παροχή βοήθειας σε άτομα που βρίσκονται σε κίνδυνο. Στην εποχή μας, ο «Καλός Σαμαρείτης» δεν είναι η εξαιρετική περίπτωση ανθρώπου με περίσσεια γενναιοδωρίας, είναι ο ίδιος ο πολίτης όπως τον περιγράφει το Σύνταγμα και οι νόμοι.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Tο μήνυμα του Κυριάκου Μητσοτάκη
Mετά τη χθεσινή ανάρτηση του βουλευτή Χανίων
Μεγάλη συμμετοχή υπουργών και στελεχών στην εκδήλωση στο κέντρο της Αθήνας
Τα κράτη μέλη έχουν 2 χρόνια για να εφαρμόσουν τους νέους κανονισμούς
Είναι εμφανές πως το δηλητήριο του εθνικισμού και του κρυφορατσισμού βγαίνει πολύ εύκολα από το μπουκάλι
Ο πρόεδρος του κόμματος Δημοκράτες αναφέρθηκε στο παρασκήνιο της περιόδου των μνημονίων
«Ο Ερντογάν χρησιμοποιεί την Ελλάδα για να φαίνεται ότι έχει συνομιλητή», σημειώνει ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ
Σε συνέδριο για την προώθηση της καινοτομίας παρέστη ο πρωθυπουργός
Η εποχή των μεγάλων αλλαγών και προκλήσεων για την Ελλάδα μέσα από μία διαφορετική σειρά συζητήσεων
Ο ανήλικος ζήτησε από τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ να τον ξεναγήσει στην Βουλή
Χαμηλά τα ποσοστά του ΠΑΣΟΚ, μάχη για την 4η θέση ανάμεσα σε ΚΚΕ και Ελληνική Λύση
«Έσπευσαν να εργαλειοποιήσουν ένα ζήτημα για κομματικά οφέλη», δήλωσε η υπουργός Εσωτερικών
Τι ποσοστά του μισθού καλύπτει η επιχορήγηση της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης
Η απάντηση στις δηλώσεις του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ για τη «Συμφωνία των Πρεσπών»
Η εξομολόγηση του υποψήφιου ευρωβουλευτή της ΝΔ για το πρόβλημα υγείας που αντιμετώπισε
Παρακολουθήστε τις εργασίες live
Η απάντηση στο Γραφείο Τύπου της νέας προέδρου της Βόρειας Μακεδονίας
Η περιοδεία του στη Θράκη
Αντιδράσεις και στο εσωτερικό της χώρας για την τοποθέτηση της νέας προέδρου
Τι θα ισχύσει για τα ύψη των νέων οικοδομών στον δήμο Αθηναίων
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.