Περιβαλλον

Explainer: Πόσο επιβλαβής θα είναι για το περιβάλλον η σύγκρουση των πλοίων στη Βόρεια Θάλασσα;

Ποιοι είναι οι κίνδυνοι από τα καύσιμα αεροσκαφών και το κυανιούχο νάτριο;

62224-137655.jpg
Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Explainer: Πόσο επιβλαβής θα είναι για το περιβάλλον η σύγκρουση των πλοίων στη Βόρεια Θάλασσα;
© EPA/DAN KITWOOD

Explainer: Πόσο επιβλαβής θα είναι για το περιβάλλον η σύγκρουση των πλοίων στη Βόρεια Θάλασσα; - Ποιοι είναι οι κίνδυνοι από τα καύσιμα αεροσκαφών και το κυανιούχο νάτριο;

Το πλοίο Solong, συγκρούστηκε στα ανοικτά των ακτών της Βρετανίας στη Βόρεια Θάλασσα τη Δευτέρα, μεταφέρει μεταξύ άλλων 15 εμπορευματοκιβώτια κυανιούχου νατρίου, σύμφωνα με έκθεση του παρόχου ναυτιλιακών δεδομένων Lloyd's List Intelligence.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις και οι βρετανικές αρχές αξιολογούν πόσο επιζήμια θα είναι η σύγκρουση ενός πετρελαιοφόρου και ενός φορτηγού πλοίου στη Βόρεια Θάλασσα για τα θαλάσσια είδη και τους πληθυσμούς της άγριας ζωής που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση.

Είναι ακόμη πολύ νωρίς για να πούμε αν θα έχει σημαντικές επιπτώσεις, ενώ οι καιρικές συνθήκες των επόμενων ημερών θα αποτελέσουν σημαντικό παράγοντα.

Αλλά πολλά θα εξαρτηθούν από το ποιες ακριβώς τοξικές χημικές ουσίες έχουν διαρρεύσει και πόσο από αυτές.

Search for North Sea collision crew member called off | BBC News

Τι μπορεί να υπάρχει στο πλοίο;

Η εταιρεία ναυτιλιακών επιχειρήσεων Crowley, η οποία διαχειριζόταν το πετρελαιοφόρο MV Stena Immaculate, επιβεβαίωσε ότι μετέφερε 220.000 βαρέλια καυσίμων αεροσκαφών σε 16 εμπορευματοκιβώτια τη στιγμή του συμβάντος.

Δεν ήταν ξεκάθαρη η κατάσταση όλων των εμπορευματοκιβωτίων, αλλά η Crowley δήλωσε ότι ένα από αυτά είχε «σπάσει» και διέρρεε καύσιμα στη θάλασσα.

Το περιεχόμενο του φορτηγού πλοίου, του Solong, το οποίο προσέκρουσε στο δεξαμενόπλοιο ήταν λιγότερο σαφές.

Η Lloyds List, μια εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων, δήλωσε τη Δευτέρα ότι μετέφερε κυανιούχο νάτριο.

Όμως την Τρίτη η Ernst Russ, ιδιοκτήτρια εταιρεία του φορτηγού πλοίου, δήλωσε: «Είμαστε σε θέση να επιβεβαιώσουμε ότι δεν υπάρχουν στο πλοίο εμπορευματοκιβώτια φορτωμένα με κυανιούχο νάτριο.

«Υπάρχουν τέσσερα κενά εμπορευματοκιβώτια που περιείχαν στο παρελθόν το επικίνδυνο χημικό και αυτά τα εμπορευματοκιβώτια θα συνεχίσουν να παρακολουθούνται».

Παραμένει ασαφές αν το πλοίο μετέφερε άλλο περιεχόμενο τη στιγμή της συντριβής.

Ποιοι είναι οι κίνδυνοι από τα καύσιμα αεροσκαφών και το κυανιούχο νάτριο;

Το καύσιμο τζετ είναι μια τοξική ουσία που μπορεί να αποβεί θανατηφόρα για τους θαλάσσιους οργανισμούς και άλλα ζώα, όπως τα θαλασσοπούλια, εάν καταποθεί.

Το επίπεδο τοξικότητας εξαρτάται από το αργό πετρέλαιο από το οποίο έχει διυλιστεί.

Το κυανιούχο νάτριο, το οποίο χρησιμοποιείται στη βιομηχανία, μεταξύ άλλων για τον καθαρισμό μετάλλων, είναι επίσης μια τοξική ουσία και δηλητηριώδης για τους ζωντανούς οργανισμούς, καθώς διαταράσσει τη λειτουργία των κυττάρων και οδηγεί σε έλλειψη οξυγόνου.

Το κυανιούχο νάτριο είναι επίσης εξαιρετικά διαλυτό στο νερό και μπορεί να αντιδράσει έντονα παράγοντας το αέριο υδροκυάνιο - το οποίο είναι επίσης τοξικό.

Aerial footage shows extent of damage after North Sea oil tanker and cargo ship collision | ITV News

Η επιβεβαίωση ότι στο πλοίο υπήρχαν μόνο άδεια δοχεία θα διασκεδάσει ορισμένες ανησυχίες για περιβαλλοντική ζημία και θα διευκολύνει την επιχείρηση καθαρισμού.

Το τρίτο θέμα που θα απασχολήσει τις αρχές είναι αν διέρρευσε επίσης το καύσιμο που χρησιμοποιείται για τη λειτουργία των δύο πλοίων.

Το ναυτιλιακό καύσιμο είναι πολύ βαρύτερο από το καύσιμο αεριωθούμενων αεροσκαφών και μπορεί να παραμείνει στο περιβάλλον για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Ο Alex Lukyanov από το Πανεπιστήμιο του Reading, στο Ηνωμένο Βασίλειο, δήλωσε. «Το θαλάσσιο ντίζελ μπορεί να πνίξει τους βιότοπους και την άγρια ζωή, επηρεάζοντας την ικανότητά τους να ρυθμίζουν τη θερμοκρασία του σώματος, με πιθανό αποτέλεσμα το θάνατο».

«Το περιβαλλοντικό τίμημα θα μπορούσε να είναι σοβαρό», είπε.

Ο Graham Stuart, ο τοπικός βουλευτής για το Beverley και το Holderness, δήλωσε την Τρίτη ότι φαίνεται ότι «δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής ενδείξεις διαρροής βαρέως πετρελαίου από οποιοδήποτε από τα δύο πλοία». Πρόσθεσε όμως ότι αυτό είναι ακόμη πιθανό.

Τι μέτρα μετριασμού μπορούν να ληφθούν;

Ο Κλάδος Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων επιβλέπει την επιχείρηση για την αντιμετώπιση του περιστατικού και τον καθαρισμό της ρύπανσης.

Η Melanie Onn, βουλευτής του Great Grimsby και του Cleethorpes, δήλωσε στην εκπομπή Today του BBC Radio 4 ότι η Υπηρεσία Ναυτιλίας και Ακτοφυλακής (MCA) κάνει επί του παρόντος μια αξιολόγηση του κινδύνου μόλυνσης και συνεργάζεται με τους ιδιοκτήτες και των δύο πλοίων για να σχεδιάσουν μια επιχείρηση διάσωσης.

Ο καθηγητής Alastair Hay, ομότιμος καθηγητής περιβαλλοντικής τοξικολογίας στο Πανεπιστήμιο του Leeds, δήλωσε: «Η προτεραιότητα, φαντάζομαι, για τα πληρώματα που προσπαθούν να περιορίσουν τις ζημιές, θα είναι να σβήσουν τις πυρκαγιές και να κρατήσουν τα πλοία εν πλω. Αυτό θα μειώσει την ποσότητα των χημικών ουσιών που εισέρχονται στο νερό και τον κίνδυνο για την άγρια ζωή στα κατάντη».

Η πυρκαγιά που ξέσπασε μετά τη συντριβή θα βοήθησε να καεί μέρος του καυσίμου του αεροσκάφους, αλλά στο σημείο έχουν τοποθετηθεί κιτ δοκιμών για να επιβεβαιωθεί ότι δεν έχουν απομείνει υπολείμματα.

Ο Frode Vikebø, διευθυντής ερευνών στο Ινστιτούτο Θαλάσσιων Ερευνών, δήλωσε ότι η βρετανική κυβέρνηση θα μοντελοποιήσει την εξάπλωση τυχόν μολυσματικών ουσιών στη θάλασσα, λαμβάνοντας υπόψη την κυκλοφορία των ωκεανών και τις καιρικές συνθήκες, ως μέρος της «συνήθους διαδικασίας».

Όσον αφορά τον μετριασμό τόσο για το καύσιμο καυσίμων όσο και για το καύσιμο αεριωθούμενων αεροσκαφών, είπε ότι υπάρχουν διαθέσιμες διαφορετικές επιλογές: «Μπορεί να χρησιμοποιηθεί μια ποδιά για τον περιορισμό της οριζόντιας εξάπλωσης και επίσης η χρήση διασποράς, δηλαδή χημικών ουσιών που μειώνουν το μέγεθος τυχόν σταγονιδίων και επίσης κάνουν τους ρύπους να κατεβαίνουν στη στήλη του νερού και να μην παραμένουν στην επιφάνεια της θάλασσας».

Ποια άγρια ζώα μπορεί να επηρεαστούν;

Η σύγκρουση συνέβη σε μια περιβαλλοντικά πλούσια περιοχή - τόσο για τα θαλάσσια είδη όσο και για τους χερσαίους πληθυσμούς πτηνών που τρέφονται με ψάρια και άλλους υδρόβιους οργανισμούς.

Οι εκβολές του Χάμπερ είναι περιοχή ειδικού επιστημονικού ενδιαφέροντος και μαζί με το φυσικό καταφύγιο Bempton Cliffs υποστηρίζουν περισσότερα από μισό εκατομμύριο πουλιά ετησίως, συμπεριλαμβανομένων των χηνών με ροζ πόδια, των γλαυκοτσικνιάδων, των αβοκέτων και των φαλαρίδων.

Στο ευρύτερο θαλάσσιο περιβάλλον αυτή την εποχή του έτους αναπαράγονται φώκιες.

Ο Martin Slater, Διευθυντής Επιχειρήσεων στο Yorkshire Wildlife Trust, δήλωσε ότι η εποχή του έτους που συνέβη αυτή η διαρροή είναι ιδιαίτερα ανησυχητική.

«Πολλά πουλιά συγκεντρώνονται στα ανοιχτά της θάλασσας ενόψει της περιόδου ωοτοκίας και έχουμε ακόμη διαχειμάζοντα παρυδάτια - συν τα μεταναστευτικά πουλιά που σταματούν εδώ - οπότε ανησυχούμε πραγματικά πολύ για την απειλή που απειλεί αυτά τα πουλιά», δήλωσε.

Υπάρχει επίσης ανησυχία για την άγρια πανίδα νοτιότερα του συμβάντος, στην οποία μπορεί να εξαπλωθεί το καύσιμο του αεροσκάφους ανάλογα με τις συνθήκες του ανέμου και της θάλασσας.

Η περιοχή στα ανοικτά των ακτών του Λίνκολνσαϊρ είναι «ένας μοναδικός βιότοπος για τα ψάρια, όπου τρέφονται θαλασσοπούλια και κητώδη» εξήγησε ο Slater.

Οι ειδικοί της οικολογίας επεσήμαναν ότι τα ζώα διαθέτουν μηχανισμούς αντίδρασης που σημαίνουν ότι ο θόρυβος και η μυρωδιά της συντριβής θα τα έχουν προειδοποιήσει για τους κινδύνους και θα μπορούσαν ήδη να έχουν εγκαταλείψει την περιοχή.

Με πληροφορίες από BBC

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY