Περιβαλλον

Κατανάλωση ρεκόρ στο φυσικό αέριο

Tα 4,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα θα φτάσει φέτος η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα

4781-128427.jpg
Κατερίνα Παναγοπούλου
ΤΕΥΧΟΣ 368
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
17563-38649.jpg

Tα 4,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα θα φτάσει φέτος η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα, που αποτελεί ρεκόρ 15ετίας, από τότε δηλαδή που εισήχθη για πρώτη φορά το φυσικό αέριο στο ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας. Το μέγεθος αυτό είναι αυξημένο κατά περίπου 11% σε σχέση με το 2008, την τελευταία χρονιά πριν την έναρξη της οικονομικής κρίσης και 20% σε σχέση με το 2010. Σηματοδοτεί δε την εδραίωση του φυσικού αερίου ως καυσίμου με σημαντική συμβολή στην ηλεκτροπαραγωγή, τη βιομηχανία, την επαγγελματική και την οικιακή χρήση. Η αύξηση της κατανάλωσης το 2011 είναι απόρροια της υψηλής ζήτησης για ηλεκτροπαραγωγή, καθώς φέτος μπήκαν σε εμπορική λειτουργία νέες μονάδες συνδυασμένου κύκλου.

Με βάση τα σενάρια που επεξεργάζεται η ΔΕΠΑ, το 2020 η κατανάλωση φυσικού αερίου θα κυμανθεί από 5,4 δις έως και περίπου 7 δις κυβικά μέτρα. Η απόκλιση των σεναρίων είναι απόρροια της αβεβαιότητας που υπάρχει ως προς τη χρονική διάρκεια και την εξέλιξη της κρίσης. Δηλαδή όσο νωρίτερα ξεκινήσει η ανάκαμψη της οικονομίας, τόσο η κατανάλωση θα πλησιάζει προς το αισιόδοξο σενάριο. Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται ότι τα μεγέθη της κατανάλωσης μόνο σε ένα πολύ δυσμενές σενάριο θα βρίσκονται κοντά στα 5,4 δις κυβικά μέτρα. Η εκτίμηση εδράζεται στο ότι τα αμέσως επόμενα χρόνια θα τεθούν σε λειτουργία 2 νέες μονάδες συνδυασμένου κύκλου της ΔΕΗ σε Αλιβέρι και Μεγαλόπολη, με συνολική ισχύ περίπου 1.250 MW, οι οποίες στη χειρότερη περίπτωση θα απορροφούν περίπου 1 δις κυβικά το χρόνο. Έτσι, ακόμη και εάν διατηρηθεί στάσιμη η κατανάλωση στα σημερινά επίπεδα, από μόνη της η λειτουργία δύο νέων μονάδων που βρίσκονται σε περιοχές με αυξημένη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας, άρα και φυσικού αερίου, θα επιτρέψει τη βελτίωση του συνόλου της κατανάλωσης.

Πρωταγωνίστρια η ΔΕΠΑ

Όπως είναι φυσικό, το συντριπτικό ποσοστό της ζήτησης φυσικού αερίου το καλύπτει η ΔΕΠΑ, λόγω της ασφάλειας που προσφέρει στους καταναλωτές (βιομηχανία, ηλεκτροπαραγωγή, Εταιρείες Παροχής Αερίου) με τις μακροχρόνιες συμβάσεις που έχει συνάψει για προμήθεια αερίου μέσω αγωγών (Ρωσία, Αζερμπαϊτζάν) και για υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), μέσω του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας. Με τα δεδομένα αυτά, στο πλαίσιο του μακροχρόνιου στρατηγικού της σχεδιασμού, έχει συμπεριλάβει την ακόμη ισχυρότερη διασφάλιση του εφοδιασμού, με διαφοροποίηση των πηγών, είτε μέσω αγωγών είτε μέσω υγροποιημένου αερίου. Επιδίωξη της διοίκησης της ΔΕΠΑ είναι η διαμόρφωση ενός χαρτοφυλακίου με διαφοροποιημένες πηγές προμήθειας και σε ανταγωνιστικές τιμές που θα της επιτρέπουν να διατηρήσει τη θέση της στην εγχώρια και να επεκταθεί και σε γειτονικές αγορές.

Ήδη η ΔΕΠΑ διαπραγματεύεται με την αζέρικη Socar τη σύναψη νέου συμβολαίου προμήθειας σε πρώτη φάση γύρω στα 1 δις κυβικά μέτρα. Σε δεύτερη φάση και εφ’ όσον προχωρήσει το σχέδιο του ελληνοϊταλικού αγωγού ITGI, η ΔΕΠΑ θα μπορεί να απορροφήσει έως και 3 δις κυβικά μέτρα φυσικού αερίου προέλευσης Αζερμπαϊτζάν. Εδώ ας σημειωθεί ότι η ΔΕΠΑ είναι η πρώτη ευρωπαϊκή εταιρεία αερίου που παραλαμβάνει φυσικό αέριο προέλευσης Αζερμπαϊτζάν από το 2008, από τότε δηλαδή που τέθηκε σε λειτουργία η διασύνδεση του ελληνικού με το τουρκικό δίκτυο.

Πέρα από αυτή την προοπτική, η ΔΕΠΑ εξετάζει τη δυνατότητα δημιουργίας και δεύτερου σταθμού εφοδιασμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βόρεια Ελλάδα. Η υποδομή αυτή, αντίστοιχη της Ρεβυθούσας στην Αττική, θα αναβαθμίσει σημαντικά το ρόλο της ΔΕΠΑ, αλλά και της Ελλάδας γενικότερα, καθώς θα αποτελέσει μία ακόμη πύλη εισόδου φυσικού αερίου στη ΝΑ Ευρώπη. Δεν πρέπει να διαφεύγει ότι η νέα διασύνδεση των δικτύων Ελλάδας και Βουλγαρίας βρίσκεται σε εξέλιξη, με την έναρξη φέτος το καλοκαίρι των απαραίτητων μελετών. Έτσι η ΔΕΠΑ εκτιμά ότι, από το τέλος του 2013, φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν ή υγροποιημένο από την ελεύθερη αγορά θα μπορεί να διοχετεύεται και στη γειτονική χώρα. Τέλος, η επέκταση της ΔΕΠΑ σε εμπορικές δραστηριότητες με τις γειτονικές χώρες, θα είναι σε θέση να διακινήσει στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή περισσότερα από 8 δις κυβικά μέτρα το 2020, ποσότητα που μπορεί να φτάσει τα 12 δις κυβικά το 2025.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ