Αυτοκινηση

Sao Paolo: Ο γέρος δάσκαλος Φερνάντο Αλόνσο

Περιγραφή και ανάλυση του αγώνα της Φόρμουλα 1 στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας

antonis-pagkratis.jpg
Αντώνης Παγκράτης
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Sao Paolo: Ο γέρος δάσκαλος Φερνάντο Αλόνσο
© Vince Mignott / Getty Images

Sao Paolo: Ο Μαξ Φερστάπεν θριάμβευσε σε ακόμα έναν αγώνα της φετινής Φόρμουλα 1, την παράσταση όμως έκλεψε ο 41χρονος Φερνάντο Αλόνσο 

Ο εικοστός αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός ενενηκοστός όγδοος (1.098) σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 5 Νοεμβρίου 2023 στην πίστα Autódromo José Carlos Pace στο Σάο Πάολο. Ο νικητής ήταν εκ των προτέρων γνωστός· είχε ήδη επιβεβαιωθεί από τον αγώνα sprint του Σαββάτου, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στις δυνατότητες ενός ρυθμού απλησίαστου για τους υπολοίπους, πλην ίσως από την Mclaren. Ο Μαξ Φερστάπεν αύξησε το ρεκόρ νικών εντός της περιόδου με μια άνεση που παραμερίζει τις άλλες ομάδες σε ρόλο κομπάρσου, αφαιρώντας τους κάθε είδους ανταγωνιστικότητα σε σημείο που να διακυβεύεται ο λόγος υπάρξεως των αγώνων. Όμως, όσοι άντεξαν την πλήξη τους για μιάμιση ώρα αποζημιώθηκαν στο τέλος του αγώνα από τη μονομαχία ανάμεσα στον Σέρτζο Πέρεζ της Red Bull και τον Φερνάντο Αλόνσο της Aston Martin. Ο γηραιότερος των οδηγών (42 ετών, γεννήθηκε στις 29 Ιουλίου 1981) και δις παγκόσμιος πρωταθλητής (με την Renault, το 2005 και 2006) υπενθύμισε με τη μαχητικότητά του την ανεκτίμητη συνεισφορά στα ανθρώπινα πράγματα, των αγώνων του κορυφαίου πρωταθλήματος μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Σε τι συνίσταται η ιδιαιτερότητα της προσφοράς; Στην αδιάλειπτη υπενθύμιση ενός μέλλοντος που δεν αιμοδοτείται μόνο από μια απροσδιόριστη πίστη στην ελπίδα, αλλά στηρίζεται παράλληλα στη βεβαιότητα μιας συνεχείας συνδεδεμένης με τη λογική, την επιμονή και κυρίως με τη θέληση και την πνευματική συγκρότηση. Ο Αλόνσο απειλείτο, στενά, από τον Πέρεζ από τον 56ο γύρο στο σύνολο των 71 του αγώνα, αμέσως μετά την έξοδο από τα pits όπου πραγματοποίησε την τελευταία αλλαγή των ελαστικών του. Δέχτηκε μία ντουζίνα από επιθέσεις από το κυρίαρχο μονοθέσιο της σεζόν και ένα από τα καλύτερα όλων των εποχών. Παρόλο που είναι δεύτερος στον πίνακα των οδηγών, η αξία του Πέρεζ και η θέση του αμφισβητείται για τη νέα χρονιά, διότι δεν αποδίδει τα αναμενόμενα με ένα μονοθέσιο το οποίο ο ομόσταυλός του οδηγεί από νίκη σε νίκη. Οπότε η κατάκτηση της τρίτης θέσης και η εμφάνισή του στο βάθρο αποτελούσε πρόκληση χωρίς περιθώρια αποτυχίας. Ο Αλόνσο από την άλλη, ήδη έχει κάνει μία από τις καλύτερες εμφανίσεις του καθόλη τη διάρκεια της περιόδου και δεν έχει να αποδείξει τίποτα και σε κανέναν. Είναι πλήρης επιτυχιών και αναγνωρίσεως. Για δεκατέσσερις γύρους οδήγησε με σύνεση και υπομονή. Είχε την ψυχραιμία να επαναφορτίζει την μπαταρία που έδινε επιπλέον ώθηση στον κινητήρα του -όπως συμβαίνει σε κάθε μονοθέσιο- σε σημεία που ήταν η μικρότερη δυνατή απειλή, δηλαδή στις κλειστές στροφές. Δεν παραιτήθηκε ούτε στιγμή από τη διεκδίκηση της παρουσίας του στην πίστα. Όταν στην αρχή του 70ου γύρου και προτελευταίου τού αγώνα, ο Μεξικανός τον πέρασε από την εσωτερική με τη βοήθεια του DRS (Drag Reduction System, μειώνει την αντίσταση του αέρα και αυξάνει την ταχύτητα του αυτοκινήτου) στην αριστερή πρώτη στροφή (ονομάζεται Senna, εις μνήμην του σπουδαίου Βραζιλιάνου οδηγού) κανείς από τους θεατές δεν είχε την απαίτηση μιας περαιτέρω αντίδρασης ή επανάκαμψης από τον γηραιό Ισπανό. Όμως ο οδηγός της Aston Martin επιτίθεται στη δεύτερη ευθεία DRS, ανάμεσα στις στροφές 3 και 4. Ο Πέρεζ ανθίσταται στην πίεση και διατηρεί την πρωτοπορία. Ανεβαίνουν μαζί τον ελικοειδή λόφο που απαρτίζει ένα σύμπλεγμα στροφών, από την 6 έως την 12, μετά την οποία ξεκινούν οι ανοιχτές αριστερές στροφές πριν την ευθεία του τερματισμού. Μπαίνουν στον τελευταίο γύρο. Η σειρά διατηρείται μέχρι το τέλος της δεύτερης ευθείας, όπου ο Αλόνσο προσπερνά μέσα στην στροφή 4, από την εξωτερική πλευρά. Στην στροφή 5 ο Πέρεζ χάνει ελαφρώς την ισορροπία του αυτοκινήτου, πιθανώς από την υπερένταση που δημιουργεί το απρόσμενο. Πού βρήκε το κουράγιο ο παλαίμαχος πιλότος να εξαντλήσει τις δυνατότητες του αυτοκινήτου; Προς χάριν τέρψεως ή υπό την χάριν του ανωτέρου; Ο Φερνάντο Αλόνσο δίνει ένα μάθημα υπερβατικότητας απουσία της συνειδήσεως του, την οποία χρησιμοποίησε καθόλη τη διάρκεια της αμυντικής τακτικής του επί 14 γύρους. Οδηγούμενος πια  από το συναίσθημα… οδηγεί. Ο Άγγλος εκφωνητής της F1TV δεν τον ονομάζει πλέον με το βαπτιστικό ή το επίθετό του: τον μεταφέρει στον κόσμο των ιδεών και των ιδιοτήτων προσφωνώντας τον “the old Master”— ο γέρος δάσκαλος. Ως γέρος Σοφός γίνεται ένα παράδειγμα βίου για όλους μας. Και ενώ βλέπουμε τον Φερστάπεν να τερματίζει μπροστά από τον Λάντο Νόρρις, δεν διακρίνουμε καθαρά ποιος είναι στην τρίτη θέση του αγώνα. Σε λίγο θα γίνει κατανοητό ότι ο Σέρτζο Πέρεζ έχει δει την καρό σημαία 53 χιλιοστά του δευτερολέπτου αργότερα από τον Φερνάντο Αλόνσο. Οι καρδιές μας γεμίζουν από την πληρότητα μιας πράξεως πέραν του επιγείου ανταγωνισμού. Για άλλη μiα φορά εντός του πλαισίου των αγώνων της Formula 1 και των ακραίων καταστάσεων που καλλιεργεί, αναδεικνύεται η ανθρώπινη συνθήκη ως πνευματική οντότητα και θέληση για ζωή.

Ο αγώνας

Στοn γύρο σχηματισμού (formation lap) ο Λεκλέρ, που θα στεκόταν δεύτερος στην εκκίνηση μετά από την, μάλλον, τυχερή θέση του στις κατατακτήριες δοκιμές της Παρασκευής (η βροχή διέκοψε το Q3) εγκατέλειψε αφού βγήκε εκτός πίστας στις στροφές 7-8 λόγω μηχανικής βλάβης που χάλασε την υδραυλική αντλία. Δεν είναι η πρώτη φορά, και μάλλον δεν θα είναι η τελευταία, που η ιταλική ομάδα υποφέρει από τέτοιες βλάβες οι οποίες πλήττουν την αξιοπιστία της.

Στην εκκίνηση ο Φερστάπεν μπήκε μπροστά από τον Λάντο Νόρρις στην πρώτη στροφή, κάτι που επανέλαβε με άνεση στην επανεκκίνηση μετά τη διακοπή του αγώνα λόγω της συγκρούσεως της Williams και της Haas. Και στα τρία stint του αγώνα ο Νόρρις φάνηκε ανταγωνιστικός. «Αυτή ήταν η πρώτη φορά στην καριέρα μου στη F1 που ήμουν σε θέση να προσπαθήσω να τον περάσω», ανέφερε αργότερα ο νεαρός Βρετανός. Πιθανότατα δεν θα είναι η τελευταία. ¨Όμως, οι δυνατότητες των δύο μονοθεσίων απέχουν ακόμα αρκετά για να μπορέσουμε να δούμε μία πραγματική μάχη και όχι προθέσεις μάχης. «Η κρίσιμη διαφορά στην απόδοση μεταξύ των δύο μονοθεσίων ήταν κυρίως στα χρησιμοποιημένα ελαστικά. Στα καινούργια ελαστικά μπορούμε να τους πολεμήσουμε. Αλλά μόλις τα ελαστικά υποβαθμιστούν, η Red Bull μπορεί να έχει λιγότερη φθορά», ήταν το συμπέρασμα του επικεφαλής της McLaren Αndrea Stella, αλλά νομίζω ότι υπερβάλλει στην προσπάθεια να φανεί αισιόδοξος για τη συνέχεια.

Race Highlights | 2023 Sao Paulo Grand Prix

Το τρίτο ταχύτερο μονοθέσιο ήταν αυτό της Aston Martin στα χέρια του Αλόνσο, ο οποίος μας πρόσφερε απλόχερα μία συγκλονιστική μονομαχία με τον δεύτερο οδηγό της Red Bull, βγαλμένη από κινηματογραφική ταινία. Η αποτυχία της Mercedes ήταν παροιμιώδης και εντοπίζεται πολύ γλαφυρά από την ατάκα του μηχανικού αγώνα του Αλόνσο, ο οποίος στην ερώτηση του οδηγού τι κάνουν οι Mercedes απάντησε: They are dying” (Πεθαίνουν). Έχοντας συντηρητικό ύψος αυτοκινήτου και την αντίστοιχη  μείωση του ground effect (αύξηση της υποπιέσεως κάτω από το αμάξωμα) είδαμε τη Mercedes να βάζει μια πολύ μεγάλη πίσω πτέρυγα. Αυτό, σε συνδυασμό με το μηχανικό στήσιμο, προκάλεσε σοβαρή υποβάθμιση των πίσω ελαστικών καθιστώντας την αργή στις στροφές και στις ευθείες. Το μονοθέσιο του Τζoρτζ Ράσελ εγκαταλείφθηκε με βλάβη στη μονάδα ισχύος, ενώ έτρεχε πίσω από τον teammate του Λιούς Χάμιλτον ο οποίος αφού πέρασε από την Alpine του Πιέρ Γκαζλί για την έβδομη θέση, παραπονέθηκε: «Είμαι στο DRS στην ευθεία και αυτός εξακολουθεί να απομακρύνεται.» Ο Toto Wolff έκανε λόγο για τη χειρότερη επίδοση της ομάδας.

Ο επόμενος αγώνας θα γίνει, μετά από δύο εβδομάδες, στην πίστα Las Vegas Strip Circuit στην καρδιά του Λας Βέγκας. Η νέα πίστα δρόμου μήκους 6,2 χιλιομέτρων με 17 στροφές, περνά από εμβληματικά αστικά τοπόσημα όπως το Caesars Palace, το Bellagio και το Venetian. Με ταχύτητες που αναμένεται να φτάσουν τη Monza, γνωστής και ως ο «Ναός της Ταχύτητας» της F1, υπόσχεται άφθονη δράση και προσπεράσεις. Ο Φερστάπεν αντέδρασε αρνητικά στην ύπαρξη μιας τέτοιας πίστας που θεωρεί ότι αποσκοπεί σε εντυπωσιασμό και μόνο. Καλώς ήρθατε στον κόσμο θεάματος θα έλεγε η ιδιοκτήτρια εταιρεία της Formula 1, Media Liberty του John Carl Malone.

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ