Αυτοκινηση

Ο «εχθρός» των μολυβιών

Στις μέρες μας για να φτάσει ένα μοντέλο αυτοκινήτου στη γραμμή παραγωγής, πρέπει πρώτα να αποκτήσει 3D υπόσταση

konstantinos-lemonis.jpg
Κωνσταντίνος Λεμονής
ΤΕΥΧΟΣ 827
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Γραφικό που δείχνει ανθρώπους να παίζουν Virtual Reality

Το τρισδιάστατο (3D) σχέδιο είναι μια τεχνολογία που δίνει τη δυνατότητα στους designers να σχεδιάσουν χωρίς να χρησιμοποιούν μολύβι ή σχεδιαστήριο.

Το μέλλον είναι εδώ και ξεπερνάει συχνά ακόμα και την προ ολίγου φαντασία μας… Ο λόγος που πλέον δεν εκπλησσόμαστε, δεν είναι άλλος από την ικανότητα μεταφοράς των ειδήσεων και εικόνων σε εξωφρενική ταχύτητα και ρυθμό.

Και αυτό αδικεί εν πολλοίς την εξαιρετική δουλειά των επιστημόνων που ξοδεύουν μεγάλο μέρος της ζωής τους στο να εργάζονται πάνω στο μέλλον. 

Να μεταφερθούμε όμως στον τομέα της αυτοκίνησης γιατί πλέον η πραγματικότητα είναι εντελώς άλλη από αυτή που είχαμε μάθει. Και ας κάνουμε μια… εικονική βόλτα στα έγκατα του κέντρου σχεδιασμού της Renault.

Όπως συμβαίνει με τις ταινίες, τα βιντεοπαιχνίδια και τη χαρτογράφηση τοπίου, τις τελευταίες δεκαετίες η αυτοκινητοβιομηχανία έχει ενσωματώσει περισσότερες τεχνολογικές εξελίξεις στην τρισδιάστατη μοντελοποίηση, για την υλοποίηση των έργων της. 

Άντρας με virtual reality μάσκα

 
Στο βλέμμα των δημιουργών

Ένας άνδρας με γυαλιά εικονικής πραγματικότητας και ένα χειριστήριο σε κάθε χέρι στέκεται στη μέση μίας αίθουσας χειρονομώντας έντονα. Μοιάζει να σχεδιάζει αόρατες γραμμές στον αέρα. Μία περίεργη σκηνή που παραπέμπει στον κόσμο των παιχνιδιών εικονικής πραγματικότητας. Και όμως, δεν παίζει κάποιο παιχνίδι... αλλά είναι designer! Και δουλεύει πολύ σκληρά. Το τελευταίο του gadget;  Ένα πρόγραμμα σχεδίασης 3D, μία μέθοδος σχεδιασμού που έχει ήδη υιοθετηθεί από το τμήμα design του Renault Group.
Το τρισδιάστατο σχέδιο είναι μια μορφή διαισθητικής τεχνολογίας που επιτρέπει «τη ζωγραφική στον αέρα», παντού γύρω σας.

Τι είναι όμως η ζωγραφική στον αέρα; Ο Πάμπλο Πικάσο είχε ήδη πειραματιστεί με αυτή την τεχνική από το 1949. Ο διάσημος Ισπανός καλλιτέχνης αντικατέστησε το μολύβι με έναν αναπτήρα για να δημιουργήσει τα δικά του έργα με το «φως που χορεύει». Αυτά τα πρωτόλεια σχέδια απαθανατίστηκαν από τον φωτογράφο Gjon Mili και η τεχνική έμεινε γνωστή ως light painting (ή light design). Ήταν μια μορφή τέχνης που, ακόμη και τότε, έκανε τις ιδέες να ζωντανεύουν στον αέρα.

Σήμερα, το τρισδιάστατο σχέδιο ακολουθεί σχεδόν την ίδια ιδέα, χωρίς όμως τον αναπτήρα και τη φωτογραφική μηχανή. Η τεχνική απαιτεί τη χρήση μίας συσκευής εικονικής πραγματικότητας VR (Virtual Reality). Η εφεύρεση αυτή, που χρονολογείται πριν από 50 χρόνια, έγινε ευρέως διαδεδομένη εδώ και δέκα περίπου χρόνια, καθώς χρησιμοποιήθηκε για την εξέλιξη video games. Με το headset (γυαλιά και ακουστικά) σταθερά τοποθετημένο και συνδεδεμένο, ο σχεδιαστής βυθίζεται σε ένα εξ ολοκλήρου εικονικό στούντιο σχεδίασης 360°. Χρησιμοποιώντας δύο χειριστήρια (ένα σε κάθε χέρι), μπορεί να επιλέξει χρώματα από μια παλέτα, να σχεδιάσει γραμμές, να δημιουργήσει σχήματα, να γεμίσει επιφάνειες και πολλά άλλα. Ένα πρόγραμμα υπολογιστή καταγράφει κάθε κίνηση και μετατρέπει σε μοντέλο τα δεδομένα.

Γραφικό με καθίσματα αυτοκινήτου

Δημιουργική ελευθερία 
Μιλάμε για απόλυτα ψηφιακή ελευθερία που είναι σχεδόν απεριόριστη. Ας πάμε λίγο πίσω. Κοντά στα τέλη της δεκαετίας του 1990, η δουλειά των σχεδιαστών είχε ήδη περάσει από μία πρώτη μετάλλαξη, με τη διάδοση του σχεδίου σε ψηφιακά tablet. Σήμερα, το τρισδιάστατο σχέδιο πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα, καθώς οι σχεδιαστές δεν χρειάζονται πλέον tablet, μολύβι, ποντίκι ή ακόμη και επιτραπέζιο υπολογιστή για να εργαστούν. Ο σχεδιασμός εισέρχεται σε μια νέα εποχή: μια εποχή όπου τα ψηφιακά εργαλεία βρίσκονται στην καρδιά της σχεδίασης αυτοκινήτων.

Καθώς η τεχνολογία βελτιώνεται συνεχώς, η ψηφιοποίηση δίνει στους σχεδιαστές δεκαπλάσια ελευθερία και κάνει το έργο τους ακόμα πιο προσιτό. Ποτέ δεν ήταν πιο εύκολο να δημιουργήσει κανείς γρήγορα ένα τρισδιάστατο σχέδιο, μια προοπτική, να μοντελοποιήσει σχήματα -ακόμα και σε κλίμακα 1:1- ή να γεμίσει τους όγκους. Αποτέλεσμα; Η μεγάλη εξοικονόμηση χρόνου. Σύμφωνα με τους ειδικούς, χρειάζονταν τουλάχιστον τέσσερις εβδομάδες για να εκτελεστεί μια σάρωση ή ένα αρχείο δεδομένων μέσω ενός μηχανήματος, ενώ πλέον όλα γίνονται σε πραγματικό χρόνο. Αυτό δίνει ένα τεράστιο πλεονέκτημα, μιας και το τρισδιάστατο σχέδιο κάνει πολύ πιο εύκολο το να πειραματιστεί κανείς με νέες ιδέες, καθώς αυτές ζωντανεύουν πολύ εύκολα.

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα
Το τρισδιάστατο σχέδιο προσθέτει ένα ακόμα χρήσιμο εργαλείο στη φαρέτρα του σύγχρονου σχεδιαστή: οι συνάδελφοι μπορούν, πλέον, να εργαστούν μαζί την ίδια στιγμή, στο ίδιο έργο, ανεξάρτητα από την απόσταση μεταξύ τους, μιας και εφόσον υπάρχει το internet, οι γεωγραφικοί περιορισμοί ανήκουν στο παρελθόν. Δύο ή περισσότεροι σχεδιαστές μπορούν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους μέσω του εργαλείου 3D χρησιμοποιώντας το VR headset και ένα μικρόφωνο. Τα μοντέλα κατασκευάζονται χρησιμοποιώντας το τρισδιάστατο σχέδιο πριν εξαχθούν σε ψηφιακό αρχείο. 

Ποια είναι όμως τα μειονεκτήματα; Η καταπόνηση των ματιών, οι πονοκέφαλοι και οι πόνοι στην πλάτη και τις αρθρώσεις που βιώνουν ορισμένοι σχεδιαστές μετά από παρατεταμένη χρήση. Βλέπετε το σχέδιο 360° σημαίνει ότι πρέπει να είσαι σε καλή φυσική κατάσταση και να κάνεις διαλείμματα κάθε ώρα, σύμφωνα πάντα με τους ειδικούς.  

Βίοι παράλληλοι
Οι παραδοσιακές μέθοδοι εξακολουθούν να παίζουν ρόλο. Οι ψηφιακές και φυσικές τεχνικές πάνε χέρι-χέρι. Η καθεμία παίζει τον ρόλο της στη διαδικασία εξέλιξης και κατασκευής ενός αυτοκινήτου. Οι μοντελιστές συνεχίζουν να χρησιμοποιούν τον πηλό για την κατασκευή μοντέλων, ένα υλικό ιδανικό, απαραίτητο για την επιτυχία ενός σχεδίου στα τελικά στάδια της διαδικασίας σχεδίασης. Αναλόγως, και το σχέδιο 3D δεν υποκαθιστά το ταλέντο του σχεδιαστή, ο οποίος εξακολουθεί και αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο όλης της διαδικασίας.  

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ