Visual Browsing
Άνδρες και γυναίκα σε γραφείο

Προσοχή: Αν είσαι γυναίκα καριέρας με παιδιά, πληρώνεσαι λιγότερο

Τα βασικά ευρήματα της έρευνας εξηγεί η Κατερίνα Κονδυλάκη, Group Account Director της Truberries και επικεφαλής του project.
Τι δείχνουν τα στοιχεία της έρευνας αγοράς «Εργαζόμενες Γυναίκες στην Ελλάδα: Εργασιακή Ζωή και Προκλήσεις 2020» του Lean In Hellas και της Truberries.

Δεν σταματώ να λέω και να γράφω ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα που εμποδίζει τα θέματα ισότητας να προχωρήσουν και να αποκατασταθεί αυτή η αδικία εις βάρος των γυναικών, είναι η μη αποδοχή του προβλήματος. Λίγο να ρίξετε μία ματιά στα σχόλια κάτω από σχετικά άρθρα, θα διαβάσετε μία νέα τάση ζηλωτών οι οποίοι καταφεύγουν είτε σε ad hominem επιθέσεις είτε προσπαθούν να αμβλύνουν τις διαστάσεις του προβλήματος. Αν δοκιμάσεις δε να ανοίξεις αυτό το θέμα σε μία συζήτηση με την παρέα σου γιατί άκουσες κάποιο στερεότυπο ή γιατί κάποιος πέταξε ένα ανώδυνο «εγώ βοηθάω τη γυναίκα μου στις δουλειές του σπιτιού», τότε καλύτερα να βρεις μία πέτρα να κρυφτείς, από τους πλούσιους επιθετικούς προσδιορισμούς που θα δεχτείς.

Το περίεργο είναι ότι αυτοί οι ζηλωτές είναι στην πλειονότητά τους άνδρες -χωρίς να λείπουν και οι γυναίκες που σηκώνουν τον ανένδοτο φυσικά- και είναι απορίας άξιον γιατί αντιδρούν έτσι έντονα αφού η αποκατάσταση της αδικίας δεν θα αλλάξει κάτι, τουλάχιστον στο εργασιακό τους status, γιατί κυρίως στην εργασιακή ισότητα αναφέρομαι σε αυτό το κείμενο. Όπως λοιπόν ακριβώς ισχύει ο υγιής ανταγωνισμός μεταξύ ανδρών, ισχύει και μεταξύ ανδρών και γυναικών, ισχύει και μεταξύ γυναικών και γυναικών, ισχύει μεταξύ όλων των φύλων.

Και ισχύει γιατί σε ένα ιδεατό εργασιακό περιβάλλον, τα κριτήρια με τα οποία πρέπει να αξιλογείται κάθε εργαζόμενος και εργαζόμενη δεν θα πρέπει να είναι άλλα από την απόδοσή του στην εργασία του, την αφοσίωσή του, τη δημιουργικότητά του ενδεχομένως.

Η αλήθεια είναι όμως πολύ διαφορετική.

Σχετικα
10 γυναίκες με παγκόσμια ακτινοβολία του 2020
10 γυναίκες με παγκόσμια ακτινοβολία του 2020

Πώς όμως μπορούμε να δείξουμε τον ελέφαντα στο δωμάτιο;

Ο τρόπος που εμπιστεύομαι πάντα λέγεται data dropping. Κανένας και καμιά δεν μπορεί να αμφισβητήσει τους αριθμούς όταν αυτά προέρχονται από αξιόπιστες πηγές και συλλέγονται με επιστημονικές μεθόδους.’Ετσι, αποφασίσαμε, με την ομάδα του Lean in Hellas, να συνεργαστούμε με μία από τις πιο αξιόπιστες εταιρείες στην έρευνα αγοράς, την Truberries και να «τρέξουμε» μαζί μία έρευνα αγοράς κυρίως σε μεσαία και ανώτερα στελέχη ιδιωτικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, μία έρευνα που δύσκολα γίνεται και τα δεδομένα μας είναι λίγα. Μάλιστα, η True Berries προσέφερε αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες της και την ευχαριστούμε θερμά για αυτό!

Μεθοδολογικά ξέρετε δεν είναι καθόλου εύκολο να συλλεχθούν αυτά τα δεδομένα, να πείσεις δηλαδή έναν εργαζόμενο ή μία εργαζόμενη να σου αποκαλύψει τι μισθό παίρνει ή αν αντιμετωπίζεται ισότιμα από την εταιρεία. Η Truberries όμως τα κατάφερε. Μιλήσαμε με περισσότερα από 200 στελέχη, άνδρες και γυναίκες, και τα αποτελέσματα είναι σοκαριστικά!

Σχετικα
Υπογονιμότητα: Οδηγός για υποψήφιους γονείς
Υπογονιμότητα: Οδηγός για υποψήφιους γονείς

«Εργαζόμενες Γυναίκες στην Ελλάδα: Εργασιακή Ζωή και Προκλήσεις 2020»

Τα βασικά ευρήματα συνοψίζονται στα εξής λέει η Κατερίνα Κονδυλάκη, Group Account Director της Truberries και επικεφαλής αυτού του project:

«Άνδρες και γυναίκες θεωρούν στον ίδιο βαθμό σημαντική την καριέρα τους, και έχουν ανάλογο επίπεδο ικανοποίησης από τη θέση στην οποία βρίσκονται.

Είναι κοινή άποψη – σε άνδρες και γυναίκες – είναι ότι οι γυναίκες δεν υστερούν σε φιλοδοξία και επιθυμία να κάνουν ό,τι χρειάζεται για την καριέρα τους, όπως και ότι αποδίδουν εξίσου με τους άνδρες

Εστιάζοντας στην εργασιακή πραγματικότητα, προκύπτει ότι οι γυναίκες μένουν πίσω ως προς τις αμοιβές, το επίπεδο θέσης, και την προοπτική εξέλιξης της καριέρας τους.

Επιπλέον, οι άνδρες τείνουν να αγνοούν την πραγματικότητα που βιώνουν οι γυναίκες, η οποίες αντιμετωπίζουν συμπεριφορές και συνθήκες που τις περιορίζουν ή λειτουργούν εις βάρος τους.»

Για να το πω απλά, είναι σαν να λες σε κάποιον «Ο γιατρός λέει ότι χρειάζομαι επέμβαση» και να να σου λέει «Άντε καλέ, ιδέα σου!» Ας πάρουμε λοιπόν μια εικόνα του τι έδειξε η …μαγνητική τομογραφία και να καταρρίψουμε κάποιους βασικούς μύθους!

Μύθος πρώτος: «Οι αμοιβές ανάμεσα σε γυναίκες και άνδρες είναι ίδιες»

Σωστό: Οι γυναίκες είναι πίσω σε αμοιβές κατά 14%. Ενώ οι άνδρες κατά μέσο όρο αμείβονται με μηνιαίο μισθό 3.153 ευρώ, οι γυναίκες αμείβονται με 2.725 ευρώ. Δηλαδή, ένας διευθυντής και μία διευθύντρια, στο ίδιο ακριβώς επίπεδο, με τις ίδιες ακριβώς δεξιότητες και με την ίδια προϋπηρεσία, πληρώνονται διαφορετικά. Η γυναίκα πληρώνεται λιγότερο. Αυτή η διαφορά είναι κατά πολύ μεγαλύτερη ανάμεσα σε άνδρες με παιδιά και γυναίκες με παιδιά και αγγίζει το 22% (ένας άνδρας με παιδιά αμείβεται κατά μέσο όρο με 4.007 ευρώ ενώ μία γυναίκα με παιδιά 3.140 ευρώ).

Μύθος δεύτερος: «Είναι επιλογή των γυναικών να εγκαταλείψουν την καριέρα τους»

Σωστό: Όταν αναλογίζονται το επαγγελματικό τους μέλλον, οι γυναίκες είναι λιγότερο αισιόδοξες, με 1 στις 4 να δηλώνει ότι δεν έχουν τις ίδιες ευκαιρίες εξέλιξης στον χώρο εργασίας τους, αν και δηλώνουν ότι θα ήθελαν να συνεχίσουν την καριέρα τους και ότι θα τη συνέχιζαν αν δεν αντιμετώπιζαν πίεση από την οικογένεια, τη γενικευμένη κοινωνική αντίληψη για τον ρόλο της γυναίκας, που δημιουργούν κοινωνικά στερεότυπα και κατ’επέκταση ανυπέρβλητα για πολλές εμπόδια στην επαγγελματική τους εξέλιξη. Είναι ενδεικτικό ότι το 25% των γυναικών δηλώνει ότι ο οργανισμός στον οποίο εργάζονται εμπιστεύεται τις γυναίκες λιγότερο από τους άνδρες – αριθμός που αυξάνεται στο 39% στην περίπτωση των γυναικών που βρίσκονται στην ανώτερη βαθμίδα.

Μύθος τρίτος: «Γυναίκες και άνδρες αντιμετωπίζονται το ίδιο στον εργασιακό τους χώρο»

Σωστό: Το 59% των γυναικών δηλώνει ότι οι άνδρες προάγονται πιο εύκολα ή πιο γρήγορα από εκείνες, ενώ 36% των γυναικών, κατά τη διαδικασία πρόσληψης, ακόμη δέχονται την ερώτηση «Σκοπεύετε να μείνετε έγκυος;» που, εκτός των άλλων, απαγορεύεται με βάση τον νόμο. Τέλος, η πλειοψηφία δηλώνει ότι ακόμη δέχεται σχόλια για την εμφάνιση όπως «Όταν πηγαίνουμε στον πελάτη ντύσου για να πουλήσεις…»​

H μαγνητική λοιπόν δείχνει ότι, μέχρι να γίνει ευρέως συνείδηση ότι οι γυναίκες δεν έχουν το ίδιο βίωμα στο εργασιακό περιβάλλον, οι οργανισμοί δεν θα μπορέσουν να διαχειριστούν το πρόβλημα ανισότητας και να δώσουν ουσιαστικές λύσεις.

Η έρευνα αυτή θα παρουσιαστεί στην πλήρη έκτασή της σε λίγες μέρες σε κοινή συνέντευξη τύπου της Γενικής Γραμματείας Ισότητας και Οικογενειακής Πολιτικής και του Lean in Hellas.

Όποιος ή όποια ενδιαφέρεται να τη διαβάσει όλη, ας στείλει μήνυμα στη σελίδα του Lean in Hellas στο FB και θα του τη στείλουμε.


Η Αρετή Γεωργιλή είναι Regional Leader της οργάνωσης Lean in Hellas.

Δειτε επισης

Back to top
Το Soundtrack της Πόλης
Athens Voice 102.5